GPS Trackers

Fredvans

Die hard MF'er
9 nov 2005
921
176
Rotterdam
Ivm diefstal Honda x adv ben ik mij aan het orienteren op een gps tracker zonder abonementkosten.
Nu zijn er een tweetal waar ik mijn ook op heb laten vallen maar kan er relatief weinig over vinden en ik vind beide wat groot. Het gaat om de Onntrack 200 en de 247 GPS. Beide ongeveer het zelfde formaat en prijsniveau.
Ook lees ik dat indien je een Aplle telefoon hebt mogelijk vrij simpel met een aplle tracker kunt werken, aankoop stuk vriendelijker en mogelijk voldoet deze ruimschoots aan de behoefte, ik hoef geen ritadministratie vast te leggen.
Mijn bedoeling is om bij diefstal na te kunnen gaan waar de motor zich bevindt, ja ook ik heb gelezen over geheel beklede busjes en alle andere oplossingen om te stelen met tracker.
 
Je kan eens naar de ST-901 kijken. Op diverse plaatsen te koop, op Ali het goedkoopst.
De 2G versie met batterij zou voldoende moeten zijn voor wat jij ermee wilt.

De app die erbij hoort is niet geweldig, maar werkt. Je moet wel een beetje handig zijn met configureren (dmv SMSjes eenmalig sturen naar het ding). Wil je echt plug & play met duidelijke NL handleiding en support, dan zal je verder moeten kijken en meer betalen. Dit vereist wel wat puzzelwerk.
Voordeel is het redelijk lage stroomverbruik (in sleepmode) en een prima nauwkeurigheid.
 
Hoe doet zo;n tracker zonder abo dan melden dat er iets gaande is???

Trackers die ik heb zit een simkaart in en geven locatie en zo door als de motor beweegt

als je het aan zet B|

Ben ook wel benieuwd naar andere trackers. Die ik nu heb vind ik een beetje krakkemik
 
Ze hebben een lifetime abbo ergens (tot 2040), alles gaat via internet. Meldingen kun je instellen en die krijg je via de app (ook gratis) binnen. Deze tracker kijkt naar GPS, WiFi en gsm om de positie te bepalen. Ook leuk om te zien hoe je hebt gereden en hoe hard, wordt best lang bewaard en je kunt het ook exporteren.
Bij alie zijn er ook simkaarten te koop voor 20e d8 ik voor een lifetime.
 
Bij voorkeur zou ik de aan te schaffen tracker permanent willen voorzien van spanning, ben bang dat dat gedoe met een batterij of opladen een keer wordt vergeten. lifitime abo heeft eveneens de voorkeur.
 
Ik maak gebruik van de Coban tk403b een 4g LTE tracker.
Buiten NL werkt een 2 of 3g tracker namenlijk niet meer.
Tevens heeft deze in rust een zeer lage opgenomen stroom waardoor je accu lang meegaat.(6 micro A)
Voordeel van het b type is dat je het ook kunt voorzien van een sirene waardoor deze als alarm gebruikt kan worden.
Bij mij stuurt de tracker alle data naar mijn eigen server platform, maar dat is gewoon omdat het kan, je kunt ook gebruik maken van het Coban platform, dan wel via sms de locatie opvragen en of op afstand commando's geven, bijv om een relais af te schakelen waardoor de motor afslaat of niet kan starten.
Met een beetje zoeken zijn deze op Ali voor ongeveer €50 te vinden.
 
Hoe doet zo;n tracker zonder abo dan melden dat er iets gaande is???
Er zijn ook netwerken zoals LoRa, commercieel en niet-commercieel. Via TTN kun je bv. kleine databerichtjes doorgeven, of via KPN LoRa. Een bekende elektrische fietsenfabrikant maakt hier gebruik van.
Zelf geef ik de voorkeur aan een 2G prepaid simkaartje van bv. Simyo. Voor minder dan 10 cent per maand kun je niet tobben. Beltegoed vervalt niet zolang je hem gebruikt (bij de meeste providers is dit anders).

Ik maak gebruik van de Coban tk403b een 4g LTE tracker.
Buiten NL werkt een 2 of 3g tracker namenlijk niet meer.

Ben je daar zeker van? Heb momenteel een applicatie draaien die ik vanuit NL tot in Portugal kon volgen, met een 2G kaartje.
 
Ben je daar zeker van? Heb momenteel een applicatie draaien die ik vanuit NL tot in Portugal kon volgen, met een 2G kaartje.
Ik maak wel gebruik van data, dat maakt wel verschil, recent tripje naar Luxemburg gedaan, en iets over de grens met Duitsland kwamen er geen updates meer op de server.
Via sms kon de locatie wel worden opgevraagd.
Pas terug in NL werd de verzamelde data pas weer verzonden.
 
Ik maak wel gebruik van data, dat maakt wel verschil, recent tripje naar Luxemburg gedaan, en iets over de grens met Duitsland kwamen er geen updates meer op de server.
Via sms kon de locatie wel worden opgevraagd.
Pas terug in NL werd de verzamelde data pas weer verzonden.
Ik dacht even een 2G dekkingskaartje van EU op te vragen. Ik krijg alleen maar COVID-regels te zien :)
 
Ik dacht even een 2G dekkingskaartje van EU op te vragen. Sinds een tijdje krijg je dan alleen maar COVID-regels te zien
Dat was te verwachten :-)

2G blijft voorlopig vermoedelijk tot 2025 actief, en zou dus moeten werken.
Hiervoor had ik een 3G tracker, en die stopte er dus mee, daarnaast had die een veel grotere ruststroom, waardoor de accu hooguit een week meeging.
Dus gekozen om naar de 4G variant te gaan en op die manier klaar te zijn voor de.toekomst.
 
Voor wat ik heb vernomen zijn er geen door de verzekering geaccepteerde alarmen meer te koop. De leverancier is er mee gestopt zegt de verkoper bij Goedhart motoren Bodegraven.
ik heb nog geen tracker maar heb gisteren geprobeerd om contact te maken met de leverancier van de Onntrack 200. Door drukte wacht ik wel even tot na de kerstdagen, is een tracker zonder bijkomende kosten.
 
Of er SCM goedgekeurde track en trace met alarm bestaan weet ik niet.
Mijn verzekering heeft in ieder geval geen korting, en heeft ook niet de eis hiervoor.
Zelf gebruik ik een Coban 403B
Deze heeft een afstandsbediening welke een alarm kan in en uitschakelen.
Tevens kun je instellen dat je ook een sms krijgt bij alarm.
Ook zit er een aansluiting op om een relais aan te sturen waarmee je de ontsteking op afstand kunt uitzetten door het sturen van een sms of via een webopdracht.
De originele Coban sirene maakt trouwens een oorverdovend kabaal moet ik zeggen.
 
Victorjk - Hoeveel per maand ben jij kwijt aan data kosten, want het type welke jij noemt is met een simkaart.
Als ik veel tijd, en ik laat heel regelmatig updaten,iedere 10 seconden of 50mtr, dan kom ik nog lang niet aan de 1 gig per maand.
Met een goedkope simkaart met kleinste abbo heb je genoeg.

Ik laat wel alle data naar een iegen server sturen.
Heb je thuis een nas staan, dan kun je hier heel eenvoudig je eigen server op zetten.
.
 
Die heb ik niet vandaar mijn voorkeur voor een sim loze uitvoering.
na de kerstdagen even bellen, wordt vervolgd.
Ik ben benieuwd met jouw ervaring, maar ik denk dat een sim loze uitvoering niet bestaat.
Je zult op een of andere wijze een positie van je motor binnen moeten kunnen halen.

Zelf zat ik hier te kijken, beiden zonder bijkomende kosten (?) maar wel met een sim kaart.
 
KPN Lora werkt zonder sim, maar heeft alleen dekking in Nederland.
NB-iot van Tcom is de eerste Sim gratis (eerste jaar) anders 1,50 euro per maand, dekking in de meeste landen geen probleem.
er zijn tegenwoordig ook software oplossingen ipv een Sim.
let wel op met systemen die op het 2G netwerk werken (Onntrack bijvoorbeeld), 2G gaat binnenkort verdwijnen.
het Apple systeem werkt met BLE tags, je maak dan gebruik van moderne iPhones voor de opsporing, werkt dus alleen goed met veel gebruikers van iPhones.
 
is de gps tracker van Pegase geen optie is wel duur maar wel abo vrij en geen sim enz en dekking door heel europa en op hun internet pagina staat dat het al in mee dan 100 werkt dus dekking heeft en alles werkt via een app met meldingen die via sms en mailtje en melding via de app of wat je voorkeur heeft en peiling via 4 posities per seconde
en zelfs je rit terug kijken zo als snelheid en hoogte en hellingsgraad alles via de app en op de kaart te zien

ik zit er zelf ook aan te denken deze te kopen aan komend jaar

dit is hun site : Pegase

YouTube clip
 
Laatst bewerkt:
In het systeem wat ik heb, kun je ook de snelheid in grafiek en op de kaart terug vinden, alsmede de gereden route op de kaart bekijken.
Ik heb ook gekeken naar bovengenoemde oplossingen, maar heb bewust gekozen voor een volledig onafhankelijk eigen systeem.
bij geen van bovenstaande systemen heb ik een duidelijk transparant iets kunnnen lezen over hoe lang bewaard word, wat er met jouw gegevens gedaan wordt, wie er inzicht in heeft enz.
Op mijn systeem, bepaal ik hoe lang ik de data bewaar, wie er inzicht in heeft (Ik en mijn huisgenoten), en weet ik zeker dat de data niet gedeelt en of verkocht wordt.
Bij alarm wordt dat gemeld op de server, maar indien ingesteld, krijg ik ook een sms, handig als je je fiets ergens parkeert en lekker aan de wandel bent.
 
Ik kan jullie nog geen ervaringen meedelen aangezien ik de scooter pas begin maart op ga halen, gezien het werbeeld in jan/febr heb ik ervoor gekozen hem bij het bedrijf te laten staan in opslag. Ik heb wel de tracker aangeschaft de Onntrack 200, kan aan de permanente stroom direct op accu. Heeft een back up batterij van 3 dagen en alles wat Vicorjk meldt.
zie bijgevoegde link.
 
Als ik veel tijd, en ik laat heel regelmatig updaten,iedere 10 seconden of 50mtr, dan kom ik nog lang niet aan de 1 gig per maand.
Met een goedkope simkaart met kleinste abbo heb je genoeg.

Ik laat wel alle data naar een iegen server sturen.
Heb je thuis een nas staan, dan kun je hier heel eenvoudig je eigen server op zetten.
.
Zou je met ons willen delen welke software je gebruikt op je eigen server?
 
Terug
Bovenaan Onderaan