GPZ motor onder KLE

Greeny

Die hard MF'er
5 okt 2005
338
12
Belgie
Weet iemand, of heeft iemand het al eens gedaan, een motorblok van een GPZ500 onder een KLE500 gestoken?
Txs
 
De ophanging is gelijk. Mogelijk moet je een CDI wisselen, maar daar kom je vanzelf achter. De GPZ is veel sportiever getuned, ik weet niet uit mijn hoofd of de CDI daar op aangepast is. Een CDI van een GPZ is gemakkelijk te vinden. Met een GPZ-blok kom je uit op ongeveer 55pk op het achterwiel. Wel begint het vermogen pas goed op gang te komen boven de 7.000rpm.

Let bij een eerste generatie motorblok (van voor 1994) op. De magneten in het vliegwiel komen los, worden vermalen door de versnellingsbak en het magnetische gruis zorgt ervoor dat het motorblok helemaal kapot loop. Het kan wonderbaarlijk lang duren voordat het duidelijk is dat er een paar magneten zijn gaan zwerven.
Een tweede punt van de 1e gen. blokken is de nokkenaskettingspanner. Deze heeft geen borgpal. Bij sterke lastwisseling kan de nokkenas soms een tand verspringen waardoor wederom het hele blok in de vernieling loopt.

Voor aanschaf van een pré 1994 blok is het verstandig om voor betaling altijd te vragen of even het dynamodeksel er af geschroefd mag worden. Zo is er direct zicht op de magneten.

Door het aanpassen en plaatsen van een tweede generatie vliegwiel en NAKS zijn bovenstaande problemen preventief op te lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan