Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
Er reageren hier vooral (normale) mensen die hun eigen motor zelf onderhouden, en prima inzicht hebben in de techn. staat..
Dus eigenlijk zou je de mensen die dat niet kunnen, zoals de eigenaar van de niet-remmende triumph die ik aanhaalde, of mensen die rijden op 15 jr. oude banden want 'er zit nog profiel genoeg op'kunnen filteren en hun wel verplichten..
Maar hoe doe je dat?

Daarnaast zou het maar zo kunnen dat ik een scheef idee heb van hoe klein het deel is wat onderhoud 'uitbesteed'en dus niet gebeurd als er vlgs iemand die niet weet waar op te letten niets aan de hand is.
Maar motorzaken bestaan..
Durft iemand een estimatie te geven van het percentage wat wel motor rijd maar niet zelf sleutelt?
 
Laatst bewerkt:
Om op de bovenstaande even te reageren, ik sleutel zelf niet maar besteed het uit aan een specialist in de buurt. Bij aankoop de motor helemaal van 0 af aan laten nakijken en laten doen. Van daaruit een heel onderhoudsplan en geschiedenis opgesteld. Dat vind ik met 20dkm per jaar toch wel een erg fijn idee. En qua totale kosten valt dit reuze mee.

Hier heb ik meer vertrouwen in dan een standaard apk. Ik doe met de auto niet anders. Apk stelt dan ook geen reet voor en vaak zat zie ik bij veel mensen dat ze belangrijke zaken gewoon overslaan, leeftijd van remvloeistof of zwaar verouderde banden, lichtbeeld wat niet gecontroleerd wordt, remleidingen die volledig rot zijn, etc.
 
De grap bij de apk is dan wel weer dat die 15 jaar oude banden waar nog voldoende profiel op zit gewoon goedgekeurd gaan worden mits er geen droogte scheuren in zitten.

Dat ze kneiterhard zijn en bij regen gladder dan ijs zal geen afkeuring worden.
Hooguit een advies van de garage.

Tot zover weer de veiligheid.
 
Tegen.

Er wordt geen probleem opgelost dus oppleuren.

En nee, uitzonderingen zoals "ik kwam iemand tegen die..." zijn geen onderbouwing.
 
De grap bij de apk is dan wel weer dat die 15 jaar oude banden waar nog voldoende profiel op zit gewoon goedgekeurd gaan worden mits er geen droogte scheuren in zitten.

Dat ze kneiterhard zijn en bij regen gladder dan ijs zal geen afkeuring worden.
Hooguit een advies van de garage.

Tot zover weer de veiligheid.
Haha ja precies, veiligheid dus. :P Dan is de tuv keuring zoals in Duitsland een stuk degelijker... Voor de auto dan. :P
 
Er reageren hier vooral (normale) mensen die hun eigen motor zelf onderhouden, en prima inzicht hebben in de techn. staat..
Dus eigenlijk zou je de mensen die dat niet kunnen, zoals de eigenaar van de niet-remmende triumph die ik aanhaalde, of mensen die rijden op 15 jr. oude banden want 'er zit nog profiel genoeg op'kunnen filteren en hun wel verplichten..
Maar hoe doe je dat?

Daarnaast zou het maar zo kunnen dat ik een scheef idee heb van hoe klein het deel is wat onderhoud 'uitbesteed'en dus niet gebeurd als er vlgs iemand die niet weet waar op te letten niets aan de hand is.
Maar motorzaken bestaan..
Durft iemand een estimatie te geven van het percentage wat wel motor rijd maar niet zelf sleutelt?
Zelf sleutelen is lang niet altijd een garantie voor goed onderhoud. Zie ook de meeste techniek topics.
 
Ja, maar dat gebeurt ook vaak genoeg niet.

Dat klopt; daar ben ik achtergekomen... -O- Als ik hem heenbreng voor een beurt, vraag er altijd heel uitdrukkelijk om om dat soort dingen na te kijken en ga nu naar een ander adres. Een Pietje Precies waar het misschien niet het goedkoopst is maar waar het wèl goed gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
ik ben tegen Apk voor motorfietsen maar heb hier toch ook wel een voorbeeld dat voor inderdaad sommige mensen een apktje niet overbodig zou zijn.alleen denk ik dat dit maar een enkeling is,

ik kocht mijn Honda CBR1000F bj 1987 deze zomer en deze band lag er nog op,
dit bleek een band nog uit 1994 te zijn. helemaal droog en hard als karton.
zkcfx6f7emzpz.jpg


voordat ik de motor ging halen wist ik niet van de band in deze conditie en moest ik hier nog 150km mee naar huis rijden,omdat ik niet bang aangelegd ben heb ik gewoon gereden en ook 130 mee gereden op de snelweg. de band heeft het dus gewoon ook gehouden.. daarnaast bleken de remblokken voor ook tegen het ijzer aan te zitten.

ik heb natuurlijk gelijk na thuiskomst de band vervangen en ook de remblokken voor. en ook de remolie gelijk ververst. nieuwe blokolie en oliefilter enz dus voor mij geen apk keuringsplicht ,maar je hebt figuren erbij die dus helemaal niks doen of laten doen aan hun motorfiets.
 
Gelukkig geen regen tegengekomen dan, niet bang zijn is een maar als je ineens je grip kwijt bent of moet remmen ergens voor en dan niks te vertellen hebt is toch wel zuur. :X
Alles laten doen bij de garage ook niet, die ervaring heb ik inmiddels wel met het koekblik.
Dan ga je naar een verkeerde garage en moet je eens denken aan een overstap naar een ander. :)

Ik ben ook van Motoport naar een specialist in de buurt overgestapt. :)
Jij verdient zeker 3 miljoen per jaar.
Als je onderhoud niet kan betalen moet je geen motor rijden...
 
Laatst bewerkt:
Kijkend naar onderstaand artikel zijn er 731.000 motoren on 2015 op kenteken aanwezig in nl.
Dus excl. De kentekenloze cross c.q race motoren.

Laten er nu (aantoonbaar rdw) 10.0000 motoren per jaar bijkomen, dan zitten we op 751.000 motoren in 2017. Eenderde van deze motoren is ouder dan 25 jaar, we hebben het dus over 250.000 oudjes. Deze zullen vermoedelijk, ik heb geen aantallen,van hun eigenaren voor de eenderde zelf het onderhoud doen.

Maar ik kan mij ook nog voorstellen dat men de motoren jonger dan 10 jaar naar een dealer o.i.d. brengt en daarna gaat ook hier een deel zelf in de weer.

Al met al denk ik dat er tenminste 125.000 motoren door hun eigenaren geheel of gedeeltelijk zullen onderhouden worden.
En niemand checkt of zij dat goed doen.

Aantal motoren Nederland groeit naar 731.190 in 2015
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig geen regen tegengekomen dan, niet bang zijn is een maar als je ineens je grip kwijt bent of moet remmen ergens voor en dan niks te vertellen hebt is toch wel zuur. :XDan ga je naar een verkeerde garage en moet je eens denken aan een overstap naar een ander. :)

Ik ben ook van Motoport naar een specialist in de buurt overgestapt. :)
Als je onderhoud niet kan betalen moet je geen motor rijden...

Daar bevestig jij dus zelf dat naar een garage gaan geen garantie bied.

Ze hebben geen spandoek boven de deur hangen met " Dit is een degelijke garage " dus als je al geen verstand hebt van de techniek en dus naar een garage moet heb je geen idee of die nu goed is of niet.

En al heb je er wel verstand van dan kom je er achteraf pas achter wanneer jij jouw voertuig terug krijgt dat het niet goed is.
 
Laatst bewerkt:
Daar bevestig jij dus zelf dat naar een garage gaan geen garantie bied.

Ze hebben geen spandoek boven de deur hangen met " Dit is een degelijke garage " dus als je al geen verstand hebt van de techniek en dus naar een garage moet heb je geen idee of die nu goed is of niet.

En al heb je er wel verstand van dan kom je er achteraf pas achter wanneer jij jouw voertuig terug krijgt dat het niet goed is.
Daar gaat een apk dus ook ook totaal geen verschil in maken als je kijkt naar hoe het gaat bij auto's idd. :)
 
Laatst bewerkt:
geen regen nee, was gelukkig droog en het wegdek ook,
maar met de banden die er nu op zitten is merkbaar verschil.

en mee eens als je onderhoud niet kan betalen dan moet je geen motor rijden, maar alles zelf doen spaart een hoop geld uit tov de motorzaak
daarom doe ik ales zelf en ook omdat ik graag eraan sleutel.
 
Met apk krijg je willekeur met de auto al meerdere keren meegemaakt de ene garage keurt het af de andere ziet geen problemen.
Het zou alleen werken als een onafhankelijke garage zoals in Engeland MOT het gaat uitvoeren
en dat kan niet gratis
 
Gelukkig geen regen tegengekomen dan, niet bang zijn is een maar als je ineens je grip kwijt bent of moet remmen ergens voor en dan niks te vertellen hebt is toch wel zuur. :XDan ga je naar een verkeerde garage en moet je eens denken aan een overstap naar een ander. :)

Ik ben ook van Motoport naar een specialist in de buurt overgestapt. :)
Als je onderhoud niet kan betalen moet je geen motor rijden...

Ik wil niet betalen voor iets wat onzinnig is. Apk voor motoren dus, zelfs al is het gratis (wat onmogelijk is)

En motorport staat voor mij gelijk aan kwikfit, daar kom ik ook niet.
 
een apk lost de bron van ongelukken (het meerendeel menselijke fouten) niet op. De mensen zouden wel eens een APK mogen hebben, dat lijkt me een veel effectiever plan.
 
een apk lost de bron van ongelukken (het meerendeel menselijke fouten) niet op. De mensen zouden wel eens een APK mogen hebben, dat lijkt me een veel effectiever plan.

Zoiets heet een rijbewijs, maar als dat niet geregeld ververst wordt kunnen daar ook gebreken ontstaan. Een periodieke herhaling van de theorie zou niemand kwaad doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan