GPX 600R of FZR 600

GPX of FZR?

  • Kawasaki GPX 600R

    Stemmen: 2 12,5%
  • Yamaha FZR 600

    Stemmen: 14 87,5%

  • Totaal aantal stemmers
    16

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
He mensen, binnenkort komt er een nieuwe motor, maar ik heb 2 type motoren op het oog (overigens al wel naar andere gekeken hoor ;) , maar 1 van deze 2 wordt het). Het gaat nou tussen een FZR 600 en een GPX 600R.

De motor zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor lekker spelen in de omgeving, maar moet het ook aankunnen om af en toe lange stukken te doen (denk aan maximaal 500 km op een dag). Het verschil in pk's maakt me niet uit, maar ik vind het wel van belang dat je ook in lage toeren voldoende koppel hebt.

Welke is dus aan te raden? Overigens tips om op te letten bij de aanschaf zijn welkom 8-) :9 .
 
Er zal zometeen wel weer een hele menigte beginnen over olieverbuik bij de FZR.
Laat ik eerst maar wat pluspuntjes noemen.


FZR >> strakker en stabieler dan een GPZ(X)
FZR >> meer vermogen
FZR >> betere remmen
FZR >> Makkelijk in onderhoud( + veel info op de clubsite)
FZR >> betere looks(hangt van het jaar af)
FZR >> eenvoudig te updaten met nieuwere onderdelen.

GPX wil ook wel lekker rijden , maar is toch iets minder eenvoudig om er snel en sportief mee te rijden.

Qua prijs schelen ze niet alles.

Frans
 
Er zal zometeen wel weer een hele menigte beginnen over olieverbuik bij de FZR.

Oke, dat las ik net ook al, hoe komt het dan dat er zo'n hoog olieverbruik is? Gewoon zweten van de blokken of echt slecht? En aan hoeveel olie moet ik dan denken?
 
Olie verbruik kan , hoeft niet. Bij de 600 komt het niet meer of minder voor dan bij een ander merk.(lees je anders eens in op de fzrclub.nl)

Door de "reputatie"van de FZR1000/Thunderace denkt men bij FZR meteen aan oliezuipende blokken.

Frans
 
Olie verbruik kan , hoeft niet. Bij de 600 komt het niet meer of minder voor dan bij een ander merk.(lees je anders eens in op de fzrclub.nl)

Door de "reputatie"van de FZR1000/Thunderace denkt men bij FZR meteen aan oliezuipende blokken.

Frans

Ah oke, zal inderdaad even op die site gaan lezen, was al een beetje op zoek naar reviews e.d.
 
Ik heb ze toevallig allebei gehad.
de FZR is vrijwel op alle fronten beter.
hij stuurt veel beter, hij is sneller, hij is makkelijker in onderhoud en hij is (vind ik) mooier. alleen het geluid van de GPX zal me altijd bijblijven :9~ :9~ :9~

maar als ik zou moeten kiezen: FZR all the way.
 
Ik heb ze toevallig allebei gehad.
de FZR is vrijwel op alle fronten beter.
hij stuurt veel beter, hij is sneller, hij is makkelijker in onderhoud en hij is (vind ik) mooier. alleen het geluid van de GPX zal me altijd bijblijven :9~ :9~ :9~

maar als ik zou moeten kiezen: FZR all the way.

Looks zijn inderdaad beter (hoewel ik voornamelijk de oude GPX'en ook heel mooi vind). Maar goed, al met al heeft dus de FZR jullie voorkeur.

Ben net ook even aan het lezen geweest over de olie. Schijnt inderdaad best wat te gebruiken, maar vraag me nu alleen even af of het kwaad kan. Of maakt het verder niet zoveel uit en moet je gewoon als het te gek wordt je blok eens "reviseren"?
 
Looks zijn inderdaad beter (hoewel ik voornamelijk de oude GPX'en ook heel mooi vind). Maar goed, al met al heeft dus de FZR jullie voorkeur.

Ben net ook even aan het lezen geweest over de olie. Schijnt inderdaad best wat te gebruiken, maar vraag me nu alleen even af of het kwaad kan. Of maakt het verder niet zoveel uit en moet je gewoon als het te gek wordt je blok eens "reviseren"?

Gewoon netjes bijhouden en dan is er geen probleem. kleine moeite om om de zoveel ritjes effe een blik op het olieglaasje te werpen.
 
Misschien de eigenaar even vragen naar het olieverbruik ?

Maar zoals ik al zei: de meesten hebben geen olieverbruik problemen.
Bij diegene die verbruiken zijn de klepsteelrubbers de hoofdoorzaak.Uitdroging,misbruik of oliesoort en wisselintervallen zijn hier de oorzaak van.


Frans

(ik heb zelf dus geen FZR600 maar een 1000. Deze heeft geen overmatig olieverbruik.Ergens boven de 1 op 10.000)
 
Sowieso inderdaad de kerel er even naar vragen. Ga vanavond even kijken en dan zullen we wel zien. Hopelijk komt hij dan niet met het antwoord: "Geen idee wanneer ik de olie voor het laatst heb gepeild." :P
 
Heb je ook gekeken naar een Soes GSX 600f? Past volgens mij qua soort motor en ook qua prijs wel in het lijstje. Zoja, wat was voor jou de reden om die niet te willen?
Als ik vragen mag *D
 
Heb je ook gekeken naar een Soes GSX 600f? Past volgens mij qua soort motor en ook qua prijs wel in het lijstje. Zoja, wat was voor jou de reden om die niet te willen?
Als ik vragen mag *D

Past inderdaad qua soort motor in dat rijtje, maar ik heb al op een gsx 750f gereden en dat beviel me niet echt. Al met al vond ik het net wat te "lomp" om het zo maar te omschrijven. Daar komt bij dat ik bovenstaande fietsen gewoon mooier vind. Het blok schijnt echter wel beter te zijn...
 
Heb je ook gekeken naar een Soes GSX 600f? Past volgens mij qua soort motor en ook qua prijs wel in het lijstje. Zoja, wat was voor jou de reden om die niet te willen?
Als ik vragen mag *D

Luchtgekoeld blok en minder fijn qua sturen. Looks spelen ook mee.
Als gelijkwaardige motor van Suzuki denk ik eerder aan de RF600.

Ik zou voor de FZR600 gaan als ik tussen de Kawa en de Yammie moest kiezen.
 
Luchtgekoeld blok en minder fijn qua sturen. Looks spelen ook mee.
Als gelijkwaardige motor van Suzuki denk ik eerder aan de RF600.

Ik zou voor de FZR600 gaan als ik tussen de Kawa en de Yammie moest kiezen.

RF heb ik nog niet op gereden, maar waren de financiën er, dan was dat zeker eentje geweest om naar te kijken (wat een geile fiets is dat *D )
 
Luchtgekoeld blok en minder fijn qua sturen. Looks spelen ook mee.
Als gelijkwaardige motor van Suzuki denk ik eerder aan de RF600.

Ik zou voor de FZR600 gaan als ik tussen de Kawa en de Yammie moest kiezen.

PRECIES
 
Duidelijk.

Heb m'n stempeltje nog niet binnen, dus ik kan het nog niet zelf gaan proberen. Maar je zit precies in de prijs-motor klasse te kijken waar ik ook in ga belanden, vandaar.

Over de GPX heb ik tot nu toe begrepen dat het niet bepaald de meest betrouwbare motor ooit is... -O-

Ook naar de CBR van vergelijkbare leeftijd gekeken, toevallig? O-)

Edit: RF is idd zeker eentje die ik voor de looks alleen al op m'n lijstje zou hebben staan. Samen met een VFR overigens. Ware het niet, dat ik slechts een armlastige student ben, en dat de gemiddelde RF, VFR of CBR niet binnen het budget valt.... :(
 
Laatst bewerkt:
Die zal duurder zijn dan de andere twee. Dan zou een RF600 ook tot de opties behoren.

Is niet helemaal waar, die is alleen duurder als je de super sport versie hebt. Maar jah, de gewone versie vind ik niet mooi, en volgens mij (nog niet op gereden) is het net zo'n lomperik als de GSX 600F (maar daar zal ik dus niet over oordelen).

En wat betreft de Kawasaki, hoezo niet zo'n betrouwbaar blok. Draaien meestal toch minimaal een ton (bij goed onderhoud). Zoek er 1 op met ongeveer 50.000 km op de teller en je hebt nog een poos plezier.
 
He mensen, binnenkort komt er een nieuwe motor, maar ik heb 2 type motoren op het oog (overigens al wel naar andere gekeken hoor ;) , maar 1 van deze 2 wordt het). Het gaat nou tussen een FZR 600 en een GPX 600R.

Hier een GPX rijder })

Ik heb nog nooit op de FZR gereden, kan je dus geen enkele mening over die fiets geven. Ik ben het wel met de meningen hier eens dat de FZR er mooier uit ziet.

Zelf ben ik erg tevreden over mijn GPX, ik heb sinds de aanschaf nu 15000 kilometer er mee gereden, voor mij is het ook de eerste motor. Ik lees hier wat puntjes:

- Onderhoud: De mijne wordt goed onderhouden, kosten vind ik erg mee vallen en tot nu toe nog niets geks gehad.

- Banden: Ik heb de standaard Dunlop K205 (wordt door Kawasaki geadviseerd) er om zitten, ik vind ze perfect sturen. Achterband moet nu na 8000 kilometer vervangen worden.

- Vering: Slap, zoals veel (oudere) Japanners

- Remmen: Niet te vergelijken met de huidige supersports, maar ze doen hun werk.

Maar ik raad je aan om gewoon op beide een keer een proefritje te maken voordat je een besluit neemt.
 
En wat betreft de Kawasaki, hoezo niet zo'n betrouwbaar blok. Draaien meestal toch minimaal een ton (bij goed onderhoud).

Tja, 't is ook alleen de indruk die al het leeswerk op fora en i-net sites me gegeven heeft, hoor. De problemen zijn overigens niet echt te vinden bij de vette delen zelf, maar meer bij de ondersteunende.. zoals de elektronica. CDI's die er op de meest linker strook van een snelweg geregeld mee zouden kappen enzo... -O-

Maar nogmaals, reken me er niet te hard op af.. O-)
 
Is niet helemaal waar, die is alleen duurder als je de super sport versie hebt. Maar jah, de gewone versie vind ik niet mooi, en volgens mij (nog niet op gereden) is het net zo'n lomperik als de GSX 600F (maar daar zal ik dus niet over oordelen).

Een CBR600f van hetzelfde bouwjaar (en vergelijkbare km) als een GPX of FZR zal meestal duurder zijn.
CBR600F is totaal niet te vergelijken met een GSX-F. Die Honda zal waarschijnlijk zelfs beter sturen dan de FZR.

Neemt niet weg dat ik dan nog steeds voor de FZR zou gaan.
 
Maar ik raad je aan om gewoon op beide een keer een proefritje te maken voordat je een besluit neemt.

Dat is ook wel de bedoeling, enige nadeel was bij de GPX dat ik niet erg lang en uitvoerig heb kunnen rijden. Dit aangezien de motor niet op 25kw stond, en mij het risico toch iets te groot is dat ik iemand aanrijd.
Wat me trouwens bij de GPX voornamelijk beviel was de zithouding (afgezien van de schakelpookjes, want die zaten een beetje raar, maar dat is vast af te stellen). Voor de rest was het sturen nog wel redelijk te doen (even in vergelijk met een honda cb250, mijn vorige motor, en een GSX 750F) en waarschijnlijk goed te doen naarmate je de motor leert kennen.
 
He shit, FZR kijken gaat vanavond niet door. Die kerel moest overwerken... '( Nou ja, dan wordt het morgen 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan