Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
GEEN VERPLICHTE APK en ja ik rij hoog op 3000 km p/jr.
Daarnaast doe ik behoudens het vervangen van de ketting zelf het onderhoud. Ik ga niet voor eenmalig in de tien jaar een kettingpons aanschaffen.

Op het moment dat ik het idee heb dat er iets niet juist is, dan wordt het vervangen. Daarnaast loop ik elke start van het seizoen alles na en krijgt de ZZR1100C zo wie zo nieuwe vloeistoffen.
 
Nee niet verplicht stellen. Want hoe lang blijft het gratis?

Mijn motor gaat elk jaar heen voor een beurt; dan kijken ze ook alles eventjes na (remmerij enzo). Is toch genoeg?
 
Tegen APK voor motorfietsen.
ik zie mezelf al met mijn motoren naar de keuring gaan,
geld neerlappen en weer weg met een goedkeur want ik doe alles aan onderhoud zelf ,dus puur geldklopperij!
bovendien zit er ook maar 1 motorzaak hier in de buurt waar je op afspraak al zeker een maand moet wachten en het nu al amper overzien. als die nog eens voor elke motor een apk moeten gaan uitvoeren zouden ze helemaal geen tijd meer hebben..
 
Laatst bewerkt:
Nee niet verplicht stellen. Want hoe lang blijft het gratis?

Mijn motor gaat elk jaar heen voor een beurt; dan kijken ze ook alles eventjes na (remmerij enzo). Is toch genoeg?

Ja, maar dat gebeurt ook vaak genoeg niet.
 
Tegen APK, gratis kan hrt niet zijn omdat een motorzaak dan alleen verlies draait om de motor te controleren. Daarnaast zal de verzekering het ook niet willen betalen tenzij de premie omhoog gaat.

En als het wel "gratis" is, dan zal het mij niet verbazen dat motorzaken weer eens iets mis vinden met de motor dat aangepakt moet worden voor een leuk prijsje. Daar waar het met de auto al eens gebeurd, zal dan ook met de motor gebeuren. (Iets wat weer niet klopt aan de motor na het brengen naar de zaak).

Liever houden zoals het nu is met eerlijke monteurs.
 
Naar aanleiding van een ander topic wat weer afglijdt van onderwerp naar apk-discussie.
Een veel gehoord argument, in de discussie over apk op motorfietsen is, geldklopperij over de rug van de motorrijder.
Maar stel dat de APK nu onafhankelijk en gratis zou zijn, wie is er dan voor of tegen?
Welk probleem zou hiermee opgelost worden?
 
Ik kon er geen reply op doen, maar dit is het argument waarom het onzin is:

Inmiddels is door onderzoeken bekend dat een volkomen te verwaarlozen percentage - minder dan 1 procent - van de motorongevallen iets te maken heeft met de technische staat van de motor. Daarmee vervalt iedere grond voor een APK.

... en waarom ben ik dan tegen? Ik heb er 3.
3 keer het gezeik van een motordealer brengen, halen, tijdens werktijd, of in mijn vrije tijd... nee dank je.
Ik heb overigens niks tegen motordealers ik kom er graag voor dingen die ik wil. Niet omdat één of andere bureaucraat die het niet snapt zich laat beïnvloeden door lobbyisten van de branche organisatie.
 
Welk probleem zou hiermee opgelost worden?

Op zich probeer ik geen probleem op te lossen. Het gaat mij meer om het feit wat bij motorrijders/bezitters de meeste weerstand opbouwt.
Ik wil ook niet meer betalen, en ik weet, al is het eerst gratis (wat niet kan)..., ja duidelijk.

Bijna iedereen is het wel eens over het gedoe met een telefoon onder het rijden, een borrel, niet verzekeren, enzovoorts…. , maar zodra iemand met een ondeugdelijke motor onderweg is, dan is dat zo’n klein percentage……..

Wanneer het nu voor de kentekenhouder gratis zou zijn, ben je dan bang voor de tijd die er in steekt? Want eigenlijk heb je ja niets te vrezen, want je hebt alles voor elkaar. Of ben je bang dat er toch iets niet deugd aan de motor?
voel je niet persoonlijk aangevallen, ben even advocaat van de duivel

Ik denk persoonlijk dat er een groep is, waarvoor de keuring zeer zinvol kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Tegen, ben nog nooit voor een reparatie of onderhoud bij een zaak geweest.
Altijd met originele uitlaten gereden.
Kun je ook even open zijn over je eventueel eigenbelang?
Ik meen me te herinneren dat je een eigen zaak hebt?
Anders laat sommige dingen liever onbespreekbaar, en begin er niet over.
Het is al ruimschoots aangetoond dat het geen effect heeft op de veiligheid, investeer liever in opleiding en training.
Als jij er behoefte aan hebt ga dan gewoon naar een motorzaak en laat jouw motor keuren.

Dit is het enige punt waarvoor ik misschien nog wel eens lid wil worden van de MAG.
 
Tegen, ben nog nooit voor een reparatie of onderhoud bij een zaak geweest.
Altijd met originele uitlaten gereden.
Kun je ook even open zijn over je eventueel eigenbelang?
Ik meen me te herinneren dat je een eigen zaak hebt?

Anders laat sommige dingen liever onbespreekbaar, en begin er niet over.
Het is al ruimschoots aangetoond dat het geen effect heeft op de veiligheid, investeer liever in opleiding en training.
Als jij er behoefte aan hebt ga dan gewoon naar een motorzaak en laat jouw motor keuren.

Dit is het enige punt waarvoor ik misschien nog wel eens lid wil worden van de MAG.

Ik heb geen motorzaak, woon Duitsland,en verhandel wel wat motorfietsen. Meestal Duitse fietsen, en heb er een voordeel mee dat er in Nederland geen apk is :P
Zelf moet ik al verplicht met de motor voor de TÜV, dus niets nieuws voor mij, en ben misschien daarom wel een beetje verbaasd over alle weerstand.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat die weerstand bij velen voortkomt uit terecht wantrouwen richting de regelgevers en hun trawanten, en de manier waarop wetgeving ontstaat en evolueert in Nederland en Europa.
 
APK is een oplossing. Het niet hebben van APK voor motoren op zich is geen probleem. Er gebeuren niet meer ongelukken door technische problemen (vaak zat benoemd).

En open uitlaten etc. haal je er zo toch niet uit. Het enige wat je zult zien, is dat er veel mensen zijn met een extra demper op zolder, die er voor de apk even op gaat. Gebeurd met auto's ook al heel lang zo door de "tuners". Beter is het om meer politie de straat op te krijgen die ook daadwerkelijk controleerd hoe het zit. De open uitlaten haal je er zo tussenuit. Kunnen ze ook meteen even checken of blikkers niet zitten te whatsappen.
 
Op zich probeer ik geen probleem op te lossen. Het gaat mij meer om het feit wat bij motorrijders/bezitters de meeste weerstand opbouwt.
Ik wil ook niet meer betalen, en ik weet, al is het eerst gratis (wat niet kan)..., ja duidelijk.

Bijna iedereen is het wel eens over het gedoe met een telefoon onder het rijden, een borrel, niet verzekeren, enzovoorts…. , maar zodra iemand met een ondeugdelijke motor onderweg is, dan is dat zo’n klein percentage……..

Wanneer het nu voor de kentekenhouder gratis zou zijn, ben je dan bang voor de tijd die er in steekt? Want eigenlijk heb je ja niets te vrezen, want je hebt alles voor elkaar. Of ben je bang dat er toch iets niet deugd aan de motor?
voel je niet persoonlijk aangevallen, ben even advocaat van de duivel

Ik denk persoonlijk dat er een groep is, waarvoor de keuring zeer zinvol kan zijn.
Nee, het gaat erom dat het feitelijk aangetoond kan worden (blijkt gewoon uit de cijfers) dat de apk onzin is. Er is geen reden tot apk, het lost dus niks op. Nutteloze en overbodige regelgeving. Daar hebben we al genoeg van in dit land dus hoeft echt niet wat bij.
 
Pleur op APK en pleur op EU.

Exact wat ik wilde zeggen!



En diegene die zichzelf niet capabel genoeg vind om zijn motor in goede conditie te houden brengt zijn motor toch naar een motorzaak.
Ik en waarschijnlijk vele met mij kom daar zelf nooit, hooguit eens een keer voor een paar nieuwe handschoenen ofzo?

Het lijkt me verstandig om als dit soort topic's gestart worden ze dan ook direct op slot te doen, ter bescherming van de Nederlandse motorrijder en zijn/haar portemonnee.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het voor de groep motorrijders of zichzelf zo noemen die rustig 15 jaar doet met een set banden omdat "het er dit jaar niet van is gekomen, net als vorig jaar" veel uitmaakt, juist omdat ze rustig een paar jaar niet rijden. De motor wordt alleen gewassen zodat ie niet onder het stof zit op die dag dat het tussen de Noordkaap en Gibraltar mooi weer is, de benzineprijs gunstig is, ze geen familiedingen hebben, etc, etc.

Waarschijnlijk puur om het feit dat je in je garage geen ongelukken kunt maken, komt het weinig voor dat technische staat van de voertuigen maar zelden oorzaak is van een ongeluk. Als zij elk jaar de motor zouden moeten laten keuren en de olie met plamuurmes uit het carter geschraapt, de banden van de velg gezaagd, de tank droger dan de Sahara en de accu niet meer tot leven te krijgen, misschien toch realiseren dat ze ofwel vaker moeten rijden, of gewoon geen motor moeten bezitten, maar gewoon een huren op die genoemde ene dag in een mensenleven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben tegen

Ik ben wel voor een verplichte betaalde apk.

Gun de ondernemer ook wat ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan