Gratis de dagwaarde van je motor berekenen

Vareta

Die hard MF'er
7 mei 2018
536
214
Utrecht
Ik heb me er wel eens aan zitten irriteren dat je nergens de dagwaarde van je motor kan berekenen. Niet dat ik het nodig heb, maar vond het gewoon eens leuk om op te zoeken. Maar je moet er overal voor betalen...

Nu vond ik op Pricewise de volgende pagina.
Motorverzekering vergelijken - Snel motorverzekeringen vergelijken

Bij het invullen van je kenteken krijg je meteen de dagwaarde te zien. Nu heb ik geen idee in hoeverre dit accuraat is, maar vond het wel interessant.

Heeft iemand van jullie enig idee of en hoe betrouwbaar dit is? Zijn er nog andere mogelijkheden om de dagwaarde te berekenen, los van de gemiddelde verkoopprijs etc.?

[Edit]
Er klopt vrij weinig van de dagwaarde berekening op deze site. Zeker voor oudere motoren. Kijk o.a. naar de gemiddelde waarde van een vergelijkbare motor op andere websites om de vervangingswaarde te kunnen bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn tussenpersoon van de verzekering heeft ook de tools om de dagwaarde te berekenen.
De door hem berekende dagwaarde lag op 130% van mijn aanschafwaarde. Jouw link geeft een 121% dagwaarde aan.
 
Mijn Vmax heeft blijkbaar een dagwaarde van 122 euro. De taxateur dacht daar gelukkig anders over. :+
 
Haha, de nieuwwaarde van mijn 125cc is volgens hun ruim 3x de echte nieuwwaarde. Wel fijn om te weten dat de dagwaarde (waarschijnlijk berekend volgens de 3x hogere nieuwwaarde) nog 6 tientjes is. Dus de werkelijke dagwaarde zal iets van 20 euro zijn. (is hij dan financieel totalloss als ik moet tanken?)
Ik heb er teveel voor betaald...-O-
 
Wow, nog 289 is de V-Strom nog waard! Ik hoop er toch nog iets meer voor te krijgen. _O-
 
Wel netjes, mijn motorscootertje is na een jaar dus 30% minder waard. In elk geval beter dan wat een motorzaak er voor wilde geven, iets van 50% bij 11 maanden oud.

En mijn 650cc motor van net 3 jaar oud is nog maar 2500 euro waard, nieuw was deze 7000 euro excl. rijklaarkosten. 7400 euro incl.
Hier noemen ze ook bij de nieuwprijs ook alleen maar de prijs zonder BPM en alle andere verplichte kosten.
Iets zegt mij dat mijn motor toch echt wel meer waard is.

Dagwaarde is meer dan alleen een kenteken / datum.
 
Hahaha ok, ok. Zo te zien niet helemaal accuraat _O-

De kentekens die ik invoerde gaven nog wel enigszins geloofwaardige waardes terug. Maar zo te zien is het gewoon een simpele rekensom die geen rekening houdt met al te veel factoren of een minimum waarde :')
 
dat is dus het probleem met verzekeringen die proberen de waarde te berekenen want makkelijker en goedkoper als onderzoeken wat iets werkelijk waard is. heeft niks met de reële waarde te maken.
Dagwaarde zou een reële waarde uit het handelsverkeer moeten zijn voor een vergelijkbare motor. het is de bedoeling dat je voor de dagwaarde een vergelijkbare (hoeft niet zelfde te zijn) motor terug kan kopen. de beste manier van het berekenen van de dagwaarde is op verkoopsites zoeken naar vergelijkbare motoren en de prijzen en staat vergelijken.
Ooit probeerde de autoverzekering verzekering van de tegenpartij ook mijn auto TL te verklaren want volgens hen was hij nog maar 1600 euro waard. een snelle zoektocht op het web bracht naar boven dat een auto van het zelfde jaar en model in een kale uitvoering met 2,5 keer zo veel kilometers en een zwakkere motor al 2300 euro moest kosten en een vergelijkbare kwa uitrusting, motor en km stand maar wel ouder kwam al op 3400 euro. Dat heb ik ze even gemeld en plotseling was hij niet meer TL en kon prima gerepareerd worden.
een dagwaarde proberen te berekenen heeft dus geen zin elke verzekering hanteert zijn eigen berekenmodel en geen van allen hebben iets met de werkelijke waarde te doen.
 
Gewoon even op marktplaats een aantal advertenties van een identieke motor zoeken, dan heb je meestal een aardig beeld van de dagwaarde.
 
Gewoon even op marktplaats een aantal advertenties van een identieke motor zoeken, dan heb je meestal een aardig beeld van de dagwaarde.
voor minder courante motoren is dat lastig, dan hoop je dat er alternatieven zijn. in ieder geval nooit akkoord gaan met het eerste aanbod van de verzekeraar/expert
 
Ik denk dat 't antwoord van deze anwb-meneer genoeg zegt over de gegeven dagwaarde:
 
Mijn NTV uit 1992 is 0 euro waard, en dan weten ze nog niet eens dat er 228.000km op staat _O-

Misschien komt omdat de RDW ook een nieuwprijs van €0 aangeeft? En ze die waarde gebruiken, met een simpele factor voor de leeftijd? :?
 
Mijn motor is in 8,5 jaar tijd 133 euro in waarde gedaald (van 5999 naar 5866) #koekoek
 
Ik heb even op die site gekeken. Waar het al mis gaat is dat je geen km-stand kunt opgeven. En mijn GSA is met 135.000km echt niet meer die 9800 euro waard die deze site opgeeft. Maar met een kmstand van ca. 40.000 zou die prijs nog best wel kloppen.
 
Mijn ZRX 1100 uit 2001 is nog €1024,- waard volgens die site. Lijkt mij een beetje weinig eerlijk gezegd, de gangbare MP prijs is nog rond de €2250/2500,-
 
Ik heb even op die site gekeken. Waar het al mis gaat is dat je geen km-stand kunt opgeven. En mijn GSA is met 135.000km echt niet meer die 9800 euro waard die deze site opgeeft. Maar met een kmstand van ca. 40.000 zou die prijs nog best wel kloppen.
Interesting. Ik dacht dat het vanmiddag nog mogelijk was om de kilometerstand in te voeren :?
 
Ik heb idd ook de km. stand ingevuld. En omdat 't bedrag zo laag was heb ik eens een veel lagere stand ingevuld maar dat maakte geen verschil.
 
Ik heb idd ook de km. stand ingevuld. En omdat 't bedrag zo laag was heb ik eens een veel lagere stand ingevuld maar dat maakte geen verschil.
Hahaha mooi dit :')

Heb het vanmorgen geprobeerd met een BMW rockster uit 2003. Met een ton op de teller gaf hij 1850 aan, met de 50k kms werd het al 2300.
 
Mijn Fazer is nog maar €733 euro waard volgens hun ;(

M'n WR €2848, dat komt meer in de buurt
 
Terug
Bovenaan Onderaan