Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.546
53.850
Völlenerkönigsfehn Germany
Naar aanleiding van een ander topic wat weer afglijdt van onderwerp naar apk-discussie.
Een veel gehoord argument, in de discussie over apk op motorfietsen is, geldklopperij over de rug van de motorrijder.
Maar stel dat de APK nu onafhankelijk en gratis zou zijn, wie is er dan voor of tegen?
 
Het lukt me niet om te stemmen, krijg een error melding.

Maar ik ben tegen. Vind het fijn om zelf te mogen bepalen wanneer ik mijn fietsje naar de monteur breng. En bovendien vind ik de motor moeilijk vergelijkbaar met de auto, op vele vlakken.
 
Wel, ik heb eens proefgereden op een triumph sprint met een lamme voorrem.. die deed amper wat..
eigenaar vertelde dat hij 'gewoon'er nog mee met vrouw achterop had gereden..
Dus voor dit soort mensen.. Maar hoe krijg je die mensen naar zo'n keuring?
 
Wel, ik heb eens proefgereden op een triumph sprint met een lamme voorrem.. die deed amper wat..
eigenaar vertelde dat hij 'gewoon'er nog mee met vrouw achterop had gereden..
Dus voor dit soort mensen.. Maar hoe krijg je die mensen naar zo'n keuring?

op dezelfde manier als met auto's? Das wel kut trouwens, want ik heb heel geen zin om toevallig in de pekelperiode naar de apk te moeten :|
 
Misschien is het beter dat de verzekering eisen stelt aan de onderhoudsstatus van de motor.
Als het blijkt dat je een ongeluk hebt veroorzaakt omdat je remmen op zijn en je een achterband hebt die kaal is, dan niet uitkeren.
 
Gratis bestaat niet, alleen al omdat het mij tijd en brandstof kost om het te laten doen (de apk).

En verder komen altijd weer dezelfde argumenten naar boven. Ik quote maar even de MAG wat volgens mij de beste samenvatting is:
Inmiddels is door onderzoeken bekend dat een volkomen te verwaarlozen percentage - minder dan 1 procent - van de motorongevallen iets te maken heeft met de technische staat van de motor. Daarmee vervalt iedere grond voor een APK.

Dus, gewoon niet doen. Het levert kennelijk niks aan veiligheid op en kost onnodig tijd en geld. Plus dat je er nu al donder op kunt zeggen dat het een bureaucratische tijger gaat worden, nee dank u.
 
Geen verplichte APK, aangezien het grootste deel van de motorrijders zelfstandig zijn voertuig goed onderhoudt/laat onderhouden.
Tenzij een rijder betrokken raakt bij een ongeval door een slechte technische staat van de motor, waarbij het ongeval voorkomen had kunnen worden door fatsoenlijk onderhoud, vanaf dat moment voor die persoon wel verplichte APK.

Voor automobilisten is de APK gewoon nodig. Het gros heeft zijn voertuig alleen uit pure noodzaak en zou er geen cent aan uitgeven als ze de keus hadden. Men weet vaak niet eens het zekeringenkastje achter het stuur/dashboard te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Tegen!
Ik vind het namelijk prima zo.

Sinds jaar en dag is dit er niet voor motoren en je kan alles wel proberen te verbeteren of anders te doen.

Echter, als het zo altijd al goed is gegaan waarom dit aanpassen?

Als ik mijn jeugdige autotijd herinner dan paste ik het ding helemaal aan en voor de apk maakte ik het weer apk waardig om het na die keuring direct dezelfde middag weer apk onwaardig te maken.
 
Laatst bewerkt:
Tegen, alleen al om de tijd die ik onnodig kwijt ben ik dit te regelen. Is al irritant bij 1 fiets.. laat staan wanneer je er 2 of meer in de verzekering hebt..

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden.. gratis bestaat niet.
 
Voor automobilisten is de APK gewoon nodig. Het gros heeft zijn voertuig alleen uit pure noodzaak en zou er geen cent aan uitgeven als ze de keus hadden. Men weet vaak niet eens het zekeringenkastje achter het stuur/dashboard te vinden.
Voor de nodige motorrijders is de APK gewoon nodig. Die hebben het voertuig alleen voor af en toe een ritje en zou er geen cent aan uitgeven als ze de keus hadden. Men weet vaak niet eens het zekeringenkastje te vinden.


Ik ben tegen omdat het uiteindelijk alleen op geldklopperij uit zou draaien en het de veiligheid niet/verwaarloosbaar verbetert. Maar man, als je ziet met wat voor bagger mensen durven te rijden (en/of het niet eens in de gaten hebben!) :X
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van een ander topic wat weer afglijdt van onderwerp naar apk-discussie.
Een veel gehoord argument, in de discussie over apk op motorfietsen is, geldklopperij over de rug van de motorrijder.
Maar stel dat de APK nu onafhankelijk en gratis zou zijn, wie is er dan voor of tegen?
Warning > ksort() expects parameter 1 to be array, null given
File Line Function
poll.class.inc.php 74 ksort (NULL)
poll.class.inc.php 129 poll->get_poll_options ()
engine.class.inc.php 2758 poll->cast_vote (NULL)
forum.init.php 341 engine->parse ()
forum.php 55 require (string)

file: /local/web/www.motor-forum.nl/html/global/non-www/classes/poll.class.inc.php:74

Dat dus.......
 
Geen verplichte APK, aangezien het grootste deel van de motorrijders zelfstandig zijn voertuig goed onderhoudt/laat onderhouden.
Tenzij een rijder betrokken raakt bij een ongeval door een slechte technische staat van de motor, waarbij het ongeval voorkomen had kunnen worden door fatsoenlijk onderhoud, vanaf dat moment voor die persoon wel verplichte APK.

Voor automobilisten is de APK gewoon nodig. Het gros heeft zijn voertuig alleen uit pure noodzaak en zou er geen cent aan uitgeven als ze de keus hadden. Men weet vaak niet eens het zekeringenkastje achter het stuur/dashboard te vinden.

Hoe naïef :')
 
Veel motorzaken hebben ook een haal en breng service en kunnen dan gewoon de apk meenemen.
Er zijn geloof ik zelfs zaken die het nog gratis doen ook. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er apk komt, als je kijkt hoe sommige motoren rondrijden.
Als je ook kijkt hoeveel mensen zeggen dat hun motor goed onderhouden is en in perfecte staat enkel omdat er jaarlijks verse olie en een filtertje in gaat..
 
Geen apk wil niet zeggen dat je zomaar rond kan rijden op een ondeugdelijke motor.

Linkte hem al in dat andere topic:
http://www.boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/motorfiets/eisen-aan-voertuig

Als je dit in orde hebt dan is een apk keuring overbodig.

Misschien kunnen ze beter het aantal controles opvoeren i.p.v. zo`n verplichte keuring.
Lijkt mij veel effectiever ipv een momentopname en is ook geheel gratis (mits je je zooi in orde hebt).
 
Veel motorzaken hebben ook een haal en breng service en kunnen dan gewoon de apk meenemen.
Er zijn geloof ik zelfs zaken die het nog gratis doen ook. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er apk komt, als je kijkt hoe sommige motoren rondrijden.
Als je ook kijkt hoeveel mensen zeggen dat hun motor goed onderhouden is en in perfecte staat enkel omdat er jaarlijks verse olie en een filtertje in gaat..

Hoeveel problemen zijn er de afgelopen 20 jaar of 10 jaar of 5 jaar ontstaan door deze motoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan