GPX 750R start niet. Wie heeft er nog opties om verder te zoeken?

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.401
10
Goede dag,

Recent kon ik een paar straten verderop voor weinig een Kawasaki GPX750r ophalen die lang had stil gestaan (zeker 2 jaar). Ik dacht leuk; voor weinig geld een reserve -of pekel motor naast mijn Africa Twin voor dagelijks woon-werk verkeer.
De GPX heeft na een tijdje doorstarten met startkabels aan de auto en ontvetter in filter spuiten een enkele klap gegeven, maar dat was het. Daarop het volgende gedaan:
-Oude benzine uit de tank (tank was erg netjes vanbinnen) en nieuwe benzine erin gedaan
-Bougies getrokken, vonken
-Carburateurs schoongemaakt: stationair sproeiers zaten dicht, de rest zager erg schoon uit, geen vuil in vlotters, naalden goede staat etc etc.
-Filter is in vervallen staat dus er even uit gehaald en airbox gereinigd
-Accu is dood en heb deze losgekoppeld en de kabels doorverbonden aan een verse auto accu.
-Carbs krijgen benzine, getest door schroefjes van vlotterbak even op en dicht te draaien. Benzine stroomd er dan direct uit.

Hierna wilt de motor nog steeds niet aanslaan. Ook met deodorant/startspray/ontvetter geft hij geen enkele klap. Als je goed luisterds hoor je diep onderin wel een doffe lap alsof hij op wilt pakken maar doet dat niet. Uit de uitlaatdempers voel je een goede druk komen.

Motor is voorzien van Keihin Constant Vacuum carburateurs.
-Dikke leiding voor brandstof toevoer gaat naar benzine "kraan"
-Dunne vacuum leiding vanaf nippel aan voorzijde Carb 2 ook naar bezine "kraan"
-Nippels 1 3 en 4 zijn netjes afgedopt
*** Vraag: Daarnaast komt er een rubberen leiding tussen carb 1 &2 en een rubberen leiding tussen carb 3 & 4 vandaan die nergens op aangesloten (lijken) te worden. Dit is een ontluchting of overloop????

Heeft iemand nog een idee wat ik over het hoofd zie, of wat ik nog kan testen om de oorzaak te bepalen? Ik ben altijd van mening dat zolang er een vonk is en je er een brandbaar gas gas als bovenstaande in de carbs spuit er altijd even een klap gegeven moet worden, maar nu gebeurd er helemaal niets. Of werkt dit niet bij CV's omdat de gasschuif pas bediend word zodra er een vacuum ontstaat? (desondanks is er altijd een 5mm opening onder de gasschuif waardoor er altijd IETS van het gas naar de cilinders zou moeten gaan.

Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
 
Laatst bewerkt:
die slangen zijn voor te synchroniseren en moeten afgedopt zijn op 1 of andere manier. simpelste : gewoon slang van 1 naar 2 en van 3 naar 4.
dan nog eens proberen met startpilot en daarna carbu's volledig kuisen, ALLE kanalen moeten open zijn, KONTROLEREN door er startpilot/remmenreiniger/whatever door te spuiten.
 
Ik denk dat die slangen gewoon de ontluchting van je CV membraan is, die moet je lekker open laten hangen. Als de 4 nippels zoals door jou al aangegeven maar dicht zijn.

Krijgt hij voldoende vermogen door de startkabels, m.a.w. draait hij wel snel genoeg?
Hoe zit het met je choke kanalen, zijn die wel open? Kun je de choke bedienen? Start je met choke vol open, speel daar anders ook eens mee.
Heb je al eens geprobeerd een heel klein beetje gas te geven tijdens starten?
 
Goede dag,

Recent kon ik een paar straten verderop voor weinig een Kawasaki GPX750 ophalen die lang had stil gestaan (zeker 2 jaar). Ik dacht leuk; voor weinig geld een reserve -of pekel motor naast mijn Africa Twin voor dagelijks woon-werk verkeer.
De GPX heeft na een tijdje doorstarten met startkabels aan de auto en ontvetter in filter spuiten een enkele klap gegeven, maar dat was het. Daarop het volgende gedaan:
-Oude benzine uit de tank (tank was erg netjes vanbinnen) en nieuwe benzine erin gedaan
-Bougies getrokken, vonken
-Carburateurs schoongemaakt: stationair sproeiers zaten dicht, de rest zager erg schoon uit, geen vuil in vlotters, naalden goede staat etc etc.
-Filter is in vervallen staat dus er even uit gehaald en airbox gereinigd
-Accu is dood en heb deze losgekoppeld en de kabels doorverbonden aan een verse auto accu.
-Carbs krijgen benzine, getest door schroefjes van vlotterbak even op en dicht te draaien. Benzine stroomd er dan direct uit.

Hierna wilt de motor nog steeds niet aanslaan. Ook met deodorant/startspray/ontvetter geft hij geen enkele klap. Als je goed luisterds hoor je diep onderin wel een doffe lap alsof hij op wilt pakken maar doet dat niet. Uit de uitlaatdempers voel je een goede druk komen.

Motor is voorzien van Keihin Constant Vacuum carburateurs.
-Dikke leiding voor brandstof toevoer gaat naar benzine "kraan"
-Dunne vacuum leiding vanaf nippel aan voorzijde Carb 2 ook naar bezine "kraan"
-Nippels 1 3 en 4 zijn netjes afgedopt
*** Vraag: Daarnaast komt er een rubberen leiding tussen carb 1 &2 en een rubberen leiding tussen carb 3 & 4 vandaan die nergens op aangesloten (lijken) te worden. Dit is een ontluchting of overloop????

Heeft iemand nog een idee wat ik over het hoofd zie, of wat ik nog kan testen om de oorzaak te bepalen? Ik ben altijd van mening dat zolang er een vonk is en je er een brandbaar gas gas als bovenstaande in de carbs spuit er altijd even een klap gegeven moet worden, maar nu gebeurd er helemaal niets. Of werkt dit niet bij CV's omdat de gasschuif pas bediend word zodra er een vacuum ontstaat? (desondanks is er altijd een 5mm opening onder de gasschuif waardoor er altijd IETS van het gas naar de cilinders zou moeten gaan.

Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
Zitten de bougie dopen op je juiste cilinders ? 1 bobine op 1 en 4 de andere op 2 en 3. Kunnen verwisseld zijn.
 
Ik denk dat die slangen gewoon de ontluchting van je CV membraan is, die moet je lekker open laten hangen. Als de 4 nippels zoals door jou al aangegeven maar dicht zijn.

Krijgt hij voldoende vermogen door de startkabels, m.a.w. draait hij wel snel genoeg?
Hoe zit het met je choke kanalen, zijn die wel open? Kun je de choke bedienen? Start je met choke vol open, speel daar anders ook eens mee.
Heb je al eens geprobeerd een heel klein beetje gas te geven tijdens starten?
Ja ik denk ook dat het ontluchting is. 3 vd 4 nippers op de carbs tussen venturi en blok inlaat zijn afgedopt, die andere gaat naar benzinekraan
De accu is goed kabels ook, blok draait ook super goed rond.
Choke werkt ook. Carburateur 2x gereinigd, met schone benzine, kwast, ontvetter en ruimer naalden. Kan niet zien of de choke kanalen open zijn maar verwacht van wel.
Ja veel gespeeld met choke, in alle standen en ook o en neer bewogen. Gas hetzelfde
 
Zitten de bougie dopen op je juiste cilinders ? 1 bobine op 1 en 4 de andere op 2 en 3. Kunnen verwisseld zijn.
[/QUOTE]
Volgens mij wel, maar dat is inderdaad een goede om te proberen.
Echter, hij heeft 1 keer heel even gelopen, ging meteen naar 6000rpm voor 15sec en viel toen ineens uit.
 
Zitten de bougie dopen op je juiste cilinders ? 1 bobine op 1 en 4 de andere op 2 en 3. Kunnen verwisseld zijn.
Volgens mij wel, maar dat is inderdaad een goede om te proberen.
Echter, hij heeft 1 keer heel even gelopen, ging meteen naar 6000rpm voor 15sec en viel toen ineens uit.
[/QUOTE]
Ah. :)
Dan was ontsteking en compressie in orde.

Geen 100% garantie dat t nu nog zo is, maar aannemelijk.

Zet kraan dicht. Vlotter bakjes leeg.

En dan startpoging met pilot. Dan voorkom je verzuipen.
 
als je serieus bezig bent de fiets weer te gaan gebruiken zou ik er eerst eens 4 nieuwe bougies indraaien.
Vonken buiten de cilinder zegt ook niet alles, en als er niks aan timing mis is zou hij met remmenreiniger aan moeten slaan.
 
Volgens mij wel, maar dat is inderdaad een goede om te proberen.
Echter, hij heeft 1 keer heel even gelopen, ging meteen naar 6000rpm voor 15sec en viel toen ineens uit.
Ah. :)
Dan was ontsteking en compressie in orde.

Geen 100% garantie dat t nu nog zo is, maar aannemelijk.

Zet kraan dicht. Vlotter bakjes leeg.

En dan startpoging met pilot. Dan voorkom je verzuipen.
[/QUOTE]

Ah goed plan, inderdaad ff vlotters leeg laten lopen en starter met startspray. Straks eens proberen.
 
Vonken de bougies wel? (kun je vonk zien als je een losse bougie op de kop hebt liggen en de motor start?)
dat de vonkerij het eerder deed is geen garantie dat 't nu ook werkt.
Rode schakelaar rechts op het stuur in de juiste stand?
 
Terug
Bovenaan Onderaan