Hallo mede-forummers,
Afgelopen weekend op gestrand met een vriendin samen, het gaat om haar motor, die ik geheel belangeloos weer in de benen probeer te helpen. Het gaat om een Kawasaki GPZ 500S uit 1994.
(staande 500cc twin, met carburateurs)
2 dagen heerlijk getourd, en geen problemen gehad. Pas op dag 3 op de terugweg vanuit Duitsland begon (tijdens een regenbui) de ellende. Eerst bij een rotonde hield de motor ineens in. Maar na stilzetten en opnieuw starten leek het voorbij.
Even later echter begon de motor veel erger in te houden, en ging dit gepaard met knallen & steekvlammen uit de uitlaat. Op dat moment de motor stil gezet.
Mijn eerste gedachte was wellicht het schakelaartje bij de standaard, dus deze overbrugd, dit was vrij makkelijk te doen. Echter hielp dit niets.
De motor is afgesleept en staat nu bij mij thuis.
Gisteren de motor maar eens gestart hier thuis, en stationair lijkt hij normaal te lopen. Omdat het tijdens een regenbui gebeurde dacht ik aan een relatie met water. Echter ook bij compleet ondersproeien van de motor bleef hij rustig lopen.
Mijn volgende gedachte gaat richting de ontsteking, aangezien ik niet verwacht dat de brandstofvoorziening van het ene op het andere moment deze problemen gaat geven & volgens mij is knallen in de uitlaat --> onverbrande branstof.
Ik heb nu een tooltje gemaakt aan de hand van de tip uit de Haynes manual, om de bobines te controleren (2 schroeven op 5mm van elkaar met de punt, en dan de bougiedop hierop aansluiten & andere kant aan massa) Als ik nu de motor rondstart lijken ook beide bobines juist te werken.
Echter slaan ze beide wel eens een vonkje over, dit zou natuurlijk ook kunnen komen omdat het toerental op de startmotor af en toe inzakt (motor loopt niet tijdens het testen, alleen op startmotor rond)
Mijn volgende gedachte is dat 1 van de bobine's af en toe doorslaat als hij warm wordt, maar hoe kan ik dat testen thuis in de garage?
En denken jullie dat ik op de juiste weg ben met het in de onsteking te zoeken, of hebben jullie nog andere tips?
Korte samenvatting:
> Motor liep 1000 km prima
> tijdens regenbui ging hij inhouden en knallen uit de uitlaat (geen idee of regenbui van invloed was)
> Loopt nu koud stationair in ieder geval weer goed (nog niet kunnen warmrijden)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Afgelopen weekend op gestrand met een vriendin samen, het gaat om haar motor, die ik geheel belangeloos weer in de benen probeer te helpen. Het gaat om een Kawasaki GPZ 500S uit 1994.
(staande 500cc twin, met carburateurs)
2 dagen heerlijk getourd, en geen problemen gehad. Pas op dag 3 op de terugweg vanuit Duitsland begon (tijdens een regenbui) de ellende. Eerst bij een rotonde hield de motor ineens in. Maar na stilzetten en opnieuw starten leek het voorbij.
Even later echter begon de motor veel erger in te houden, en ging dit gepaard met knallen & steekvlammen uit de uitlaat. Op dat moment de motor stil gezet.
Mijn eerste gedachte was wellicht het schakelaartje bij de standaard, dus deze overbrugd, dit was vrij makkelijk te doen. Echter hielp dit niets.
De motor is afgesleept en staat nu bij mij thuis.
Gisteren de motor maar eens gestart hier thuis, en stationair lijkt hij normaal te lopen. Omdat het tijdens een regenbui gebeurde dacht ik aan een relatie met water. Echter ook bij compleet ondersproeien van de motor bleef hij rustig lopen.
Mijn volgende gedachte gaat richting de ontsteking, aangezien ik niet verwacht dat de brandstofvoorziening van het ene op het andere moment deze problemen gaat geven & volgens mij is knallen in de uitlaat --> onverbrande branstof.
Ik heb nu een tooltje gemaakt aan de hand van de tip uit de Haynes manual, om de bobines te controleren (2 schroeven op 5mm van elkaar met de punt, en dan de bougiedop hierop aansluiten & andere kant aan massa) Als ik nu de motor rondstart lijken ook beide bobines juist te werken.
Echter slaan ze beide wel eens een vonkje over, dit zou natuurlijk ook kunnen komen omdat het toerental op de startmotor af en toe inzakt (motor loopt niet tijdens het testen, alleen op startmotor rond)
Mijn volgende gedachte is dat 1 van de bobine's af en toe doorslaat als hij warm wordt, maar hoe kan ik dat testen thuis in de garage?
En denken jullie dat ik op de juiste weg ben met het in de onsteking te zoeken, of hebben jullie nog andere tips?
Korte samenvatting:
> Motor liep 1000 km prima
> tijdens regenbui ging hij inhouden en knallen uit de uitlaat (geen idee of regenbui van invloed was)
> Loopt nu koud stationair in ieder geval weer goed (nog niet kunnen warmrijden)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst bewerkt: