GPS met POI verboden, wie heeft dit meegemaakt?

Randyfisherman

MF veteraan
1 apr 2009
10.886
67
Noord-Holland
Ik kon ik de zoekfunctie geen passend antwoord vinden en vind het te algemeen om in een bijvoorbeeld zumo topic te vragen dus:

Vandaag las ik in de Moto73 (van twee weken terug, ik loop achter) dat navigatiesystemen met POI's in veel Europese landen in beslag genomen worden. Dit omdat het systeem dan als radardetector gebruikt kan worden. Dat men in Zwitserland aan die waanzin deed wist ik, maar ik lees nu dat Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk dezelfde regels hanteren. Moto73 stelt dat je beter de POI software kunt verwijderen uit je navigatiesysteem, mocht dit je niet lukken doe je er verstandig aan je systeem thuis te laten.

Ik vond dit nogal rigoureus! Zelfs mobiele telefoons, PDA's en notebooks worden in beslag genomen, zelfs als de apparatuur uitstaat. Zelfs al zit de apparatuur in je koffer ben je aan de beurt.

Wat is hier van waar en wie heeft dit wel eens meegemaakt?! Ik ga dit jaar voor het eerst op vakantie met de motor en het leek mij erg handig om POI's te laden, hotels bijvoorbeeld en dergelijke, maar dat laatste gaat me blijkbaar in moeilijkheden brengen.

Ervaringsdeskundigen alhier?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, dat is een nieuwe regel die vanaf volgende maand in heel Europa ingaat, óók in Nederland maar daar willen ze nog geen ruchtbaarheid aan geven zodat ze lekker bonnen kunnen schrijven :(
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een niet te handhaven regel. Elke vorm van gps-module icm een computer-achtig systeem is dan verdacht, hoe willen ze dat gaan controleren?
 
Oke... De regelgeving klopt dus!

Maar nu de vraag, wat gaan we er aan doen? Ik neem aan dat fabrikanten hier in de toekomst op in gaan spelen door de software achterwege te laten of iets dergelijks, maar een Navi zonder POI's is stukken minder aantrekkelijk. POI's maken het juist zo verdomde handig!

Gaan jullie proberen dit uit het systeem te halen of wagen jullie het er op? Het is namelijk niet een gevalletje aan- / uitzetten, want daar neemt de politie in de benoemde landen naar verluid geen genoegen mee. Het mag er gewoon niet in zitten. Ben benieuwd hoe en of ik dit voor elkaar krijg zonder het hele systeem softwarematig te vernielen...
 
Het hebben van POI's is niet verboden, tenzij die POI's flitspalen zijn. De Garmin Flitsservice is dus inderdaad in veel landen verboden.

Naast dat je dan je GPS unit kwijt bent, krijg je ook nog eens een vette bon.
 
Uuuuh, mijn vraag is allesbehalve een grap... Slaat u zelf gerust de vorige Moto73 er op na. Deze regeling is gewoon een feit en ik vraag mij echt af hoe dit op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
In 2007 speelde dit ook al eens. Lijkt een verhaal wat zo af en toe de kop op steekt... Ik heb toen met VDO gemaild of ik die flitspalen uit mijn navigator kon halen. Dat bleek niet mogelijk. VDO dacht aan een versie die dat wel mogelijk maakt, maar die is er blijkbaar nooit van gekomen. Ik kan het wel uitzetten.

Zet het in ieder geval uit in landen die genoemd worden (met name Zwitserland), maar ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Ook mijn Zwitserse collega zei dat het allemaal wel meeviel met die indianen verhalen.

OJee
 
Ach ja, de KCK had eens stripjes voor op de caravan om de aerodynamica te verbeteren.
De Schaatsploeg had het ook.

Uitgemeten artikel.

Volgende KCK bleek toch dat het een 1 april grap was, waar veer velen zijn ingetuind.

_O-

Overigens, dan zouden ze alleen kunnen bekeuren indien ze kunnen bewijzen dat er flitspalen in staan.

't Lijkt me sterk dat ze mogen bekeuren op campings, hotels, Super de Boer of Mc. Donalds.
 
Laatst bewerkt:
Dit staat al een tijdje op de site van de ANWB. Sinds oktober 2009. Lijkt me geen 1 april grap, maar of je je er echt zorgen om moet maken?

OJee
 
yep met onze camper in zwitserland, liep goed af maar ze kijken wel in het
systeem van de garmin :(
nou kan die wagen toch niet harder dan 100kliks, dus dat hadden ze snel door.
maar er stonden dingen in die schijnbaar niet mogen (poi,s)...
maar met de hand op het hard ze overtuig dat ik een eerlijke diender ben..
mochten we onze weg vervolgen..
in servie kosten een onwetenheid ons even 350 piek :( stomme regelgeving..
 
Terug
Bovenaan Onderaan