GPS laptimers of analyse apparaatjes

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.514
3.863
Heerlen
De titel zegt het al een beetje.....

Ik kon geen algemeen topic vinden over GPS laptimers / analyse apparaatjes. Ik ben een beetje in de markt om zo'n ding aan te schaffen omdat ik denk dat het aardig kan helpen om je eigen stuurmanskunsten te analyseren en daarmee ook te verbeteren.
Het meten van de rondetijden is dus eigenlijk de minst belangrijke functie die zo'n apparaatje heeft wat mij betreft want die staan bij de meeste circuits na elke sessie redelijk vlot online.

Het gaat dus vooral om de kwaliteit en mogelijkheden van de software die naderhand de analyse mogelijk maakt.... dus:
- Afgelegd traject op circuit
- Snelheden per plek op circuit
- G-kracht (versnelling) per plek op circuit
- Hellingshoek....
- video overlap...
- etc...
- enz...

En dat natuurlijk allemaal in mooi vormgegeven en gebruiksvriendelijke software ;) Ik heb al wat zitten lezen en uitzoeken uiteraard, maar ervaringen uit de eerste hand zijn altijd fijner. Ik heb een aantal apparaatjes gevonden, sommige wat meer / minder bekend. Maar misschien zijn er nog meer die in de lijst kunnen.

Maar de grote vraag is of jullie ervaring hebben met een van deze apparaatjes of een ander model dat er nog niet tussen staat? En welke functies werken superfijn of juist minder fijn. Dat soort zaken ben ik benieuwd naar.

Ik zal proberen om de openingspost een beetje bij te houden zodat er een soort lijst ontstaat met de voor / nadelen van de verschillende apparaatjes. Kijken of het lukt.

Later,

Loek

En dan de lijst van apparaatjes:

Aim SOLO 2: Aim Solo 2 GPS Motorcycle Racing Track Day Lap Timer
Starlane GPS 4: GPS Lap timer Automatic chrono, Stealth, gps lap timer. Lean Angle - Stealth GPS-4
Speedangle APEX: SpeedAngle Inc. | Master the Art of Cornering
3DMS: Rider's E-Novation - Creator of the 3DMS
PZracing: https://www.mdi-online.nl/nl/product/search/details/ST200-N/laptimer-model-start/1

Aanvullen is gewenst :t
 
Laatst bewerkt:
als het lekker goedkoop moet. Dan racechrono op de smartphone. is voor amateur rijder goed genoeg.
 
Ik heb een QStarz BL1000GT. BL1000GT
Ding in je zak steken of zo, hij herkent het circuit en vanalles wordt opgenomen.
Voor mij als sporadische circuitrijder goed genoeg.
 
Ik heb een Moto D Next of Start Next zoals die heet via Itali.
Soort Aim Solo DL maar wat goedkoper.

Kan in basis minder maar ook uit te breiden met van alles indien gewenst.
Is een GPS laptimer. PZ Racing heb ik mijne vandaan. Nog niet uitgebreid kunnen testen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Moto D Next of Start Next zoals die heet via Itali.
Soort Aim Solo DL maar wat goedkoper.

Kan in basis minder maar ook uit te breiden met van alles indien gewenst.
Is een GPS laptimer. PZ Racing heb ik mijne vandaan. Nog niet uitgebreid kunnen testen.

Heb hem in het lijstje gezet. Ziet er zeker niet verkeerd uit, uitbreidingen lijken heel interessant. Maar de software met bijbehorende voorbeeld file zijn op het eerste gezicht een beetje raar, in die zin dat de gereden lijnen behoorlijk naast het circuit lopen :? Dat zou ik dan niet als voorbeeld weggeven.... Ben benieuwd naar je bevindingen als je hem serieus gaat gebruiken.

Later,

Loek
 
Ik heb een QStarz BL1000GT. BL1000GT
Ding in je zak steken of zo, hij herkent het circuit en vanalles wordt opgenomen.
Voor mij als sporadische circuitrijder goed genoeg.

Filmpje ziet er goed uit, zal eens even kijken wat Q-starz allemaal te bieden heeft. Een schermpje is inderdaad niet strikt noodzakelijk. Ik moet zeggen dat ik steeds minder op de metertjes op mn brommer kijk. Afgelopen voorjaar brak er in de eerste sessie een alu steuntje voor mn dashboard en heb ik de rest van de dag met NIKS gereden _O- ging prima.

Later,

Loek
 
Filmpje ziet er goed uit, zal eens even kijken wat Q-starz allemaal te bieden heeft. Een schermpje is inderdaad niet strikt noodzakelijk. Ik moet zeggen dat ik steeds minder op de metertjes op mn brommer kijk. Afgelopen voorjaar brak er in de eerste sessie een alu steuntje voor mn dashboard en heb ik de rest van de dag met NIKS gereden _O- ging prima.

Later,

Loek

Een (oude) android telefoon kan gebruikt worden als scherm!
 
Ik heb een Moto D Next of Start Next zoals die heet via Itali.
Soort Aim Solo DL maar wat goedkoper.

Kan in basis minder maar ook uit te breiden met van alles indien gewenst.
Is een GPS laptimer. PZ Racing heb ik mijne vandaan. Nog niet uitgebreid kunnen testen.
Hoe zijn de ervaringen?
Kun je deze makkelijk koppelen aan videobeelden?
 
Ik heb uiteindelijk dat ding van 3DMS gekocht. Pas één dagje mee gereden, maar wel prima! Ik heb hem zonder dashboardje gekocht en kijk de data naderhand terug op de laptop. Rondetijden wijken slechts af in de range van hondertsten van secondes ten opzichte van de transponder. Maar het ging mij vooral om het traject en het remmen, gasgeven en de hellingshoeken. Al was die data nog niet briljant doordat ik een calibratie had overgeslagen bij installatie.

Koppelen aan videobeelden is poepsimpel, zit in de software een apparte functie voor.

En er is nu een nieuwe versie, maar wat die extra kan heb ik niet uitgezocht.

Toen ik op mn bek ging kon ik wel mooi zien met welke snelheid dat ging gebeuren en het traject stopte heel zielig midden op circuit _O-

Ik ben er dus wel tevreden mee, al zegt één dagje geen kont. Je moet VEEL data verzamelen en dan vergelijken. Dan leer je wat van jezelf.
 
Ik ben enorme race chrono fan een paar voordelen :
-Goedkoop alleen een oude gsm en ontvanger nodig
-heel veel data analysise achteraf mogelijk
-je kunt er toffe filmpjes mee maken

Nadeel:
-als je hem koppeld met je go pro ben je 3 apparaten een het bedienen!/meenemen

Mensen die dingen als een ontvanger of/en gsm in hun pak meenemen snap ik niet. Denk als je valt zo'n kleine baksteen in je pak niet fijn is

Screenshot_20201117_211949_com.racechrono.app.jpg

Een ronde uit geligt de snelheid over al op het circuit terug te vinden. Dat is toch het belangrijkste om nou te zien waar het verschil zit

Screenshot_20201117_212007_com.racechrono.app.jpg


Het overzicht van de complete sessie

En dsan nog een filmpje met alle data in beeld er is ook de mogelijk uit te breiden met data uit de ecu maar dat gaat me te ver
 
De race chrono is toch een app die je op je telefoon zet?
Dan zit die telefoon toch in je pak?
Of plak je je telefoon op je motor oid ?
 
IMG_20200916_182638.jpg


Ik heb hem op de kroonplaat gemaakt dan zie je onder het rijden dit

Screenshot_20201118_065924_com.racechrono.app.jpg


Als je dan daadwerkelijk rijdt wordt je huidige ronde rood of groen. Groen als je sneller bent en rood als je trager bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Ziet er top uit alleen zie ik het niet zitten om met een telefoon op mijn motor te rijden, daarnaast ben ik ook geinteresseerd in hellingshoek. Met de nieuwe laptimers kun je deze ook inzien vandaar mijn interesse in de PZ start next laptimer.
 
Ziet er top uit alleen zie ik het niet zitten om met een telefoon op mijn motor te rijden, daarnaast ben ik ook geinteresseerd in hellingshoek. Met de nieuwe laptimers kun je deze ook inzien vandaar mijn interesse in de PZ start next laptimer.

RaceChrono heeft ook een hellingshoek. Zie onderin:

Heb zelf een oude Android van Marktplaats voor 2 tientjes hiervoor aangekocht. Wel in gebruik met externe gps ontvanger.
 
Ziet er top uit alleen zie ik het niet zitten om met een telefoon op mijn motor te rijden, daarnaast ben ik ook geinteresseerd in hellingshoek. Met de nieuwe laptimers kun je deze ook inzien vandaar mijn interesse in de PZ start next laptimer.
Het is een nadeel maar neemt niet meer plaats in beslag als de meeste laptimers. En ik gebruik ook een mega oude Android die nog in kast lag.
 
Mss een hele domme vraag, maar hoe zet je dan de overlay beelden op je Gopro film?
 
Ik heb niet zo'n trek om mijn nieuwe samsung te gebruiken, wat is minimale wat je nodig hebt om racechrono te laten draaien (ik heb nog een externe gps liggen) en hoe maak je die telefoon vast op je kroonplaat?
 
Ik heb niet zo'n trek om mijn nieuwe samsung te gebruiken, wat is minimale wat je nodig hebt om racechrono te laten draaien (ik heb nog een externe gps liggen) en hoe maak je die telefoon vast op je kroonplaat?
Ik heb een Samsung s4 voor op de motor dus hoeft niks nieuws te zijn. Beetje creatief zijn 😁 ik heb zelf een steuntje gemaakt daar een hoesje op vast gelijmd en gezekerd met een ty rap. De ik zal eerder de tank verliezen dan die gsm 😂
 
racechrono vind ik ook super heb het dit jaar voor het eerst gebruikt paar dagen nog de gratis versie omdat men laptimer het circuit niet meer vond door slechte sd kaart.
Nadeel is dat je een gsm met simkaart/internet moet bijhebben en een bluetooth gps ontvanger ook omdat ontvanger van telefoon veel te zwak is om nauwkeurig te zijn maar dan nog ben je al bij al geen 100 eruo kwijt voor volledige setup gsm niet mee gerekend.
Nu had ik toch nog een oude goedkope gsm met gebarst scherm liggen dus die had ik met ducktape en velcro bovenop men tank/airboxcover gekleeefd pastte perfect in die insparing op zx10 _O-

Nu is die telefoon ook stuk en ga ik volgend jaar denk ik overschakelen op de pro versie kost 20€ en altijd gopro laten opnemen die kan gps data bewaren en omzetten naar video op racechrono enkel de 7/8/9 hebben deze gps functie niet nodig om gsm of aparte gps ontvanger mee te nemen op de motor tenzij je live je tijden wil zien maar daar kijk ik eigenlijk tijdens het rijden weinig/niet naar.

Met die pro versie kan je echt al heel veel er bestaan nog gesofisticeerdere systemen uiteraard van i2m aim enz met allerlei extra sensoren en data maar word voor hobby gebruik toch een beetje te duur voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan