Als door zo'n minimaal contact een sensor kapot gaat en er daardoor met de huidige motoren niet meer te rijden is, is dat m.i. een duidelijk ontwerp fout.
Kijk dat er na een flinke crash wat electrónica naar de klote gaat is normaal, maar die sensor zou al kunnen bezwijken bij een slordige bandenwissel.
Willen we terug naar het echte racen dan moeten we ons qua electronia beperken op het motor management, andere curves e.d ok, maar tractiecontrol en systemen die het motor management aanpassen aan de aard en locatie op het circuit gaan mij te ver.
Het is juist het talent en de bekwaamheid van de rijder die de doorslag zou moeten geven.
Dat was toch ook de reden om in Moto2 met 4 takt "éénheidsworsten" te gaan rijden?
Door alle motoren van dezelfde fabrikant te betrekken en het werk van een goede tuner te bannen zou alles veel spannender en betaalbaarder worden?
In Moto3 ging men daarom uitsluitend met 4 takten verder, anders werd het onbetaalbaar!??
Als dit zo doorgaat in MotoGP krijgen we straks electronische units die het "circuit" lezen en de ideale lijn en de rempunten gaan bepalen (net als de Mercedessen die hobbels in het wegdek compenseren of auto's die zelf parkeren en remmen).
Wat een geleuter
Kijk dat er na een flinke crash wat electrónica naar de klote gaat is normaal, maar die sensor zou al kunnen bezwijken bij een slordige bandenwissel.
Willen we terug naar het echte racen dan moeten we ons qua electronia beperken op het motor management, andere curves e.d ok, maar tractiecontrol en systemen die het motor management aanpassen aan de aard en locatie op het circuit gaan mij te ver.
Het is juist het talent en de bekwaamheid van de rijder die de doorslag zou moeten geven.
Dat was toch ook de reden om in Moto2 met 4 takt "éénheidsworsten" te gaan rijden?
Door alle motoren van dezelfde fabrikant te betrekken en het werk van een goede tuner te bannen zou alles veel spannender en betaalbaarder worden?
In Moto3 ging men daarom uitsluitend met 4 takten verder, anders werd het onbetaalbaar!??
Als dit zo doorgaat in MotoGP krijgen we straks electronische units die het "circuit" lezen en de ideale lijn en de rempunten gaan bepalen (net als de Mercedessen die hobbels in het wegdek compenseren of auto's die zelf parkeren en remmen).
Wat een geleuter