Graag advies

hv121456

Die hard MF'er
15 feb 2010
931
213
Bussum
Geachte mede forumleden,

na een jaar in het bezit te zijn geweest van een BMW R1100RT die ik voor woon- werkverkeer heb gebruikt heb ik deze motor vanwege de crisis moeten verkopen.

Ondertussen is de rekekning weer aardig gegroeid en zijn de plannen voor kilometerheffing etc. steeds concreter te noemen. Dit heeft mij doen besluiten om weer uit te zien naar een motor. Ik denk een match te hebben met een K1200GT uit 2004 met 58kkm op de teller. Deze motor zal ik voornamelijk voor woon- werkverkeer gaan gebruiken.

Mijn vraag/vragen:
Doe ik hier goed aan? Met andere woorden is de motor prima inzetbaar voor woon- werkverkeer net als een RXXXXRT serie BMW?
Wat zijn zaken waar je op kan letten bij de aanschaf naast de standaard zaken als banden remmen en onderhoudshistiorie?

Ik sta open voor elke vorm van advies en goede raad

Gr
Henk
 
De GT is een perfecte motorfiets als je even tussendoor naar Zuid-Frankrijk op en neer wilt gaan. Voor woonwerk lijkt hij me nogal lomp, maar goed, ik heb er nooit zelf één gereden en ik ben met mijn 1.65 meter misschien niet de persoon die je dat moet vragen.

Een meer nuttig advies: kijk eens op BMW K1 K75 K75C K75RT K75S K100 K100LT K100RS K100RT K1100 K1100LT K1100RS K1200 K1200GT K1200LT K1200R K1200RS K1200S K1300 K1300GT K1300R K1300S K1600 K1600GT K1600GTL Bert Meijerink , knop "Aankooptips". Dit artikel is helemaal toegespitst op de BMW K-serie. Doe er je voordeel mee.
 
@BlackFlash, ik heb het aangegeven topic grondig bestudeerd en op basis van die info de K1200GT in de vergelijking voor de aankoop meegenomen. Echter de informatie uit dat topic spitst zich toe op voornamelijk gebruikerservaring en laat weining zien op het gebied van aankooptips etc. wel een zeer mooi topic om te lezen wat ik ook met veel plezier heb gedaan.

@der_joachim, Goeie tip. Even vluchtig bekeken. Zeer veel info met aankooptips. Ik ga er even voor zitten ergens deze week. Vwb de "lompheid" van de K. Qua gewicht doet ie niet onder voor de R1100RT die ik heb gereden.

Enige punt van aandacht denk ik is de langere wielbasis van de K zodat deze beter rechtuit gaat en minder zwierig door de file te loodsen is. Een proefrit moet mij meer duidelijkheid geven. Ik verwacht dat ik met mijn lengte van 1,87 mtr niet al te veel problemen heb met de machine.
 
Laatst bewerkt:
Qua files zal het denk ik wel meevallen. meestal zwier ik op de RT ook niet heel erg, afentoe moet je een beetje sturen maar meestal kun je redelijk rechtdoor rijden.

Ik heb een keer proefgereden op de k1300gt en het viel me op dat deze toch makkelijk stuurt. Je hoort verhalen over dat dat minder is dan de boxers, maar het reed gewoon prettig.
Echter toen ik weer op mijn eigen motor ging zitten na een uur op de gt voelde mn eigen motor wel heel erg kort aan, stuur zat voor je gevoel bijna op je knieen :)
 
Geachte mede forumleden,

na een jaar in het bezit te zijn geweest van een BMW R1100RT die ik voor woon- werkverkeer heb gebruikt heb ik deze motor vanwege de crisis moeten verkopen.

Ondertussen is de rekekning weer aardig gegroeid en zijn de plannen voor kilometerheffing etc. steeds concreter te noemen. Dit heeft mij doen besluiten om weer uit te zien naar een motor. Ik denk een match te hebben met een K1200GT uit 2004 met 58kkm op de teller. Deze motor zal ik voornamelijk voor woon- werkverkeer gaan gebruiken.

Mijn vraag/vragen:
Doe ik hier goed aan? Met andere woorden is de motor prima inzetbaar voor woon- werkverkeer net als een RXXXXRT serie BMW?
Wat zijn zaken waar je op kan letten bij de aanschaf naast de standaard zaken als banden remmen en onderhoudshistiorie?

Ik sta open voor elke vorm van advies en goede raad

Gr
Henk

Ik rij vrijwel dagelijks op een afgeleide van de K1200GT.
Het is een heel andere motor als de R1100.
Een vergelijk tussen die twee is echt appels en peren vergelijken.

De K is in ieder geval veel meer een no nonsense werkmachine waar de R nog wat meer emotie oproept. K is ook meer een provinciale/snelweg motor terwijl de R wat speelser rijdt. De vraag zou volgens mij dan ook zijn hoeveel km je rijdt per rit en over welk soort wegen.

Proefritten maken lijkt me het beste advies ;)
 
Qua files zal het denk ik wel meevallen. meestal zwier ik op de RT ook niet heel erg, afentoe moet je een beetje sturen maar meestal kun je redelijk rechtdoor rijden.

Ik heb een keer proefgereden op de k1300gt en het viel me op dat deze toch makkelijk stuurt. Je hoort verhalen over dat dat minder is dan de boxers, maar het reed gewoon prettig.
Echter toen ik weer op mijn eigen motor ging zitten na een uur op de gt voelde mn eigen motor wel heel erg kort aan, stuur zat voor je gevoel bijna op je knieen :)

De K1300 is dan ook weer een heel andere motor als de K1200 :X
Heel ander frame, ander motorblok....

Op de K1200 kun je best heel kort draaien en 'zwierig' rijden, dat word voor een groot deel bepaald door de bestuurder.
K-BMW's laten niet zo makkelijmerken wat ze eigenlijk kunnen, maar als je het vertrouwen erin hebt en de techniek dan rij je ermee alsof t een opgevoerde bromfiets is })
 
dank allemaal voor de wijze woorden :}

Ik heb een afspraak voor morgenmiddag (18-2) om een proefrit te maken met de K1200GT :] :9~

Hopelijk werkt het weer een beetje mee.

Uiteraard kom ik terug met mijn ervaring(en)
 
Vandaag de testrit gemaakt. Meteen maar de knoop doorgehakt. Ben nu de gelukkige eigenaar van een K1200GT bj 2004 58500km.

Wat een blok hangt daar onder zeg. Souplesse, kracht en dat n combinatie met een wendbaarheid die voor dit soort machines denk ik ongekend is. Heb er nog geen file meegereden maar in denk dat dat soepeler zal gaan dan met de R1100RT. De RT had toch een wat bonkig gedrag bij lage toerentallen. Iets wat je bij het doorkruisen van een file niet wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan