Graan op de weg veroorzaakt dodelijk ongeval

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
De Borculoër reed op zijn motor vanuit Meddo richting Winterswijk. In een bocht van de Meddoseweg lag een hoeveelheid graan. Vermoedelijk heeft de motorrijder dat te laat gezien en raakte hij de macht over het stuur kwijt. Hij sloeg enkele keren over de kop en kwam op de weg terecht. De Borculoër is ter plaatse overleden. De politie zoekt uit hoe het graan op het wegdek is terechtgekomen.

de ene zijn brood... :( :(



[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-08-20 13:47 ]
 
Ik hoop dat die boer dat stukje in de krant?? ook heeft gelezen en dat ie zich nu voor z'n kop slaat dat ie het niet opgeruimd heeft!!! (wettelijk verplicht!!!!) en als het in de buurt van zijn land is moet hij waarschuwingsborden plaatsen!

Bij ons in de polder (ja ik woon in de polder, lach maar) worden hoge boetes uitgedeeld zins kort aan boeren die waarschuwingsborden "vergeten" of verzaken de weg schoon te maken, een ZEER goede zaak!!


 
unstable: die boer doet het heus niet opzettelijk en weet waarschijnlijk niet eens dat ie wat van z'n vracht is verloren.
Blijft natuurlijk ERG klote..
 
Helaas een fatale afloop voor de motorrijder.

Misschien weet deze boer niet dat hij lading verloren heeft, maar ik wordt wel heel erg moe van alles boeren die wel donders goed weten dat ze wel van alles op de weg achterlaten.

Van het weekend lekker over dijkweggetjes gereden, maar overal liggen plakkaten opgedroogde blubber dat van de tractorbanden komt zetten. Boerne zijn zoals iedereen verplicht om het wegdek schoon achter te laten maar ik heb nog nooit een boer gezien die zijn troep opruimde.

Al meerdere malen ben ik bekogeld met stukken klei van soms meer dan een kilo, omdat een boer vlak voor me de weg op komt rijden, terwijl zijn banden nog vol zooi zitten. En denk maar niet dat ze langzamer gaan rijden, om te voorkomen dat ze alles in de rondte slingeren. Ik zat dan zelf onder de troep (gelukkig geen krassen, bagster tankhoes) terwijl de weg spekglad is.

Als ergens een dieselspoor op de weg ligt, wordt terecht de brandweer (waar ik zelf bij zit) erbij gehaald om dit op te ruimen, vanwege de gladheid voor motoren. Wat mij betreft zouden ze zwaarder op wegvervuilers moeten controleren, en niet bepaalde lui gaan ontzien.

 
Toevallig, ik reed zaterdag in Groningen op een boerenweggetje, dook redelijk hard een bocht in, bleek er ook graan/tarwe in de bocht te liggen, zowel voorwiel als achterwiel gleden beide zijdelings weg maar gelukkig bleef ik overeind, maar toch wel even schrikken.
Inderdaad redelijk asociaal om die rotzooi zomaar te laten liggen. :(
 
En daarom moeten alle boeren opgeruimd worden. Olé MKZ-2 !
De boeren moeten niet opgeruimd worden, maar wel de bedrijven, dan heb je ook geen gerotzooi meer. Dat graan is dus nog gevaarlijker dan die ribbels.
 
Wow! Ik had ook zo ongeveer iets meegemaakt. Alleen minder erg.
Ik reed rond een rotonde en zag het grind net te laat.
Kon de motor nog wel op z'n banden houden, en met een schok
afgekomen. Man, wat is dat eng...!!!

Jammer dat die andere niet zo veel geluk had gehad..!! |( |(
 
Het is onzin dat alle boeren wegmoeten...

Wel moeten ze ZWAAR bekeurd worden als ze rotzooi achterlaten...

Wat nog VEEL erger is...de boomkwekers bij ons in de buurt!

Ze presteren het wel eens om de HELE weg onder een 3cm dikke blubberlaag te leggen!!

:r
 
/Hier een reactie van een boer met rijbewijs A
het is erg dat die motorrijder verongelukt is en het is waar dat de boer die het graan heeft gemorst schuldig is
Maar het is onwerkbaar als je met elke vracht die je van het land rijdt de
weg helemaal schoon maakt
Als je door een bocht rijdt met een kar die vol zit kun je wat verliezen
Dat mag niet maar het gebeurt soms en je merkt er niets van
Wat die boetes betreft hoeven jullie je geen zorgen te maken die krijgen we echt wel 1500 gulden is ongeveer het minste
En als jullie wat te eten willen hebben zullen er toch een paar boeren moeten blijven de politiek doet al zijn uiterste best om er zo veel mogelijk
op te ruimen
 
Op 2001-08-20 18:10, schreef Bigconvoy:
Jezus, krijg nou wat...!!! Vul dan niet die karren zo vol. |( |:(
Rij dan een keer meer, en vermijdt dan die boete van f 1500,-
Veiliger en goedkoper... :+ :+

Ja eigenlijk helemaal mee eens... Maar ook de boer zal wel vol stress zitten, en alles zal wel zo snel mogelijk moeten. :? Op echte (smalle) polderwegen moet je gewoon oppassen. Die weg ligt er gewoon om voor de boer van land tot land en huis te kunnen rijden. Dit is het zelfde als op een industrieterein, altijd kans op gevallen lading zoals staal of zo. En iedereen maakt fouten.

Maar ik ben het er helemaal mee eens dat men te veel troep laat vallen en laat leggen op de weg. Ik leg het tegenwoordig aan de kant als het mogelijk is...
 
Ja eigenlijk helemaal mee eens... Maar ook de boer zal wel vol stress zitten, en alles zal wel zo snel mogelijk moeten. :? Op echte (smalle) polderwegen moet je gewoon oppassen. Die weg ligt er gewoon om voor de boer van land tot land en huis te kunnen rijden. Dit is het zelfde als op een industrieterein, altijd kans op gevallen lading zoals staal of zo. En iedereen maakt fouten.

Maar ik ben het er helemaal mee eens dat men te veel troep laat vallen en laat leggen op de weg. Ik leg het tegenwoordig aan de kant als het mogelijk is...

Bijv. bij blokken steen...als ik erbij kan gewoon een ninja kick zodat die
in de berm ligt of buiten bereik van ander verkeer.
Dat doe ik inderdaad ook.... *D *D *D (voel me echt trots daarop ;) )
Anywayz, de boeren doen maar wat zij willen, ook al doen zij het niet meer kijk ik nog uit... 8-)
 
Voordat we een alweer flamewar krijgen...ik knuppel de boeren zeker niet af...doen jullie het aub ook niet.

Geef fatsoenlijk en nuttig commentaar, en ga niet roepen dat alle boeren op moeten rotten omdat ze soms zooi op de weg laten liggen.

Wees blij dat niet alle automobilisten schreeuwen dat alle motorrijders op moeten rotten omdat ze te hard rijden! :) :) :]
 
[zakelijk]
Oke, de boer zit fout & wat sommige van de lui doen is echt niet normaal. Wel eens bijna een baal hooi op m'n kop gehad met de scooter (top: 55 km/h en een braaf rijgedrag, nooit bijna onder een auto gelegen) omdat mannetje het noidg vond om lekker hard te hoeken met een te hoog opgestapelde hooiwagen..... Ook plaggen om de oren, zoals Fastcruiser, heb ik al meegemaakt... ERG link allemaal....

Maar verplaats je voor de gein eens in de boer.... Ga jij als je eigenlijk net te veel boodschappen moet hebben om ze fatsoenlijk kwijt te kunnen, twee keer rijden? Nee toch? Je denk dat het wel goed gaat, dus je probeert het toch in 1 keer mee te nemen... Net als die boer met z'n graan.... En wat die plaggen betreft: Als de boer zich netjes aan de regels houdt, vliegen de plaggen wel in de lucht, maar niet tegen jou, want de afstand is dan groot genoeg, toch? Als zo'n sukkel je snijdt, word het een ander verhaal.... Ook hier zijn wegen die spiegelglad worden door de dikke laag modder... Natuurlijk kan je dan zeggen dat de boer daarop moet letten, maar maak jij ook je banden schoon voor je bijvoorbeeld op de stoep parkeert?

Oke, veel boeren veroorzaken ook onnodig overlast, door onzorgvuldigheid (na-lekkende giertanks ed) en wild rijgedrag (vooral de kinderen van die boeren die ook op de tractor mogen & nul verstand in het bovenkamertje hebben... Begrijp me niet verkeerd, niet alle kinderen zijn zo, maar meestal zijn het de kinderen die 'stoer' zijn en gevaarlijke situaties veroorzaken.... De ervaren boeren letten meestal wel beter op....), maar je kan nooit alle overlast voorkomen....

Ander voorbeeld: wegwerkzaamheden... Negen v/d tien keer ligt er na afloop een lading zand op de weg.... niet normaal meer... Voor een voorbeeld: A50, afslag Heteren, linksaf & draai 3 rondjes over de rontonde..... Veel troep... Of nog leuker, split.... Altijd lekker, dat losse zooitje...

Maar vaak zijn het toch bepaalde wegen waar veelvuldig gereden wordt door boeren... als dat bekend is, kan de wegbeheerder toch ook actie ondernemen? Natuurlijk veroorzaakt de boer overlast, maar overlast is nooit geheel te voorkomen en dan heeft de wegbeheerder wel de eindverantwoording over de staat van de weg. Laat een keer extra een veegwagen rijden of zo....

Belangrijker is: let zelf altijd goed op! Je kan een hoop vermijden door goed op te letten en op risicovolle trajecten je snelheid aan te passen... Weer een voorbeeld van fouten van anderen waar je de dupe van wordt, maar wat (misschien) door zelf op te letten voorkomen had kunnen worden....
[/zakelijk]

[emotioneel]
Verschrikkelijk dat zoiets je moet overkomen, zowel voor de boer als voor eventuele familie van het slachtoffer.... Ik leef dan ook met hun mee.....
[/emotioneel]


 
Met vrachtwagens zie je regelmatig (nog steeds te weinig in mijn ogen) dat ze van de weg af worden gehaald om gewogen te worden. Veel transportbedrijven calculeren de boetes die ze dan krijgen, door het te zwaar beladen zijn, gewoon per jaar in. De pakkans is erg klein en het zwaarder beladen dan toegestaan scheelt ze gewoon weg weer dat extra ritje en daarmee veel geld. Men kijkt hier puur economisch naar. Ik loop ook liever 1 keer ipv 2 keer (vooral trappen).

Wat ze daarmee niet beseffen is dat er soms weleens wat af kan vallen of dat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Tevens zijn de kosten van de schade die de wegen hieronder leiden enorm hoog. Een gemiddelde auto zal niet zo snel wegglijden over wat zand op de weg maar voor de tweewieler is dit een ander verhaal.

Dit krijgen we toch niet veranderd, maar gebeurtenissen zoals deze drukken ons weer met de neus op de feiten; dat wij moeten uitkijken op bepaalde wegen en dat we altijd op ons hoede moeten zijn voor dit soort meuk op de weg.

Hopelijk leren de andere weggebruikers ook dat ze met deze perikelen wel degelijk mensen in gevaar brengen waar dus ook doden bij kunnen vallen zoals bij dit spijtige ongeluk. Ik hoop niet dat het me ooit overkomt en leef mee met de nabestaanden.
 
Niemand strooit expres met graan in een bocht om motorrijders uit te laten glijden...

Het is ook een beetje kort door de bocht (!) om gelijk alle boeren aan te spreken omdat er (weer eens) eentje troep op de weg achterlaat...

idd, die boer werkte voor \\\"ons\\\" brood, maar dat is natuurlijk geen excuus voor het vloeren van een motorrijder
 
Bijv. bij blokken steen...als ik erbij kan gewoon een ninja kick zodat die

in de berm ligt of buiten bereik van ander verkeer.

Dat doe ik inderdaad ook.... (voel me echt trots daarop)

Anywayz, de boeren doen maar wat zij willen, ook al doen zij het niet meer kijk ik nog uit...

En dan met je gebroken poot richting ziekenhuis :)
 
Lijkt mij ook... Met wat voor vaart rij je als je de gemiddelde steen een schop verkoopt?

Ook wel: hoe groot is de gemiddelde steen...
 
Wat ook irritant is van die te vol geladen zandwagens en dan zorgen voor een zandstraal op de snelweg, of van die wagens met puin, en het is veel werk om er een zeil over te gooien, dus dan maar zonder, zelfde effect met af en toe een groter steentje...
 
\'s winters ook leuk: Van die chauffeurs die te lui zijn om hun dak schoon te maken (is overigens verplicht), waarna er kilo\'s ijs, soms stukken van enkele decimeters op de weg flikkeren.

Nu hang ik niet vaak achter een vrachtwagen, maar soms kan je niet anders. Soms met het hart in mijn strot gezeten omdat ik werd bekogeld of wanhopig probeerde om de ijsbergen te slalommen.

Overigens kan het (ijs op je kop) ook gebeuren als je naast een vrachtwagen rijdt. Afstand houden in de winter dus.


En nu we toch bezig zijn: van die klootzakken die de ruitesproeiers gebruiken zonder eerst even in de binnenspiegel te kijken (nee ik kleef niet met de motor, althans niet toen ik ondergesproeid werd) zodat je helemaal naar citroen e.d. stinkt. Ook leuk als je het in je ogen krijgt ;( .
 
Ik voel een nieuw draadje :) . Enne mensen die een brandende sigaret uit de auto gooien... Lekker als dat je pak binnenkruipt... :(
 
oke ik reageer wel een beetje laat op dit topic
maar ik woon zelf in de buurt van die gehuchten en rijd daar ook veel in de ronte.
en het is bij bijna iedere motor rijder hier bekend dat als je bij ons in de buurt (waarschijnlijk ook wel ergens anders) in de zomer maanden erg moet opassen op die wegen tussen de akkers enz.
en helaas gebeuren er toch erg veel ongelukken bij ons in de regio op een mooie zomeravond op die bewuste landwegen.
maat van mij vorige week ook recht door gegaan op een landweggetje. reden waarschijnlijk ook vuil.
dus kijk uit als het mooi weer word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan