GPX 750 - geen vermogen bij meer gas

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.606
6.767
Helmond
**Oplossing staat beneden**

De motor:
GPX 750 R uit 1988

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Klepspeling gecheckt (stond nog goed)
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuwe brandstoftank zonder roest
- Nieuwe luchtfilter
- Een tijdje stationair laten lopen zodat ie een keer mooi warm kan worden en alle zooi uit de uitlaat van 11 jaar stilstaan kan

En verder wat niet-motorisch gerelateerde zaken om het veilig te houden.

Het probleem:
Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.
Maar als ik meer gas geef, of bij stationair draaien ineens naar half gas ga vind ie het welletjes geweest en houdt ie er mee op. Toeren zakken in, ik haal het gas eraf en hij blijft weer netjes stationair lopen.
Als ik het gas er (vanaf stationair) ongeveer 50% open op houdt stijgt ie netjes in zn toeren tot 4000 rpm, houdt in, zakt een stuk, en stijgt dan weer door naar 5000rpm. Dit gaat langzaam steeds hoger totdat ik er genoeg van heb. Gas los is dan weer rustig stationair lopen.

Voor de volledigheid een filmpje om te zien wat ie doet:

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Hij krijgt een vonk.
- Bougiekabels zijn goed.
- Bobine gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- CDI gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- Het truukje met remmenreiniger, geen effect.
- Laadspanning is 14.5 volt.
- Spanning bij uit is 12.9 volt.

En nu weet ik het even niet meer. -O- Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan checken?


AANVULLING:
Ik heb de carburateurs nog een keer open gehad en alle sproeiers goed schoon gemaakt. De motor doet het nu al een heel stuk beter, maar reageert nog niet snel genoeg op het gas.

OPLOSSING:
Het probleem bleek tweeledig:
  1. Ik had blijkbaar de carburateurs niets schoon genoeg. Zoals eerder gezegd check of de sproeiers ook echt schoon zijn. Eventueel doorprikken zodat je het zeker weet. Zodoende ook bij alle kanaaltjes die door de carburateurs heen lopen.
  2. Zorg dat je motor compleet is. Ik miste blijkbaar een deel van het inlaattraject.
 
Laatst bewerkt:
Als de pennetjes in de vlotternaalden verend zijn dan moet je de vlotterhoogte niet afstellen met de carbs helemaal op zijn kop maar zo gekanteld dat de vlotters net de vlotternaalden dicht drukken zonder de verende pennetjes in te drukken.
Doe je dit verkeerd dan staat je vlotterniveau veel te laag.

Is het vloeistof niveau niet te controleren van buitenaf?
Zoals met een transparant slangetje aan de aftap omhoog langs het vlotterbakje.
 
Als de pennetjes in de vlotternaalden verend zijn dan moet je de vlotterhoogte niet afstellen met de carbs helemaal op zijn kop maar zo gekanteld dat de vlotters net de vlotternaalden dicht drukken zonder de verende pennetjes in te drukken.
Doe je dit verkeerd dan staat je vlotterniveau veel te laag.

Ik heb gemeten op het punt dat het kopje niet meer verder beweegt.

Is het vloeistof niveau niet te controleren van buitenaf?
Zoals met een transparant slangetje aan de aftap omhoog langs het vlotterbakje.
Dat kan wel ja. Ik heb dat een tijdje terug al gedaan, maar het spul is er af geweest. Ik zal dat van het weekend nog een keer doen.
 
Naalden zijn de af-fabriek naalden die je niet in hoogte kan verzetten.

Deze naalden kan je verstellen met shimringen.
Als je haast heb kan je die zelfs bij de Gamma kopen.
Uit me hoofd gok ik dat die ringen een buitendiameter hebben van 4mm.
Als je de maten precies wil weten kan ik vanavond wel kijken, ik heb nog een carberateur in me schuur liggen.
Je kan natuurlijk ook zelf je naald eruit halen en, meten:Y
 
Deze naalden kan je verstellen met shimringen.
Als je haast heb kan je die zelfs bij de Gamma kopen.
Uit me hoofd gok ik dat die ringen een buitendiameter hebben van 4mm.
Als je de maten precies wil weten kan ik vanavond wel kijken, ik heb nog een carberateur in me schuur liggen.
Je kan natuurlijk ook zelf je naald eruit halen en, meten:Y
Ja okay, op die manier kan ik ze allemaal hoger zetten.

Ik vraag me alleen af wat ik daar in dit geval mee bereik. Zodra het gas eenmaal een tijdje open is loopt hij namelijk wel netjes.
 
Daar kom je achter als je het probeert:)
Inhouden is meestal lucht te veel, brandstof te kort.

Om een voorbeeld te geven.
Als jij dus in het bereik van je gasnaald rijd (die nu misschien te arm staat) en, je hoofdsproeier staat wel goed, dan is het logische dat die vanzelf weer beter gaat rijden als het gas erop houd.
 
Ja okay, op die manier kan ik ze allemaal hoger zetten.

Ik vraag me alleen af wat ik daar in dit geval mee bereik. Zodra het gas eenmaal een tijdje open is loopt hij namelijk wel netjes.

Tijdens het accelereren heeft een motor extra brandstof nodig, bij een gewone carburateur zit er daarom een acceleratiepomp op, bij een CV carburateur wordt dat door de gasschuif geregeld.
Als die er niet in zou zitten en je het met de vlinderkleppen zou moeten doen kom je constant brandstof te kort.
Zoiets dus.
 
Daar kom je achter als je het probeert:)
Inhouden is meestal lucht te veel, brandstof te kort.

Dit snap ik. Ik snap ook dat je de hele boel wat rijker wil zetten als je wat heb aangepast aan je inlaat alleen lijkt het me zo raar aangezien volgens mij alles nog gewoon zo standaard is als dat het maar zijn kan. In principe zou daar de motor het mee moeten kunnen doen toch?
 
Dit snap ik. Ik snap ook dat je de hele boel wat rijker wil zetten als je wat heb aangepast aan je inlaat alleen lijkt het me zo raar aangezien volgens mij alles nog gewoon zo standaard is als dat het maar zijn kan. In principe zou daar de motor het mee moeten kunnen doen toch?

Ja, of de boel is toch niet helemaal schoon, of het vacuüm werkt niet naar behoren, toch een lek je in de membraam, enz, enz.?

Wie het weet mag het zeggen. :+
 
Je weet ook zeker dat de vacuüm membranen heel zijn en, niet geknikt onder de deksel zitten?

Het is ook belangrijk dat je de deksel bovenop de gaschuiven goed monteert, die kan je ook verkeerd erop zetten.
Er zit ook een klein o ringetje onder de deksel die zeer belanrijk is, die valt er wel eens uit.

Het rood omcirkeld daar hoort een o ring.
2ic89zr.jpg

Het is niet de zelfde carb als jij heb maar kon even niks beter vinden.
Als ik me niet vergis heb jij ook een carb die daar op lijkt .
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het accelereren heeft een motor extra brandstof nodig, bij een gewone carburateur zit er daarom een acceleratiepomp op, bij een CV carburateur wordt dat door de gasschuif geregeld.
Als die er niet in zou zitten en je het met de vlinderkleppen zou moeten doen kom je constant brandstof te kort.
Zoiets dus.
Er rijden hele volksstammen rond met 'gewone' carburateurs zónder acceleratiepomp, die werden pas algemeen vlak voordat iedereen aan de CV carbs ging!
 
Die hadden ook allemaal dezelfde symptomen die TS beschrijft, alleen wist men niet beter.
Misschien moet TS wel gewoon eens terugschakelen.:+
Terugschakelen is al geprobeerd. Ook bij 7000 rpm is het probleem nog steeds.

En het lijkt me stug dat al die mensen hetzelfde probleem hadden. Het is niet zo dat hij niet soepel door de toeren heen loopt. Als eenmaal een tijdje het gas erop is doet ie dat fantastisch, het duurt alleen even (2-3 seconde) voordat de acceleratie begint.

Je weet ook zeker dat de vacuüm membranen heel zijn en, niet geknikt onder de deksel zitten?

Het is ook belangrijk dat je de deksel bovenop de gaschuiven goed monteert, die kan je ook verkeerd erop zetten.
Er zit ook een klein o ringetje onder de deksel die zeer belanrijk is, die valt er wel eens uit.

Het rood omcirkeld daar hoort een o ring.
2ic89zr.jpg

Het is niet de zelfde carb als jij heb maar kon even niks beter vinden.
Als ik me niet vergis heb jij ook een carb die daar op lijkt .

Zo'n uitsparing zit er bij mij volgens mij helemaal niet op. Ik zal het nog wel een keer checken voor de zekerheid.

Ik trek ze er van de week weer vanaf en herhaal het schoonmaken nog een keer. Blijkbaar heb ik toch iets gemist. Mocht het zijn dat dat niet werkt breng ik de hele bende weg en dan maakt iemand anders er maar wat moois van.
 
De motor:
GPX 750 R uit 1989

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Klepspeling gecheckt (stond nog goed)
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuwe brandstoftank zonder roest
- Nieuwe luchtfilter
- Een tijdje stationair laten lopen zodat ie een keer mooi warm kan worden en alle zooi uit de uitlaat van 11 jaar stilstaan kan

En verder wat niet-motorisch gerelateerde zaken om het veilig te houden.

Het probleem:
Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.
Maar als ik meer gas geef, of bij stationair draaien ineens naar half gas ga vind ie het welletjes geweest en houdt ie er mee op. Toeren zakken in, ik haal het gas eraf en hij blijft weer netjes stationair lopen.
Als ik het gas er (vanaf stationair) ongeveer 50% open op houdt stijgt ie netjes in zn toeren tot 4000 rpm, houdt in, zakt een stuk, en stijgt dan weer door naar 5000rpm. Dit gaat langzaam steeds hoger totdat ik er genoeg van heb. Gas los is dan weer rustig stationair lopen.

Voor de volledigheid een filmpje om te zien wat ie doet:

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Hij krijgt een vonk.
- Bougiekabels zijn goed.
- Bobine gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- CDI gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- Het truukje met remmenreiniger, geen effect.
- Laadspanning is 14.5 volt.
- Spanning bij uit is 12.9 volt.

En nu weet ik het even niet meer. -O- Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan checken?


AANVULLING:
Ik heb de carburateurs nog een keer open gehad en alle sproeiers goed schoon gemaakt. De motor doet het nu al een heel stuk beter, maar reageert nog niet snel genoeg op het gas.

Heb vroeger iets dergelijks gehad met mijn scooter. Kwam er toen achter dat de vlotternaald bleef hangen, misschien kun je hier wat mee?
 
Heb vroeger iets dergelijks gehad met mijn scooter. Kwam er toen achter dat de vlotternaald bleef hangen, misschien kun je hier wat mee?

Heb vroeger kapotte bougie, valse lucht, gebroken ketting, gebroken koppelingskabel, platte band, lege tank, kapotte lampen, vastloper, drijfstanglager kapot, gat in zuiger, versleten remmen, vorkkeeringen lek, km-teller die niet meer werkt, platte accu, afgebroken voetsteun, lekke radiator, slag in wiel, en nog veel meer gehad.

maar dat doet evenveel terzake als jou post.
 
Wel Janbros , het lijkt er op dat je niet al te best met je brommers om bent gegaan .hahaha.
Ik daarentegen ben vroeger wel eens op mijn achterhoofd gevallen en ben daar ook niet veel wijzer van geworden, maar dat ga ik hier natuurlijk niet posten.
Wat betreft ts zijn probleem denk ik dat een run op de testbank met nadruk op de AF ratio enige duidelijkheid kan verschaffen.
 
Heb vroeger kapotte bougie, valse lucht, gebroken ketting, gebroken koppelingskabel, platte band, lege tank, kapotte lampen, vastloper, drijfstanglager kapot, gat in zuiger, versleten remmen, vorkkeeringen lek, km-teller die niet meer werkt, platte accu, afgebroken voetsteun, lekke radiator, slag in wiel, en nog veel meer gehad.

maar dat doet evenveel terzake als jou post.

Kunt u dat ook onderbouwen?
 
Laatst bewerkt:
Kunt u dat ook onderbouwen?

ja.

een vlotter die blijft hangen heeft als gevolg :
dat de motor geen benzine krijgt als hij dicht blijft. komt zeer zelden voor en die van TS rijdt vrij goed, dus dat zal het niet zijn.

dat de vlotterkamer overloopt als hij open blijft staan. TS schrijft niets daarover. hij draait en blijft normaal draaien op stationnait (minste verbruik, en dan zou een overlopende vlotterkamer al snel "resultaat" opleveren. TS heeft alleen problemen bij het opendraaien van het gas. het niveau van de vlotterkamer heeft daar geen invloed op.

Ik wacht nog steeds tot TS eens zin heeft om te kijken naar zijn gasschuiven.
 
ja.

een vlotter die blijft hangen heeft als gevolg :
dat de motor geen benzine krijgt als hij dicht blijft. komt zeer zelden voor en die van TS rijdt vrij goed, dus dat zal het niet zijn.

dat de vlotterkamer overloopt als hij open blijft staan. TS schrijft niets daarover. hij draait en blijft normaal draaien op stationnait (minste verbruik, en dan zou een overlopende vlotterkamer al snel "resultaat" opleveren. TS heeft alleen problemen bij het opendraaien van het gas. het niveau van de vlotterkamer heeft daar geen invloed op.

Ik wacht nog steeds tot TS eens zin heeft om te kijken naar zijn gasschuiven.

Duidelijk, echter mijn scooter destijds liep gewoon nog stationair, ik kon er zelfs mee rijden zolang ik het gas niet te ver open trok. De scooter gooide er verder ook geen benzine langs. De vlotternaald was bot en bleef steken bij het geven van een bepaalde hoeveelheid gas. Ik ben niet zo'n expert met motoren, maar ik neem aan dat scooters en motoren wat betreft het motorische deel over een kant te strijken zijn? Corrigeer me als ik dit fout heb a.u.b.

Als ik TS was zou ik toch de naald controleren, mocht het daar niet aan liggen is het tenminste uitgesloten.
 
De motor:
GPX 750 R uit 1989

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Klepspeling gecheckt (stond nog goed)
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuwe brandstoftank zonder roest
- Nieuwe luchtfilter
- Een tijdje stationair laten lopen zodat ie een keer mooi warm kan worden en alle zooi uit de uitlaat van 11 jaar stilstaan kan

En verder wat niet-motorisch gerelateerde zaken om het veilig te houden.

Het probleem:
Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.
Maar als ik meer gas geef, of bij stationair draaien ineens naar half gas ga vind ie het welletjes geweest en houdt ie er mee op. Toeren zakken in, ik haal het gas eraf en hij blijft weer netjes stationair lopen.
Als ik het gas er (vanaf stationair) ongeveer 50% open op houdt stijgt ie netjes in zn toeren tot 4000 rpm, houdt in, zakt een stuk, en stijgt dan weer door naar 5000rpm. Dit gaat langzaam steeds hoger totdat ik er genoeg van heb. Gas los is dan weer rustig stationair lopen.

Voor de volledigheid een filmpje om te zien wat ie doet:

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Hij krijgt een vonk.
- Bougiekabels zijn goed.
- Bobine gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- CDI gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- Het truukje met remmenreiniger, geen effect.
- Laadspanning is 14.5 volt.
- Spanning bij uit is 12.9 volt.

En nu weet ik het even niet meer. -O- Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan checken?


AANVULLING:
Ik heb de carburateurs nog een keer open gehad en alle sproeiers goed schoon gemaakt. De motor doet het nu al een heel stuk beter, maar reageert nog niet snel genoeg op het gas.

Ik zie dat je de bougies al vervangen hebt, maar zou het niet kunnen dat deze (of 1 van deze) een slechte vonk geven? Zijn het wel de correcte bougies? En is je luchtfilter schoon? Heb tevens ergens gelezen dat het wel eens een slippende koppeling kan zijn, de klachten hierbij komen in dit geval overeen.
 
Laatst bewerkt:
verwarring vlotter en naald ? want ik zie het verband niet tussen gas geven en een vlotter die daardoor zou blijven hangen.

Vlotternaald - Wikipedia
Is toch echt een onderdeel dat exact zo genoemd wordt.
Wanneer er geen gas gegeven wordt gaat de naald omhoog en sluit hiermee de benzinetoevoer af. Als je gas geeft, waardoor de naald inzakt, maar deze blijft op een zeker punt steken in de vlotternaaldopening, krijgt de motor te weinig benzine om de plotselinge vraag om acceleratie op te vangen. Wanneer je rustig accelereert is er voldoende tijd om het benzine niveau aan te vullen en de acceleratie voort te zetten. Het is als olie door een trechter gieten, giet je te snel stroomt de trechter over, giet je te langzaam zal de stroom olie uit de trechter minderen en stoppen, giet je precies goed zal de trechter dezelfde hoeveelheid uit laten stromen als dat je in de trechter giet. Als de naald niet blijft hangen kan er een grotere toevoer aan benzine verwerkt worden in 1 keer, waardoor plotse acceleratie mogelijk wordt.
 
Laatst bewerkt:
SCHWIMMERNADEL00.jpg


Als deze vlotternaald er in zit is het de bedoeling dat het lipje van de vlotter er tussendoor zit, zodat als de vlotter zakt hij ook het naaldje naar beneden haalt. Zit dat goed in elkaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan