gpz900R wil niet in versnelling?!??

soske78

Rookie
19 sep 2005
26
0
heukelum
Ik heb een Gpz 900R uit 84.
Ik had een olie lekkage onder bij mijn oliepomp dus die heb ik verholpen daar heb ik nu geen last meer van. Maar nadat ik hem een kwartier had laten draaien om te checken of hij nog druppelde. Kwam ik er achter dat mijn ventilator niet aan sloeg. Ik zette mijn motor uit en hij borrelde flink. Maar nu wilde ik hem later weg rijden maar hij wil niet meer in zijn versnelling. Ik voel hem wel in zn 1 vrij en 2 gaan maar de koppleing doet niets. Het lijkt wel of hij in het blok niet ontkoppeld. Wat kan er nu mee aan de hand zijn. De koppelingvloeistof hebben we nagekeken maar die was goed en ontlucht. En ik voel de versnellingen wel maar hij doet niets. Weet iemand hier misschien wat het zou kunnen zijn????????
 
Als hij wel zonder rijden in z'n 2 gaat, lijkt het wel of je voortandwiel eraf ligt, een kawa krijg je n.l normaal gesproken niet in z'n 2 als de uitgaande as niet draait....
 
Je had helemaal gelijk *O*
Ik haalde dat deksel eraf en inderdaad het voortandwiel lag er naast.
De komplete borgmoer was weg -O- Dus wel veel geluk gehad.
Maar nu aleen ff nieuwe borgmoer halen en dan kunnen we weer rijden :] :] .

Bedankt voor de tip
 
Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord zeg...

Goeie reactie, ons helpt ons :)

Een kawa heeft in het tandwiel van de uitgaande as 3 kogeltjes zitten, die moeten door de middelpuntvliegende kracht naar buiten worden geslingerd, anders krijg je dit tandwiel niet verschoven ( dus ingeschakeld)
Das weer zoiets moois aan die kawa's, lekker makkelijk als je stilstaat, kun je hem nooit per ongeluk in de 2 gooien als je de vrij zoekt *D *D
 
Of je er nu van gehoord hebt of niet. Dat maakt niet uit want hij doet het weer *O*
:] Nu kunnen we weer lekker kilometers maken :]

Beetje jammer dat het nu weer slechter weer word -O-


En die fles calvados die moet je dan maar een keer komen halen :Y .
 
stond er echt van te kijken. dat tie er af lag. zomaar een vraag! kan zo'n moer er gewoon aflopen. draait de motor eigelijk niet de andere kant op. en zit da ding niet geborgd!! ik dacht eigenlijk dat tie ze eigen vast draait als bijvoorbeeld de motor rechts om draait de moer links om vast ging ofzo en er zaten ook geen krassen in de deksel, en de as zag er niet zo uit , dat tie er net af gelopen was!! ik denk dat dat ze bij de laatste keer(vorig jaar april,mei.) toen ik me ketting en tandwielen heb laten doen. ze die 2 dingen er nooit op hebben gezet!!!!!!!!!!!!!! ik heb er met me ex vorig jaar veel me gereden en ook veel uit geleend aan vrienden!! en af gelopen vrijdag nog 220 mee gereden.. en sham on me!! zonder pak. in ieder geval erg bedankt. gr maurice.
 
stond er echt van te kijken. dat tie er af lag. zomaar een vraag! kan zo'n moer er gewoon aflopen. draait de motor eigelijk niet de andere kant op. en zit da ding niet geborgd!! ik dacht eigenlijk dat tie ze eigen vast draait als bijvoorbeeld de motor rechts om draait de moer links om vast ging ofzo en er zaten ook geen krassen in de deksel, en de as zag er niet zo uit , dat tie er net af gelopen was!! ik denk dat dat ze bij de laatste keer(vorig jaar april,mei.) toen ik me ketting en tandwielen heb laten doen. ze die 2 dingen er nooit op hebben gezet!!!!!!!!!!!!!! ik heb er met me ex vorig jaar veel me gereden en ook veel uit geleend aan vrienden!! en af gelopen vrijdag nog 220 mee gereden.. en sham on me!! zonder pak. in ieder geval erg bedankt. gr maurice.

Die moer is een borgmoer van zichzelf, maar hoort gemonteerd te zitten met wat loctide.
 
je moet je voorstellen dat een tandwiel altijd ietsjes speling heeft op de as, dus bij accelereren en afremmen op de motor kan je tandwiel de moer steeds ietsjes losser draaien, en dat hoeft per keer maar een hondertste mm te zijn, als je het maar vaak genoeg doet, dan draait ie m er vanzelf een keer af........dus volgende keer een druppie locktite erop
 
En mbt de koelig: de fan hoort uiteraard gewoon aan te slaan.
Wat ik me heel vaag kan herinneren: de eerste serie 900's heeft 3 temp.sensoren voor het activeren van de fan. Eén er van werkt niet goed en kan beter uitgeschakeld worden.
Probeer de MF search functie of google wat er precies aan de knikker is.
Succes!
 
Men neme een lang stuk hout en drukt deze tussen de spaken, of laat je iemand op de motor zitten met de achterrem ingetrapt. Ik zie het probleem niet :?

Precies, dat bedoel ik met "normaal geen probleem". En als er nu net even geen ketting opzit? Of geen achterbrug? Of geen achterwiel? Of geen achterrem?

Ik vind dat je het jezelf niet moeilijker maken dan het is. Maar dat is uiteraard geheel persoonlijk. Een borgplaat alleen is voldoende veilig.
 
Precies, dat bedoel ik met "normaal geen probleem". En als er nu net even geen ketting opzit? Of geen achterbrug? Of geen achterwiel? Of geen achterrem?

Ik vind dat je het jezelf niet moeilijker maken dan het is. Maar dat is uiteraard geheel persoonlijk. Een borgplaat alleen is voldoende veilig.

In de eerste versnelling zetten en de moer laten schrikken met lucht/slagmoer sleutel. Zo heb ik vorig jaar een moer in dezelfde situatie zonder problemen eraf gekregen. Bij sommige motoren is er gewoonweg geen borgplaat en wordt het vastgezet met loctite.
 
In de eerste versnelling zetten en de moer laten schrikken met lucht/slagmoer sleutel. Zo heb ik vorig jaar een moer in dezelfde situatie zonder problemen eraf gekregen. Bij sommige motoren is er gewoonweg geen borgplaat en wordt het vastgezet met loctite.

Precies, dat bedoel ik met "normaal geen probleem". En als je nu net even geen luchtgereedschap in je schuurtje hebt?

Ik vind dat je het jezelf niet moeilijker maken dan het is. Maar dat is uiteraard geheel persoonlijk. Een borgplaat alleen is voldoende veilig.

Of had ik dat al geschreven?
 
Precies, dat bedoel ik met "normaal geen probleem". En als je nu net even geen luchtgereedschap in je schuurtje hebt?

Ik vind dat je het jezelf niet moeilijker maken dan het is. Maar dat is uiteraard geheel persoonlijk. Een borgplaat alleen is voldoende veilig.

Of had ik dat al geschreven?

Had ik ook al geschreven dat sommige motoren geen borgplaat hadden of had je je leesbril niet op?
 
Dat heb je inderdaad geschreven en dat heb ik zonder leesbril gelezen.

Ik heb het nog steeds over een GPZ900 waar een borgplaat in hoort en m.i. geen loctite.
Waarom jij over andere motoren begint waar misschien geen borgplaat in zit is mij een raadsel.
Al smeer je je hele motor vol met loctite, mijn zegen heb je. Ik doe het niet als het niet nodig is.
 
Dat heb je inderdaad geschreven en dat heb ik zonder leesbril gelezen.

Ik heb het nog steeds over een GPZ900 waar een borgplaat in hoort en m.i. geen loctite.
Waarom jij over andere motoren begint waar misschien geen borgplaat in zit is mij een raadsel.
Al smeer je je hele motor vol met loctite, mijn zegen heb je. Ik doe het niet als het niet nodig is.

Oh, ik dacht dat je ineens in het algeen begon te praten toen je paniekvoorbeelden begon te geven van half afgemonteerde fietsen. Maar goed, borgplaat ze.
 
;) oke , weer wat geleerd. dank u. nu hoef ik die kerel dus niet af te schieten!!!! ps heb hem nu maar zelf gefixt, toch voor mijn gevoel een stuk veiliger!!! nu maar gauw weer scheuren met het BEEST!!! dank jullie allen :} gr maurice
 
:Y zal ik doen!! heb er ook al eerder problemen mee gehad,stoom uit het over loop slangetje, toen ik in de file na de tt ging . denk dat ik hem helemaal ga op knappen, ben der alleen nog over uit of ik hem origineel hou, of een fighter er van maak. het is wel een mooi ding zo origineel. heb 5 a 6 weken geleden ook een tlr gekocht. da ga ook helemaal nergens meer over!!! wat een ding!! daar kan je echt alleen maar mee hard rijden!! hahaha daarom hou ik de kawa er bij, die rijd zo relax. maar bedankt voor de reatie en de gr maurice :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan