GPZ 500s inhouden/klappen uit de uitlaat

MP_NL

Maarten
Donateur
4 mei 2009
14.786
4.855
Twente
Hallo mede-forummers,

Afgelopen weekend op gestrand met een vriendin samen, het gaat om haar motor, die ik geheel belangeloos weer in de benen probeer te helpen. Het gaat om een Kawasaki GPZ 500S uit 1994.
(staande 500cc twin, met carburateurs)


2 dagen heerlijk getourd, en geen problemen gehad. Pas op dag 3 op de terugweg vanuit Duitsland begon (tijdens een regenbui) de ellende. Eerst bij een rotonde hield de motor ineens in. Maar na stilzetten en opnieuw starten leek het voorbij.

Even later echter begon de motor veel erger in te houden, en ging dit gepaard met knallen & steekvlammen uit de uitlaat. Op dat moment de motor stil gezet.

Mijn eerste gedachte was wellicht het schakelaartje bij de standaard, dus deze overbrugd, dit was vrij makkelijk te doen. Echter hielp dit niets.

De motor is afgesleept en staat nu bij mij thuis.

Gisteren de motor maar eens gestart hier thuis, en stationair lijkt hij normaal te lopen. Omdat het tijdens een regenbui gebeurde dacht ik aan een relatie met water. Echter ook bij compleet ondersproeien van de motor bleef hij rustig lopen.

Mijn volgende gedachte gaat richting de ontsteking, aangezien ik niet verwacht dat de brandstofvoorziening van het ene op het andere moment deze problemen gaat geven & volgens mij is knallen in de uitlaat --> onverbrande branstof.

Ik heb nu een tooltje gemaakt aan de hand van de tip uit de Haynes manual, om de bobines te controleren (2 schroeven op 5mm van elkaar met de punt, en dan de bougiedop hierop aansluiten & andere kant aan massa) Als ik nu de motor rondstart lijken ook beide bobines juist te werken.

Echter slaan ze beide wel eens een vonkje over, dit zou natuurlijk ook kunnen komen omdat het toerental op de startmotor af en toe inzakt (motor loopt niet tijdens het testen, alleen op startmotor rond)

Mijn volgende gedachte is dat 1 van de bobine's af en toe doorslaat als hij warm wordt, maar hoe kan ik dat testen thuis in de garage?

En denken jullie dat ik op de juiste weg ben met het in de onsteking te zoeken, of hebben jullie nog andere tips?

Korte samenvatting:
> Motor liep 1000 km prima
> tijdens regenbui ging hij inhouden en knallen uit de uitlaat (geen idee of regenbui van invloed was)
> Loopt nu koud stationair in ieder geval weer goed (nog niet kunnen warmrijden)


Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Bobine vervangen/uitwisselen.
Voor de zekerheid vlotterbakken controleren op vuil(water!) en hoofdsproeiers evenzo..
Doe ook maar nieuwe bougies..kan je een zoektocht schelen.

Klepspeling wel in orde?
 
Water in tank. Zeker bij bijna lege tank van belang.

Carbs ook geheel aftappen.

Bobines: motor starten, en fohn er op. Of verfstripper. Niet op te smelten, maar op hitte gecontroleerd na te bootsen. Verschil in motorloop is zo te merken.
Ev tijdens lopen met plantenspuit nevelen op bougie dop, kabrl en bobines. Bij knetter niet goed, ook niet bij invloed op loop.
 
Geen rare dingen gehad vlak voor het probleem?
Een keer mis schakelen, iets wat schokken in t blok op leverde?

Niet dat ik weet, maar ik reed er een stukkie voor. En de omschrijvingen van de dame zijn niet altijd even accuraat helaas.

Waar denk je aan met schokken in het blok?


En die tips wat betreft water in de tank, daar had ik zelf niet aan gedacht, kan natuurlijk zo bij een oud beestje dat er iets niet helemaal afdicht, of verstopt zit. Maar zou dat deze klachten geven? In kan het knallen uit de uitlaat dan niet helemaal plaatsen dan?

Klepspeling nog niet gecontroleerd.
 
Laatst bewerkt:
Water in de vlotterbakken of een klein waterdruppeltje in de hoofdsproeier kan zeerrr hardnekkig zijn..
Euro 95 tanken en niet veel rijden kan al water in de tank geven, en zo zijn er wel meer mogelijke oorzaken(condens)
Kijk daar eerst maar naar.. die klepspeling is beetje een long-shot..
Die tip van bobine kunstmatig verhitten van Martell ga ik onthouden!
 
Laatst bewerkt:
vandaag weer even met de GPZ bezig geweest en zelf kunnen testrijden.

> Probleem is niet alleen bij warmte of vocht, ook nu bij mooi weer, al vanaf de 1e paar honderd meter houdt hij af en toe in, en als hij warmer begint te worden komen er mooie knallen uit de uitlaat tijdens het inhouden.

Ik heb volgende gedaan:

> Vlotterbakjes afgetapt, geen vocht in brandstof te zien
> Tank voor een deel afgetapt, zowel via reserve kanaal als via normale kanaal, geen vocht te zien.

> bobine's en bougiedoppen doorgemeten, alles binnen spec.
> Bougies zijn ook goed, een hebben ook na het rijden beide redelijk dezelfde kleur. Aangezien hij ook wel af en toe goed loopt is het daardoor lastig iets aan de bougies af te leiden. Zeker onder de 3500 toeren loopt hij grotendeels normaal.

Morgen ga ik de klepspeling controleren, ik heb niet het idee dat het met dit probleem te maken heeft, maar het stond toch nog op de lijst, en de tank is er nu toch af.

Tijdens het rijden valt hij nooit helemaal uit, volgens mij wisseld hij gewoon tussen op 1 of 2 cilinders lopen. Ik verdenk daarom (ondanks de correcte meetwaarden) nog steeds het ontstekings traject. Carburatie zou ook kunnen natuurlijk, maar dan verwacht ik dat het niet zo onvoorspelbaar aan en af schakelt.

Wel viel het op dat 1 van de bobines maar met 1 boutje in plaats van 2 aan het frame vast zat, echter ik denk dat ook met 1 boutje de werking wel ok zou moeten zijn.

Als morgen de klepspeling ok is, en het probleem blijft bestaan moet ik denk ik gaan kiezen. Of nieuwe bobine's plaatsen, of de carburateurs los halen...
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling was op 7 van de 8 kleppen iets aan de lage kant. Maar niet extreem. Staan nu weer goed.

Moet nu dan de keuze manen, of bobines bestellen. Of carburateurs loshalen.

Ik twijfel sterk. Bobines lijken op meetwaarden goed. Maar kloppen met het probleem voor mijn gevoel.

Carburateurs kunnen bij een fiets van deze leeftijd natuurlijk vervuild zijn, maar dan zou ik alleen inhouden verwachten. Niet het aan/uit gedrag. En knallen uit de uitlaat.

Iemand iets toe te voegen om de keuze te ondersteunen?
 
Hallo mede-forummers,

Afgelopen weekend op gestrand met een vriendin samen, het gaat om haar motor, die ik geheel belangeloos weer in de benen probeer te helpen. Het gaat om een Kawasaki GPZ 500S uit 1994.
(staande 500cc twin, met carburateurs)


2 dagen heerlijk getourd, en geen problemen gehad. Pas op dag 3 op de terugweg vanuit Duitsland begon (tijdens een regenbui) de ellende. Eerst bij een rotonde hield de motor ineens in. Maar na stilzetten en opnieuw starten leek het voorbij.

Even later echter begon de motor veel erger in te houden, en ging dit gepaard met knallen & steekvlammen uit de uitlaat. Op dat moment de motor stil gezet.

Mijn eerste gedachte was wellicht het schakelaartje bij de standaard, dus deze overbrugd, dit was vrij makkelijk te doen. Echter hielp dit niets.

De motor is afgesleept en staat nu bij mij thuis.

Gisteren de motor maar eens gestart hier thuis, en stationair lijkt hij normaal te lopen. Omdat het tijdens een regenbui gebeurde dacht ik aan een relatie met water. Echter ook bij compleet ondersproeien van de motor bleef hij rustig lopen.

Mijn volgende gedachte gaat richting de ontsteking, aangezien ik niet verwacht dat de brandstofvoorziening van het ene op het andere moment deze problemen gaat geven & volgens mij is knallen in de uitlaat --> onverbrande branstof.

Ik heb nu een tooltje gemaakt aan de hand van de tip uit de Haynes manual, om de bobines te controleren (2 schroeven op 5mm van elkaar met de punt, en dan de bougiedop hierop aansluiten & andere kant aan massa) Als ik nu de motor rondstart lijken ook beide bobines juist te werken.

Echter slaan ze beide wel eens een vonkje over, dit zou natuurlijk ook kunnen komen omdat het toerental op de startmotor af en toe inzakt (motor loopt niet tijdens het testen, alleen op startmotor rond)

Mijn volgende gedachte is dat 1 van de bobine's af en toe doorslaat als hij warm wordt, maar hoe kan ik dat testen thuis in de garage?

En denken jullie dat ik op de juiste weg ben met het in de onsteking te zoeken, of hebben jullie nog andere tips?

Korte samenvatting:
> Motor liep 1000 km prima
> tijdens regenbui ging hij inhouden en knallen uit de uitlaat (geen idee of regenbui van invloed was)
> Loopt nu koud stationair in ieder geval weer goed (nog niet kunnen warmrijden)


Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik heb het ook eens het zelfde gehad, kwamen knallen uit de uitlaat en soms uit de carburateurs, wegenwacht er bij gehad en niets gevonden. Thuis gekomen heb ik het ontdekt. Het klemmetje op de bobine zat erg los. Als de motor koud was zat hij iets vaster en geen problemen, als de motor heet werd en de bobine natuurlijk warm (de bobine zat daarboven) ging het schuifklemmetje losser zitten en zorgde ervoor dat er soms een vonk op de bougie's werd overgeslagen en dus een zooi brandstof tot ontsteking kwam op een tijdstip dat het niet moest. Na het klemmetje aan geknepen te hebben was alles weer goed.
 
Dank voor de tips.

Heb de carbs losgehaald en schoongemaakt. Zoals gezegd dat kan zonder veel kosten. En kon toch niets anders doen omdat de kleppendeksel pakking niet binnen is.

Zag geen bijzonderheden aan de carbs. Maar dat zegt zo op het oog niet zo veel.

Nu eerst maar eens dichtbouwen en dan weer proefrijden.

Vervelender is dat er een pasbus / tonnetje van het kleppendeksel verdwenen is. Heb hem horen vallen met het eraf halen van het kleppendeksel, maar na zeker een uur zoeken nog spoorloos...

Ooh en de Bougies zijn net 2000 km oud, en zien er goed uit. Maar zal ik natuurlijk even vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist even 20 minuten gereden, en het probleem lijkt opgelost!

Moet wel bekennen dat ik niet exact kan zeggen wat het nu geweest is, maar volgende is gedaan.
> brandstof afgetapt
> Kleppen stellen
> Carburateurs schoongemaakt
> aansluitingen bobines schoongemaakt (corrosie)


Nu nog de carbs afstellen, maar dat moet ook wel gaan lukken. :)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tips.

Heb de carbs losgehaald en schoongemaakt. Zoals gezegd dat kan zonder veel kosten. En kon toch niets anders doen omdat de kleppendeksel pakking niet binnen is.

Zag geen bijzonderheden aan de carbs. Maar dat zegt zo op het oog niet zo veel.

Nu eerst maar eens dichtbouwen en dan weer proefrijden.

Vervelender is dat er een pasbus / tonnetje van het kleppendeksel verdwenen is. Heb hem horen vallen met het eraf halen van het kleppendeksel, maar na zeker een uur zoeken nog spoorloos...

Ooh en de Bougies zijn net 2000 km oud, en zien er goed uit. Maar zal ik natuurlijk even vervangen.
Ik weet waar die ligt.
Wacht maar tot je helemaal klaar bent. Dan ligt het vlak voor je neus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan