gpx 600r slaat niet meer aan na reinigen carburateurs

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Hoi allen,

Ik ben een 600r aan het opknappen. Heeft een tijdje stil gestaan.

Wat heb ik gedaan:

Allereerst gekeken of er leven in zat.
Nieuwe accu en nieuwe benzine en de motor sloeg meteen aan. Goed nieuws.

Maar hij liep heel beroerd. Hij liep alleen stationair met de choke open.
Zodra ik gas gaf of de choke dicht draaide sloeg de motor meteen af.

Dus:
Carburateurs schoongemaakt
Nieuwe bougies (vonken allemaal)
Leidingen doorgespoten/schongemaakt
Koelvloeistof vervangen
Olie en oliefilter vervangen

Ik dacht dat dit de motor een stuk soepeler zou laten lopen.
Echter, de motor slaat niet aan. Ik weet niet waarom.
Startmotor draait en klinkt wel een stuk beter/soepeler.

Wie kan me op weg helpen?

Alvast mijn dank!

Groet,
 
heb je bij het schoonmaken van de carbs ook een nieuwe pakkingset gebruikt bij het weer in elkaar zetten ?
kunnen als ze erg uitgedroogd zijn kleine scheuren in zitten waardoor je lucht/brandstofverhouding helemaal van slag is.
 
heb je bij het schoonmaken van de carbs ook een nieuwe pakkingset gebruikt bij het weer in elkaar zetten ?
kunnen als ze erg uitgedroogd zijn kleine scheuren in zitten waardoor je lucht/brandstofverhouding helemaal van slag is.
Dat klinkt als een heel goede opmerking.
Bedoel je het membraan (die ronde zwarte rubbertje waar de naald in hangt?
Die waren heel mooi schoon en soepel, die heb ik niet vervangen.
Of die rubberen randjes van de vlotterbakjes?
Die waren ook erg netjes en glad dus heb ik ook niet vervangen.
 
Maar komt er al benzine uit de kraan? Want ik lees een stuk terug over het checken van de werking van de kraan, vervolgens roept iemand dat TS aan de vacuumslang moet zuigen met het andere einde aan de carburateur... 8)7
 
Maar komt er al benzine uit de kraan? Want ik lees een stuk terug over het checken van de werking van de kraan, vervolgens roept iemand dat TS aan de vacuumslang moet zuigen met het andere einde aan de carburateur... 8)7
Haha ja die doet t. Brandstof komt door.
Maar ik heb doordat ik opstartproblemen had wat benzine (flinke scheut) in de carbs laten lopen omdat ik toen nog twijfelde of de kraan t wel deed.
Nu kan t dus ook zo zijn dat er nog teveel benzine in de vlotterbakken staat. Kan da tot gevolg hebben dat ie zo idioot veel toeren maakt stationair? 3500+ toeren. En dus ook niet reageert als ik aan de gashendel draai.

Dank voor t meedenken!
 
Mooi, de ontsteking werkt dus.
Ja, je hebt de carburateurs nog niet helemaal schoon gemaakt, er zitten nog kanaaltjes verstopt. Je moet dus nog een keer aan de slag. Alles doorblazen en poetsen.
Teveel benzine in de vlotter kan niet, dan loopt de carburateur over. Dan zou je hem ook verzuipen met de choke. Het kan wel dat een vlotter blijft hangen, dan krijgt hij tekort en start hij ook niet.
Omdat hij zoveel toeren loopt denk ik dat de kabel niet goed vrij loopt of je de stationair schroef hebt ingedraaid. Dat is een plastic draaiknopje op de carburateurs. Als het stationair te hoog staat wil hij ook slecht starten.
 
Mooi, de ontsteking werkt dus.
Ja, je hebt de carburateurs nog niet helemaal schoon gemaakt, er zitten nog kanaaltjes verstopt. Je moet dus nog een keer aan de slag. Alles doorblazen en poetsen.
Teveel benzine in de vlotter kan niet, dan loopt de carburateur over. Dan zou je hem ook verzuipen met de choke. Het kan wel dat een vlotter blijft hangen, dan krijgt hij tekort en start hij ook niet.
Omdat hij zoveel toeren loopt denk ik dat de kabel niet goed vrij loopt of je de stationair schroef hebt ingedraaid. Dat is een plastic draaiknopje op de carburateurs. Als het stationair te hoog staat wil hij ook slecht starten.
Mee eensch...
 
Mee eensch...
Heb even gekeken. Kabels zitten niet klem. Heb voor t gemak maar even de spanning eraf gehaald door ze los te halen bij de gashendel op het stuur. Dan weet ik dat de kabels de niet ongewenst druk uitoefenen op de brandstoftoevoer.
Nog steeds geen verschil. Ook het draaien aan de kunststof knop lijkt niet uit te maken. Zowel helemaal open als helemaal dicht. Hij blijft brullen.
Moet er nog wel even bij zeggen dat ie niet op een constant toerental brult (ook voor het draaien aan de kunststof knop).
Hij vliegt op en neer tussen de 3500 en soms wel 12.000!!! Toeren.
Je kan je voorstellen wat dat met Mn oren doet in Mn garage😂🙈.
 
Laatst bewerkt:
Heb even gekeken. Kabels zitten niet klem. Heb voor t gemak maar even de spanning eraf gehaald door ze los te halen bij de gashendel op het stuur. Dan weet ik dat de kabels de niet ongewenst druk uitoefenen op de brandstoftoevoer.
Nog steeds geen verschil. Ook het draaien aan de kunststof knop lijkt niet uit te maken. Zowel helemaal open als helemaal dicht. Hij blijft brullen.
Moet er nog wel even bij zeggen dat ie niet op een constant toerental brult (ook voor het draaien aan de kunststof knop).
Hij vliegt op en neer tussen de 3500 en soms wel 12.000!!! Toeren.
Je kan je voorstellen wat dat met Mn oren doet in Mn garage😂🙈.
Is dat dan op startpilot? of (ook) op benzine.

En... waar (welke woonplaats) staat je motor. Misschien is er een MF-er in de buurt die wel wil meekijken.
 
Is dat dan op startpilot? of (ook) op benzine.

En... waar (welke woonplaats) staat je motor. Misschien is er een MF-er in de buurt die wel wil meekijken.
Wat bedoel je met startpilot? Hij start gewoon op de benzine uit de tank. Starten is geen probleem. 1 zacht drukje op de startknop en hij vliegt meteen aan.
Dus brandstof genoeg in de ontbrandingskamer maar mengverhouding zal niet goed zijn. Maar zoveel toeren (vol gas) lijkt me toch wat gek.
Ik heb nog even zitten voelen, (ik probeer het goed uit te leggen). Je gaskabel zit aan de carb vast. Dat punt waar deze aan vast zit is staat in verbinding (met een balkje) met de andere 3 carbs (4 op een rij). Als je aan de gaskabel trekt (gas geeft) gaat dat balkje omhoog. (daarmee gaan naar mijn idee de kleppen open en dicht). Als je de gaskabel loslaat dan zakt het balkje weer naar beneden (logisch). Als ik met mijn vinger op dat balkje druk dan kan deze nog wel een (ca.) centimeter verder naar beneden.
Klopt het dat die ruimte er is? Naar mijn idee niet (puur onderbuikgevoel).
Ik heb de motor ook eens gestart met dat balkje naar beneden geduwd. Ook hierbij geen verschil en BOEM, vol in de toeren.
(dit door aan de 2e kaskabel te trekken die zorgt voor de contra beweging. Mijn motor heeft dus twee kabels van de gashendel naar de carb toe)

De pest is ook. Als ik m aanzet en hij maakt zulke enorme toeren en herrie het niet echt lekker (zeg maar niet te doen) onder je motor liggen is en schroefjes afstellen.

Ik heb echt het idee dat t iets heel stoms is.

Ik woon in Hoofddorp overigens. Een meekijker is welkom ;) Lekker kratje bier? :)
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met startpilot? Hij start gewoon op de benzine uit de tank. Starten is geen probleem. 1 zacht drukje op de startknop en hij vliegt meteen aan.
Dus brandstof genoeg in de ontbrandingskamer maar mengverhouding zal niet goed zijn. Maar zoveel toeren (vol gas) lijkt me toch wat gek.
Ik heb nog even zitten voelen, (ik probeer het goed uit te leggen). Je gaskabel zit aan de carb vast. Dat punt waar deze aan vast zit is staat in verbinding (met een balkje) met de andere 3 carbs (4 op een rij). Als je aan de gaskabel trekt (gas geeft) gaat dat balkje omhoog. (daarmee gaan naar mijn idee de kleppen open en dicht). Als je de gaskabel loslaat dan zakt het balkje weer naar beneden (logisch). Als ik met mijn vinger op dat balkje druk dan kan deze nog wel een (ca.) centimeter verder naar beneden.
Klopt het dat die ruimte er is? Naar mijn idee niet (puur onderbuikgevoel).
Ik heb de motor ook eens gestart met dat balkje naar beneden geduwd. Ook hierbij geen verschil en BOEM, vol in de toeren.
(dit door aan de 2e kaskabel te trekken die zorgt voor de contra beweging. Mijn motor heeft dus twee kabels van de gashendel naar de carb toe)

De pest is ook. Als ik m aanzet en hij maakt zulke enorme toeren en herrie het niet echt lekker (zeg maar niet te doen) onder je motor liggen is en schroefjes afstellen.

Ik heb echt het idee dat t iets heel stoms is.

Ik woon in Hoofddorp overigens. Een meekijker is welkom ;) Lekker kratje bier? :)
Als je motorblok zoveel toeren maakt op benzine, zonder de gashandle te verdraaien komt er ongewenst veel te veel lucht (met benzine....) in de cylinders. Er blijft/blijven een gasklep/gaskleppen open staan. Of er zit een flink lek tussen carb en cylinders.
Kan je hier iets mee?
Ik zou je desondanks toch nog willen aanraden de carbs eraf te halen om e.e.a. te controleren...
 
Als je motorblok zoveel toeren maakt op benzine, zonder de gashandle te verdraaien komt er ongewenst veel te veel lucht (met benzine....) in de cylinders. Er blijft/blijven een gasklep/gaskleppen open staan. Of er zit een flink lek tussen carb en cylinders.
Kan je hier iets mee?
Ik zou je desondanks toch nog willen aanraden de carbs eraf te halen om e.e.a. te controleren...
Ja daar kan ik wat mee. Was al tot de conclusie gekomen de zooi weer uit elkaar te halen idd. Ach, weer een leerzaam momentje.

Dit weekend geen tijd helaas maar ik houd jullie op de hoogte, tot die tijd zijn tips welkom😉

Ben zeer blij met al jullie reacties
 
Als je twijfelt over het wel of niet goed schoon krijgen van de carburateurs kan je deze ook wegbrengen naar een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is.
Die krijgen een carburateur wel goed zuiver en kunnen vaak ook helpen met alles netjes in basisafstelling te zetten.
Volgens mij zitten er hier op het forum ook enkelen die dit doen.
 
Wat bedoel je met startpilot? Hij start gewoon op de benzine uit de tank. Starten is geen probleem. 1 zacht drukje op de startknop en hij vliegt meteen aan.
Dus brandstof genoeg in de ontbrandingskamer maar mengverhouding zal niet goed zijn. Maar zoveel toeren (vol gas) lijkt me toch wat gek.
Ik heb nog even zitten voelen, (ik probeer het goed uit te leggen). Je gaskabel zit aan de carb vast. Dat punt waar deze aan vast zit is staat in verbinding (met een balkje) met de andere 3 carbs (4 op een rij). Als je aan de gaskabel trekt (gas geeft) gaat dat balkje omhoog. (daarmee gaan naar mijn idee de kleppen open en dicht). Als je de gaskabel loslaat dan zakt het balkje weer naar beneden (logisch). Als ik met mijn vinger op dat balkje druk dan kan deze nog wel een (ca.) centimeter verder naar beneden.
Klopt het dat die ruimte er is? Naar mijn idee niet (puur onderbuikgevoel).
Ik heb de motor ook eens gestart met dat balkje naar beneden geduwd. Ook hierbij geen verschil en BOEM, vol in de toeren.
(dit door aan de 2e kaskabel te trekken die zorgt voor de contra beweging. Mijn motor heeft dus twee kabels van de gashendel naar de carb toe)

De pest is ook. Als ik m aanzet en hij maakt zulke enorme toeren en herrie het niet echt lekker (zeg maar niet te doen) onder je motor liggen is en schroefjes afstellen.

Ik heb echt het idee dat t iets heel stoms is.

Ik woon in Hoofddorp overigens. Een meekijker is welkom ;) Lekker kratje bier? :)
Valse lucht? Wel wat speling op de gaskabel ? (zit uiteinde buitenkabel wel goed in de passing?)
 
Ik heb toch nog even een uurtje gehad om de carbs te demonteren.
En al snel zag ik wat ik fout gedaan had (wat een amateur, sorry).
Ik zag dat de membranen helemaal niet goed in de gleufjes zaten. En dus tussen de afsluitdeksel.
Ik snap niet waarom ik daar niet op gelet heb. Veel te veel gelet op de veer denk ik.
Gevolg was dat er zeker 1 naald niet goed zakte en dus open stond.

Dus nieuwe membraampjes bestellen. Ook bestel ik maar meteen een setje nieuwe pakkingen.

Nu de carbs toch uit elkaar liggen meteen maar nog een keer goed schoonmaken.
Ik kan m wel wegbrengen hoor, maar zelf doen moet kunnen en scheelt weer 100,- (drink t liever op;))
Alle losse onderdelen gooi ik in de ultrasoon. Heb zelf een kleine waar dit in past.
En reinigen met carb cleuner
En doorblazen met lunchtcompressor

Nu ik er kritisch naar kijk heb ik daar nog wat vragen over.
Zie hieronder de foto's met bijbehorende vragen.

Foto1: deze ring, volgens mij moet deze er ook uit kunnen. Enig idee of dit zo is en hoe deze vast zit?
IMG_3563.jpg


Foto2: ook deze ring, volgens mij moet deze er ook uit kunnen. Enig idee of dit zo is en hoe deze vast zit?
IMG_3564.jpg


Als jullie naar de onderste 3 foto kijken. Heb ik dan nog iets gemist wat ik moet demonteren?
IMG_3565.jpg
IMG_3566.jpg
IMG_3567.jpg
 
Foto 1: deze kun je met een tang eruit trekken. Aan de onderzijde zit een rubberen afdichting. Grote kans dat deze poreus en vervangen dient te worden. Als je dit niet doet dan heb je kans dat er benzine in je cilinders lekt.

Foto 2: weet ik niet...

Luchtschroef heb je er ook uitgehaald inclusief veertje, ringetje en rubbertje?
 
Foto 1: deze kun je met een tang eruit trekken. Aan de onderzijde zit een rubberen afdichting. Grote kans dat deze poreus en vervangen dient te worden. Als je dit niet doet dan heb je kans dat er benzine in je cilinders lekt.

Foto 2: weet ik niet...

Luchtschroef heb je er ook uitgehaald inclusief veertje, ringetje en rubbertje?

1: alsie niet met een schroefje vastzit aan de bovenkant is ie meestal niet eenvoudig demontabel. Beetje slecht advies, zeker als TS er nu al met een tang op heeft gezeten. Die messing busjes die geperst zitten laat je lekker zitten, die worden schoon in de ultrasoon.
 
1: alsie niet met een schroefje vastzit aan de bovenkant is ie meestal niet eenvoudig demontabel. Beetje slecht advies, zeker als TS er nu al met een tang op heeft gezeten. Die messing busjes die geperst zitten laat je lekker zitten, die worden schoon in de ultrasoon.
@MasterTommy heb ze inderdaad tot nu toe alleen met schroef bevestiging gehad. Dus negeer mijn punt 1, geperste bussen laten zitten.
 
1: alsie niet met een schroefje vastzit aan de bovenkant is ie meestal niet eenvoudig demontabel. Beetje slecht advies, zeker als TS er nu al met een tang op heeft gezeten. Die messing busjes die geperst zitten laat je lekker zitten, die worden schoon in de ultrasoon.
Heb er niet met een tang aangezeten daar het daar niet op leek. Dus voor ik iets deed eerst de vraag hier gesteld.
Bedankt voor de reactie. Ik laat ze zitten.
Na t weekend ga ik er mee verder.

Thanks👍🏻
 
Foto 1: deze kun je met een tang eruit trekken. Aan de onderzijde zit een rubberen afdichting. Grote kans dat deze poreus en vervangen dient te worden. Als je dit niet doet dan heb je kans dat er benzine in je cilinders lekt.

Foto 2: weet ik niet...

Luchtschroef heb je er ook uitgehaald inclusief veertje, ringetje en rubbertje?
Luchtschroefje: wellicht domme vraag, maar welke is dat dan? Zie foto’s? Die drie aan de buitenkant op foto 3 toch niet?
 
Foto 2 en foto 5, ze zitten in het uitstekende pijpje aan de kant van de inlaatrubbers. Bij een US-model kan er een plug voor zitten die verwijderd moet worden. En let inderdaad op het veertje en het ringetje en lees het advies nog een keer na over het in-draaien en tellen van het aantal draaien voor demontage/montage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan