Gran Premio di San Marino e della Riviera di Rimini

Wie wint de GP van Misano

  • Valentino Rossi

    Stemmen: 24 58,5%
  • Jorge Lorenzo

    Stemmen: 7 17,1%
  • Dani Pedrosa

    Stemmen: 7 17,1%
  • Andrea Dovizioso

    Stemmen: 2 4,9%
  • Colin Edwards

    Stemmen: 1 2,4%

  • Totaal aantal stemmers
    41

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
Gran Premio di San Marino e della Riviera di Rimini

Met de naam van deze Grand Prix zouden diverse personen zich verslikken in het uitspreken ervan en bij anderen zou deze Grand Prix kunnen doen denken aan een zeer exotisch evenement.
Het voorgaande jaar was dit evenement zeer tropisch met zeer hoge temperaturen.
Ik persoonlijk was vorig jaar aanwezig op het circuit zelf en ik moet zeggen een beetje warmte kan prettig zijn, maar als de plaatselijke inwoners al klagen over de hitte dan wil dit toch wel iets zeggen.

Enkele rijders beklaagden zich dat rijden onder deze temperaturen niet bevorderlijk was en zelfs Marco Simoncelli liet zich verkoelen in de pitbox met zakken ijs.
Ondanks de hitte op alle dagen en een ware hittegolf in Italië rondom dit evenement waarbij in bepaalde regionen temperaturen tot 40 graden en hoger werden gehaald koos ik ervoor om na de 1e dag de GP te laten voor wat het was en onder het genot van enige verkoeling tussen een hoop Italianen de GP live te kijken op een grote tv.

Terugblik:

Tijdens de trainingen liet Casey Stoner zien in een bloedvorm te verkeren, echter mentaal had hij in de voorgaande races ( Laguna Seca, Tsjechië ) enkele steekjes laten vallen en de media had hun ogen gericht op Casey Stoner.
Woorden als Casey kan niet presteren onder druk werden eens aangehaald in de Italiaanse Gazetto Dello Sport, maar ook Rossi genoot van de publiciteit want ondanks eerdere pogingen om in Laguna Seca te winnen, was Rossi nog nooit er in geslaagd om de rest van het veld achter zich te laten in Californië.
Nadat Rossi in Tsjechië de winst bijna in zijn schoot geworpen kreeg nadat Stoner in de 16e ronder onderuit schoof strooiden de Italiaanse kranten met complimenten “The Doctor” was helemaal terug en zou met grote overmacht kampioen worden.
Dat de hegemonie van Ducati zwakker was dan in het eerste jaar met de nieuwe 800cc machines was ook te verwachten, maar dat de grote voorsprong teniet gedaan zou worden door “simpele” valparijen door een te grote hellingshoek en voetrusten die te laag stonden had niemand verwacht.

Banden:

Nadat Rossi eind 2007 de beslissing nam om over te stappen van Michelin naar Bridgestone hing er een grote donkere wolk boven de MotoGP paddock.
Rossi die vanaf het begin reed met Michelin en zijn grootste successen vierde door het zwarte goud uit Frankrijk had zijn beklag gedaan over de stabiliteit en competitiviteit van de Michelin’s.
Echter een overstap van Rossi van het vertrouwde bandenmerk naar een compleet ander merk moest wel betekenen dat Rossi erg zeker was van zijn zaak.
Gezien de uitslagen van de GP’s in 2008 kunnen we denk ik wel stellen dat de keus van Rossi geen wilde gok was, maar weloverwogen en de enige juiste.
Tijdens het hele weekend gingen er geruchten dat Repsol Honda wel eens voor het einde van het seizoen kon overstappen naar Bridgestone.
Echter Bridgestone verklaarde niet garant te kunnen staan voor het leveren van deze extra banden en op maandag tijdens de test had de verzamelde pers zich in grote getale gemeld op het circuit.
Dani Pedrosa had in goed overleg met Michelin besloten om per direct over te stappen naar de bandenleverancier uit Japan.
Volgens insiders had Honda dwars gelegen in deze beslissing aangezien zij alleen nog maar met Michelin gereden hadden en er talloze kampioenschappen mee hadden gewonnen.
Repsol en Puig hadden er voor gezorgd dat Pedrosa met de Bridgestones kon rijden en de grote verliezer was Nicky Hayden die door dezelfde Puig zwart gemaakt werd gedurende het hele seizoen en er voor koos om zijn biezen te pakken om de vrijgekomen plek bij Ducati in te vullen nadat Marco Melandri buitenspel werd gezet wegens tegenvallende resultaten.

Het seizoen tot nu toe:

Ondanks dat de start van het seizoen nog erg vers in het geheugen ligt lijkt het er op alsof het seizoen er al op zit.
Bijna alle zitjes voor volgend seizoen zijn vergeven op enkele na en Rossi leid het klassement met een comfortabele 50 punten voorsprong op 2e man Lorenzo.
En zoals het nu lijkt is het kampioenschap voor een groot deel al beslist en gaat het tussen Lorenzo en Rossi.
Casey Stoner heeft laten weten om een korte break in te lassen tot grote teleurstelling van Ducati om zo zijn gezondheid weer de goeie richting op te krijgen en hoopt er in Portugal weer bij te zijn.
Dat het kampioenschap gelopen was voor Ducati stond als een paal boven water na de aankondiging van Stoner, maar ondanks de promotie van Kallio tot fabrieksrijder heeft Ducati geen motorfiets die voor iedereen makkelijk te berijden is.
Dat de oppermachtigheid van Yamaha geen toeval is bewijst de keuze van Lorenzo wel die ondanks een fiks bedrag geboden door Ducati toch er voor kiest om aan te blijven bij Yamaha.
Dat de Yamaha de beste fiets is van het hele veld bewijzen de rijders uitslagen, team kampioenschap en het merk kampioenschap de enige die teleur stelt is James Toseland die net zo wisselvallig rijd als het weer tijdens alle wedstrijden van de MotoGP dit seizoen.
Hevige geruchten dat James zijn plaatsje kwijt is, maar Dorna en de BBC hechten meer waarde aan de afkomst van een rijder dan de resultaten van dezelfde rijder.
Persoonlijk zie ik liever meer mensen voor in het veld dan veldvulling en kan Dorna beter er voor zorgen dat het voor teams interessanter is om meer motorfietsen op het startveld te krijgen.
Teruggaan naar de 990 cc fietsen lijkt mij verstandiger dan een klasse zoals de Moto2.
Een moderne Superbike klasse waarbij een fabrikant de blokken levert en waarbij teams zelf de frames bouwen lijkt mij niet passen in deze klasse.
De regel om een beperkt aantal blokken te mogen gebruiken of onderdelen in de blokken niet te vervangen gaat er alleen maar voor zorgen dat de rijders de blokken sparen door minder tijd door te brengen op de baan.
Na het afschaffen van de eerste vrije training plus het beperkte gebruik van blokken zijn wederom de toeschouwers de dupe van “kostenbesparende” regelingen.

Trainingstijden:

1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 33.378 secs
2. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (B) 1min 33.888 secs
3. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team (M) 1min 33.964 secs
4. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP (M) 1min 34.236 secs
5. Toni Elias SPA Alice Team (B) 1min 34.322 secs
6. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 34.398 secs
7. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 34.461 secs
8. Shinya Nakano JPN San Carlo Honda Gresini (B) 1min 34.494 secs
9. James Toseland GBR Tech 3 Yamaha (M) 1min 34.652 secs
10. Colin Edwards USA Tech 3 Yamaha (M) 1min 34.795 secs
11. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 34.926 secs
12. Sylvain Guintoli FRA Alice Team (B) 1min 34.961 secs
13. Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini (B) 1min 35.153 secs
14. Andrea Dovizioso ITA JiR Team Scot MotoGP (M) 1min 35.381 secs
15. Marco Melandri ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 35.418 secs
16. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 35.584 secs
17. John Hopkins USA Kawasaki Racing Team (B) 1min 35.980 secs
18. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 1min 37.047 secs


Fastest practice time:
Casey Stoner AUS Ducati Marlboro (B) 1min 34.365secs (FP3)

2007 San Marino GP - 02/09/2007:
Pole position: Casey Stoner AUS Ducati Marlboro (B) 1min 33.918secs
Fastest lap: Casey Stoner AUS Ducati Marlboro (B) 1min 34.649secs

Race uitslag:

1. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (B) 44min 41.884 secs
2. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team (M) 44min 45.047 secs
3. Toni Elias SPA Alice Team (B) 44min 53.589 secs
4. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 44min 59.354 secs
5. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 45min 5.293 secs
6. James Toseland GBR Tech 3 Yamaha (M) 45min 8.092 secs
7. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP (B) 45min 8.708 secs
8. Andrea Dovizioso ITA JiR Team Scot MotoGP (M) 45min 9.475 secs
9. Marco Melandri ITA Ducati Marlboro Team (B) 45min 15.053 secs
10. Colin Edwards USA Tech 3 Yamaha (M) 45min 18.413 secs
11. Sylvain Guintoli FRA Alice Team (B) 45min 23.965 secs
12. Shinya Nakano JPN San Carlo Honda Gresini (B) 45min 25.692 secs
13. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 45min 36.758 secs
14. John Hopkins USA Kawasaki Racing Team (B) 45min 37.038 secs

DNF:
Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 11min 11.968 secs
Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini (B) 1min 46.395 secs
Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP (M) lap 1


Plattegrond:

Circuit-Misano-Large.jpg
 
:^

Kom op sports, gun de anderen ook eens wat! :+

Beetje jammer ja, een topic over een GP wanneer de 'vorige' GP nog verreden moet worden...

Haantje dun vurste zeg ik :Y

Doet overigens niets af aan de tekst en inhoud van de post, daar moet je niets meer aan doen.
 
Rossi zal er alles aan gelegen zijn om zijn achtertuinrace te winnen, zeker naar zijn dnf van gisteren. Ik verwacht weer stevige tegenstand van Dani, en Jorge. Verder denk ik dat Alex de A, Andrea, en mogelijk ook Nicky zich zullen bemoeien om de podiumplekken. Ik hoop op een spannende race.
 
Ah, topic gevonden, rijdt er morgenvroeg heen op de hypermotard :]

Iemand nog tips voor overnachting/plek op circuit met zicht op scherm/andere zaken?
 
Volgens mij word overnachten op het circuit moeilijk.
Vorig jaar ben ik tijdens de eerste dag op de diverse prato's geweest.
Maar er zijn wel campings in de buurt van Misano en anders heb je nog genoeg hotels op of rondom Misano.
Als je het echt goed wilt doen zou ik naar Tavullia rijden ;)
 
Volgens mij word overnachten op het circuit moeilijk.
Vorig jaar ben ik tijdens de eerste dag op de diverse prato's geweest.
Maar er zijn wel campings in de buurt van Misano en anders heb je nog genoeg hotels op of rondom Misano.
Als je het echt goed wilt doen zou ik naar Tavullia rijden ;)
Tavullia ga ik zeker ook bezoeken, camping wordt geen optie, geen tent oid bij, de hyper is nou niet echt een geschikte bagagefiets (heb 1 oxfordtas achterop voor 2 weken waarvan de helft gevuld met 5D mkii, 17-35, 35-350 en speciaal ingekort manfrottotje :P )
Probeer wel een hotel te scoren in de buurt, ben alleen bang dat veel vol zal zitten in zo'n weekend.
 
Laatst bewerkt:
Tavullia ga ik zeker ook bezoeken, camping wordt geen optie, geen tent oid bij, de hyper is nou niet echt een geschikte bagagefiets (heb 1 oxfordtas achterop voor 2 weken waarvan de helft gevuld met 5D mkii, 17-35, 35-350 en speciaal ingekort manfrottotje :P )
Probeer wel een hotel te scoren in de buurt, ben alleen bang dat veel vol zal zitten in zo'n weekend.


Niet alles zit vol de vakanties in Italië zitten er op ( hele maand augustus ) dus het naseizoen begint eigenlijk al in Italië.
Wat betreft je fotospulletjes ik hoop dat je redelijk dichtbij kunt komen vorig jaar had ik niet eens voldoende aan een 300mm + 2x converter + cropfactor a 1.5x wat een totaal opleverde van 900mm.
 
Niet alles zit vol de vakanties in Italië zitten er op ( hele maand augustus ) dus het naseizoen begint eigenlijk al in Italië.
Wat betreft je fotospulletjes ik hoop dat je redelijk dichtbij kunt komen vorig jaar had ik niet eens voldoende aan een 300mm + 2x converter + cropfactor a 1.5x wat een totaal opleverde van 900mm.
Hoef geen plaatjes van motoren, zijn er al genoeg, die tijd heb ik gehad (1996 rond die koers). Meer sfeerplaatjes op circuit, onderweg, Dolomieten enz.
 
wij zijn nu in miramare, dat is 15 km van tavullia en 20 min vanaf het circuit. ligt naast rimini.. zat hotels of appartementen over hier.. :P
 
Niet alles zit vol de vakanties in Italië zitten er op ( hele maand augustus ) dus het naseizoen begint eigenlijk al in Italië.
Wat betreft je fotospulletjes ik hoop dat je redelijk dichtbij kunt komen vorig jaar had ik niet eens voldoende aan een 300mm + 2x converter + cropfactor a 1.5x wat een totaal opleverde van 900mm.

Psst... met een kleinere sensor haal je het beeld niet dichterbij hoor. Gewoon 600mm dus :P
 
*O*


vorig jaar was het super, verwacht niks minder dit jaar.
Spannend weekend...



en Sportsfotography is gewoon de topic-opener.
Anders moet je straks als het seizoen 2010 bekend is gelijk hier alle races openen _O-
 
Ik gok op Lorenzo. Sterker nog, ik hoop op Lorenzo. Breng dat verschil van 25 punten maar eens goed terug! En Lorenzo zal Rossi in zijn achtertuin willen verslaan, hetgeen Rossi met Lorenzo in Catalunya deed.

Hopelijk wordt Rossi derde, zodat nog een stuk spannender wordt! Alhoewel het wel zijn achtertuin is, dus als die wint is het ook wel weer leuk. Hmm, lastige keuze! :+
 
Psst... met een kleinere sensor haal je het beeld niet dichterbij hoor. Gewoon 600mm dus :P

Dan zal ik het anders formuleren voor je.
In Italië had ik door het gebruik van een 300mm en een 2.0x converter het bereik wat iemand zou hebben op een fullframe camera en een 900mm objectief.
 
Ik gok op Lorenzo. Sterker nog, ik hoop op Lorenzo. Breng dat verschil van 25 punten maar eens goed terug! En Lorenzo zal Rossi in zijn achtertuin willen verslaan, hetgeen Rossi met Lorenzo in Catalunya deed.

Hopelijk wordt Rossi derde, zodat nog een stuk spannender wordt! Alhoewel het wel zijn achtertuin is, dus als die wint is het ook wel weer leuk. Hmm, lastige keuze! :+

Ik denk dat het moeilijk gaat worden naast het thuisvoordeel van Rossi is hij gewoon ijzersterk en verkeert Rossi niet in de situatie dat hij moet pushen.
Op dit moment is Lorenzo de enige die extra risico's zal moeten nemen om Rossi te verslaan.
Rossi heeft theoretisch aan 1 overwinning voldoende om het kampioenschap met enkel 2e posities af te sluiten en het aan te laten komen op het aantal overwinningen of punten.
En met een droge baan in Italië en de echte thuisrace voor Rossi zal hij zich niet laten verslaan door Lorenzo.
Ik denk dat het een dominantie word voor Lorenzo in de trainingen en kwalificatie maar Rossi neemt de honneurs waar om het Italiaanse volkslied te laten klinken.
Dit word weer zo'n race ;)
 
Dan zal ik het anders formuleren voor je.
In Italië had ik door het gebruik van een 300mm en een 2.0x converter het bereik wat iemand zou hebben op een fullframe camera en een 900mm objectief.

Dus door een kleiner opervlakte van je sensor en zonder extra optische hulpmiddelen in vergelijking met een full frame camera haal je het beeld opeens 1,5 keer meer dichterbij?

Dat een leek de cropfactor verkeerd uitlegt oke, maar naar ik begrijp is het bij jou iets meer dan een uit de hand gelopen hobby.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan