GPZ600R + GPX600R

Inmiddels ook schone olie er in.
Daarna komt de hele riedel: luchtfilter, remmen loshalen, kleppen stellen en oh ja, de banden:
band voor.jpg
band achter.jpg
 
Gisteren kreeg ik in de gaten dat de middelste twee rubbers tussen de airbox en de carbs niet goed aan de carbs bevestigd zijn. Daardoor kan ie extra lucht aanzuigen buiten het luchtfilter om. Wat een rotdingen om er op te krijgen. Het lukt me niet, lijkt wel of ze gekrompen zijn.
Weet iemand hier of nieuwe rubbers makkelijker op de carbs schuiven?
 
Bedankt, is duidelijk zo. Ik ga nieuwe rubbers bestellen. Is ten opzichte van de waarde van de motor toch weer een heel bedrag, maar ja, als die rubbers niet goed zitten zal ie denk ik nooit mooi lopen.
 
Bedankt, is duidelijk zo. Ik ga nieuwe rubbers bestellen. Is ten opzichte van de waarde van de motor toch weer een heel bedrag, maar ja, als die rubbers niet goed zitten zal ie denk ik nooit mooi lopen.
Op die manier is mijn auto voltanken ook financieel geen goede keuze. Zolang je er plezier van hebt gewoon lekker bijhouden en van genieten.
 
Bedankt, is duidelijk zo. Ik ga nieuwe rubbers bestellen. Is ten opzichte van de waarde van de motor toch weer een heel bedrag, maar ja, als die rubbers niet goed zitten zal ie denk ik nooit mooi lopen.
Je kan ook proberen die rubbers in heet water te leggen ,of met een haardroger warm maken,daar worden ze soepeler van.
 
Tja, ik heb al geprobeerd ze met de verfstripper op te warmen. Dat opwarmen gaat daarmee makkelijk genoeg. Ze worden ook een stuk soepeler, maar het blijft net alsof ze een maat te klein zijn.
 
Nieuwe rubbers er tussen geprutst. De nieuwe hebben een jeugdige soepelheid die ik zelf ook ooit gehad moet hebben...
 

Bijlagen

  • luchtinlaatrubbert oud.jpg
    luchtinlaatrubbert oud.jpg
    180,2 KB · Weergaven: 8
  • luchtinlaatrubbert nieuw.jpg
    luchtinlaatrubbert nieuw.jpg
    156,1 KB · Weergaven: 7
Duss.. Even samenvatten: Motortje loopt, maar niet bij alle toerentallen even lekker. Ik ontdek dat de rubbers tussen het luchtfilter en de carbs niet goed op de carbs zitten. Monteer nieuwe rubbers en nu heeft hij geen vonk meer. (Buitenste twee bougies gecontroleerd).

Heb ik iets losgetrokken of beschadigd tijdens het wisselen van die rubbers?
Is er bij toeval juist op dit moment iets anders kapot gegaan?

Wat controleer ik nu als eerste?
 
Ik doe een beetje uit de hoogte naar de GPX en daar ben ik voor gestraft.
Van bovenaf leek de bedrading en alle slangen en zo nog goed te zitten. Wel zag ik twee losse kabelschuifjes. Maar geen lipjes waar ze op kunnen.
Mijn hersenen leiden me dan niet tot de gedachte dat er geen losse draadjes aan een verder origineel ogende kabelboom horen te zitten. Ze produceren dan zoiets als: "Hé, ze hebben al een voorziening gemaakt voor toekomstige extra 12V apparatuur, zoals navigatie".

De bezoeker ging dus even door de knieën en zag dat precies onder de framebuizen op beide bobines een lipje zonder kabeltje er op te zien was.
Die had is dus met mijn gepruts met die rubbers zonder het in de gaten te hebben losgetrokken.
 
Goedemorgen, op naar het volgende mankement(je). De vergrendeling van het zadel werkt niet. De veer die de haak aantrekt lag ergens los tussen. Ook vond ik een los verbindingsstukje dat er misschien bij hoort?
 

Bijlagen

  • zadelvergrendeling GPX2.jpg
    zadelvergrendeling GPX2.jpg
    325,1 KB · Weergaven: 7
  • Zadelvergrendeling GPX.jpg
    Zadelvergrendeling GPX.jpg
    294,4 KB · Weergaven: 8
Hallo,hier al heel wat leuke verhalen over de gpx600r gelezen.Nu ben ik voor een goede vriend ook een gpx aan het opknappen. En dat blijkt een hele klus.Deze motor heeft jaren stil gestaan en is op een veiling gekocht. Historie onbekend. Enfin,ik alles in huis gehaald, accu filters,olie ,koelvloeistof etc.
De tank was behoorlijk vuil van binnen en ook roest.Deze met citroenzuur behandeld en is weer schoon. Carburateurs ultrasoon gereinigd.
En de motor loopt weer.
Maar cilinder 4 doet moeilijk. De uilaatbocht wordt bij koude start maar niet warm.Na een aantal keren gas geven loopt de 4e cilinder wel mee.
Bougie eruit maar niks raars te zien.
Bougiekabel vervangen en toen was het oké.
20 km proefgereden en hij ging als de brandweer.
Reageerde goed op het gas zonder ook maar te stotteren.
Ik blij naar huis.
2 dagen later ff gestart en weer de 4e cilinder die moeilijk doet.
Klepspeling gecontroleerd maar niet het juiste gereedschap om te stellen.
Een aantal kleppen staan mijnsinziens ietwat te los. Maar dat zou het toch niet kunnen zijn dacht ik.En een verbrandde klep komt meestal door te strak gestelde kleppen.
De compressie ook gemeten waarbij de 1e cilinder een hogere waarde aangaf dan de 2e,3e en 4e cilinder.
cilinder 2,3 en 4 waren ongeveer gelijk.
Hierb heb ik dus ff jullie hulp nodig.
Moet ik het dan toch bij de carburateurs zoeken?
De vlotterkamers krijgen wel benzine.
Mvg. Jeroen
 
Hallo,hier al heel wat leuke verhalen over de gpx600r gelezen.Nu ben ik voor een goede vriend ook een gpx aan het opknappen. En dat blijkt een hele klus.Deze motor heeft jaren stil gestaan en is op een veiling gekocht. Historie onbekend. Enfin,ik alles in huis gehaald, accu filters,olie ,koelvloeistof etc.
De tank was behoorlijk vuil van binnen en ook roest.Deze met citroenzuur behandeld en is weer schoon. Carburateurs ultrasoon gereinigd.
En de motor loopt weer.
Maar cilinder 4 doet moeilijk. De uilaatbocht wordt bij koude start maar niet warm.Na een aantal keren gas geven loopt de 4e cilinder wel mee.
Bougie eruit maar niks raars te zien.
Bougiekabel vervangen en toen was het oké.
20 km proefgereden en hij ging als de brandweer.
Reageerde goed op het gas zonder ook maar te stotteren.
Ik blij naar huis.
2 dagen later ff gestart en weer de 4e cilinder die moeilijk doet.
Klepspeling gecontroleerd maar niet het juiste gereedschap om te stellen.
Een aantal kleppen staan mijnsinziens ietwat te los. Maar dat zou het toch niet kunnen zijn dacht ik.En een verbrandde klep komt meestal door te strak gestelde kleppen.
De compressie ook gemeten waarbij de 1e cilinder een hogere waarde aangaf dan de 2e,3e en 4e cilinder.
cilinder 2,3 en 4 waren ongeveer gelijk.
Hierb heb ik dus ff jullie hulp nodig.
Moet ik het dan toch bij de carburateurs zoeken?
De vlotterkamers krijgen wel benzine.
Mvg. Jeroen
Na lang stilstaan altijd even de carburateurs eraf en ultrasoon reinigen en nieuwe rubbers erin.
 
Gisteren kreeg ik in de gaten dat de middelste twee rubbers tussen de airbox en de carbs niet goed aan de carbs bevestigd zijn. Daardoor kan ie extra lucht aanzuigen buiten het luchtfilter om. Wat een rotdingen om er op te krijgen. Het lukt me niet, lijkt wel of ze gekrompen zijn.
Weet iemand hier of nieuwe rubbers makkelijker op de carbs schuiven?
Heb daar ook mee zitten klooien.
Volgende keer vóór het verwijderen vd inlaatrubbers deze ff nummeren en een witte streep op de bovenkant vd rubbers zetten.
 
Hallo,hier al heel wat leuke verhalen over de gpx600r gelezen.Nu ben ik voor een goede vriend ook een gpx aan het opknappen. En dat blijkt een hele klus.Deze motor heeft jaren stil gestaan en is op een veiling gekocht. Historie onbekend. Enfin,ik alles in huis gehaald, accu filters,olie ,koelvloeistof etc.
De tank was behoorlijk vuil van binnen en ook roest.Deze met citroenzuur behandeld en is weer schoon. Carburateurs ultrasoon gereinigd.
En de motor loopt weer.
Maar cilinder 4 doet moeilijk. De uilaatbocht wordt bij koude start maar niet warm.Na een aantal keren gas geven loopt de 4e cilinder wel mee.
Bougie eruit maar niks raars te zien.
Bougiekabel vervangen en toen was het oké.
20 km proefgereden en hij ging als de brandweer.
Reageerde goed op het gas zonder ook maar te stotteren.
Ik blij naar huis.
2 dagen later ff gestart en weer de 4e cilinder die moeilijk doet.
Klepspeling gecontroleerd maar niet het juiste gereedschap om te stellen.
Een aantal kleppen staan mijnsinziens ietwat te los. Maar dat zou het toch niet kunnen zijn dacht ik.En een verbrandde klep komt meestal door te strak gestelde kleppen.
De compressie ook gemeten waarbij de 1e cilinder een hogere waarde aangaf dan de 2e,3e en 4e cilinder.
cilinder 2,3 en 4 waren ongeveer gelijk.
Hierb heb ik dus ff jullie hulp nodig.
Moet ik het dan toch bij de carburateurs zoeken?
De vlotterkamers krijgen wel benzine.
Mvg. Jeroen
Mooiste is een lektest te laten doen dan weet je waardoor het compressieverlies word veroorzaakt,kleppen of de zuigerveren.
Verder moet de compressie rond de door de fabrikant opgegeven waardes liggen,ook mogen cilinders onderling niet te veel
afwijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan