grind in de bocht..

Als je het maar uit je hoofd laat om af te remmen op die rommel. Ervoor, prima. Erna, ook prima. Maar niet als je erop rijd.

De verleiding is zooooo groot om je gas dicht te gooien. Niet doen; over troep moet je nog liever licht versnellen dan vertragen.

En als je de troep rechtdoor (dus sturen, motor recht, over de troep heen, en weer sturen) kunt nemen om daarna weer in te sturen is dat ook meestal geen slecht plan.
 
ik rij ook nog niet zo lang en de bochten vind ik altijd het spannendste van motorrijden. daardoor zijn bochten ook het leukst. ik zorg er altijd voor dat ik ruim van tevoren de bocht bekijk en vervolgens met een snelheid erin ga waarmee ik nog wel iets kan veranderen aan de rij richting. ik knal dus nooit een bocht in die ik niet heb kunnen bekijken of waarvan ik niet weet waar dat die naartoe gaat. ook is het erg fijn en bijna wel een must om je band lekker warm te hebben. ook moet er een goede band onder liggen, zelf een mpp (deze rijdt werelds!!!) desondanks val je echt niet zo snel door zooi in de weg, maar wel door het feit dat je schrikt. een paar keer gleed mijn achterband ook iets weg, maar door goed te kijken en niet al te erg te schrikken gebeurd er niks. hopelijk heb je er iets aan. ik ga wel binnenkort een vro volgen. Groet hessel
 
Pas nog meegemaakt:als de achterkant uitbreekt,direct het gas ietsjes los laten en hij komt vanzelf weer recht.
En bij blubber ofzo:niets doen !
Maar iedere situatie kan weer anders zijn,oefenen dus.
Succes ermee
 
En als je het helemáál niet ziet aankomen, ga je op je plaat, net als pogo.
Blij dat ik nog maar 10 tot 20km/h ging, maar het was waarschijnlijk een stukje bevoren (be-ijzeld) wegdek (terwijl het al tijden warmer was..).
Kan je niets aan doen :+
 
sowiezo altijd in het gedeelte rijden waar autobanden ook de weg raken. als je op punten rijd waar niet gereden wordt is de kans al groter.

gewoon goed vooruit kijken, maar dat leer je niet met lessen.

Goede rijschool zoeken...

Je ligt met wat zooi niet meteen op je bek als het een klein plakkaat is, is het een langer spoor dan heb je best een probleem als je het niet kan ontwijken (rechtgooien, vol de achterrem in, voorrem dr op als je goed wegdek hebt en zien waar het schip strand ofzo :P )
 
Doe jezelf een plezier: volg een VRO en zorg dat je veel kilometers maakt. Grind kom je altijd wel een keer tegen... Het gaat meestal goed, maar het ligt eraan hoeveel grind er ligt... Let altijd op of er wegwerkzaamheden zijn, want dan kun je erop wachten dat er grind ligt.

By the way: een VRO-diploma levert bij de meeste verzekeringsmaatschappijen korting op je premie op! (iets van 5% en dat voor 2 jaar of zo)
 
Is ontwijken niet mogenlijk,

Nooit van je gas af gaan, komt alle druk op je voorwiel en val je zeker als je erover gaat.
Ook bij uitbreken gewoon doorgaan waar je mee bezig bent, komt 9.5 van de 10 keer gewoon weer goed.
:N Ontwijken is wel mogelijk, en je kunt zelfs een noodstop maken midden in een bocht.
 
hoi,

Bart nog eens !

Alvast bedankt voor de reactie's, toch nog even dit: "Als ik grind of andere zooi opmerk ga ik inderdaad proberen om wat af te remmen voor de zooi, en dan probeer ik er zo weinig mogelijk door te rijden. Maar het is gewoon zo'n verrekt kriepie gevoel als m'n achterwiel zich zelfs maar een 1/2 cm-tje verzet.

Ik ben geen manneke met een voorlopig rijbewijs... Heb idd wel 11 jaar geleden m'n rijbewijs afgelegd, en heb nu pas een jaar de fiets, en niet al te veel km's. Maar ik rij defensief, en kijk goed uit m'n doppen voor anderen die mij 9 op 10 niet zien of gezien hebben.

DUS:


Heb ondertussen al uit afgeleid dat je
1. Ver vooruit moet kijken, iets wat ik wel al deed moet ik toegeven
2. Vooral niet remmen in de zooi
3. Vooral niet ontkoppeld door de bocht gaan
4. Eventueel bijsturen en 'recht' door de zooi, en dan corigeren
5. Eventueel wat gas bij
6. Niet als een stijve hark op de motor zitten (losjes dus ?)

Ben ik goed aan het luisteren ?

Reageer alvast verder over de rubriek "GRIND" ! blijkt vele mensen bezig te houden...
 
hoi,

Bart nog eens !

Alvast bedankt voor de reactie's, toch nog even dit: "Als ik grind of andere zooi opmerk ga ik inderdaad proberen om wat af te remmen voor de zooi, en dan probeer ik er zo weinig mogelijk door te rijden. Maar het is gewoon zo'n verrekt kriepie gevoel als m'n achterwiel zich zelfs maar een 1/2 cm-tje verzet.

Ik ben geen manneke met een voorlopig rijbewijs... Heb idd wel 11 jaar geleden m'n rijbewijs afgelegd, en heb nu pas een jaar de fiets, en niet al te veel km's. Maar ik rij defensief, en kijk goed uit m'n doppen voor anderen die mij 9 op 10 niet zien of gezien hebben.

DUS:


Heb ondertussen al uit afgeleid dat je
1. Ver vooruit moet kijken, iets wat ik wel al deed moet ik toegeven
2. Vooral niet remmen in de zooi
3. Vooral niet ontkoppeld door de bocht gaan
4. Eventueel bijsturen en 'recht' door de zooi, en dan corigeren
5. Eventueel wat gas bij
6. Niet als een stijve hark op de motor zitten (losjes dus ?)

Ben ik goed aan het luisteren ?

Reageer alvast verder over de rubriek "GRIND" ! blijkt vele mensen bezig te houden...

1) Klopt, moet je altijd doen, sowieso als je goed door een bocht wil komen moet je door de bocht heen kijken en niet naar de grond.
2) Remmen is geen optie idd.
3) Lijkt me persoonlijk, maar houd rekening dat als je ontkoppelt en je gaat te zacht dat je dan ineens ook op je plaat ligt door een te lage snelheid.
4) Als er ruimte voor is en je kunt rechtdoor door de zooi, lijkt me dit het veiligst. Wel denken aan het tegemoetkomend verkeer.
5) Gas bij in de zooi, dan weet je zeker dat je op je plaat gaat.
6) Stijve harken hebben meestal angst en angst is nooit goed op een motor.

Dat stukje over tegenovergesteld sturen klopt, alleen je moet wel weten dat je dan als je al een bocht aan t maken bent je daardoor ineens een stuk scherper die bocht zal maken en als je dit nooit gedaan hebt zal het in zo'n situatie dubbel eng zijn voor de eerste keer.
 
Van een goede instructeur wel hoor.

stupid.gif


vanaf les 1 al hier zo ongeveeer :Y
 
Dat stukje over tegenovergesteld sturen klopt, alleen je moet wel weten dat je dan als je al een bocht aan t maken bent je daardoor ineens een stuk scherper die bocht zal maken en als je dit nooit gedaan hebt zal het in zo'n situatie dubbel eng zijn voor de eerste keer.


Tegenovergesteld sturen?

Wat, moet je in een bocht naar links naar rechts gaan sturen ofzo? Dan lig je zeker! :?
 
Is ontwijken niet mogenlijk,

Ook bij uitbreken gewoon doorgaan waar je mee bezig bent, komt 9.5 van de 10 keer gewoon weer goed.

Hier ben ik het helemaal mee eens, gewoon gas erop houden (of héél klein beetje verminderen) verder niks doen, stuur losjes vasthouden, komt het meestal goed.
:Y
 
hoi,

.....

3. Vooral niet ontkoppeld door de bocht gaan

.....

Waarom niet? Het is mij juist geleerd op een anti-slipcursus.

Ik moet dagelijks een scherpe bocht draaien om mijn garage in te komen. Ja, in het grind. Dat gaat het best met ingeknepen koppeling. Als je je koppeling inknijpt heb je geen voor- of achterwaartse krachten op je (achter)wiel, dus heb je de maximale zijdelingse weerstand. Eitje.
 
Ik ging laatst bijna op mijn plaat doordat er een boomstronk op de weg lag in een 30 km gebied in een bocht B|

Ik kwam net de bocht door, ligt dat ding ineens 3 meter voor je wiel :X

Op zo'n moment weet je pas hoe snel je kunt denken :9

Mijn eerste gedachte was uitwijken, maar na het rechtopzetten van de motor besefte ik me dat ik dat niet ging redden. Toen wilde ik dus remmen, waarbij ik aan een verhaaltje hier op MF moest denken. Toen snel weer iets gas gegeven, en zo er overheen gedenderd. Ik denk dat mijn wielen wel 30 cm van de grond af kwamen.

Het enige wat ik daarna nog dacht was: YES, IK ZIT NOG *o*





En dat allemaal in 3 meter :+
 
Keith Code, "Twist of the wrist" lijkt me wel een aanrader voor je..

Daar staat een heel stuk in over de x (moet zelf ff beter lezen denk ik..) overlevingsreacties die je niet moet gebruiken op een motor... en wat gas dichtdraaien etc doet met je rijlijn..

zoiezo een leuk boek wat hier ergens op t forum wel rondzwerft als e-book..

leesze! *O*
 
Gewoon voorzichtig rijden.
jaarlijks rij ik zo'n 10.000 over sec. wegen, en daar ligt vanalles, afhankelijk of het aardappel rooitijd is of de bieten campagne bezig is etc.

Gr,
Henk
 
Tegenovergesteld sturen?

Wat, moet je in een bocht naar links naar rechts gaan sturen ofzo? Dan lig je zeker! :?

Als je een bocht naar rechts maakt, geef je een trekje aan de linkerkant van je stuur waardoor je naar rechts valt en dus snel kunt insturen.
 
hier Bart nog eens...

Heb dat al eens uitgetest (in het rechte eind), zo een kort duwtje bv. RECHTs tegen je stuur, en je wijkt inderdaad wat uit naar LINKS !? Raar maar waar, je rij-lijn verplaatst zich een stuk !

Nuttige tip dus !

Ook die link met nieuwsbrieven voor motor-rijders is SUPER, en het handboek die ik kreeg doorgemaild van onze collega-motaar !

Allen vele dank alvast, en ga maar verder met het geven van nuttige tips !

Bart dus .
 
Terug
Bovenaan Onderaan