Gran Premio Generali De La Comunitat Valenciana

Wie wint de seizoens afsluitende race

  • Valentino Rossi

    Stemmen: 21 40,4%
  • Jorge Lorenzo

    Stemmen: 6 11,5%
  • Casey Stoner

    Stemmen: 15 28,8%
  • Dani Pedrosa

    Stemmen: 8 15,4%
  • Anders namelijk:

    Stemmen: 2 3,8%

  • Totaal aantal stemmers
    52

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
20080403_sbk_presentacion_checa_volando_circuit_001_w.jpg


GRAN PREMIO GENERALI DE LA COMUNITAT VALENCIANA 6-7-8 November

Helaas, helaas zo als aan al het goeds komt aan al het leuke een eind.
Voor sommigen een seizoen om snel te vergeten, voor anderen een seizoen waaruit lering getrokken kan worden.
Naast vele hoogvliegers waren er een aantal coureurs welke niet aan de verwachtingen voldeden.
Ondanks dat de start van het seizoen lijkt alsof het pas enkele dagen geleden begon zijn we ondertussen wel aangekomen bij de allerlaatste Grand Prix van dit seizoen.

Een terugblik op het seizoen in een notendop

Na de beperkte wintertests zou het seizoen aanvangen waarin diverse veranderingen plaats vonden, zowel technisch ( met name voor de coureurs was dit wennen ), maar ook voor ons als kijkers, maar ook minder technische zaken kregen de aandacht van Dorna.
Een heikel struikelblok bleef wereldwijd de economie.
De exclusiviteit ( lees commercialisatie ) werd opgemerkt door Dorna, mede daarom werd er besloten om dit via commerciële zenders in den lande te gaan verspreiden.
Ondanks dat we met RTL7 “eindelijk” een sportzender hebben welke veel aandacht besteed aan de motorsport, kwamen de liefhebbers van de gemotoriseerde tweewielers het meest bedrogen uit.
De beperkte zendtijd voor de kleinere klasses waren bij onder andere veel Nederlandse motorsportfans een doorn in het oog.
De 125cc race werd wel of voor een groot deel uitgezonden, maar de 250cc werd samengevat in een 3 ronden tellend verhaal.
De exposure voor de MotoGP was goed, maar de grotere gevechten vonden toch plaats in de 125cc, maar zeker ook de 250cc.
De MotoGP was bijna veroordeelt tot een soms saaie optocht, waarbij er in die optocht dit seizoen plaats was voor een enkeling om de optocht te leiden.
Deze plaats was voor het grootste deel van het seizoen toebedeeld aan de toch sterkste 2 coureurs Jorge Lorenzo en Valentino Rossi. De door psychische problemen geteisterde Casey Stoner was op de Ducati af en toe maar een schim van wat hij was in het seizoen ervoor met name in het tweede deel van het seizoen ondervond Stoner hiervan veel hinder tot overmaat van ramp trok Stoner zich zelfs enkele races terug om orde op zaken te stellen en absolute rust te nemen ver weg van het MotoGP circus.
Daarnaast was Honda grotendeels veldvulling welke slechts incidenteel op de hoogste plaats van het ere schavot plaats mocht nemen.
Voor bijna alle overige rijders was er enkel plaats op de aftiteling.
Om de kosten verder te drukken werd besloten om vanaf Brno met maximaal 5 blokken de races aan te vangen na de zomerstop.
Voor de rijder betekende dit dat o.a het maximum toerental omlaag werd geschroefd en met Rossi en Edwards ondervonden hier hinder van tijdens het weekend in Brno.
Overige rijders kwamen later pas, maar volgend seizoen is pas echt duidelijk in hoeverre deze nieuwe regel invloed gaat hebben.
En sterker nog of deze bedenkingen van o.a Dorna ( in overleg met de teams ) stand zou kunnen houden.
Aangaande de beslissingen welke Dorna nam om kosten te besparen heeft vooral de kijker/bezoeker zwaar mogen inleveren.

Vorige race

Maleïsie staat veelal garant voor een uitputtingsslag.
De enorme warmte en de hoge luchtvochtigheid kunnen enorme spelbrekers zijn voor de coureurs.
Ook dit weekend was het niet anders dan dat het erg warm was en op sommige momenten temperaturen welke het kwik deden stijgen tot tropische hoogte en daarbij een vochtigheid van meer dan 60%. De enige verkoeling was de bijna dagelijkse regenbui welke valt aan het eind van de middag.
Ondanks het klimaat was Rossi tot en met de kwalificatie een maatje te groot voor de meeste rijders.
Met een ongelooflijke 2.0518 was Rossi niet alleen de snelste, maar wist hij ook zijn pole record welke dateert uit 2006 te verbreken. Let wel het oude record werd gereden op een 990cc machine.
Dat Dorna kwam met de 800cc omdat de 990cc te snel waren als argument kon gelijk naar de prullenbak verworpen worden zelfs zonder gebruik te maken van qualifiers ligt de rondesnelheid van een 800cc zeer dicht in de buurt van de 990cc, echter zagen we toen grotere gevechten voor de winst.
De 7e pole position voor Rossi was ook het begin van de race om het 7e kampioenschap.
Echter regen kort na de 250cc gooide roet in het eten en de start werd vertraagd.
Nadat de pitlane open ging en bijna iedereen was vertrokken, kreeg Yamaha collega Lorenzo zijn motor niet gestart en moest hij uitwijken naar zijn 2e motor.
Na een proefronde kwam Lorenzo binnen, maar op dat moment werd de pitlane gesloten en kon Lorenzo achteraan de start grid vertrekken.
De start verliep niet voor iedereen vlekkeloos Lorenzo die achteraan moest starten en Rossi moest plaatsen toegeven en bij de eerste doorkomst lag hij 9e.

Lorenzo kon profiteren van de fout van Rossi en was na de eerste ronde het achterwiel genaderd van Melandri welke achter Rossi reed.
Hayden reed op dat moment knap vijfde en gezien zijn teleurstellende seizoen tot nu toe hoort Hayden zeker voor deze positie te kunnen strijden.
Zowel Melandri en Lorenzo waren Rossi gepasseerd en op dat moment was dat ook de enige echte interessante strijd aangezien Stoner al enkele seconden voorsprong had op Pedrosa en Dovizioso.
Rossi kon consolideren en wist Melandri in te halen, terwijl Lorenzo het achterwiel wist te vinden van Elias.
Na een simpele inhaal actie sloeg Lorenzo een heel klein gaatje naar Rossi met Elias als buffer.
Echter de nummer 24 kon geen weerstand bieden aan Rossi die steeds beter begon te rijden dat niet veel later Nicky Hayden op een dwaalspoor werd gezet door beide Yamaha’s.
Inmiddels had Stoner al een voorsprong van 10 seconden op nummer 2 Pedrosa het hoogst haalbare zou voor de Yamaha’s het podium kunnen zijn.
Lorenzo moest in de 2e helft van de race toch zijn meerdere erkennen in Rossi en geholpen door het noodlot waarbij Dovizioso zijn waterloo in de grindbak vond stond Rossi op het podium.
Ondanks dat Pedrosa in zicht was en race meerdere malen snellere ronden reed nam Rossi genoegen met de podium positie.

1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team 47min 24.834 sec
2. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team 47min 39.500 sec
3. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team. 47min 44.219 sec
4. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team 47min 50.684 sec
5. Nicky Hayden USA Ducati Marlboro Team 48min 3.589 sec
6. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP 48min 5.895 sec
7. Toni Elias SPA San Carlo Honda Gresini 48min 13.389 sec
8. Marco Melandri ITA Hayate Racing Team 48min 20.391 sec
9. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP 48min 25.137 sec
10. Mika Kallio FIN Pramac Racing 48min 25.274 sec
11. Aleix Espargaro SPA Pramac Racing 48min 26.489 sec
12. Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini 48min 26.681 sec
13. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 48min 35.612 sec
14. Gabor Talmacsi HUN Scot Racing Team MotoGP 48min 40.685 sec
15. James Toseland GBR Monster Yamaha Tech 3 49min 15.506 sec

Valencia 2008

Ondanks dat het seizoen tegen het einde liep en de contracten al getekend waren kwam er ook het bericht dat oud MotoGP deelnemer terug zou keren naar de paddock.
Sete Gibernau was benaderd door de zoons van Angel Nieto om te komen rijden voor het Francisco Hernando team welke op een Ducati GP 9 ten tonele zouden verschijnen.
Nicky Hayden vertrok bij Honda en ging zijn lot beproeven op de onstuimige Ducati.
Marco Melandri moest het veld ruimen en vertrok naar Hayate wat eigenlijk het nalatenschap van Kawasaki zou zijn.
Kawasaki trok zich volledig terug en zou ook geen ontwikkeling plegen aan de Kawasaki.
Daarnaast zagen we in de MotoGP de mededeling dat Michelin zich terug zou trekken er nog maar een bandenmerk ten tonele zou verschijnen in de vorm van Bridgestone.
Zoals gebruikelijk bij Hayden ging hij met opgeheven hoofd aan de slag en zou andermaal bewijzen dat hij sterker was dan zijn teammaat Dani Pedrosa.
In elke vrije training was Hayden sneller dan de rest van het veld, maar in de kwalificatie moest hij Pedrosa en Stoner voor zich dulden.
Grote tegenvallers waren Rossi ( 10e ) en Lorenzo ( 7e ) tijdens de trainingen waren de weersomstandigheden wisselend, maar op de race dag was het ouderwets Spaans weer droog en temperaturen tussen de 21 en 25 graden.
De race zelf viel enigszins tegen ondanks dat Rossi zich behoorlijk naar voren vocht en uiteindelijk op het podium eindigde .
Het verschil tussen de nummers 1 tot 3 was erg groot Pedrosa eindigde op 3 seconden achterstand op Stoner en Rossi zat maar liefst 12 seconden achter Stoner.
Lorenzo had het zeer moeilijk en wist zich uiteindelijk als 8e over de eindstreep te begeven.
Wat wel duidelijk was, was dat Bridgestone superieus was de eerste Michelin rijder bevond zich op de 4e positie in de vorm van Dovizioso op een 24 seconden achterstand.

1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 46min 46.114 sec
2. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (B) 46min 49.504 sec
3. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (B) 46min 58.308 sec
4. Andrea Dovizioso ITA JiR Team Scot MotoGP (M) 47min 10.273 sec
5. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 47min 12.346 sec
6. Colin Edwards USA Tech 3 Yamaha (M) 47min 18.323 sec
7. Shinya Nakano JPN San Carlo Honda Gresini (B) 47min 20.685 sec
8. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team (M) 47min 21.775 sec
9. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP (B) 47min 24.342 sec
10. Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini (B) 47min 33.697 sec
11. James Toseland GBR Tech 3 Yamaha (M) 47min 38.221 sec
12. Sylvain Guintoli FRA Alice Team (B) 47min 38.464 sec
13. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 47min 38.947 sec
14. John Hopkins USA Kawasaki Racing Team (B) 47min 39.341 sec
15. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP (M) 47min 39.525 sec
16. Marco Melandri ITA Ducati Marlboro Team (B) 47min 54.501 sec
17. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 47min 57.295 sec
18. Toni Elias SPA Alice Team (B) 48min 23.169 sec
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer van de partij!!!
Je weet wel waar mijn stem naar toe is gegaan ;) .

Kleine voorspelling:

1 Rossi
2 Stoner
3 Pedrosa
 
Laatst bewerkt:
Ik doe eens gek; Talmácsi. ;)

Jij bent gek :P

Even ontopic. De 990cc zijn afgeschaft ivm te hoge snelheid. Nu de 800cc machine even snel lopen dan de 990tigs gaan ze toch niet weer regeltjes verzinnen om het weer te vertragen.....??

@sportphotograph: mooi gegreven hoor, is een baantje als commentator bij rtl7 niets voor jou. ;)
 
Stoner wint
Pedrosa 2e
Rossi 3e
Lorenzo valt en zo word stoner 2e in het WK met evenveel punten als Lorenzo maar met een overwining meer.
 
Stoner wint
Pedrosa 2e
Rossi 3e
Lorenzo valt en zo word stoner 2e in het WK met evenveel punten als Lorenzo maar met een overwining meer.

Dat zou wel op zijn plaats zijn :Y In mijn ogen verdient KC Stoner die 2de plek :}
 
Jij bent gek :P

Even ontopic. De 990cc zijn afgeschaft ivm te hoge snelheid. Nu de 800cc machine even snel lopen dan de 990tigs gaan ze toch niet weer regeltjes verzinnen om het weer te vertragen.....??

@sportphotograph: mooi gegreven hoor, is een baantje als commentator bij rtl7 niets voor jou. ;)

Mwah dat zou teveel eer zijn een beetje fotograferen en een verslag tikken lijkt mij dan wel weer wat :Y
 
Ik doe ook 'ns gek:
  1. Rossi
  2. Stoner
  3. Lorenzo
  4. Pedrosa
  5. Edwards
  6. Spies

Hee ja das waar ook. Spies is ook van de partij. Ik denk alleen niet dat ie gelijk in de top 10 zal eindigen.

Podium van vorig jaar

full
 
Ik doe eens gek; Talmácsi. ;)

Dat doe je het hele seizoen al.

Rossi
Stoner
Lorenzo

Rossi tovert er weer een uit zijn hoge hoed na een 4 way battle waarbij Pedrosa heeft moeten lossen.
In de laatste 2 ronden is het in elke bocht elkaar in halen en Rossi wint met een 0.046 sec voorsprong op Stoner.
 
Ga eens soliciteren bij een motor magazine...

Mooie livery vorig jaar van Pedro :9~
[afbeelding]

Moto73 heeft Henk Keulemans ( en hij kan met gemak nog wat jaren mee en is ook de enige Nederlandse fotograaf die er elke wedstrijd bij is )
En Motor schrijven thuis hun eigen verslagen plus de foto's van veelal Gold&Goose.
Het zou leuk zijn, maar wellicht gebeurt er ooit nog iets in de toekomst.
Volgende week eerst maar eens een andere sport fotograferen in Thialf ;)
 
Dat doe je het hele seizoen al.
Onmogelijk, want hij kwam er pas halverwege bij! })

Weet niet hoe Rossi het doen zal, Valencia is niet bepaald zijn een circuit dat tot zijn besten behoort. Ben meer benieuwd naar Spies´ verrichtingen!

Daarna is het helaas allemaal weer voorbij, en begint het lange wachten met af en toe een test weer... -O-
 
Onmogelijk, want hij kwam er pas halverwege bij! })

Weet niet hoe Rossi het doen zal, Valencia is niet bepaald zijn een circuit dat tot zijn besten behoort. Ben meer benieuwd naar Spies´ verrichtingen!

Daarna is het helaas allemaal weer voorbij, en begint het lange wachten met af en toe een test weer... -O-

Kun je nagaan dat hij er pas halverwege bij kwam de reacties van jou voelen als een heel seizoen.
Hoop voor je dat hij het beter doet in de Moto2 in de MotoGP slaat hij niet echt een deuk in een blik goulash _O- ;)
 
Kun je nagaan dat hij er pas halverwege bij kwam de reacties van jou voelen als een heel seizoen.
Hoop voor je dat hij het beter doet in de Moto2 in de MotoGP slaat hij niet echt een deuk in een blik goulash _O- ;)
Nou, dan weet ik ieder geval indruk te maken! _O-

Misschien is een hap minder goulash helemaal geen slecht idee, wordt 'ie misschien wat sneller van. ;)

Wat ik trouwens nergens terugvind in de OP is de datum, wanneer is de GP? :+ Of je moet het even highlighten, anders mis ik het weer. B|
 
Hopelijk nu wel een spectaculaire race want vorig seizoen was ie errug slaapverwekkend :)

Rossi
Stoner
Loreno

:)
 
Dat zou wel op zijn plaats zijn :Y In mijn ogen verdient KC Stoner die 2de plek :}

:N niks ten nadele van stoner, maar die is dit jar toch echt niet mijn favoriete uitdager

lorenzo heeft samen met rossi een paar geweldige races laten zien waarbij ze allebei tot het uiterste gingen(catalunya/sachsenring), dus imho verdient lorenzo de 2e plek dubbel en dwars :Y
 
:N niks ten nadele van stoner, maar die is dit jar toch echt niet mijn favoriete uitdager

lorenzo heeft samen met rossi een paar geweldige races laten zien waarbij ze allebei tot het uiterste gingen(catalunya/sachsenring), dus imho verdient lorenzo de 2e plek dubbel en dwars :Y

Lorenzo verdiend de 2de plaats ook maar stoner is gewoon beter. 3 races missen en dan nog zo goed. Mij maakt het niet uit, mag de beste winnen.
 
New Team and bike to join the grid in the final race of Valencia

The MotoGP grid could be set to swell in 2010 following tentative confirmation that a new privateer team is planning to compete at the Valencia finale as a prelude to a full-time entry next season.

The identity of the team is FB Corse Engineering and while specific details are relatively scarce, Italian sources Motoblog are suggesting that they will enter a self-penned bike that will be powered by a three-cylinder engine.

The team’s plans are ambitious too, pencilling in the final round of the season at Valencia to make their racing debut before participating fully in 2010 as potentially the only fully privateer team on the grid.

While no formal announcement has been made about the plans, messages on the team’s website appear to confirm their plans saying it ‘will debut in Valencia this year’ and ‘will race in MotoGP in 2010 as the only private team’.

Furthermore, FB Corse claim theirs is the only engine to be ‘based on Formula 1′, although further sources have suggested it is a reworking of the engine BMW were developing before they canned their MotoGP project to compete in World Superbikes instead.

FB Corse themselves are an Italian concern with a long history of motorcycle racing, including a stint in the World Superbike Championship.

The team’s planned arrival will be a boost for MotoGP, which has suffered this season following Kawasaki’s decision to pull out, as well as the withdrawal of Sete Gibernau’s Grupo Francisco Hernando Ducati team.

Specifications, as so far revealed:

Engine

* 3 cylinder in-line four stroke
* Capacity: 797.99 cc
* Bore x Stroke: 90 x 41.8 mm
* Compression ratio: 13.9:1
* Power: Over 150 kW @ 18,000 rpm
* Pneumatic valves
* Electro-mechanically operated variable length intake trumpets
* Ride by wire mechanically operated throttle actuation
* 6-speed semi-automatic gearbox
* Magnetti Marelli ECU

Chassis

* Aluminum box section frame
* Wet weight: 143 kg

Aerodynamics

* Carbon fiber bodywork
* Cx 0.22 in a wind tunnel without a rider, 0.27 with a rider


full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan