GPX 600 loopt rot

robgpx

MF'er
8 mei 2010
32
0
Ik ben nieuw op dit forum en zal me nog voorstellen en wat plaatjes van mijn fiets laten zien. Al vaker heb ik dit forum bekeken op zoek naar informatie maar nu heb ik dan toch maar besloten me in te schrijven en een vraag te stellen.

Sinds enige tijd heb ik een Kawasaki GPX 600 uit 1989. Deze heeft volgens de handelaar en de teller slechts 25.000 miles gelopen en na het kleppenstellen onlangs lijkt dit ook wel zo te zijn gezien het slijtagebeeld van de nokkenassen.

Nu het echte probleem:
Na een carburateur revisie (vlotternaald, pilot screw en diverse rubbers) heb ik de carburateurs weer gemonteerd en de vlotterhoogte juist afgesteld. Op de werkbank staat de brandstof hoogte precies zoals het hoort. Gemeten met een slangetje staat het vloeistofniveau net boven de onderkant van het pasvlak van de vlotterkamer.
Stationair is de motor perfect af te stellen. Bij 1250 tpm loopt de motor echt fraai.
Echter zodra je boven de 3500 tpm komt lijkt het wel of de motor op 3 poten gaat lopen. Hij klinkt dan als een grasmaaier. Ook lijkt het wel of de motor inhoudt bij een kleine gasklepopening bij hogere toeren. Bijvoorbeeld 80 km/h in 6 (ca 5000 tpm) voel je motor trillen/schokken en ook een beetje inhouden. Geef je gas, stottert de motor maar daarna accelereert deze prima.

Alles heb ik gecontroleerd van ontsteking met nieuwe kabels, doppen en bougies. Synchrooon stellen van carburateurs heb ik gedaan (met carbtune!).

Langzamerhand weet ik het niet meer en ben benieuwd of iemand hier dit herkent en een mogelijke oplossing kan aandragen.

Groet,

Rob
 
Haal het luchtfilter even open, zodat je aan de achterkant in de carburateurs kijkt. start de motor en kijk of bij gas geven alle 4 de vacuüm zuigers wel omhoog gaan. Als 1 van de rubbers niet goed is gemonteerd, komt bij gas geven de zuiger niet omhoog en krijgt de desbetreffende cilinder te weinig benzine.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen. Even weer het luchtfilterhuis loshalen is het minst leuke hierbij. Is wel een optie om nog eens te bekijken.
De uitlaat is gewoon standaard. Evenals het luchtfilter.

Ik ben benieuwd naar andere oplossingen.

Groet,

Rob
 
Volgens mij is het niks geks hoor als je motor stottert/hapert als je in een te hoge versnelling rijd bij een lage(re) snelheid waarschijnlijk op het punt dat je rond de 100 km/u zit in je 6 de zal het slecht lopen gedaan zijn.
Als je bij 80 in de 6 terug schakelt naar 5 zal je ook geen problemen hebben gok ik.

Geloof een van de eerste dingen die je met het lessen uitgelegt krijgt!

Verklaart natuurlijk nog niet waarom je
motor waarschijnlijk op 3 poten gaat lopen boven 3500 rpm.
Misschien dan ook in een te hoge versnelling? Of heb je er ook last van als je vanaf stilstaand weg rijd?
In dat geval kunnen je hoofdsproeiers mischien vervuild zijn?
Onder de x aantal toeren loopt je motor namelijk op andere (kleinere) sproeiers.
 
Laatst bewerkt:
klinkt bekent
ik heb ooit een CBR verlost van zijn 25kw ringen (zitten tussen carbs en cyl)
bij het monteren kennelijk de rubber ringen van carb naar cyl niet goed vast gemaakt bij 2 van de 4 cyl met als resultaat een 2 cylinder motor die boven de .000 rpm pas een 4 cylinder werd en er toen als een dolle vandoor ging :)

mischien moet je daar ff naar kijken
 
Het schokken bij een te hoge versnelling en te lage toeren is bekend. Maar 80 km/h in z'n 5 bij 4500 toeren lijkt mij normaal.
Juist bij dat soort toerentallen klinkt de motor als een ouwe grasmaaier.

De rubbers tussen carb en cilinder zijn dicht. Ze zitten goed vast (checklist!) en zijn ook dicht. Dat laatste gecontroleerd met startspray. Als ze lekken, dan merk je dat meteen.

De sproeiers zijn allemaal schoon. Ik heb ze gereinigd en doorgeblazen en na montage gecontroleerd of ze makkelijk lucht doorlaten.

Langzamerhand lijkt het wel of de sproeiernaalden verkeerd staan. Wat zou kunnen is dat er een te rijk mengsel is. Zeker na de bougies eruit te bekijken. Deze zijn zwart maar niet nat.

Wat handig zou zijn is een lijstje met symptomen en mogelijke oplossingen. Ik heb zoiets ooit gevonden, maar natuurlijk niet in mijn links opgenomen......

Bedankt alvast,

Rob
 
Het fenomeen doet zich eigenlijk in alle versnellingen voor. Maar vooral in 3 en hoger is het goed merkbaar.
Op een Dynobank zetten is natuurlijk altijd mogelijk. Waar ik naar zoek op dit moment is een goede probleemoplosser hiervoor. Er moet een oorzaak en gevolg te maken zijn. Het vervelende is nu dat ik steeds een stapje dichterbij kom maar nooit tot een goede oplossing. Ik kan me zo voorstellen dat er hier mensen zijn die iets verglijkbaars hebben gehad en daar een oplossing bij hebben.

Alvast bedankt,

Rob
 
Alles heb ik gecontroleerd van ontsteking met nieuwe kabels, doppen en bougies. Synchrooon stellen van carburateurs heb ik gedaan (met carbtune!).

Heb je...
- gekeken naar de rubbers tussen airbox en carb? Deze vervormen na verloop van tijd waardoor ze valse lucht binnen laten. Dit zorgt niet alleen dat je Kawa ongefilterde lucht ademt, maar verstoort ook de onderdruk die de carbs nodig hebben om de gasschuiven goed te laten werken. Bovendien maken oude rubbers monteren van de airbox ongelooflijk irritant. Met nieuwe rubbers en eventueel veren plop je airbox er zo op. Ze kosten bij mekaar +/- 80 euro bij CMSNL.
- de pickup-spoelen en bobines doorgemeten
- alle contacten/stekkertjes/draden gecontroleerd en schoongemaakt met contactspray, inclusief de massacontacten.
- het CDI-kastje uitgewisseld met een andere, werkende GPX?
- de laadspanning bij verschillende toerentallen gemeten
- ik neem aan dat je de stationairmengselschroeven op standaard instelling hebt staan? Misschien kun je hier nog wat mee klooien.

Hoe zijn de compressie en het olieverbruik? Als ie bijvoorbeeld bij remmen op de motor olie aanzuigt door de klepseals, kan het best zijn dat ie zich even verslikt. Laat iemand achter je aanrijden om te beoordelen of je machine rookt bij optrekken of afremmen.

Dit zijn imho van die problemen waar je beter systematisch oorzaken kan uitsluiten dan de hele tijd gokken. Zo te zien ben je goed bezig! :Y
 
Laatst bewerkt:
waarom heb je eigelijk de carburateurs gereviseerd met nieuwe vlotternaald en sproeierset ? liep de motor hiervoor net zo raar in hogere toeren ?

ik zou bijna zeggen, monteer de oude onderdeeltjes
misschien heb je toch de naald of vlotterhoogte niet goed gezet en stond de oude iets anders

gas geven en even stotteren duidt net als je zwarte bougies op een te rijke afstelling

- even iets simpels uitsluiten, je rijdt toevallig niet de hele tijd met je choke aan?
je weet maar nooit..

- luchtfilter nat ? toevallig iets wild je motor gewassen of door de regen gereden

luchtschroeven iets meer open al geprobeerd

afstellen blijft een pokkeklus die veel tijd rooft, stellen, testrondje, stellen, testrondje en je kunt er nooit eens lekker snel bij. dus ik zeg, dynobank, kost je wat tientjes maar bespaard een berg tijd en hopelijk is het dan meteen goed.

succes
 
Ik heb de carburateurs gereviseerd omdat er een overliep door een versleten vlotternaald. Daarbij was de stationair afstelling niet echt lekker te doen. Bij het verwijderen van de oude mengselschrieven zag je ook dat de O-ringen daar helemaal uitgedroogd waren. Ik merk nu dat iets verdraaien van de mengselschroeven een merkbaar resultaat heeft. Experimenteren hiermee heeft het probleem niet opgelost.

Verder heb ik alle delen van de ontsteking inclusief de stekkerverbindingen gecontroleerd en doorgemeten. Ik heb gelukkig een werkplaatshandboek met de juiste waarden.

De rubbers van airbox naar carburateurs zijn inderdaad nogal hard. Even in de oven (45 graden!) doet wonderen met monteren. Voor zover ik kan zien zitten ze ook netjes op de carburateurs. Dit is nog wel een van de laatste dingen die ik nog niet heb vervangen.

De motor heeft heel even goed gelopen (een week) en daarna altijd wat ellende gehad. Het begin met een overlopende vlotterkamer. Na schoonmaken en bijstellen van de vlotters is het nooit meer echt goed gekomen. Ik ben er wel zeker van dat de vlotterhoogte gewoon goed is. Op de werkbank kun je het peil meten door een slangetje op de aftap te zetten en dan te kijken hoe hoog ze staan. Het niveau is precies op de rand van de vlotterkamer, zoals voorgeschreven.

Na het demonteren van de bougies waren deze matzwart. Dus te rijk. Aangezien het een oud beestje is en een tijd heeft stilgestaan, kan ik me voorstellen dat nieuwe afdichtingen kunnen zorgen voor een veel hoger vaccuum en een verstoord mengsel. Ook het zachtjes ploffen in de uitlaat en het stotteren bij gasgeven duiden hierop. Bij volgas en hoge toeren is het probleem veel minder.

Ik denk dat ik als eerste nu eens ga kijken wat er gebeurd met het stellen van de sproeiernaalden.

En ja, systematisch te werk gaan is de enige oplossing hierbij. Kijken, nadenken en concluderen is het enige dat helpt in dit soort situaties. Ik heb veel ervaring met auto's (voornamelijk Alfa's met carburateurs) maar dit is toch weer net even anders.

Nogmaals dank voor de hulp,

Groet,

Rob
 
Hm ok. Terug naar de essentie van je probleem:

Stationair is de motor perfect af te stellen. Bij 1250 tpm loopt de motor echt fraai.
Echter zodra je boven de 3500 tpm komt lijkt het wel of de motor op 3 poten gaat lopen. Hij klinkt dan als een grasmaaier. Ook lijkt het wel of de motor inhoudt bij een kleine gasklepopening bij hogere toeren. Bijvoorbeeld 80 km/h in 6 (ca 5000 tpm) voel je motor trillen/schokken en ook een beetje inhouden. Geef je gas, stottert de motor maar daarna accelereert deze prima.
Het blok is volgens jou waarschijnlijk OK, omdat ie het eerst wel deed en verder geen rare symptomen heeft. Je zou nog de compressie kunnen testen.

De ontsteking is naar jouw idee OK, al zijn er natuurlijk nog wat tests die je kan uitvoeren (vonk checken, CDI uitwisselen). Het geluid en gevoel van een uitvallende cylinder is onmiskenbaar en scheelt je behoorlijk veel power. Natuurlijk kan een cylinder er ook mee kappen omdat het mengsel niet goed is....maar ik probeer het simpel te houden :P

Hij start en stationair loopt ie goed, zowel koud als warm. Je hebt bijvoorbeeld niet dat het stationair toerental na half uurtje rijden veel hoger is dan ingesteld of dat ie maar moeizaam in toeren zakt bij gas loslaten. Ik denk dat je hiermee kan stellen dat valse lucht en vervuilde stationairsproeiers geen rol spelen.

Bij vol gas trekt ie, met enige aarzeling, met gezonde power door naar het einde van de toerenteller. Dus, de schuiven gaan dan in ieder geval open en de hoofsproeiers doen hun werk.

Het is daartussenin, dus bij het constant rijden op deellast (kleine gasklepopening) en de omschakeling naar vollast (grote gasklepopening, hogere toeren) dat ie hapert. Voor zover ik weet spelen de gasschuiven en gasnaalden hier de grootste rol.
Nog een lijstje met oorzaken dan....
- gasnaalden en mengbuizen versleten (gevolg te rijk mengsel bij deellast)
- de gasnaaldafstelling klopt om een of andere reden niet (je bent een ringetje vergeten oid)
- vacuummembraan van een van de gasschuiven beschadigd, evt bij het reviseren, waardoor ie niet voldoende omhoog komt bij relatief klein vacuum en het mengsel te arm is.
- gasschuifgeleiding versleten/vuil
- vacuumdopje vergeten (zal wel niet :+)

Hm, misschien wordt een run op een testbank wel aantrekkelijk.

Disclaimer: dit is allemaal speculatie uit mijn beperkte carbkennis. Ik hoor graag als het niet klopt.
 
Vandaag weer eens aan het prutsen geweest.

Eerst de sproeiernaalden een clipje omhoog gedaan. Ofwel de naald dieper in de sproeier. Gevolg: beter lopen, geplof en stoten/stotteren weg.

Maar: nu niet meer boven 6000 rpm komen. Wat nu weer?

Terug thuis de naaldjes een beetje hoger gezet, dus minder diep in de sproeier. Gevolg, gerommel en stoten toch weer iets terug. Maar ook nu weer: 6000 rpm max!
Opeens gaat hij wel, is dit vuil ergens in? Lijkt me niet. Plotseling gaat hij weer boven de 6000 rpm alleen weer met zeer slecht oppakken en stotteren/stoten op deellast.

Terug thuis: CDI unit er eens uitgehaald en uit het wph de meetwaarden gehaald. Eerst alle contacten schoonmaken. Meten: heel veel meetwaarden zijn zwaar off-spec. Daar waar meetwaarden zijn tussen 25kOhm en 175 kOhm liggen deze op 500-600 kOhm.
Sommige zijn wel goed.

Conclusie: toch de CDI unit die defect/versleten is. Dit verklaart denk ik ook dat het probleem soms weg is en dan weer terug komt. Zelfs uitvallen en na even wachten weer starten, hoewel dit slechts een enkele keer is voorgekomen. Toch maar ergens een Kawasaki dealer vinden die dit kan testen.

Accuspanning staat ietsje hoger dan normaal op zo'n 14,6 Volt.

Groet,

Rob
 
Heb je de spanning gemeten op verschillende toerentallen?

Ik weet niet hoe betrouwbaar het doormeten van de CDI is, ik meen dat er in Haynes niks over terug te vinden was. Het is iets meer dan alleen een passief stuk electronica.
Uitwisselen met een kastje waarvan je zeker weet dat ie werkt is dan nog wel het makkelijkst.
De spanningsregelaar/gelijkrichter kan je wel doormeten.
Kijk ook naar de bedrading rond de spanningsregelaar. Het stuk kabel dat naar de motor loopt kan echt enorm verrot zijn, bijvoorbeeld omdat de isolatie half weggeschuurd is, de draad soms contact maakt met de massa waardoor je weer hitte krijgt, de isolatie verder wegsmelt etc.

Een probleem dat opeens opduikt wijst idd wel sterk in de richting van de ontsteking.

Oja, vergezocht...maar kijk ook even naar de bedrading rond het balhoofd. Mijn GPZ600r kon bijvoorbeeld een half uur prima rijden en maakte daar dan opeens kortsluiting waardoor de hoofdzekering doorfikte. Sta je dan :')
 
Laatst bewerkt:
De accuspanning is gemeten bij draaiende motor en bij verschillende toerentallen.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat de CDI unit defect is en dat een vervanger veel duurder is dan de dagwaarde van de fiets. Dat zou jammer zijn. Een gebruikte lijkt me geen optie doordat deze waarschijnlijk net zo oud is en dezelfde problemen gaat vertonen.

De bedrading bij het balhoofd is netjes. Aan het stuur draaien geeft ook geen rare dingen.

Ik zou verwachten dat een volgens mij redelijk passief stukje electronica vrij eenvoudig te verkrijgen is. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er enige vorm van programmeerwerk inzit.

Zijn er geen vervangende delen voor? Of een soort OEM leverancier?

Groet,

Rob
 
je kunt makkelijk een tweedehands cdi op marktplaats scoren en die er aan hangen. die dingen gaan echt niet allemaal stuk na 15-20 jaar. als je 'cdi gpx' intypt op marktplaats zie je er een staan voor 15 euro, dat is behoorlijk goedkoop voor een cdi en het proberen wel waard lijkt mij.
de beste manier om je cdi te testen is idd een andere van een lopende motor halen en die proberen, doormeten zegt ook niet alles bij zo'n cdi volgens mij.
 
Zo, na wat rondbellen en vragen aan de techneut bij de motorzaak hier in de buurt gaf wat licht. Zijn redenatie: CDI is naar alle waarschijnlijkheid gewoon goed, zeker als hij vlot start en stationair netjes loopt.

Andere oorzaken zouden dan de bobines kunnen zijn, die zwichten bij belasting. Vooral accelereren geeft dan problemen.

Dus vanochtend nogmaals de naaldjes op een stand hoger gezet dan voorheen en weer rijden. Wat blijkt: probleem opgelost.

Dus waarschijnlijk wat contacten die niet lekker waren, die heb ik gisteren van de CDI goed schoongemaakt om goed te kunnen meten. Samen met de bobines ingespoten met contact/startspray.

Kortom nu alleen nog wat fine tuning bij stationair en hele lage belastingen. Ik ga er maar vanuit dat de machine typisch Kawasaki is en hier en daar wat onrustig is. Zeker gezien het feit dat er wellicht slijtage zal zijn van carburateurs, kleppentrein en zuigers/cilinders, die het rustige lopen er niet beter van maken.

Iedereen bedankt voor zijn hulp en advies.

Groet,

Rob
 
Zo, na wat rondbellen en vragen aan de techneut bij de motorzaak hier in de buurt gaf wat licht. Zijn redenatie: CDI is naar alle waarschijnlijkheid gewoon goed, zeker als hij vlot start en stationair netjes loopt.

Ik heb een tijdje gehad dat soms me ontsteking wegviel boven de 5000 toeren op een GPZ 500 en dat bleek wel de CDI unit te zijn ook al starten die prima reed ie onder de 5000 toeren prima en soms daarboven ook....

Kun je bij iemand niet ff een CDI lenen ofzo...
 
Even een kleine update en een nieuwe vraag.

Na veek zoeken en denken heb ik de gasnaalden versteld en wel door ze op de laagste stand te zetten. Dit naar aanleiding van een CO meting bij een bevriende garage. Het CO percentage was 7% en een HC getal van ca 2300 ppm ! Dit is veel te hoog en duid op een te rijk mengsel. De meting heb ik gedaan bij stationair en in de range van 4000 - 7000 tpm met steeds dezelfde waarden. Na het lager zetten is nu het gesputter bij meer dan 3000 tpm over.

Toen nog eronder. Eerst maar weer eens gesynchroniseerd, nadat ik de Carbtune nog eens heb gecontroleerd en de RVS stangetjes ietsje gesmeerd met WD 40. De carburateurs staan nu echt strak synchroon.

Nu echter het nieuwe.
De fiets is ooit uit de VS gekomen en heeft luchtinlaten (via vaccuumschakelaar) bij de uitlaatkleppen. Dit is echt iets voor een Californie uitvoering voor uitlaatgasemissie. Ik heb deze aansluiting losgehaald van de carburateur en uiteraard afgedopt. Dat scheelt alweer een heel stuk. Het zou best kunnen zijn dat deze klepjes in de kop vervuild zijn en open blijven staan met als gevolg een soort drukvulling..... Is er iemand die weet of je deze los kunt laten?

Verder vermoed ik dat de klepspeling, ondanks dat dit onlangs gedaan is toch nog parten zou kunnen spelen. Is het logisch dat na het stellen en een tijd stilstand voor ik de motor had de speling sneller verloopt dan normaal? Ik heb geen idee of klepspeling bij motorfietsen snel verloopt, maar dat lijkt me niet echt of vergis ik me daarin?

Alvast bedankt weer,

Groet,

Rob
 
Terug
Bovenaan Onderaan