Hey,
Mijn motor(gpz 500) wil niet meer starten en ik hoopte dat jullie mij misschien tips kunnen geven. Mijn hoop is natuurlijk dat ik gewoon iets heel doms ben vergeten.
Het verhaal is als volgt:
Mijn motor heeft een half jaartje stil gestaan.
Dit heeft de motor niet goed gedaan. De waterafvoer van de tankdop bleek namelijk verstopt te zijn wat er voor heeft gezorgd dat er water in mijn benzine tank is gekomen. Ik denk dat dit probleem al eerder bestond trouwens omdat ik eerder ook al eens heb meegemaakt dat mijn motor tijdens het rijden stil viel en later gewoon weer wilde starten.
Het volgende probleem wat ik had was dat ook mijn accu stuk was.
Wat heb ik nu gedaan aan de motor om deze weer werkend te krijgen.
De tank heb ik leeg gemaakt en doorgespoeld om alle vieze benzine, water en roest te verwijderen. Ook heb ik de benzinekraan los gehaald, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze loopt nu weer perfect door. Daarnaast heb ik om zeker te zijn dat ik geen vacuüm in mijn tank krijg door een verstopte tank ontluchting ook mijn tankdop helemaal uit elkaar gehaald en het ontluchtingsgaatje doorgeblazen. Deze werkt nu weer goed. Ook heb ik de water afvoer natuurlijk weer ontstopt.
Hierna heb ik proberen te starten maar mijn oude accu bleek overleden. Daarom heb ik een nieuwe accu geplaatst. Hiermee heb ik ook proberen te starten. De motor gaat nu goed rond als ik start maar deze slaat niet aan.
Daarom dacht ik dat het misschien een ontstekingsprobleem was dus ik heb de bougies verwijderd en gecontroleerd op vonk. Beide bougies geven een mooie blauwe vonk. Het lijkt mij dus niet een ontstekingsprobleem.
Als laatste heb ik daarom geprobeerd of de motor wel start met hulp van een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat. Hierop start de motor maar valt weer uit na enkele seconden. Dus deze valt gewoon weer uit zodra de reiniger op is.
Mijn conclusie was dus dat de carburateurs verstopt waren. Deze heb ik daarom schoongemaakt en ik kon hierna goed door de naaldjes heen kijken.
Na het terug monteren wilde ik de motor starten maar reageerde de startmotor niet. Aangezien mijn startmotor circuit relais bovenop de accu wel een klik geeft maar het startmotor relais niet heb ik daarom het startmotor gebridged met een startkabel vanaf de pluspool. Hierop werkt de startmotor weer goed. Mijn idee was om eerst de motor weer aan de praat te krijgen en dan later maar naar het relais te kijken.
Maar ik ging er vanuit dat de motor nu toch echt wel zou starten, gezien dat ik de hele brandstof toevoer heb nagelopen, maar wederom gaat de motor goed rond als de startmotor aanslaat maar slaat deze niet aan. Het lijkt wel alsof het schoonmaken helemaal niets heeft gedaan aangezien er niets leek veranderd te zijn aan het geluid dat de motor maakte bij starten of de snelheid waarmee deze rond ging.
Nu ben ik dus radeloos en heb echt geen enkel idee meer wat er nog meer aan de hand kan zijn met mijn motor.
Hebben jullie nog ideeën? Misschien doe ik wel iets fout of ben ik iets vergeten te testen?
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand van jullie mij de gouden tip weet te geven.
Groeten,
Jacob-Jan
Mijn motor(gpz 500) wil niet meer starten en ik hoopte dat jullie mij misschien tips kunnen geven. Mijn hoop is natuurlijk dat ik gewoon iets heel doms ben vergeten.
Het verhaal is als volgt:
Mijn motor heeft een half jaartje stil gestaan.
Dit heeft de motor niet goed gedaan. De waterafvoer van de tankdop bleek namelijk verstopt te zijn wat er voor heeft gezorgd dat er water in mijn benzine tank is gekomen. Ik denk dat dit probleem al eerder bestond trouwens omdat ik eerder ook al eens heb meegemaakt dat mijn motor tijdens het rijden stil viel en later gewoon weer wilde starten.
Het volgende probleem wat ik had was dat ook mijn accu stuk was.
Wat heb ik nu gedaan aan de motor om deze weer werkend te krijgen.
De tank heb ik leeg gemaakt en doorgespoeld om alle vieze benzine, water en roest te verwijderen. Ook heb ik de benzinekraan los gehaald, uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze loopt nu weer perfect door. Daarnaast heb ik om zeker te zijn dat ik geen vacuüm in mijn tank krijg door een verstopte tank ontluchting ook mijn tankdop helemaal uit elkaar gehaald en het ontluchtingsgaatje doorgeblazen. Deze werkt nu weer goed. Ook heb ik de water afvoer natuurlijk weer ontstopt.
Hierna heb ik proberen te starten maar mijn oude accu bleek overleden. Daarom heb ik een nieuwe accu geplaatst. Hiermee heb ik ook proberen te starten. De motor gaat nu goed rond als ik start maar deze slaat niet aan.
Daarom dacht ik dat het misschien een ontstekingsprobleem was dus ik heb de bougies verwijderd en gecontroleerd op vonk. Beide bougies geven een mooie blauwe vonk. Het lijkt mij dus niet een ontstekingsprobleem.
Als laatste heb ik daarom geprobeerd of de motor wel start met hulp van een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat. Hierop start de motor maar valt weer uit na enkele seconden. Dus deze valt gewoon weer uit zodra de reiniger op is.
Mijn conclusie was dus dat de carburateurs verstopt waren. Deze heb ik daarom schoongemaakt en ik kon hierna goed door de naaldjes heen kijken.
Na het terug monteren wilde ik de motor starten maar reageerde de startmotor niet. Aangezien mijn startmotor circuit relais bovenop de accu wel een klik geeft maar het startmotor relais niet heb ik daarom het startmotor gebridged met een startkabel vanaf de pluspool. Hierop werkt de startmotor weer goed. Mijn idee was om eerst de motor weer aan de praat te krijgen en dan later maar naar het relais te kijken.
Maar ik ging er vanuit dat de motor nu toch echt wel zou starten, gezien dat ik de hele brandstof toevoer heb nagelopen, maar wederom gaat de motor goed rond als de startmotor aanslaat maar slaat deze niet aan. Het lijkt wel alsof het schoonmaken helemaal niets heeft gedaan aangezien er niets leek veranderd te zijn aan het geluid dat de motor maakte bij starten of de snelheid waarmee deze rond ging.
Nu ben ik dus radeloos en heb echt geen enkel idee meer wat er nog meer aan de hand kan zijn met mijn motor.
Hebben jullie nog ideeën? Misschien doe ik wel iets fout of ben ik iets vergeten te testen?
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand van jullie mij de gouden tip weet te geven.
Groeten,
Jacob-Jan
Laatst bewerkt: