GPZ 500 op snelheid

Dron

Die hard MF'er
21 okt 2005
293
0
(had deze topic al gepost maar is om een of andere reden bij Nieuwe gebruikers terechtgekomen, ik had hem hier bedoeld ;) )

Hallo, net nieuw hier. Ik heb een paar weken geleden een GPZ 500 S uit '92 gekocht.
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Als ik rond de 140 km/u rijd vind ik dat de motor wat onrustig wordt. Hij lijkt dan wat te gaan "zoeken" en rijdt niet meer in een echte rechte lijn. De motor zou zo'n 195 km/u moeten kunnen halen maar ik de buurt van 150 heb ik het idee dat ik niet harder moet gaan omdat het voelt alsof ik dan controle zou kunnen verliezen. Is dit iets dat jullie herkennen en hoort het gewoon bij het karakter van de motor of zou ik er nog iets aan kunnen doen? Frame is volgens mij gewoon recht (met losse handen rijd ie gewoon rechtdoor), ik rijd met juiste bandenspanning, banden zijn nieuw en volgens mij zijn de wiellagers ook in orde. Je zou toch zeggen dat je met deze motor normaal moet kunnen cruisen met 150 km/u.
 
(had deze topic al gepost maar is om een of andere reden bij Nieuwe gebruikers terechtgekomen, ik had hem hier bedoeld ;) )

Hallo, net nieuw hier. Ik heb een paar weken geleden een GPZ 500 S uit '92 gekocht.
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Als ik rond de 140 km/u rijd vind ik dat de motor wat onrustig wordt. Hij lijkt dan wat te gaan "zoeken" en rijdt niet meer in een echte rechte lijn. De motor zou zo'n 195 km/u moeten kunnen halen maar ik de buurt van 150 heb ik het idee dat ik niet harder moet gaan omdat het voelt alsof ik dan controle zou kunnen verliezen. Is dit iets dat jullie herkennen en hoort het gewoon bij het karakter van de motor of zou ik er nog iets aan kunnen doen? Frame is volgens mij gewoon recht (met losse handen rijd ie gewoon rechtdoor), ik rijd met juiste bandenspanning, banden zijn nieuw en volgens mij zijn de wiellagers ook in orde. Je zou toch zeggen dat je met deze motor normaal moet kunnen cruisen met 150 km/u.


Zomaar wat mogelijkheden:
1. Versleten wiellagers;
2. Speling op balhoofdlager;
3. Achterwiel niet recht gemonteerd;
4. Banden balanceren;
5. Speling op de achterbrug/as/lager.
 
150km/u moet je zeker moeiteloos kunnen rijden...
De mijnes wordt pas spannend nerveus van de 180 a 190, dan heb je echt 1,5 rijbaan nodig zeg maar. B|

Maar controleer al die punten eens die superluuc noemt :Y Ik zou idd voorbandje laten balanceren en misschien het balhoofd een stukkie strakker zetten...


Mag ik je tevens uitnodigen in het gezelligste topic van het MF :P
GPZ500s rijders topic
 
150 met zn 2-en moet iig prima gaan zonder dat je wat merkt van slingeringen ed.
 
en ik ook. 150 is echt heel goed te doen met deze machine. Ik heb zelf nog niet harder dan 185 ongeveer gereden, maar mijn monteur ( klinkt sjiek he... is gewoon mijn zwager) heeft hem dik boven de 200 gehad. Zonder problemen zei hij....
 
(had deze topic al gepost maar is om een of andere reden bij Nieuwe gebruikers terechtgekomen, ik had hem hier bedoeld ;) )

Hallo, net nieuw hier. Ik heb een paar weken geleden een GPZ 500 S uit '92 gekocht.
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Als ik rond de 140 km/u rijd vind ik dat de motor wat onrustig wordt. Hij lijkt dan wat te gaan "zoeken" en rijdt niet meer in een echte rechte lijn. De motor zou zo'n 195 km/u moeten kunnen halen maar ik de buurt van 150 heb ik het idee dat ik niet harder moet gaan omdat het voelt alsof ik dan controle zou kunnen verliezen. Is dit iets dat jullie herkennen en hoort het gewoon bij het karakter van de motor of zou ik er nog iets aan kunnen doen? Frame is volgens mij gewoon recht (met losse handen rijd ie gewoon rechtdoor), ik rijd met juiste bandenspanning, banden zijn nieuw en volgens mij zijn de wiellagers ook in orde. Je zou toch zeggen dat je met deze motor normaal moet kunnen cruisen met 150 km/u.

anders nog iets..?





:+
 
Bedankt voor de reacties.
Ik zal de punten van Luuc eens nalopen.
En ja, ik heb pas anderhalve maand mijn motorrijbewijs dus ik ben nog niet erg gewend aan snelheid. Maar ik ben er zeker van dat de motor stabieler zou moeten zijn. Ik kan me ook niet herinneren dat hij bij de testrit ook zo was en er is bij aflevering een nieuwe achterband opgezet, dus ik zal eens controleren of het wiel er weer goed is ingezet. Ik heb nu trouwens ook 2 verschillende banden, zou dat nog wat uitmaken? Voor Bridgestone en achter Michelin.
 
Kostte wat tijd want wilde eerst een momentsleutel kopen. Ik heb de ketting gespannen en daarmee het wiel er weer helemaal recht in gezet, daardoor werd de motor al een stuk rustiger. Ik heb ook lopen experimenteren met de bandenspanning en dat maakt veel uit. Ik reed eerst voor op 2.1 en achter op 2.3. Nu voor 2.4 en achter 2.6 en hij voelt nu veel positiever en stabieler aan. Alle andere punten die Luuc noemde lijken mij verder in orde. Nu kan ik tenminste 150 rijden zonder (al teveel :X ) angst }) .
Bedankt voor de tips mensen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan