GPX600 Koppeling probleem

.Maarten

MF'er
28 mei 2020
104
58
Hoogeveen
Ik heb een GPX600 uit 91 waarvan de koppeling niet goed ontkoppelt. De kabel is verschillende keren opnieuw afgesteld en zelfs vervangen. De hele koppeling is zelfs al vervangen. Helaas ontkoppelt hij nog steeds niet goed.

Er zijn een aantal geintjes uitgehaald door 1 van de vorige eigenaren. De bovenkant van de koppeling mand is bijgeslepen en het nokje in het koppeling deksel waar de stang (13102) in draait is ook afgeslepen. De pin (46102) die de koppelingsplaten los moet trekken was voorzien van een ring zodat deze meer naar binnen valt.

Kan iemand aan de hand van deze foto's zien wat er fout zit? Ik heb het op zo ongeveer alle mogelijke manieren in elkaar gehad en niks werkt. Als ik de spacer ring ertussenuit haal dan kan ik de as gewoon bewegen maar wordt de koppeling niet ontkoppeld. Als ik de spacer ring er weer tussen doe dan worden de platen een stukje ontkoppelt maar niet genoeg. Het lijkt er dus op dat de pin (46102) die de koppeling moet ontkoppelen niet ver genoeg naar binnen zit. Of de hele koppeling mand zit te ver naar buiten. Ik kan de pin (46102) ook makkelijk heen en weer bewegen zie filmpje:.

Mijn volgende idee was om er wat meer ringetjes tussen te doen en dan te kijken. Maar dit is niet zoals het hoort en heeft eigenlijk ook niet mijn voorkeur. Heeft iemand een idee wat er fout zit?

Zo zit het achteraan. Misschien zit de lager niet ver genoeg in het blok?

Steekt hier iets voorbij de tanden:

Zo zit het met de dikke bout erop:

En zo zit het als ik de middelste ring (92026) er tussenuit haal:

Hier staan de nummers die bij de onderdelen staan:
 
Het probleem was zowel met de oude koppeling als de nieuwe zo. Ik zie net op tekening dat er 5x een 2mm en 1x een 2.6mm in hoort (zx600c4 Amerikaanse benaming) Ik ga morgenavond even meten of er niet gewoon 6x een 2.6mm in de kit zat want ze leken allemaal even dik.

volgens verschillende tekeningen heeft de c4 en C5 een andere koppeling dan de andere modellen.. waarschijnlijk had ik dus beter op moeten letten met bestellen. Net als de vorige eigenaar..
 
Laatst bewerkt:
ben ik de enige die het ziet ?

de ring aan die trekstift ontbreekt, waardoor er niet aan de koppeling getrokken kan worden.
gpz.png
 
Die ring zit er wel op. De foto is nogal onduidelijk maar die ring zit een erop. Het ringetje waar ik het over had zat daar weer op op. Anders had ik dat hele pinnetje eruit moeten kunnen trekken en dat kan ik niet.
 
Is het niet een idee om alle verneukte onderdelen te vervangen? Andere korf andere stiften, met een beetje mazzel kun je een compleet blok kopen om de onderdelen er uit te trekken en dan heb je nog steeds een backup blok.

db
 
Net even gemeten en ik heb wel de juiste stalen platen. 5x 2mm en 1x 2.6mm Dit is dus helaas ook niet het probleem. Ik kan natuurlijk die ene 2.6mm vervangen door een 2mm en zo 0.6mm winnen maar dit zou niet genoeg zijn.

Ik heb er inderdaad aan lopen denken om de verslepen onderdelen te vervangen. Maar ook dat is geen garantie dat het dan wel allemaal werkt.
Compleet blok is inderdaad een idee. Ben wel bang dat het die kant op aan gaat.

Ik ben nog even aan het meten gegaan. De koppelingsplaten zijn ongeveer 3mm. De stalen platen zijn 1x 2.6mm en 5x 2mm.
 
Als je een compleet blok koopt zou ik zelf alleen de koppelingsdelen overzetten. Kun je meteen vergelijken wat er allemaal veranderd is.

Of je moet een extra reden hebben om een ander blok te zetten.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan