GPZ600R wegliggingsprobleem

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Het is een poosje geleden dat ik hier een probleem met jullie wilde delen maar ik heb nu toch jullie hulp nodig.

Het gaat om het volgende:

Mijn GPZ600r heeft een nieuwe voorband gekregen (een Dunlop GT501 arrowmax). maat: 110/90/16, productie jaar WK47 JR2007.

Het probleem is het volgende: Bij hogere snelheden (boven de 100) de motor RECHTDOOR heel onzeker gedrag vertoont. Het is natuurlijk een moeilijk uitlegbaar probleem maar het komt neer op het volgende:

De motor lijkt heel erg een zenuwachtig. schommelt als het waren, trekt willekeurig een beetje naar links, dan weer naar rechts... gewoon klote.
De bochten gaan wel goed!

Ik heb inmiddels de volgende dingen gedaan:

  • Voorwiellagers vervangen
  • Voorvork olie vervangen
  • Balhoofdlager laten controleren
  • Voorvork luchtdruk gevarieerd
  • Achterbrug lagers laten controleren
  • Achterwiellagers laten controleren
  • Uitlijning achterwiel gecontroleerd
  • Bandenspanning gecorrigeerd (2.2 voor, 2.4 achter, deze stond iets harder)
  • Banden (voor en achter) opnieuwe laten balanseren en uitgebreid gesproken over hoe de band om de velg ligt etc.
  • Achter veer instellingen en luchtdruk gevarieerd

Dit was allemaal in orde en heeft geen verandering op de situatie te weeg gebracht.

Ik ga vast even wat gras voor jullie voeten wegmaaien, het is bijna zeker weten de BAND die het veroorzaakt.

Maar om dit uitsluiten ben ik opzoek naar een mede GPZ (of GPX )600 rijder met wie ik kan vergelijken om zo verder uit te sluiten (ik wil namelijk best een nieuw bandje kopen,
maar niet als het niet de oplossing is!)


Ik hoop heel erg dat er iemand is die me kan helpen...
 
Als jouw problemen gelijktijdig met vervanging voorband zijn begonnen dan lijkt mij dat wel duidelijk,
vooral omdat je ook alles heb gekontroleerd.
Ik rij zelf op dunlop arrowmax met mijn gpx.
 
Laatst bewerkt:
Als jouw problemen gelijktijdig met vervanging voorband is begonnen dan lijkt mij dat wel duidelijk,
vooral omdat je ook alles heb gekontroleerd.
Ik rij zelf op dunlop arrowmax met mijn gpx.

Teruggaan naar de winkel waar je de band gekocht hebt..
Als het direct was nadat je de band erop hebt gekregen ligt het aan de band.

Lijkt me voor de hand liggend toch?


Zelf zou ik een bridgestone nemen... die bevallen mij altijd prima en wegligging is super.
 
Teruggaan naar de winkel waar je de band gekocht hebt..
Als het direct was nadat je de band erop hebt gekregen ligt het aan de band.

Lijkt me voor de hand liggend toch?


Zelf zou ik een bridgestone nemen... die bevallen mij altijd prima en wegligging is super.
ik heb met mijn oude gpz600r hetzelfde gehad met bridgestone BT-45's. Ik heb er uiteindelijk niets aan gedaan, omdat het voornamelijk op de snelweg waarneembaar was. Niet heel erg lang daarna heb ik hem maar ingeruilt :+
 
Terug gaan kan wel, maar het is een band van rodamoto (spanje) dus wordt een aardig ritje :)

Daarom ook de vraag of er een andere GPZ/GPX fanaat is bij wie ik een vergelijkend waren onderzoek mag doen. Ik wil eigenlijk alleen het voorwiel in mijn motor monteren om te zien of dat het probleem oplost (het uitsluiten van problemen).

Welke maat GT501 rijden jullie? De 110 of 120?
 
Terug gaan kan wel, maar het is een band van rodamoto (spanje) dus wordt een aardig ritje :)

Daarom ook de vraag of er een andere GPZ/GPX fanaat is bij wie ik een vergelijkend waren onderzoek mag doen. Ik wil eigenlijk alleen het voorwiel in mijn motor monteren om te zien of dat het probleem oplost (het uitsluiten van problemen).

Welke maat GT501 rijden jullie? De 110 of 120?


* Voorwiellagers vervangen
* Voorvork olie vervangen
* Balhoofdlager laten controleren
* Voorvork luchtdruk gevarieerd
* Achterbrug lagers laten controleren
* Achterwiellagers laten controleren
* Uitlijning achterwiel gecontroleerd
* Bandenspanning gecorrigeerd (2.2 voor, 2.4 achter, deze stond iets harder)
* Banden (voor en achter) opnieuwe laten balanseren en uitgebreid gesproken over hoe de band om de velg ligt etc.
* Achter veer instellingen en luchtdruk gevarieerd



..er is wel veel gecontroleerd,..maar door wie ?? Balhoofdlagers zijn wel vaak veroorzakers van probleem wat je omschrijft.. maar is de speling gecontroleerd ? of is je hele balhoofd eruit gegaan,... lagers + de lagerschalen gecontroleerd ??
 
Lagers heb ik visueel geinspecteerd (en met de vinger door de schalen gelopen) Daarnaast heeft Josef58 (van hier) er naar gekeken (voelen aan het stuur) en kon niets vinden dat hem deed vermoeden dat er iets mis kan zijn. verder heb ik zelf de speling gecontroleerd door op de middenbok aan de voorvork te voelen (zonder wiel gemonteerd) en kon toen ook geen speling vinden.
 
Lagers heb ik visueel geinspecteerd (en met de vinger door de schalen gelopen) Daarnaast heeft Josef58 (van hier) er naar gekeken (voelen aan het stuur) en kon niets vinden dat hem deed vermoeden dat er iets mis kan zijn. verder heb ik zelf de speling gecontroleerd door op de middenbok aan de voorvork te voelen (zonder wiel gemonteerd) en kon toen ook geen speling vinden.
dan lijkt me dat goed genoeg gecontroleerd is ..ik ben toch echt bang dat die band de boosdoener is. -O-
 
Terug gaan kan wel, maar het is een band van rodamoto (spanje) dus wordt een aardig ritje :)

misschien dachten de spanjaarden wel: Laten we die buitenlander maar eens een foute band monteren.. Die komt toch niet meer terug en wij zijn van die band af.


dan lijkt me dat goed genoeg gecontroleerd is ..ik ben toch echt bang dat die band de boosdoener is. -O-


:^
 
dan lijkt me dat goed genoeg gecontroleerd is ..ik ben toch echt bang dat die band de boosdoener is. -O-

:( jammer is dat... want het bochten werk is echt uitstekend :) (voor een GPZ dan he :))

Ik blijf even hangen aan mijn vraag of er een ander GPZ/GPX er is hier met wie ik dat voorwiel kan ruilen (het liefst dan eentje met dezelfde bandenmaat! maar een ander merk band.)
Ik denk dat ik er zelfs wel een kleine vergoeding tegenover wil stellen.... :Y
 
Ik blijf even hangen aan mijn vraag of er een ander GPZ/GPX er is hier met wie ik dat voorwiel kan ruilen (het liefst dan eentje met dezelfde bandenmaat! maar een ander merk band.)
Ik denk dat ik er zelfs wel een kleine vergoeding tegenover wil stellen.... :Y
Ik heb pas nog een setje wielen met banden weggeven.
Paste niet in de SM. :')
 
daar zeg je wat !!..het is wel een 16 inch en die wiebelen & zoeken behoorlijk..ik denk dat je er gewoon even iemand anders op moet laten rijden die het gedrag van zo'n gpz kent
:+
Maar om dit uitsluiten ben ik opzoek naar een mede GPZ (of GPX )600 rijder met wie ik kan vergelijken om zo verder uit te sluiten (ik wil namelijk best een nieuw bandje kopen,
maar niet als het niet de oplossing is!)


Ik hoop heel erg dat er iemand is die me kan helpen...
 
Heb ook wel eens meegemaakt dat een (vrij nieuwe) schokdemper van een GPX 600 de schuld kreeg. Bleek achteraf ook aan de band te liggen. Rijder had onder het motto "stuurt scherper" een smallere voorband gemonteerd. Dus niet echt het ei van Colombus, nadat er weer de gewone maat op was gelegd reedt ie weer als vanouds.
 
Staat dat er. :? :+
Tmoons schreef:

Terug gaan kan wel, maar het is een band van rodamoto (spanje) dus wordt een aardig ritje :)

Daarom ook de vraag of er een andere GPZ/GPX fanaat is bij wie ik een vergelijkend waren onderzoek mag doen. Ik wil eigenlijk alleen het voorwiel in mijn motor monteren om te zien of dat het probleem oplost (het uitsluiten van problemen).

Welke maat GT501 rijden jullie? De 110 of 120?


;)
 
Tmoons schreef:

Terug gaan kan wel, maar het is een band van rodamoto (spanje) dus wordt een aardig ritje :)

Daarom ook de vraag of er een andere GPZ/GPX fanaat is bij wie ik een vergelijkend waren onderzoek mag doen. Ik wil eigenlijk alleen het voorwiel in mijn motor monteren om te zien of dat het probleem oplost (het uitsluiten van problemen).

Welke maat GT501 rijden jullie? De 110 of 120?


;)
Niet in de quote en topicstart. Maar I gues you are right. ;)

En zonder dat ik een GPX/GPZ rijder ben zal ik het ook wel voelen.
Gewoon gáán met die banaan. :9~
 
Ik vind het ook prima om iemand anders te laten rijden. Het is mij om het even.
(Wiel om hangen is ongeveer 4 minuten werk :))

Overigens de opmerking Dutch FZ750: De maat die ik gemonteerd heb is de voorgeschreven banden maat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan