Greedschap voor brikkers

Welk gereedschap?

  • Álles eigenbouw

    Stemmen: 0 0,0%
  • Hazet / Gedore /Tengtools

    Stemmen: 33 67,3%
  • Aldi/Lidl

    Stemmen: 3 6,1%
  • Gamma/Praxis

    Stemmen: 4 8,2%
  • Zo goedkoop mogelijk, muv speciaalgereedschap

    Stemmen: 9 18,4%

  • Totaal aantal stemmers
    49
Die middelste hebben wij ook, maar dan merkloos. Heeft de zelfde soort bitjes :) en werkt perfect.
 
K'heb toch een foto kunnen maken ... de bovenste set dus!

full
 
Ik werk thuis met 'Metrinch',de naam zegt het al: de sleutels passen op metrisch en inch-maten.
Perfect!
Tuurlijk hattik ook een kwaliteit-Hemelvaart sleutelsset hier liggen,die heppik meteen de deur uitgewerkt en weggefl***erd.
Ronde boutkoppen en ontvelde knokkels is je deel als je ermee werkt... :(
Verders wat speciaalgereedschap voor carbs en ontsteking,en een goede momentsleutel (eigenlijk onmisbaar,zekers bij een revisie! ;) )
 
Welke soort momentsleutel is het meest geschikt voor brikken? (Ik bedoel qua Nm.) Ik heb eens gekeken wat ze kosten maar dat is dus afhankelijk van het Nm-bereik waarin ze vallen.
En welk merk moet je dan absoluut niet kopen? Welke wel vertelt de winkelier me wel. :+

Overigens heb ik Gedore stekers en ringers die ik langzaam aan het completeren ben. Ondertussen sleutel ik met zooi die ik nog steeds,deels, heb. (Kinzo al twee sleutels gebroken en twee kapotgedraaid.)
Schroevendraaiers gebruikte ik ook als beitels :X en vervang ik nu door de iets duurdere serie van Gamma. (Hebben ze net een nieuw soort heft. :( Dus nu heb ik verschillende kleuren. '( )
Net een nieuwe doppenset (1/2) gekocht van Ironside. Schijnt voor mijn soort gebruik goed genoeg te zijn.
Kortom ik hoef niet het duurste en op papier het beste. Maar ik wil geen prut meer.
 
Laatst bewerkt:
De kleinste maat is voor mij voldoende (gebruik 'm eik. alleen voor de kop) Maar kijk in je wph even wat je max moment is dat je nodig hebt...

Hoe kleiner, hoe nauwkeuriger (meestal)

Heb overigens onderste setje van Teng besteld net :)

deze dus..
FB7266.JPG
 
Welke soort momentsleutel is het meest geschikt voor brikken? (Ik bedoel qua Nm.) Ik heb eens gekeken wat ze kosten maar dat is dus afhankelijk van het Nm-bereik waarin ze vallen.
Mijn bougies draai ik met 10Nm aan, mijn wielbouten geloof ik met 170Nm. Denk dat dat wel een redelijk normaal bereik is. Het wordt afgeraden om de onderkant van het bereik van een momentsleutel te gebruiken, soms klikken ze heel zacht of anders kunnen ze daar onnauwkeurig zijn. Daarom heb ik een 0-25 en 10-210 gekocht.

Je wilt het liefste eentje kopen die je kan her-eiken, hoewel eiken ook makkelijk zelf te doen is als je een bankschroef, wat gewichten, en je middelbareschoolnatuurkunde erbij pakt ;) . Zoals ik eerder zei, mijn zware is van Mannesmann (dacht 40 euro) en de lichte komt van de Brezan vandaan (60 euro meen ik me te herinneren). Ik vermoed dat dit wel zo'n beetje het minste is wat je voor een fatsoenlijke momentsleutel kwijt bent...
 
Heb niet superveel gereedschap, meer een uitgebreide basis uitrusting:
Div steeksleutels,
2.5 set ringsleutel (van goed tot knakenspul)
div pijpsleutels, (goed)
grote en kleinedoppenset, (Ironside, redelijk goed, kleine ratel is wel dood..)
standaard schroevendraaier setje. (Skandia)
div tangen
voelermaatjes. sproeierruimers, schuifmaat, momentsleutel. (die laatste is goed genoeg voor de keren dat ik hem gebruik)
En natuurlijk mn paradepaartje de PB inbussleutels *D
full


Voor de gene die dit setje ook hebben, is de paarse sleutel ook onbedrukt? (dat is de enige bij mij waar geen PB etc op staat, heel wazig)
 
Ik heb van 'n set inbus-sleutels van elke sleutel +/- 1,5 cm afgeslepen met 'n haakse slijper.
Ik heb nu 'n perfect setje waarmee mijn doppensetje kan omtoveren naar 'n inbusset
waarmee ik op practisch elke plaats en elke hoek bij kan komen omdat je gebruik kunt maken van alle hulpstukken van het doppenset.
Hou alleen in de gaten dat de inbus-"stukken" NIET vast in de doppen zitten en er dus uit kunnen vallen en op de onmogelijkste plaatsen terecht kunnen komen.
Neem ook 'n 1/4 inch (?) dop dan kun je ook van schroef- en kruiskop-bitjes in je set gebruik maken.

Ook heb ik het volgende gemaakt:
Neem 'n telescoopantenne van 'n bv. 'n autoradio, zaag het puntje er van af, neem 'n staafmagneetje of zaag ergens 'n stripje vanaf, schuif die in de antenne en knijp met 'n tang de magneet vast in de antenne (of met locktide) en je hebt 'n perfect stukje gereedschap voor het opvissen van boutjes, moertjes of ringetjes op moeilijke plaatsen zelfs vanuit het bougie-gat of uit het carter.
Tip: neem niet 'n te sterke magneet, die klikt overal aan vast, dat is lastig.
:]
PS: Gebruik gereedschap altijd waarvoor het gemaakt is, dus géén tang als hamer of schroevendraaier als moerensplijter EN gereedschap is ook niet bedoeld om mee te gooien OOK niet als je kwaad wordt!!
 
Laatst bewerkt:
Nee voor gooien gebruiken we stoelen en bankschroeven (die kunnen tegen een stootje) :+

Als je met gereedschap gooit is het vaak moeilijk terug te vinden dus veroorzaakt nog méér ergernis en als je met stoelen en bankschroeven gooit kun je die vaak terug vinden net achter die themopane-ruit!!
;(
 
Ik probeer ook altijd goed gereedschap aan te schaffen, mits de beurs het toelaat.
En niet alleen met sleutelen maar ook beroepsmatig( meubelmaker/vormgever) Want goedkoop is duurkoop, daar ben ik na een aantal jaren wel achter. :)
 
Ik heb dus helaas een slagschroevendraaier die alleen met bitjes werkt(8mm)

Maar TengTools heeft dus een slagschroevendraaier met doppenaansluitng? Hmmm ;)

Maar het makkelijkst is een setje 8mm bitjes met verschillende imbusmaten, natuurlijk....

He Jochem, zo'n slagschroevendraaier heb ik ook, maar bij mij kan de hele kop eraf, daaronder zit een 1/2" vierkant en daar past je 1/2" doppenset er ook op. Misschien bij jou ook zo :?

Verder werk ik ook met tengtools, handig spul inderdaad. Steeksleutels van Hazet, ringsleutels en schroevedraaiers van de Hema ofzo, compressor gratis van de buurman en de rest gejat uit de gereedschapskist thuis (werd toch niets mee gedaan O-) ).

Zelfs mijn gereedschapskist is derdehands :+ .
 
He Jochem, zo'n slagschroevendraaier heb ik ook, maar bij mij kan de hele kop eraf, daaronder zit een 1/2" vierkant en daar past je 1/2" doppenset er ook op. Misschien bij jou ook zo :?

Verder werk ik ook met tengtools, handig spul inderdaad. Steeksleutels van Hazet, ringsleutels en schroevedraaiers van de Hema ofzo, compressor gratis van de buurman en de rest gejat uit de gereedschapskist thuis (werd toch niets mee gedaan O-) ).

Zelfs mijn gereedschapskist is derdehands :+ .


Zo'n slagschroevendraaier hebbik zelf inmiddels ook ;-) Ik raak zoplangzamerhand helemaal verTengd....

Alleen nog een compressortje...Voor het werk dat ik er mee ga doen (weinig) neig ik toch wel heel erg naar een 25L variantje van de plaatselijk bouwmarkt voor €80,-... Zo'n ding is met een goede waterafsceider toch prima geschikt voor wat spuitwerk? :X
 
Die compressortjes doen het perfect voor spuitwerk aan een motor. Wel idd meteen waterafscheider werken. De afgelopen winter heb ik de motor van Wimmels gespoten met een weliswaar professionele compressor van maar 10 l ketel inhoud en dat ging ook perfect. Bij veel zaken kan je voor niet al teveel geld een kleine variant van een bovenbekerverfspuit kopen, die vooral voor decoratiewerk wordt gebruikt. Deze is perfect voor het spuiten van een motor en hij vraagt veel minder lucht dan een grote professionele verfspuit
 
Koop er dan ook nog even een slagmoersleutel van b.v Ferm bij. Lekker goedkoop en toch goed. Kun je b/v vorkpoten veel makkelijker uit elkaar halen zonder bouten te mollen
 
Hoihoi,

ben ik weer!
Als je zoekt naar een leuke en betaalbare compressor moet je eens informeren bij van Cranenbroek (www.cranenbroek.nl), je weet wel die zaak van die motorhefliften voor 55 euro's in het zuiden van 't land!
Die heeft vaak heel betaalbaar gereedschap, 'kheb er zelf een compressor gekocht met 50 liter ketel en met alle accessoires erbij (5 delige set met o.a. verfspuit en bandenpomp), extra slangenset, en een haakse slijper erbij, samen voor 120 euro!
Tis geen merkgereedschap, maar 't gaat nu al een jaar of anderhalf mee zonder problemen, en 't wordt errug intensief gebruikt momenteel |( .


(Oja, niet vergeten af te bieden bij Cranenbroek hoor :X )
 
tja wat heb ik hier liggen :P

is in de loop van al die jaren langzaam bij elkaar gegroeid :)

diverse ring-steek sleutels van gedore
diverse steeksleutels van stahlwelle en gedore
diverse ringsleutels van stahlwelle en gedore
schroevendraaiers - gedore
zijsnijtang, combinatietang en punttangen van knipex
waterpomptangen( diverse maten) van vbw
verstelbare sleutels van bahco
t-sleutels 7-8-10-13 van gedore
meetlint stahlwelle
2 doppensets van landport(huismerk fabory)
1 doppenset (merk weet ik ff niet, maar naar 15 jaar trouwe dienst nog geen dop of ratel van defect)
doorslagen en centerpunts van dormer
slagschroevendraaier van promat(huismerk lasaulec)
en zo nog diverse stukken gereedschap :) :P
 
Schopperdeschop...

Heeft iemand een adresje (bij voorkeur in den Bosch of Utrecht) wwar ik een betaalbaar stroboscoopje vandaan kan plukken?

[edit]

Laat maar...al gevonden

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
ik heb een goedkope doppenset, waarvan een zekere cornelis de ratel kapot gedraaid had, is inmiddels vervangen voor een wat steviger exemplaar. en de doppen geven een voor een de geest en die vervang ik dan voor kwaliteitspul.

speciaal gereedschap: van duitsers op de vehikel meestal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan