GPX 750 - geen vermogen bij meer gas

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.614
6.772
Helmond
**Oplossing staat beneden**

De motor:
GPX 750 R uit 1988

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Klepspeling gecheckt (stond nog goed)
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuwe brandstoftank zonder roest
- Nieuwe luchtfilter
- Een tijdje stationair laten lopen zodat ie een keer mooi warm kan worden en alle zooi uit de uitlaat van 11 jaar stilstaan kan

En verder wat niet-motorisch gerelateerde zaken om het veilig te houden.

Het probleem:
Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.
Maar als ik meer gas geef, of bij stationair draaien ineens naar half gas ga vind ie het welletjes geweest en houdt ie er mee op. Toeren zakken in, ik haal het gas eraf en hij blijft weer netjes stationair lopen.
Als ik het gas er (vanaf stationair) ongeveer 50% open op houdt stijgt ie netjes in zn toeren tot 4000 rpm, houdt in, zakt een stuk, en stijgt dan weer door naar 5000rpm. Dit gaat langzaam steeds hoger totdat ik er genoeg van heb. Gas los is dan weer rustig stationair lopen.

Voor de volledigheid een filmpje om te zien wat ie doet:

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Hij krijgt een vonk.
- Bougiekabels zijn goed.
- Bobine gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- CDI gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- Het truukje met remmenreiniger, geen effect.
- Laadspanning is 14.5 volt.
- Spanning bij uit is 12.9 volt.

En nu weet ik het even niet meer. -O- Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan checken?


AANVULLING:
Ik heb de carburateurs nog een keer open gehad en alle sproeiers goed schoon gemaakt. De motor doet het nu al een heel stuk beter, maar reageert nog niet snel genoeg op het gas.

OPLOSSING:
Het probleem bleek tweeledig:
  1. Ik had blijkbaar de carburateurs niets schoon genoeg. Zoals eerder gezegd check of de sproeiers ook echt schoon zijn. Eventueel doorprikken zodat je het zeker weet. Zodoende ook bij alle kanaaltjes die door de carburateurs heen lopen.
  2. Zorg dat je motor compleet is. Ik miste blijkbaar een deel van het inlaattraject.
 
Laatst bewerkt:
Vlotternaald - Wikipedia
Is toch echt een onderdeel dat exact zo genoemd wordt.
Wanneer er geen gas gegeven wordt gaat de naald omhoog en sluit hiermee de benzinetoevoer af. Als je gas geeft, waardoor de naald inzakt, maar deze blijft op een zeker punt steken in de vlotternaaldopening, krijgt de motor te weinig benzine om de plotselinge vraag om acceleratie op te vangen. Wanneer je rustig accelereert is er voldoende tijd om het benzine niveau aan te vullen en de acceleratie voort te zetten. Het is als olie door een trechter gieten, giet je te snel stroomt de trechter over, giet je te langzaam zal de stroom olie uit de trechter minderen en stoppen, giet je precies goed zal de trechter dezelfde hoeveelheid uit laten stromen als dat je in de trechter giet. Als de naald niet blijft hangen kan er een grotere toevoer aan benzine verwerkt worden in 1 keer, waardoor plotse acceleratie mogelijk wordt.
:N :')

er zit meer dan genoeg voorraad benzine in de vlotterkamer om dat op te vangen.
 
:N:')

er zit meer dan genoeg voorraad benzine in de vlotterkamer om dat op te vangen.

U stelt nu het volgende: ondanks dat perfecte toevoer onderbroken wordt door een stekende vlotterpin, zal de vlotterkamer altijd tijdig vol lopen. Nogmaals, als de vlotterpin blijft steken zakt het vlotter niet ver genoeg in en daardoor wordt de benzinetoevoer afgeknepen. Bel a.u.b elke motorzaak op die u kent om dit te bevestigen, want zo werkt een carb nu eenmaal. Niet denken ik ben 50, veteraan in motoren en weet alles beter, iemand van 20 kan het ook.

Het komt er eigenlijk op neer dat je een lichamelijke slagader afklemt en u zegt daarop dat dat nooit gevolgen zal hebben voor je lichaam. Vind het grappig om zelf te lezen.
 
oh boy...

Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.

en dit kan allemaal met een "afgeknepen slagader" ...:N
De motor sterft niet, hij heeft hooguit een lichte verkoudheid
 
U stelt nu het volgende: ondanks dat perfecte toevoer onderbroken wordt door een stekende vlotterpin, zal de vlotterkamer altijd tijdig vol lopen. Nogmaals, als de vlotterpin blijft steken zakt het vlotter niet ver genoeg in en daardoor wordt de benzinetoevoer afgeknepen. Bel a.u.b elke motorzaak op die u kent om dit te bevestigen, want zo werkt een carb nu eenmaal. Niet denken ik ben 50, veteraan in motoren en weet alles beter, iemand van 20 kan het ook.

Het komt er eigenlijk op neer dat je een lichamelijke slagader afklemt en u zegt daarop dat dat nooit gevolgen zal hebben voor je lichaam. Vind het grappig om zelf te lezen.

Dat is niet wat Janbros zegt.
Als de benzinetoevoer naar de vlotters onvoldoende is door slecht werkende vlotternaald (of iets anders) dan is dat effect niet direct merkbaar bij gas geven (voorraad benzine in de vlotters). Pas na langdurig "hard" rijden kan de vlotter leeg raken als de benzinetoevoer onvoldoende is. En dat is hier wat ik uit het verhaal van TS op kan maken niet aan de orde.
 
Er zijn zoveel variabelen waardoor ts een probleem heeft. Tis allemaal glazen bol werk. Het begon al met dat de carbs in de cleaner zijn geweest en dit heeft niet geholpen.
 
Ik wacht nog steeds tot TS eens zin heeft om te kijken naar zijn gasschuiven.
Ik heb nog steeds niet echt een goede manier gevonden om naar de gasschuiven te kijken als de motor loopt. Ik zou ook niet weten waar ik een fatsoenlijke endoscoop vandaan zou moeten halen. Is dit iets wat ik bij een motorzaak zou kunnen verwachten?
Het is wel zo dat de gasschuiven normaal (en soepel) omhoog bewegen als ik luchtdruk zet op het kanaal die de lucht aan de onderkant van het membraam moet aanvullen.

Als ik TS was zou ik toch de naald controleren, mocht het daar niet aan liggen is het tenminste uitgesloten.
Vlotternaald is nieuw. De naalden die aan de gasschuif zitten zien er allemaal uit zoals ik het zou verwachten. Schoon en zonder onderbrekingen.

Vlotternaald - Wikipedia
Is toch echt een onderdeel dat exact zo genoemd wordt.
Wanneer er geen gas gegeven wordt gaat de naald omhoog en sluit hiermee de benzinetoevoer af. Als je gas geeft, waardoor de naald inzakt, maar deze blijft op een zeker punt steken in de vlotternaaldopening, krijgt de motor te weinig benzine om de plotselinge vraag om acceleratie op te vangen. Wanneer je rustig accelereert is er voldoende tijd om het benzine niveau aan te vullen en de acceleratie voort te zetten. Het is als olie door een trechter gieten, giet je te snel stroomt de trechter over, giet je te langzaam zal de stroom olie uit de trechter minderen en stoppen, giet je precies goed zal de trechter dezelfde hoeveelheid uit laten stromen als dat je in de trechter giet. Als de naald niet blijft hangen kan er een grotere toevoer aan benzine verwerkt worden in 1 keer, waardoor plotse acceleratie mogelijk wordt.

Klinkt aannemelijk, maar ik zou verwachten dat je in zo'n situatie bij ineens naar vol gas nog even het volle vermogen krijgt omdat de vlotterbakken nog vol zitten, en dat het daarna minder wordt (want, teveel benzine). Bij mij is het precies andersom.

SCHWIMMERNADEL00.jpg


Als deze vlotternaald er in zit is het de bedoeling dat het lipje van de vlotter er tussendoor zit, zodat als de vlotter zakt hij ook het naaldje naar beneden haalt. Zit dat goed in elkaar?
Ja.


Ik heb de carburateurs er overigens weer naast liggen om te kijken of er echt geen kanaaltjes zijn die ik overgeslagen zou kunnen hebben, maar eigenlijk kan ik niet echt iets vinden. Voor de zekerheid ga ik ze stuk voor stuk weer nalopen met een koperdraadje en een bult remmenreiniger. Daarna weer proberen denk ik?
 
Er zijn zoveel variabelen waardoor ts een probleem heeft. Tis allemaal glazen bol werk. Het begon al met dat de carbs in de cleaner zijn geweest en dit heeft niet geholpen.

Even een aanvulling: het begon met iemand die in 2007 bedacht dat hij dat jaar niet ging rijden. En dat 11 jaar herhaald heeft. Toen deden de carburateurs (zoals verwacht) helemaal niks. Na het ultrasoon reinigen startte hij in elk geval weer.
 
als alles er weer op zit en hij doet het nog : spuit eens wat remmenreiniger in de airbox op het moment dat je gas geeft. is het probleem er dan niet (of minder) heb je puur een carbu-probleem (te weinig benzine) en moet je maar eens overwegen om een andere set te kopen.
 
Zet er anders eens wat grotere hoofdsproeiers in, wellicht helpt dat.
Dan krijg je in ieder geval een rijker mengsel, als tenminste de benzine toevoer goed werkt.
 
Ik las ergens dat sommige motoren ook een filter in de benzinedop (gas cap) hebben zitten en dat deze ook vrije luchtdoorloop moet hebben. Heb je deze een? Zo ja is deze misschien verstopt?
 
Laatst bewerkt:
Misschien verstandig om wat meer te lezen alvorens je reageert. Succes.

En waar dan wel, zal ik extra informatie moeten vinden in onderstaande afbeelding betreffende de tankdop filter? Ging er van uit dat men vrij mag posten op een forum? In plaats van commentaar geven op anderen, zoals meerdere hier doen, ben ik oprecht op zoek naar een antwoord voor de beste man. Misschien zijn mijn antwoorden niet correct, in tegenstelling tot u probeer ik het wel.
Screenshot_20181115-000434.jpg
 
in techniek zijn we niets met gissen en missen. je weet niet eens waarvoor die "filter" (die er niet eens is) dient.
beperk je voorlopig maar tot mee lezen , want jij gaat de oplossing niet vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cas
Inderdaad wat Janbros zegt, leuk dat je interesse gewekt is en dat met anderen wil delen. Maar verkeerde adviezen geven voegt voor niemand iets toe, het zet mensen ook op het verkeerde spoor.
 
Eeeh, en mijn bescheiden voorstel om eens een run op een testbank te doen ?
En dan met de focus op de AF ratio.
Hier zit ik ook sterk aan te denken. Dan weet ik in elk geval wat er aan de hand is. Te arm of te rijk, of te langzaam.

Zet er anders eens wat grotere hoofdsproeiers in, wellicht helpt dat.
Dan krijg je in ieder geval een rijker mengsel, als tenminste de benzine toevoer goed werkt.
Dat klopt, maar dat voelt bij mij nogal als willekeurig wat dingen proberen. Ik zou hem dan liever eerst op een testbank hebben staan.

Ik las ergens dat sommige motoren ook een filter in de benzinedop (gas cap) hebben zitten en dat deze ook vrije luchtdoorloop moet hebben. Heb je deze een? Zo ja is deze misschien verstopt?
Tankontluchting zit er wel op. En die had ik er inderdaad ook al een keer vanaf gehaald (slot moest vervangen worden) en schoongemaakt. Lijkt me alleen niet dat dit het is. Dat is een probleem wat vaak tot gevolg heeft dat de motor begint te haperen bij lang hoge snelheden rijden (net zoals een vlotternaald die niet genoeg benzine doorlaat). Dat is hier niet aan de hand.

Inderdaad wat Janbros zegt, leuk dat je interesse gewekt is en dat met anderen wil delen. Maar verkeerde adviezen geven voegt voor niemand iets toe, het zet mensen ook op het verkeerde spoor.
Cas, (en ook Janbros) MFBTH probeert mee te denken. Hij laat er duidelijk bij merken dat hij het niet helemaal zeker weet. Bij een topic van ondertussen 4 pagina's denk ik dat we juist de mensen moeten hebben die out of the box denken. Motor-Forum is een discussieplatform, dus ik juich ook dit soort opmerkingen toe. Leg dan uit waarom je denkt dat het daar niet aan kan liggen en hij heft ook weer wat geleerd.


Ik heb het er thuis overigens ook nog over gehad met mijn huisgenoot: ik denk dat het verstandigste is om de motorzaak om de hoek in elk geval te laten verifieren of de carburateurs inderdaad schoon genoeg zijn. Ik rij vandaag even langs. Dan kunnen we in elk geval het hele carburateur schoonmaken wegstrepen. En dan als ie het daarna nog steeds niet doet gaan we de testbank op.
Wederom hou ik jullie op de hoogte.
 
Heren: ik heb waarschijnlijk weer een probleem gevonden waar het goed aan zou kunnen liggen.

Ik heb het niet meer gehaald om vandaag de carburateurs weg te brengen, en misschien is dat maar goed ook. Ik had besloten nog maar een keer alle carburateurs na te lopen. Toen stond ik in de garage te denken waar het nog meer aan zou kunnen liggen. Verstopte inlaat? Dan toch maar eens gaan uitzoeken hoe die luchtfilterbox eraf moet. Bleek redelijk recht toe recht aan te zijn als eenmaal de carburateurs eraf zijn. Ik zag daar een klein gaatje en wilde even gaan opzoeken waar die voor was, en toen zag ik dit plaatje:

kawasaki-zx750f3-gpx750r-1989-europe-fr-uk-ar-nr-air-cleaner_bigkae0029e1130_0fb2.gif


En dan met name nummer 14075.
Ik kon hem eerder al niet plaatsen, maar dacht dat dat ergens tegen het zadel aan zat. Ik ging toch maar eens extra kijken en kan dat onderdeel niet eens vinden. Ik denk dus dat het daar aan kan liggen.

Plan de campagne voor nu: onderdeeltje zoeken (als iemand weet waar, graag) monteren, en in de tussentijd de carburateurs nog een keer nalopen nu ze er toch af zijn.

Ja, ik voel me nu een beetje dom..
 
Net thuisgekomen en meteen alles gemonteerd en een stukje gaan rijden. :) Done.

Allen hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik ga rijden. *O* En me misschien een heel klein beetje schamen voor deze knullige fout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan