gpz of CB1

hallobrecht

MF'er
2 mrt 2005
69
0
Dodoma
Ik weet het een hele rare vergelijking maar toch.

Mijn vriendin rijd een GPZ welke ik ook vaak gebruik. Deze is alleen echt aan vervanging toe (door de ook al zwaar beschadigde kuip is hij geen nieuwe banden remmen ketting en tandwielen waard) Dus dacht ik haar voor haar verjaardag te verrassen.

Heel makkelijk zou zijn om weer een gpz te kopen, maar ja, hij bevalt wel. Een goed handelbare fiets waar indien nodig/gewenst veel kracht uit komt volgens mij. Puur op uiterlijk vind ik de CB1 ook een heel leuke fiets. helemaal niet zo'n lesmotor uitstraling als andere fietsen in die klasse. Veel anders moois vind ik niet in die prijs/vermogenscategorie, vandaar de vergelijking.

De CB1 is een stuk naakter dan een gpz. Heb je daar veel last van op hogere snelheden? werk zo'n klein kapje op de lamp van een CB1? Is er iemand die wat zinnigs kan zeggen over onderhoudskosten, rijgedrag, etc van die twee?
 
voor de beeldvorming:
CB1:
cb1.jpg


GPZ:
28750785-kawasaki-gpz-500-s.jpg


wel verschillende fietsjes hoor, de GPZ is een 60PK sterke 2 cilinder, de CB1 een 400cc 4 cilinder met 50PK...

de kuip ga je met snelheden boven de 80 zeer zeker wel merken hoor, al kan dat ook zijn charme hebben en alleen maar wennen zijn ;)
 
jaja het is appels met peren vergelijken.

Ik ben zelf gecharmeerd van nakeds, maar vind de meeste in mijn prijsklasse dan weer erg lelijk. Met genoeg geld zou er een z1000 (modeljaar 2007) :Y komen. De Honda CB1 is de enige die 1.wel in mijn prijsklasse valt 2.in de vermogensklasse van mijn vriendin valt en 3. bij mij en vriendin in de smaak valt.

De fzr is is naar mijn mening een van de weinige fietsen die zo oud zijn en nog zo goed mee komen. Het uiterlijk is weer zo 80's dat het leuk wordt :-)

Onmogelijk om een vergelijkende test over te schrijven denk ik

Wat ik vooral wil afwegen is wat ze tov elkaar doen in onderhoud (frequentie en prijzen) benzineverbruik, betrouwbaarheid, dat soort dingen. Inmiddels ben ik wel begonnen aan de duizenden posts op het CB1 topic. maardaar heb ik op dat gebied nog niet zo veel info uit.
 
misschien handig om je budget even ongeveer te vermelden ;)

verder is het lastig van beide fietsen meningen te vragen, omdat het allebei natuurlijk redelijke "budget" fietsjes zijn...
daardoor zullen er niet zo heel veel mensen zijn die op beide motoren gereden hebben :)
komt nog bij dat ze erg verschillend zijn, dus zullen ook niet veel mensen allebei de fietsen uit willen proberen :P

je moet jezelf echt afvragen wat je ermee wilt doen, wat je van een motor verwacht en hoe je wilt dat het blok aanvoelt (in alle opzichten)
dan moet je denken aan rijgedrag (hoge/lage toeren) motorrem (verschilt nogal bij 2 of 4 cilinders) gasreactie enz enz enz
 
Om maar eens wat dingen neer te gooien:

Ik ben op zoek rond de duizend E (vind mijn vriendin heeeeel lief, maar meer dan dat wordt toch wel een erg gek cadeautje :) )

Gasrespons liever niet al te heftig, ik hou er echt niet van als je motor zo gaat duiken als je gas loslaat en je gelijk de druk op je voorwiel verliest als je maar een beetje gas geeft. Vriendin die een aardig voorzichtige rijder is moet er ook lekker op kunnen rijden.

Wat ik aan de ex 500 die we nu rijden leuk vind is dat je er vrij rustig mee kan touren, maar ook wel eens flink door kan trekken. Omdat de banden en de vork nu zo slecht zijn doe ik dat alleen niet meer. Het geluidsverloop van die rauwe tweecilinder met typische rammels stationair naar dat mooie hogetoeren geluid wat er in zit vind ik fantastisch. Maar om het geluid zal ik geen goede motor laten staan. (binnen dat budget moet je niet te kritsch zijn toch?) Uiterlijk en rijgedrag vind ik dan veel belangrijker.

De cb1 is inmiddels een beetje uit het zicht, ik heb van ex-rijders dal gehoord at je hem snel zat bent en dat ie te klein is.Maar vooral de ontbrekende kuip zal op hogere snelheden niet fijn zijn (ben wel eens op een fz1 met tanktas en rugzak door duitsland gereden. pfff vermoeiend! ;( Maar wel leuk) Vandaar toch iets met een beetje kuip. Het zal meer naar de sport-tour gaan dan naar de nakeds

Inmiddels ben ik op een gpz 600 r gewezen, iets meer vermogen, twee cilinders meer, maar wel nog goed verkrijgbaar en voor de leeftijd nog best een leuk uiterlijk. Ook de honda NTV is voor weinig geld al goed verkrijgbaar en moet volgens sommigen met een klein kuipje om de koplamp al aardig touren zijn. Geeft die v-twin daarvan een mooi geluid? Ik vin dhem alleen zo saaaaaai :Z Moet de titel van het topic maar eens wijzigen... iets van "welke budgetfiets kopen?" of zo
 
probleem met een kuip is vaak het uiterlijk, dat dateert dan nou eenmaal sneller :P

maargoed, een gpx of een gpz is prima speelgoed :Y
(enige reden waarom ik er geen heb, is omdat ik em te rechtop vond :P)

maar ga je em nou voor je vriendin kopen of ga je em kopen zodat je vriendin mee kan :?
 
Als je voor de GPZ 600R gaat koop je een rustige betrouwbare fiets, die wel wat zwaarder is dan de EX500. Hij heeft zo'n 75PK en de latere modellen zijn er zelfs met 85PK *O* *O* , Je zit (zoals MacReal al zij) redelijk recht op, maar als je wat korter bent dan kun je jezelf nog leuk op de tank leggen :Y . Het kan een fijne rustige toermotor zijn, maar trek je hem door (13000RPM) dan wil ie toch echt wel lekker vooruit :Y . Waar je wel op moet letten is de voorvering, daar zit een anti-duiksysteem op, als hij lek is dan voel je dat ook vrij heftig met remmen e.d. Het blok maakt vrijwel altijd met een koude start een rammelend geluid, maar al ie warm is hoort dat weer weg te zijn, laat dat je niet ervan afhouden er een te kopen, want voor de rest zou ik haast zeggen ze zijn bullit-proof! Ik heb er een gehad naast mijn KR1S tweetakt en vond het een erg fijne motor. Ook is hij lekker economisch, ik haalde soms vrij makkelijk 1:20 tot 1:22 wat inhoud dat je op een tank toch gauw zo'n 340Km :] :] rijd en dat is ook erg prettig als je een lange rit gaat maken. :] :] :]
Ik had em in de allermooiste kleurstelling vond ik zelf!!
100_0907.jpg


Veel suc6 met je verdere zoektocht.


Grtz Eagle.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan