GPS route tracking?

Destruction86

Die hard MF'er
20 dec 2013
820
63
Zwolle
Ik zat zo eens te denken dat het wel leuk zou zijn om dmv GPS (met je smartphone) vast te kunnen leggen waar je tijdens je toertochtje langs bent gereden. Evt. met gereden snelheden erbij.

Maar is hier iemand die zo'n app gebruikt? Zo ja, welke app? En wat zijn de ervaringen?

Ik heb uiteraard op Google gekeken en ook hier op M-F gezocht, maar hier op het forum kon ik er niet echt wat over vinden en Google noemt erg veel van dat soort apps, maar weinig inhoudelijk, dus daarom dit topic. Ik ken apps als Endomondo, die gebruik ik bij het fietsen of (hard)lopen, maar nu zoek ik dus nog zoiets voor op de motor :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook graag een verzameling van routes: leuke herrinnering.

Hey, ikzelf gebruik deze:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.maps.mytracks

Voor op mijn telefoon, je hoeft alleen maar op "opnemen" te drukken en de telefoon in je jas te doen, de rest gebeurd vanzelf.

Bedoel je zoiets? ik heb het 2 keer gebruikt en ik vind het wel geinig om terug te kijken allemaal.
En het werkt uitstekend. :)


mja...
voldoet.
bestanden direct naar google-drive, en klaar is kees... dacht ik.

Toch wat kritiekpuntjes:
liep PRIMA op een nexus en op een GSIII,
maar minder op een crappy samsun TAB7, matig op de GS5??
en soms willen de bestanden niet lekker open.

Andere trackers die ik gebruik voor sporten: Endomondo, sports-tracker en runkeeper voldoen beter. De GF gebruikt Endomondo voor Alles, incl motorritten en dat werkt lekkerder.

Wat ook goed werkt op een android-phone: connecten aan een google-account en dan je GPS en Data aan laten staan. Maps.google.com/location/history: Leuke history.
Paar nadelen:
- Weet niet hoe lang Google dit blijft vasthouden, cq. hoelang google blijft bestaan
(ik ben na de dotcom boom enkele mail- en opslag-accounts kwijtgeraakt toen de providers stopten...)
- enige roaming kosten.
 
Google neemt bij mij niks op (wel een android toestel), vandaar dus ook de vraag naar een app :)

@pdv_moto: als je vriendin Endomondo gebruikt voor op de motor, welke modes gebruikt ze daar dan voor? Wielrennen? :P Gewoon even uit nieuwsgierigheid.
 
Google neemt bij mij niks op (wel een android toestel), vandaar dus ook de vraag naar een app :)

@pdv_moto: als je vriendin Endomondo gebruikt voor op de motor, welke modes gebruikt ze daar dan voor? Wielrennen? :P Gewoon even uit nieuwsgierigheid.
Runtastic heeft gewoon de optie 'motorrijden' :)

Werkt goed :Y
 
Ik zat zo eens te denken dat het wel leuk zou zijn om dmv GPS (met je smartphone) vast te kunnen leggen waar je tijdens je toertochtje langs bent gereden. Evt. met gereden snelheden erbij.

Maar is hier iemand die zo'n app gebruikt? Zo ja, welke app? En wat zijn de ervaringen?

Ik heb uiteraard op Google gekeken en ook hier op M-F gezocht, maar hier op het forum kon ik er niet echt wat over vinden en Google noemt erg veel van dat soort apps, maar weinig inhoudelijk, dus daarom dit topic. Ik ken apps als Endomondo, die gebruik ik bij het fietsen of (hard)lopen, maar nu zoek ik dus nog zoiets voor op de motor :P
Gebruik daar een enkelband voor.
Twee maanden geleden vrij gekomen en heb een gps systeem gekregen, echt ideaal die dingen.
Je hoeft er niet eens zelf voor te zorgen behalve dat je m om de dag oplaad en dat is vrij snel.
Als die stuk gaat krijg je gewoon zonder extra kosten een nieuwe.
Die dingen zijn ook echt accuraat man.
 
Laatst bewerkt:
nieuwsgierig...
@pdv_moto: als je vriendin Endomondo gebruikt voor op de motor, welke modes gebruikt ze daar dan voor? Wielrennen? :P Gewoon even uit nieuwsgierigheid.

ze heeft "exercising" en "walking".
de exercises zijn soms 100+km.. dat zijn duidelijk motorritjes.

doel is niet om de sport vast te leggen, doel is alleen de route te kunnen terugkijken.

@Kars,
Runtastic eh ? heb ik ooit weggegooid omdat het weigerde meer dan 2km op te nemen (ik ben te zuinig om voor die apps te gaan betalen.. )

ff checken..

runkeeper heeft optie "other"
Sports-tracker heeft "motorsports" en aantal zelf in te vullen "others-1-2-3-4"
endomondo heeft "riding", maar dan bedoelen ze dat je op een paard van vlees en bloed.

toch weer eens mee experimenteren: een tracker speciaal voor de motor gaan gebruiken.
 
Runkeeper vind ik wel fijn. Het maakt niet uit wat voor activiteit je kiest, je route, tijd en snelheid houdt ie bij.
 
Ik zal alvast eens wat apps installeren en testen :) MyTracks vind ik alvast niet ideaal, daar moet ik dan speciaal weer een Google Drive voor aanmaken, en dan zie ik de bui al hangen.. Dan gaat mijn telefoon natuurlijk automatisch allerlei data op die Drive zetten... :/

Bij Endomondo vond ik gisteren de optie "Wheelen", zonder na te denken die modus gekozen en een stukje gereden.. Die belandde op mijn facebook-tijdlijn als een ritje in een rolstoel _O- Voelde me geroepen de mensen te waarschuwen het niet al te serieus te nemen :+

Het gaat mij inderdaad vooral om het vastleggen van de gereden route. Ik ben vast de enige niet die tijdens een toerritje bijvoorbeeld een korte tussenstop inlast om een foto van z'n fiets te maken, weer doorrijdt en thuis bij het bekijken van die foto denkt: Shit, waar was dat ook alweer :? En natuurlijk kun je er een ander behulpzaam mee zijn die in jouw omgeving een leuke route zoekt ;)
 
Motion X-gps is ook een prima app. Gebruikt met zowel motorrijden, skieen en mtb. Routes sla je op en kun je terugzien op de kaart in de app (google maps), maar zijn ook te exporteren naar bijvoorbeeld Basecamp. Je kunt ook basic navigeren. Hiertoe kun je "over de route" rijden, dus geen turn by turn navigatie.

Grtz :W
 
Heb zelf een hardware GPS-tracker met SIM-kaart erin die via GPRS alles richting gps-trace.com stuurt. Die doet dat om de 30 seconden. Misschien niet zo'n uitgebreide logging maar wel continu :)

Als app gebruik ik de app van Map Bike Rides with Elevation Profiles, Analyze Cycling Performance, Train Better. Ride With GPS
Mooie daarvan is dat je ook dingen als live tracking hebt, foto's toevoegen aan je track,...
Je kan ook groepen aanmaken waar je dan met verschillende mensen in kan, elkaar op de kaart volgen,...
 
Laatst bewerkt:
Al een paar jaar rijd ik altijd met GPS aan. Zo nu en dan plan ik zelf routes via routeyou.com (of gebruik mooie routes van anderen). Via routeyou kun je de GPX bestanden downloaden, welke ik in mijn in mijn gps app OsmAnd zet en met veel plezier rijd. Naar mijn ervaring werkt OsmAnd verreweg het best voor zelfgemaakte routes en is overigens verder een gratis navigatiesysteem. TomTom, Garmin en alle andere systemen kosten geld en zeuren snel over teveel datapunten in je bestand. Mocht je uitgebreider willen weten hoe, kan ik dat hier wel uitleggen hoe je de GPX data in je telefoon kunt krijgen.

Om bij te houden waar ik ben geweest, hoe hard ik heb gereden, het hoeveel G ik door de bocht ging etc gebruik ik al een paar jaar RaceChrono en daar ben ik zéér te spreken over.
Ik heb nagenoeg alle apps (ook door anderen genoemde) wel gebruikt voor het loggen van mijn ritten, maar deze is verreweg het simpelst en toch erg uitgebreid. De app is gebouwd voor het circuit, maar ik gebruik hem ook op de weg. Het is erg simpel: Gewoon op start drukken en gaan.

Tijdens het rijden heb je alle gegevens die je wilt in beeld (snelheid, afstand, G-kracht, reistijd). Mits je een mooie telefoonhouder zoals deze hebt, zoals deze.
En op het circuit heb je ook je sectortijden direct in beeld.

Achteraf kun je je hele rit nog eens mooi nalezen. Of op het circuit: ronde per ronde analyseren hoe je gereden hebt en waar je tijd hebt laten liggen. Op de kaart staat je gereden route/racelijn waar je doorheen kunt scrollen en in de grafiek daaronder kun je alle zien hoe hard je op dat moment reed. Je kunt ook andere parameters instellen: g-krachten, hoogte (leuk voor in de bergen), etc.
 
Laatst bewerkt:
@TheMarshal : RaceChrono vandaag gebruikt. Is inderdaad simple, en doet wat ik wil.
Maar... hoe kan ik de route er uit halen en op groter scherm bekijken?
liefst wil ik de route naar iets als Google-maps/earth zetten ?
gpx, kml/kmz zou leuk zijn voor opslag en kijken in andere apps.

Ga binnenkort "geotracker' en enginegraph ook proberen.
verder lijkt speedo-X nog te doen wat ik zoek, ook op testlist.
en google-location blijft de baseline: werkt zolang data (roaming! "on" staat, maar is niet erg nauwkeurig.

tijd nodig om te testen..
 
@pdv_moto: in racechrono kun je exporteren naar bestandstypen voor andere software. Dit gaat als volgt: app starten--> sessions -->[klik je route aan]--> rechtsbovenin staat een pijltje omhoog. Dit is de exportknop. Op racechrono.com staat ook een goede (uitgebreide manual). De app heeft meer functies dan je op het eerste gezicht denkt.

In eerdere versies kon je naast CSV nog wat andere extenties ook gpx en kml exporteren, maar nu niet meer. Ik weet niet waarom niet, maar de bestenden die er wel uitkomen (csv bijvoorbeeld), kun je volgens mij vrij makkelijk converteren.

Als je het écht wilt, kun je bij de developer op het forum een balletje opgooien dat GPX en KML bestanden bij de export wenselijk zijn. De developer is meewerkend en vaak welwillend voor dit soort suggesties.

Rachechrono heeft zelf ook PC software (hier). Ik heb zelf niet veel ervaring met de PC software.

Als je graag simpel GPX bestanden wilt recorden, dan adviseer ik je om OsmAnd te gebruiken. (OsmAnd kun je ook goed gebruiken om GPX routes mee in te laden in de GPS en te rijden.) In OsmAnd is het eveneens erg makkelijk. Manual staat hier. Paar klikjes :)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Ramblr (www.ramblr.com) Werkt super op mijn iPhone, maar is vast ook beschikbaar voor android.

Aanzetten bij het wegrijden en verder niet meer aan denken. Foto's kan je aan het einde van de rit makkelijk toevoegen, en zet 'ie vanzelf in het kaartje. Verder alle informatie die je wil (kaartje, snelheden, hoogtes etc.)

Voorbeeldje van de laatste trip in Frankrijk: Dag 20 Gorges du Verdon

Ook erg leuk om je laatste vakantie nog eens terug te kijken ;-)
 
@marshal: Thx, ga ik naar kijken. mijn versie had idd alleen rcz extension
@Bazz : Ziet er LEUK uit. gaat ook op shortlist.

gisterengetest met ADL/enginegraph.com : heel veel mogelijk, maar de app stopt met recording als je m van het hoofscherm wegdrukt (dus oude android als dedicated logger gebruikt), niet praktisch. wel mooi. vanavond screenshotje.

van andere bron kreeg ik tip "open gps tracker".

(dit is veeel interessanter dan de meeting waar ik nu in zit)
 
@bazz: Ramblr is een goede! 30km ge-tracked.
Doet inderdaad precies wat ik zoek, inclusief export GPX (moet ik nog verfieren Verified). Gaan we doortesten.

Er is best veel beschikbaar aan apps, maar _de_ app is nog ff zoeken.

ff wat kort in tijd vanavond, en op verkeerde PC(werk!).
Maar als er belangstelling is wil ik mn rommelige aantekeningen en ervaringen wel een keer uitschrijven. Dwingt mij ook tot nadenken en keuzes maken. Over 4 wkn "expeditie" en dan wil ik dit keer degelijke recordings en kaartjes maken: scheelt tijd in maken van verslagjes, want als je dat niet op de dag zelf doet dan komt het er niet van.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een hardware GPS-tracker met SIM-kaart erin die via GPRS alles richting gps-trace.com stuurt. Die doet dat om de 30 seconden. Misschien niet zo'n uitgebreide logging maar wel continu :)

Als app gebruik ik de app van Map Bike Rides with Elevation Profiles, Analyze Cycling Performance, Train Better. Ride With GPS
Mooie daarvan is dat je ook dingen als live tracking hebt, foto's toevoegen aan je track,...
Je kan ook groepen aanmaken waar je dan met verschillende mensen in kan, elkaar op de kaart volgen,...


Ziet er erg compleet uit, maar is wellicht meer voor fitness/trapfietsen dan voor motorrijders.
Kan op de lijst...
 
En hier even het beloofde screenshot van een recording uit ADL / Enginegrap.com.

http://www.motorstek.nl/download/100751/73187310864f7a63a90d8bf9a75a05e6

Kan veel meer dan ik wil, zou leuk zijn (radius, icr, gaat mij boven de pet, maar is leuk om eens te proberen veel G-force in een bocht te trekken...... ?).

zoals gezegd: deze app will de hele telefoon voor zichzelf.
het uploaden was traag (bij MacD), en het uitrekenen van de graphs na een 30min ritje rondom DHg duurde ook meer dan een mintuut (processing, please wait...)
Uiteindelijk is de app me te onhandig. Veelbelovend, maar gaat m voor mij niet worden.
 
Laatst bewerkt:
Open GPS tracker (zo te zien een NL product).

doet idd tracking.
bediening niet direct duidelijk (je moet de widget gebruiken, niet de shortcut).
Onderweg aanzetten lukte pas na tijdje zoeken - RTFM... ?
export kmz en gpx staat wel in de beschrijving, maar niet 123 gevonden, nog meer RTFM.

scoort bij mij nog niet hoog, maar kan liggen aan mijn onhandigheid en mijn ongeduld.
 
Laatst bewerkt:
Ga binnenkort "geotracker' en enginegraph ook proberen.

Geotracker nu voor 2 routes gebruikt.
eenvoudig te bedienen, intuitief.
export file.kml (stuurt een mailtje met attachment), verified, leesbaar, uitwisselbaar.
Alleen "track'", geen "speed" graph, geen verdere info (of nog niet gevonden).
buiten je phone/tablet is een 3rd party app nodig om de route op scherm te zetten (kml viewer).

Goede middenmoter, maar door gebrek aan laptop-viewer nog niet mijn ideale App.
 
Terug
Bovenaan Onderaan