KleineLars1.
MF veteraan
- 7 nov 2007
- 1.401
- 10
Goede dag,
Recent kon ik een paar straten verderop voor weinig een Kawasaki GPX750r ophalen die lang had stil gestaan (zeker 2 jaar). Ik dacht leuk; voor weinig geld een reserve -of pekel motor naast mijn Africa Twin voor dagelijks woon-werk verkeer.
De GPX heeft na een tijdje doorstarten met startkabels aan de auto en ontvetter in filter spuiten een enkele klap gegeven, maar dat was het. Daarop het volgende gedaan:
-Oude benzine uit de tank (tank was erg netjes vanbinnen) en nieuwe benzine erin gedaan
-Bougies getrokken, vonken
-Carburateurs schoongemaakt: stationair sproeiers zaten dicht, de rest zager erg schoon uit, geen vuil in vlotters, naalden goede staat etc etc.
-Filter is in vervallen staat dus er even uit gehaald en airbox gereinigd
-Accu is dood en heb deze losgekoppeld en de kabels doorverbonden aan een verse auto accu.
-Carbs krijgen benzine, getest door schroefjes van vlotterbak even op en dicht te draaien. Benzine stroomd er dan direct uit.
Hierna wilt de motor nog steeds niet aanslaan. Ook met deodorant/startspray/ontvetter geft hij geen enkele klap. Als je goed luisterds hoor je diep onderin wel een doffe lap alsof hij op wilt pakken maar doet dat niet. Uit de uitlaatdempers voel je een goede druk komen.
Motor is voorzien van Keihin Constant Vacuum carburateurs.
-Dikke leiding voor brandstof toevoer gaat naar benzine "kraan"
-Dunne vacuum leiding vanaf nippel aan voorzijde Carb 2 ook naar bezine "kraan"
-Nippels 1 3 en 4 zijn netjes afgedopt
*** Vraag: Daarnaast komt er een rubberen leiding tussen carb 1 &2 en een rubberen leiding tussen carb 3 & 4 vandaan die nergens op aangesloten (lijken) te worden. Dit is een ontluchting of overloop????
Heeft iemand nog een idee wat ik over het hoofd zie, of wat ik nog kan testen om de oorzaak te bepalen? Ik ben altijd van mening dat zolang er een vonk is en je er een brandbaar gas gas als bovenstaande in de carbs spuit er altijd even een klap gegeven moet worden, maar nu gebeurd er helemaal niets. Of werkt dit niet bij CV's omdat de gasschuif pas bediend word zodra er een vacuum ontstaat? (desondanks is er altijd een 5mm opening onder de gasschuif waardoor er altijd IETS van het gas naar de cilinders zou moeten gaan.
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
Recent kon ik een paar straten verderop voor weinig een Kawasaki GPX750r ophalen die lang had stil gestaan (zeker 2 jaar). Ik dacht leuk; voor weinig geld een reserve -of pekel motor naast mijn Africa Twin voor dagelijks woon-werk verkeer.
De GPX heeft na een tijdje doorstarten met startkabels aan de auto en ontvetter in filter spuiten een enkele klap gegeven, maar dat was het. Daarop het volgende gedaan:
-Oude benzine uit de tank (tank was erg netjes vanbinnen) en nieuwe benzine erin gedaan
-Bougies getrokken, vonken
-Carburateurs schoongemaakt: stationair sproeiers zaten dicht, de rest zager erg schoon uit, geen vuil in vlotters, naalden goede staat etc etc.
-Filter is in vervallen staat dus er even uit gehaald en airbox gereinigd
-Accu is dood en heb deze losgekoppeld en de kabels doorverbonden aan een verse auto accu.
-Carbs krijgen benzine, getest door schroefjes van vlotterbak even op en dicht te draaien. Benzine stroomd er dan direct uit.
Hierna wilt de motor nog steeds niet aanslaan. Ook met deodorant/startspray/ontvetter geft hij geen enkele klap. Als je goed luisterds hoor je diep onderin wel een doffe lap alsof hij op wilt pakken maar doet dat niet. Uit de uitlaatdempers voel je een goede druk komen.
Motor is voorzien van Keihin Constant Vacuum carburateurs.
-Dikke leiding voor brandstof toevoer gaat naar benzine "kraan"
-Dunne vacuum leiding vanaf nippel aan voorzijde Carb 2 ook naar bezine "kraan"
-Nippels 1 3 en 4 zijn netjes afgedopt
*** Vraag: Daarnaast komt er een rubberen leiding tussen carb 1 &2 en een rubberen leiding tussen carb 3 & 4 vandaan die nergens op aangesloten (lijken) te worden. Dit is een ontluchting of overloop????
Heeft iemand nog een idee wat ik over het hoofd zie, of wat ik nog kan testen om de oorzaak te bepalen? Ik ben altijd van mening dat zolang er een vonk is en je er een brandbaar gas gas als bovenstaande in de carbs spuit er altijd even een klap gegeven moet worden, maar nu gebeurd er helemaal niets. Of werkt dit niet bij CV's omdat de gasschuif pas bediend word zodra er een vacuum ontstaat? (desondanks is er altijd een 5mm opening onder de gasschuif waardoor er altijd IETS van het gas naar de cilinders zou moeten gaan.
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
Laatst bewerkt: