GPX 750 - geen vermogen bij meer gas

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.565
6.729
Helmond
**Oplossing staat beneden**

De motor:
GPX 750 R uit 1988

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Klepspeling gecheckt (stond nog goed)
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuwe brandstoftank zonder roest
- Nieuwe luchtfilter
- Een tijdje stationair laten lopen zodat ie een keer mooi warm kan worden en alle zooi uit de uitlaat van 11 jaar stilstaan kan

En verder wat niet-motorisch gerelateerde zaken om het veilig te houden.

Het probleem:
Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.
Maar als ik meer gas geef, of bij stationair draaien ineens naar half gas ga vind ie het welletjes geweest en houdt ie er mee op. Toeren zakken in, ik haal het gas eraf en hij blijft weer netjes stationair lopen.
Als ik het gas er (vanaf stationair) ongeveer 50% open op houdt stijgt ie netjes in zn toeren tot 4000 rpm, houdt in, zakt een stuk, en stijgt dan weer door naar 5000rpm. Dit gaat langzaam steeds hoger totdat ik er genoeg van heb. Gas los is dan weer rustig stationair lopen.

Voor de volledigheid een filmpje om te zien wat ie doet:

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Hij krijgt een vonk.
- Bougiekabels zijn goed.
- Bobine gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- CDI gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- Het truukje met remmenreiniger, geen effect.
- Laadspanning is 14.5 volt.
- Spanning bij uit is 12.9 volt.

En nu weet ik het even niet meer. -O- Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan checken?


AANVULLING:
Ik heb de carburateurs nog een keer open gehad en alle sproeiers goed schoon gemaakt. De motor doet het nu al een heel stuk beter, maar reageert nog niet snel genoeg op het gas.

OPLOSSING:
Het probleem bleek tweeledig:
  1. Ik had blijkbaar de carburateurs niets schoon genoeg. Zoals eerder gezegd check of de sproeiers ook echt schoon zijn. Eventueel doorprikken zodat je het zeker weet. Zodoende ook bij alle kanaaltjes die door de carburateurs heen lopen.
  2. Zorg dat je motor compleet is. Ik miste blijkbaar een deel van het inlaattraject.
 
Laatst bewerkt:
Endoscoop verkopen ze op dit moment bij de action. Kan zowel op je laptop als je telefoon aangesloten worden, mits je and rood hebt met micro-USB.
Ding van de action gehaald, was niet veel soeps. Daar kwam niet genoeg licht uit om iets te zien.

Ik ga eens kijken voor een wat duurdere, deze was wisselgeld zegmaar. Als dan blijkt dat de gasschuiven gewoon open gaan zoals verwacht denk ik dat ik hem naar een testbank in de buurt rij om te kijken wat er precies gebeurd. Het kan natuurlijk zijn dat de gasnaalden/sproeiers toch te veel zijn aangetast in de loop van de tijd.
 
Bij mij gpx destijds zat er een slangetje onder de tank klem als ik de tank liet zakken.(tank had ik losgehaald voor wat werkzaamheden). Hierna liep hij beroerd en ik kon geen reden bedenken waaraan het zou kunnen liggen. Was dus een vacuüm slang welke klem zat. Check dat eens.
 
Bij mij gpx destijds zat er een slangetje onder de tank klem als ik de tank liet zakken.(tank had ik losgehaald voor wat werkzaamheden). Hierna liep hij beroerd en ik kon geen reden bedenken waaraan het zou kunnen liggen. Was dus een vacuüm slang welke klem zat. Check dat eens.

Alle vacuumslangen heb ik gecheckt. Als ik een van die met mijn vinger afsluit dan loopt ie stationair ook niet lekker meer.
En omdat ik het beu was steeds de tank erop te doen en eraf te halen heb ik met een oude benzinekraan iets gefabriceerd wat als heel klein mini tankje fungeert. Tank zit er dus niet meer op.
 
Even weer een update: Ik heb nog geen tijd gehad om in de carburateurs te kijken, maar kreeg nog de tip om eens te checken of de sproeiers wel echt helemaal schoon zijn geworden.
Rechtse carburateur dus de vlotterbak vanaf gehaald. En gekeken. Jahoor. Zit nog steeds bende in. Die schoongemaakt en nu dus die andere 3 nog. Alleen haal ik het allerliefste de carburateurs er niet vanaf. Heeft iemand nog een idee om te zorgen dat ik met een bitje in de zeer beperkte ruimte kan?
 
Als je eerst dit schrijft: - Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje

En er daarna toch zooi in je vlotterbak zit, dan kun je beter je tank op roest checken, evt een brandstoffilter plaatsen en je afvragen wat je nog meer niet gezien hebt.

En het antwoord op je vraag is: toch de carburateurs van de motor afhalen, splitsen en fatsoenlijk schoonmaken.
 
Als je eerst dit schrijft: - Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje

En er daarna toch zooi in je vlotterbak zit, dan kun je beter je tank op roest checken, evt een brandstoffilter plaatsen en je afvragen wat je nog meer niet gezien hebt.

En het antwoord op je vraag is: toch de carburateurs van de motor afhalen, splitsen en fatsoenlijk schoonmaken.

Ik kreeg de tip om de sproeiers een keer handmatig te checken van mijn standaard garage. Ik had nog nooit carburateurs uit elkaar en in elkaar gezet en wist niet dat je deze deeltjes nog zelf schoon moet maken na het ultrasoonbad. Vandaar dat ik het niet door heb gehad.

Tank zit een praktisch nieuwe op die mooi glimt aan de binnenkant. De oude was inderdaad helemaal doorgerot.


Maar ik zal morgen maar weer beginnen om de carburateurs eraf te halen. Hopelijk gaat het dit keer sneller. Bedankt voor de snelle reactie.
 
Normaal zijn de sproeiers wel schoon na de ultrasoon, maar dubbelchecken scheelt je een hoop dubbel werk. Heb ik ook op de lullige manier geleerd.

Check ook je kraan en vervang het brandstoffilter als dat erop zit en 11 jaar oud is.
 
als de sproeiers iet proper zijn, zijn de kanaaltjes in de carbu's dat misschien ook niet. dus helemaal demonteren en opnieuw. en checken achteraf door remmenreiniger/whatever door alle kanalen spuiten en te kontroleren dat het er aan de andere kanten mooi uit komt.
 
Normaal zijn de sproeiers wel schoon na de ultrasoon, maar dubbelchecken scheelt je een hoop dubbel werk. Heb ik ook op de lullige manier geleerd.

Check ook je kraan en vervang het brandstoffilter als dat erop zit en 11 jaar oud is.

Kraan zit een andere op die niet 11 jaar heeft stilgestaan. De oude kraan heb ik schoongemaakt en gebruik ik nu als kraan voor het minitankje zodat ik de tank niet steeds erop hoef te doen.

Je kunt proberen het bitje in een dopje te zetten en dan met een klein rateltje de boutjes los te draaien.
Haakse schroevendraaier lukt misschien ook.
Klein rateltje past er niet tussen ivm breedte.

als de sproeiers iet proper zijn, zijn de kanaaltjes in de carbu's dat misschien ook niet. dus helemaal demonteren en opnieuw. en checken achteraf door remmenreiniger/whatever door alle kanalen spuiten en te kontroleren dat het er aan de andere kanten mooi uit komt.
Ik denk dat we dit sowieso moeten doen, ik ga van de week de hele handel eraf halen. Ik laat het hier weten als er weer nieuws is :)
 
Net de carbs eraf gehad, de sproeiers eruig gehaald en schoongemaakt.

En je raad het al. Hij doet het een stuk beter. Bij volgas reageert ie stationair zoals verwacht. Morgen proefrijden en hopelijk kan dit topic dan gesloten worden.
 
Vandaag gaan proefrijden, het ging al beter (ik zal dus de openings post ook even updaten), maar dit topic kan nog niet helemaal gesloten worden.

Hij pakt nu gewoon op met alle gasstanden, maar bij de hogere gasstanden (waarbij de naald ook omhoog moet komen) zit er een enorme lag in. Je draait dus het gas open, en dan wacht ie even en dan voel je langzaam maar zeker de volle power komen (en dat is genoeg haha).

In zn vrij of met de koppeling in doet hij het wel helemaal goed. Het probleem begint nu pas als ik rij en gas bij geef.

Ik heb meteen even gecheckt op valse lucht (misschien is er iets mis gegaan met het terugzetten van de carbs), maar dat is niet het probleem.
 
Vandaag gaan proefrijden, het ging al beter (ik zal dus de openings post ook even updaten), maar dit topic kan nog niet helemaal gesloten worden.

Hij pakt nu gewoon op met alle gasstanden, maar bij de hogere gasstanden (waarbij de naald ook omhoog moet komen) zit er een enorme lag in. Je draait dus het gas open, en dan wacht ie even en dan voel je langzaam maar zeker de volle power komen (en dat is genoeg haha).

In zn vrij of met de koppeling in doet hij het wel helemaal goed. Het probleem begint nu pas als ik rij en gas bij geef.

Ik heb meteen even gecheckt op valse lucht (misschien is er iets mis gegaan met het terugzetten van de carbs), maar dat is niet het probleem.

Dat lijkt me toch een brandstof tekort bij hoge(re) toeren.
 
Dat lijkt me toch een brandstof tekort bij hoge(re) toeren.
Dat is het net niet. Ik heb hem net gewoon kunnen doortrekken tot in de hoge toeren. Dat doet hij netjes, maar het duurt even voordat hij echt begint te trekken zegmaar.

Zit er een vacuum gestuurde benzinekraan op? Membranen dubbel gecheckt? Naalden en naaldbuizen ok?
Ja, zit een vacuum gestuurde benzinekraan op, maar als die stuk zou zijn zou ik juist verwachten dat hij het goed doet, maar op de snelweg bij hoger brandstofverbruik per minuut het ineens laat afweten totdat de vlotterbakken weer zijn volgedruppelt. Dat probleem heb ik ooit bij mij GS500 gehad.

Membranen heb ik er laatst nog uit gehad voor de dubbel check. Ook als ik wat kracht zet op het membraan zie ik nog steeds geen scheurtjes ontstaan. Zou het misschien kunnen dat ze alsnog te hard zijn geworden door te lang stil staan zonder dat ze gaan scheuren?

Naalden had ik er toen ook uit, die zijn netjes en zit geen zooi meer op.
Naaldbuizen zijn gisteren gecheckt. Daar zit geen rotzooi in.
 
Zit er een prime stand op de kraan? Naalden staan op de standaard hoogte?

Naalden en naaldbuizen kunnen verslijten, zodat er ineens teveel benzine bij de lucht komt. Heb je een goede foto?
 
Zit er een prime stand op de kraan? Naalden staan op de standaard hoogte?

Naalden en naaldbuizen kunnen verslijten, zodat er ineens teveel benzine bij de lucht komt. Heb je een goede foto?

Er zit geen prime stand op de kraan, prime gebeurt door het knopje aan de zijkant van de brandstofkraan in te drukken.
Naalden zijn de af-fabriek naalden die je niet in hoogte kan verzetten.
Het hele spul lijkt netjes rond te zijn. Een foto heb ik nog niet, maar ik vrees dat de carburateurs er weer af moeten en dan kan ik wel even een foto maken. Ik zou alleen verwachten dat hij te arm loopt en niet te rijk. Bij te rijk zou ik wat meer geluid uit de uitlaat verwachten.

De carbs zijn nog steeds smerig.
Deze begin ik ook te vrezen, maar ik weet even niet goed waar ik dan weer moet beginnen. Hij is door het ultrasoonbad geweest, alle sproeiers heb ik handmatig nog een keer schoon gemaakt, alle kanaaltjes doorgespoten met remmenreiniger. Wat zou ik dan nog kunnen missen?
 
SCHWIMMERNADEL00.jpg

zoiets zit erin. En die is nieuw, kwam met het rivisiesetje mee.
 
Als de pennetjes in de vlotternaalden verend zijn dan moet je de vlotterhoogte niet afstellen met de carbs helemaal op zijn kop maar zo gekanteld dat de vlotters net de vlotternaalden dicht drukken zonder de verende pennetjes in te drukken.
Doe je dit verkeerd dan staat je vlotterniveau veel te laag.
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Terug
Bovenaan Onderaan