GPZ500 wil niet starten

JJK

MF'er
17 sep 2014
34
4
Hey,

Mijn motor(gpz 500) wil niet meer starten en ik hoopte dat jullie mij misschien tips kunnen geven. Mijn hoop is natuurlijk dat ik gewoon iets heel doms ben vergeten.

Het verhaal is als volgt:
Mijn motor heeft een half jaartje stil gestaan.
Dit heeft de motor niet goed gedaan. De waterafvoer van de tankdop bleek namelijk verstopt te zijn wat er voor heeft gezorgd dat er water in mijn benzine tank is gekomen. Ik denk dat dit probleem al eerder bestond trouwens omdat ik eerder ook al eens heb meegemaakt dat mijn motor tijdens het rijden stil viel en later gewoon weer wilde starten.
Het volgende probleem wat ik had was dat ook mijn accu stuk was.

Wat heb ik nu gedaan aan de motor om deze weer werkend te krijgen.
De tank heb ik leeg gemaakt en doorgespoeld om alle vieze benzine, water en roest te verwijderen. Ook heb ik de benzinekraan los gehaald, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze loopt nu weer perfect door. Daarnaast heb ik om zeker te zijn dat ik geen vacuüm in mijn tank krijg door een verstopte tank ontluchting ook mijn tankdop helemaal uit elkaar gehaald en het ontluchtingsgaatje doorgeblazen. Deze werkt nu weer goed. Ook heb ik de water afvoer natuurlijk weer ontstopt.

Hierna heb ik proberen te starten maar mijn oude accu bleek overleden. Daarom heb ik een nieuwe accu geplaatst. Hiermee heb ik ook proberen te starten. De motor gaat nu goed rond als ik start maar deze slaat niet aan.

Daarom dacht ik dat het misschien een ontstekingsprobleem was dus ik heb de bougies verwijderd en gecontroleerd op vonk. Beide bougies geven een mooie blauwe vonk. Het lijkt mij dus niet een ontstekingsprobleem.

Als laatste heb ik daarom geprobeerd of de motor wel start met hulp van een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat. Hierop start de motor maar valt weer uit na enkele seconden. Dus deze valt gewoon weer uit zodra de reiniger op is.

Mijn conclusie was dus dat de carburateurs verstopt waren. Deze heb ik daarom schoongemaakt en ik kon hierna goed door de naaldjes heen kijken.

Na het terug monteren wilde ik de motor starten maar reageerde de startmotor niet. Aangezien mijn startmotor circuit relais bovenop de accu wel een klik geeft maar het startmotor relais niet heb ik daarom het startmotor gebridged met een startkabel vanaf de pluspool. Hierop werkt de startmotor weer goed. Mijn idee was om eerst de motor weer aan de praat te krijgen en dan later maar naar het relais te kijken.

Maar ik ging er vanuit dat de motor nu toch echt wel zou starten, gezien dat ik de hele brandstof toevoer heb nagelopen, maar wederom gaat de motor goed rond als de startmotor aanslaat maar slaat deze niet aan. Het lijkt wel alsof het schoonmaken helemaal niets heeft gedaan aangezien er niets leek veranderd te zijn aan het geluid dat de motor maakte bij starten of de snelheid waarmee deze rond ging.

Nu ben ik dus radeloos en heb echt geen enkel idee meer wat er nog meer aan de hand kan zijn met mijn motor.

Hebben jullie nog ideeën? Misschien doe ik wel iets fout of ben ik iets vergeten te testen?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand van jullie mij de gouden tip weet te geven.

Groeten,
Jacob-Jan
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Dit klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn.Zou mooi zijn als het inderdaad het relais zou zijn.
Vraag is alleen hoe ik het relais test. Ik weet nu wel dat deze het niet doet maar wat ik niet goed weet is of dit komt doordat het relais stuk is of doordat het relais geen stroom krijgt op de spoel en het probleem dus zit tussen de accu en het startcircuit relais of tussen het startcircuit relais en het startrelais. Kortom hoe sluit ik uit dat het probleem niet in de bedrading of in het startcircuit relais zit?
 
Kort gezegd, motor start wel maar slaat niet aan (en enkele andere problemen).

Sinds 1991 heb ik een GPZ500S en jouw problemen heb ik in vergelijkbare mate ondervonden na langere stalling van mijn 500. Goed, ik had dan geen water in de benzine of een kapot startrelais, maar voor de rest waren de symptomen identiek.

Wat heb je nodig om te kunnen starten? Vonk, benzine en lucht. Check.
Maar je hebt nog iets nodig: compressie!

In mijn geval hadden de zuigerveren in een klein jaar kans gezien om een "ring roest" op de cilinderwanden te corroderen. Gevolg: compressie weg, dus met geen mogelijkheid willen aanslaan.

Ik had de motor natuurlijk met wat olie in de cilinders kunnen wegzetten, maar dat vond ik te veel werk. Uiteindelijk werd het uithonen, overmaat zuigers en de hele flikkerse zooi weer in elkaar zetten wat vanzelfspreken meer werk was dan even een oliespuitje boven de bougiegaten leegknijpen. We all live and learn zal ik maar zeggen.

Hopelijk kun je hier iets mee - zodra je startrelais weer op orde is natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan