GPZ600R wegliggingsprobleem

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Het is een poosje geleden dat ik hier een probleem met jullie wilde delen maar ik heb nu toch jullie hulp nodig.

Het gaat om het volgende:

Mijn GPZ600r heeft een nieuwe voorband gekregen (een Dunlop GT501 arrowmax). maat: 110/90/16, productie jaar WK47 JR2007.

Het probleem is het volgende: Bij hogere snelheden (boven de 100) de motor RECHTDOOR heel onzeker gedrag vertoont. Het is natuurlijk een moeilijk uitlegbaar probleem maar het komt neer op het volgende:

De motor lijkt heel erg een zenuwachtig. schommelt als het waren, trekt willekeurig een beetje naar links, dan weer naar rechts... gewoon klote.
De bochten gaan wel goed!

Ik heb inmiddels de volgende dingen gedaan:

  • Voorwiellagers vervangen
  • Voorvork olie vervangen
  • Balhoofdlager laten controleren
  • Voorvork luchtdruk gevarieerd
  • Achterbrug lagers laten controleren
  • Achterwiellagers laten controleren
  • Uitlijning achterwiel gecontroleerd
  • Bandenspanning gecorrigeerd (2.2 voor, 2.4 achter, deze stond iets harder)
  • Banden (voor en achter) opnieuwe laten balanseren en uitgebreid gesproken over hoe de band om de velg ligt etc.
  • Achter veer instellingen en luchtdruk gevarieerd

Dit was allemaal in orde en heeft geen verandering op de situatie te weeg gebracht.

Ik ga vast even wat gras voor jullie voeten wegmaaien, het is bijna zeker weten de BAND die het veroorzaakt.

Maar om dit uitsluiten ben ik opzoek naar een mede GPZ (of GPX )600 rijder met wie ik kan vergelijken om zo verder uit te sluiten (ik wil namelijk best een nieuw bandje kopen,
maar niet als het niet de oplossing is!)


Ik hoop heel erg dat er iemand is die me kan helpen...
 
Ik heb toch stikum het vermoeden dat het probleem ligt bij een te strakke balhoofdlager, en niet bij de band.
Een 110 gaat prima onder de gpz.

balhoofd lager is los... (echt gaat (na controlle en afstellen) als een zeer goed geolied geheel zonder strakke puntjes van links naar rechts... en terug :))

en het heeft ook nul (het los maken, controleren en vast (maar minder vast als daarvoor) zetten) effect gehad op het rij gedrag....
 
Het probleem ligt, denk ik, bij de band, een dunlop band is van vorm spitser dan de andere merken door de spitse vorm stuurt deze een stuk sneller maar als groot nadeel wordt de fiets hierdoor rechtuit een stuk instabieler vaak wordt dit op de straat na een paar honderd kilometer wel iets beter maar het is ook een stuk gewenning en dat zal niet meevallen als het een 16" wiel is in dit geval had je beter een michelin kunnen nemen omdat deze een stuk ronder van vorm is waardoor deze klacht een stuk minder is of zelfs helemaal niet aanwezig is.
 
Bandenkwestie zeker weten maatje van me heeft zelfde probleem gehad.Zal even vragen welke band hij er toen omgelegd heeft,had ook last van klapperend stuur bij oneffenheden op het asfalt.Motor was destyds nieuw dus balhoofd etc kun je bijna wel uitsluiten.
 
Het probleem ligt, denk ik, bij de band, een dunlop band is van vorm spitser dan de andere merken door de spitse vorm stuurt deze een stuk sneller maar als groot nadeel wordt de fiets hierdoor rechtuit een stuk instabieler vaak wordt dit op de straat na een paar honderd kilometer wel iets beter maar het is ook een stuk gewenning en dat zal niet meevallen als het een 16" wiel is in dit geval had je beter een michelin kunnen nemen omdat deze een stuk ronder van vorm is waardoor deze klacht een stuk minder is of zelfs helemaal niet aanwezig is.

Rooske,
welke 16 michelin had jij op het oog? ik kan alleen de good old Macadam vinden ...
 
Bandenkwestie zeker weten maatje van me heeft zelfde probleem gehad.Zal even vragen welke band hij er toen omgelegd heeft,had ook last van klapperend stuur bij oneffenheden op het asfalt.Motor was destyds nieuw dus balhoofd etc kun je bijna wel uitsluiten.

Ik hoor graag van je wat zijn keuze geworden is!!!
 
Ik heb gisteren met een andere GPZ piloot gesproken die bevestigde mijn gevoel in de motor met de GT501 band. Hij heeft het geaccepteerd , ik heb zojuist een nieuwe voorband besteld (het wordt in overleg met AFS een Metzler 120/80-16 lasertec.

Als alles gemonteerd zit laat ik jullie wel weten of het probleem opgelost is.
 
We zijn er uit. Gisteren een nieuwe voorband laten monteren (120/80 16) van metzler.... en alles is weer als vanouds!!! *O* *O*.... mijn probleem is opgelost!!
 
Ik heb gisteren met een andere GPZ piloot gesproken die bevestigde mijn gevoel in de motor met de GT501 band. Hij heeft het geaccepteerd , ik heb zojuist een nieuwe voorband besteld (het wordt in overleg met AFS een Metzler 120/80-16 lasertec.

Als alles gemonteerd zit laat ik jullie wel weten of het probleem opgelost is.
heb ik ook onder mn vf500 gehad, stuurde geweldig...
 
Zeker mooi Frank, alleen jammer dat bij thuiskomst het 10 gram loodje/zinkje al los gelaten had.... bij het rijden (nog ) geen last gehad gelukkig!

De GT501 Dunlop is te koop zie:
Dunlop Arrowmax GT501 110/90-16V voorband

Waarschijnlijk was de velg toch nog te vet na reinigen.
Is de plek nog zichtbaar? Zal ik je een nieuwe opsturen?
Als je in de buurt bent, wil ik hem ook opnieuw balanceren + monteren (gratis natuurlijk).
 
Bandje heeft een nieuw bazinnetje (wordt gebruikt op een GPZ500s)
tevens heb ik ze dit hele onderwerp voorgelegd dus ze weten wat ze kopen.
 
ja dat weet ik :( ;( maar zo werkt de wereld blijkbaar wel.

En ik heb geen zin om over 2 weken een boze mevrouw aan de telefoon te hebben (of erger haar vriend/ bodyguard etc... ;) )

zodoende.

ik stuur volgende week nog wel een berichtje, vragen of hij bevalt.
 
Hoi,

Vond deze topic. Ik heb vorige week voor mijn GPZ een topic geopend. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem bij mijn motor. Bij mij zijn de achterband, achterwiellagers, balhoofdlagers en achtervorklagers vervangen en het helpt allemaal niks. Het enige wat ik nog niet vervangen heb, is de voorband. Dit is op dit moment nog een Bridgestone BT45. Is jouw slingerprobleem al opgelost of ben je ook nog zoekende?
Groeten, een radeloze GPZ'er.
 
Hoi,
Inmiddels heb ik ook een Metzeler Lasertec, 120/80-16 laten monteren op mijn GPZ600R. Het slingeren is geheel over. Het blijft een beetje een zenuwachtige motor maar dat hoort bij zijn karakter. Probleem dus opgelost. Ik kan iedereen zo'n Metzeler aanbevelen voor zijn of haar GPZ. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan