GPZ 750/900/1000/1100 liquid cooled topic

Dan is het de vraag wat is er kapot, de dynamo, de spanningsregelaar of een draad. Hiervoor is een hele how to geschreven. Kort komt het op het volgende neer: Ga alle stekker verbindingen van de dynamo, de reg/rec en het hele laadcircuit goed na op losse of verbrande of gesmolten aansluitingen. Meet met alles aangesloten en lopende motor de accuspanning, ook bij een beetje toeren. Dit moet al vlot richting de 14 V gaan. Is dit duidelijk flink minder? Dan is het oplaadcircuit niet in orde. Neem de bedrading van de dynamo los. Meet op het AC bereik wat de sapnning tussen de 3 draden onderling is, dit is bij een beetje teoren al gauw meer dan 50V. Heb je grote onderlinge verschillen dan is de dynamo kapot. Ook mag een van de dynamo draden verbinding met de massa hebben. Dat meet je met de motor uit. Ik verwacht dat de GPz 900 een gecombineerde regulator/rectifier heeft. Maar dat weten de specialisten hier wel.
Succes.
 
Dan is het de vraag wat is er kapot, de dynamo, de spanningsregelaar of een draad. Hiervoor is een hele how to geschreven. Kort komt het op het volgende neer: Ga alle stekker verbindingen van de dynamo, de reg/rec en het hele laadcircuit goed na op losse of verbrande of gesmolten aansluitingen. Meet met alles aangesloten en lopende motor de accuspanning, ook bij een beetje toeren. Dit moet al vlot richting de 14 V gaan. Is dit duidelijk flink minder? Dan is het oplaadcircuit niet in orde. Neem de bedrading van de dynamo los. Meet op het AC bereik wat de sapnning tussen de 3 draden onderling is, dit is bij een beetje teoren al gauw meer dan 50V. Heb je grote onderlinge verschillen dan is de dynamo kapot. Ook mag een van de dynamo draden verbinding met de massa hebben. Dat meet je met de motor uit. Ik verwacht dat de GPz 900 een gecombineerde regulator/rectifier heeft. Maar dat weten de specialisten hier wel.
Succes.
GEEN van de dynamo draden ;)
 
Oei, je hebt gelijk natuurlijk, slordige typfout, geen van de draden van de dynamo mag verbinding met de massa hebben, moet uiteraard vrij zijn van de massa/het chassis.O-)
 
Na een aantal jaren zonder motorfiets begint het virus bij mij weer de kop op te steken. De GPZ900R was de motor waardoor ik ooit als 11-12 jarige met dit virus besmet ben geraakt. Heeft iemand tips of wellicht zelfs een dergelijke motor staan die alleen maar stof hapt? Ik wil deze om mee te rijden, niet als belegging of zo. Als ik zo lees is het dus in elk geval handig om een zo recent mogelijk exemplaar te gaan. Meer tips zijn welkom!
 
Na een aantal jaren zonder motorfiets begint het virus bij mij weer de kop op te steken. De GPZ900R was de motor waardoor ik ooit als 11-12 jarige met dit virus besmet ben geraakt. Heeft iemand tips of wellicht zelfs een dergelijke motor staan die alleen maar stof hapt? Ik wil deze om mee te rijden, niet als belegging of zo. Als ik zo lees is het dus in elk geval handig om een zo recent mogelijk exemplaar te gaan. Meer tips zijn welkom!
Je ben net te laat,een paar dagen geleden deze geplaatst in een ander topic,af en toe zie je nog wel een nette te koop staan op Marktplaats,
ik heb er wel een aantal te koop zien staan de afgelopen maanden,meestal zijn ze ook vrij snel weer verkocht als de prijs niet te gek is.
 
Hier nog 1,te koop op 2ehands be,alleen een veel hogere vraagprijs,
1673642070237.png

Ook nog een 750,
1673642142573.png
 
Hallo allemaal, ik heb even een vraagje.
Heb jaren geleden een gestrand project van iemand overgenomen en heb er met tussenpozen 7 jaar een gewerkt.
Nu is hij klaar en zie ik dat het motorbloknummer begint met zx750 terwijl er op het cilinder blok een aanduiding staat 903L.
op kenteken is het ook een GPZ900R. is het mogelijk dat het een gpz750 blok is met een gpz900 cilinder er op ?
het framenummer begint wel met zx900.
Hij loopt trouwens als een zonnetje .... maar was ff benieuwd hoe dat nu zit?
 

Bijlagen

  • gpz.jpg
    gpz.jpg
    302,2 KB · Weergaven: 41
Ik kan jouw vraag niet beantwoorden, maar kan wel zeggen dat ik ‘m waanzinnig mooi vind. Heel mooi gedaan. Veel plezier ermee.
 
Hallo allemaal, ik heb even een vraagje.
Heb jaren geleden een gestrand project van iemand overgenomen en heb er met tussenpozen 7 jaar een gewerkt.
Nu is hij klaar en zie ik dat het motorbloknummer begint met zx750 terwijl er op het cilinder blok een aanduiding staat 903L.
op kenteken is het ook een GPZ900R. is het mogelijk dat het een gpz750 blok is met een gpz900 cilinder er op ?
het framenummer begint wel met zx900.
Hij loopt trouwens als een zonnetje .... maar was ff benieuwd hoe dat nu zit?
Daar lijkt het wel op, 900 motornummers beginnen met ZX900.
1686246952345.png

750,
1686247154335.png
 
Laatst bewerkt:
Op de foto's lijkt het of de gaten voor de cilinders in de 750 kleiner zijn. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
 
Ik heb het nog even opgezocht.
Boring en slag van de 750
70 x 48.6
Boring en slag van de 900
72.5 x 55

Dus het verschil in slag is 6.4 mm en dat is best meer dan ik dacht.
Dat verschil in Boring scheelt niet zoveel.

Zou je er andere zuigers in zetten die hoger zijn dan zou de compressie wel ok zijn maar is het slag volume kleiner dus heb je minder cc.

Pffft, lastig geval is dit.
 
Net de slag gemeten en die is 55mm,
Dus het is een 750 blok, 900 cilinder en 900 krukas. Ik rij dus wel op een 900cc.
Heb enkele jaren geleden ook een originele gpz900r gehad voor woon-werkverkeer, dus weet wel een beetje hoe dat voelt en deze voelt net zo dus dan zal het wel goed zijn.👍😉
 
Net de slag gemeten en die is 55mm,
Dus het is een 750 blok, 900 cilinder en 900 krukas. Ik rij dus wel op een 900cc.
Heb enkele jaren geleden ook een originele gpz900r gehad voor woon-werkverkeer, dus weet wel een beetje hoe dat voelt en deze voelt net zo dus dan zal het wel goed zijn.👍😉

Daarom, als het verder maar goed rijd, dat is het belangrijkste.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan