Grip/tractie bij koud weer

Droog en koud heb je met toerbanden nog steeds veeel grip, bij sport banden minder maar als het moderne sportbanden zijn heb je zeker nog 70% van de grip. (dat is meer dan de meeste mensen ooit gebruiken)
Ik zou persoonlijk de bandenspanning niet verlagen in de winter.
Bij niet zo goede omstandigheden is gevoel en feedback veel belangrijker dan ultieme grip.
Als de band minder druk heeft heb je meer vervorming en dan uit zich soms als onstabiel.
Meer band oppervlakte op de weg betekent ook dat je band meer contact maakt met het koude wegdek.
 
Jij durft nogal wat te beweren.....
Ik werk elke dag met motorbanden, maar ik zal echt geen 70% grip durven garanderen. Bij lange na niet zelfs.
Ook niet bij laatste generatie sportbanden van de grote merken.

Trouwens, bandenspanning verlagen doet men op straat niet voor meer mechanische grip, maar om meer vervorming te krijgen. Die extra vervorming brengt namelijk warmte in de band, en dat is (vooral bij sportbanden) het allerbelangrijkst m.b.t. de grip.
Die extra opwarming is meer dan de afkoeling van het koude wegdek.
 
Jij durft nogal wat te beweren.....
Ik werk elke dag met motorbanden, maar ik zal echt geen 70% grip durven garanderen. Bij lange na niet zelfs.
Ook niet bij laatste generatie sportbanden van de grote merken.

Trouwens, bandenspanning verlagen doet men op straat niet voor meer mechanische grip, maar om meer vervorming te krijgen. Die extra vervorming brengt namelijk warmte in de band, en dat is (vooral bij sportbanden) het allerbelangrijkst m.b.t. de grip.
Die extra opwarming is meer dan de afkoeling van het koude wegdek.
Veel mensen durven nogal wat te beweren.(zoals je laatste bewering...)
Ik beweer niet dat ik 100% gelijk heb.

Mijn schatting kwam uit ervaringen met banden die gemonteerd zijn op mijn motoren en bereden door mij heel het jaar door.
En bij temperaturen rond de 0-4 graden bij droog weer en een propere weg heb je gewoon wel heel veel grip met toer- en moderne sportbanden.
Ik heb net eens gezocht of mijn bewering onderzocht is en heb enig resultaat:
Bij 3 graden op de grafiek lees je ongeveer 0. 63
Bij 30 graden 0.77
Bij 40 graden 0. 85

70 procent van 0.85 is 0.595 wat meer is dan 0.63
Dus mijn gok/gevoel vak 70% lijkt me niet helemaal van de pot gerukt.


Natuurlijk heb je in de winter meer kans op vuil, vocht, blaadjes, enzovoort
Dus nog steeds niet te zot doen.
 

Bijlagen

  • 442871_1_En_8_Fig11_HTML.gif
    442871_1_En_8_Fig11_HTML.gif
    11,8 KB · Weergaven: 5
Bij 3 graden op de grafiek lees je ongeveer 0. 63
Bij 30 graden 0.77
Bij 40 graden 0. 85

70 procent van 0.85 is 0.595 wat meer is dan 0.63
Dus mijn gok/gevoel vak 70% lijkt me niet helemaal van de pot gerukt.
Niet dat ik je niet meteen geloof, maar voor welk materiaal geldt deze grafiek? :+
Bandenfabrikanten zijn eindeloos bezig met het afmengen van materialen om bepaalde eigenschappen bij specifieke omstandigheden beter naar boven te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat je een universele frictie-karakteristiek hiervan kan maken.

Edit: ik kon hem er niet zo snel in vinden, maar bekijk dit document 'even'. Kunnen we allemaal nog veel van leren denk ik ;). Hij staat al heel lang op mijn lijstje om te lezen. Komt wel uit 2001, maar gelukkig verandert natuurkunde niet zo snel.
 

Bijlagen

  • Michelin_Tire_Grip.pdf
    4,5 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen week elke dag gereden en heb -wederom- vastgesteld dat de grip op koud/vochtig wegdek ECHT een stuk minder is. De grens (je voelt de band glijden) is al snel bereikt. Het vuile wegoppervlak helpt ook niet mee...


1609582446667.png

BT45/BT46
 
Laatst bewerkt:
De heidenautjes doen t prima ,eigenlijk beter als de grip iets minder wordt })
 
Mooie uitliginkjes hier allemaal ...

Ik rijd met Michelin Road 5, een band die heel goed bij mij rijstijl past, en die mij bij natte baan niet in de steek laat. Ook al ga ik bij natte baan een heel stuk trager door de bochten, maar dat ligt meer aan het gevoel "tussen mijn oren".

Maar tijdens de laatste 15km naar "den top" twee dagen terug, had ik toch liever banden gehad die een beetje neigen naar het volgende type:

 
Niet dat ik je niet meteen geloof, maar voor welk materiaal geldt deze grafiek? :+
Bandenfabrikanten zijn eindeloos bezig met het afmengen van materialen om bepaalde eigenschappen bij specifieke omstandigheden beter naar boven te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat je een universele frictie-karakteristiek hiervan kan maken.

Edit: ik kon hem er niet zo snel in vinden, maar bekijk dit document 'even'. Kunnen we allemaal nog veel van leren denk ik ;). Hij staat al heel lang op mijn lijstje om te lezen. Komt wel uit 2001, maar gelukkig verandert natuurkunde niet zo snel.
Voor banden :)
Bron: Friction Coefficient of Pneumatic Tires and Bitumen Roads


Natuurlijk is elke band anders en geld die grafiek maar voor 1 band.
Het was gewoon als vergelijking en om duidelijk te maken dat die 70% een realistisch getal is.
Het is ook een beetje misleiding van mijn kant want de grafiek gaat maar tot +-4 graden en niet nog lager.
Want de grip zakt inderdaad opeens exponentieel onder de 2-4 graden zoals je kan zien in de documentatie van Michelin.
 
Veel mensen durven nogal wat te beweren.(zoals je laatste bewering...)
Ik beweer niet dat ik 100% gelijk heb.

Mijn schatting kwam uit ervaringen met banden die gemonteerd zijn op mijn motoren en bereden door mij heel het jaar door.
En bij temperaturen rond de 0-4 graden bij droog weer en een propere weg heb je gewoon wel heel veel grip met toer- en moderne sportbanden.
Ik heb net eens gezocht of mijn bewering onderzocht is en heb enig resultaat:
Bij 3 graden op de grafiek lees je ongeveer 0. 63
Bij 30 graden 0.77
Bij 40 graden 0. 85

70 procent van 0.85 is 0.595 wat meer is dan 0.63
Dus mijn gok/gevoel vak 70% lijkt me niet helemaal van de pot gerukt.


Natuurlijk heb je in de winter meer kans op vuil, vocht, blaadjes, enzovoort
Dus nog steeds niet te zot doen.
Nee.
Ten eerste gaat dit artikel over autobanden. Motorbanden werken echt heel anders.
Ten tweede hadden we het over sportbanden, en niet "zomaar een band". Sportbanden hebben een veel kleiner temperatuurbereik waarin ze werkzaam zijn. Daar ga je echt geen 70% grip bij overhouden bij normaal gebruik.
 
Nee.
Ten eerste gaat dit artikel over autobanden. Motorbanden werken echt heel anders.
Ten tweede hadden we het over sportbanden, en niet "zomaar een band". Sportbanden hebben een veel kleiner temperatuurbereik waarin ze werkzaam zijn. Daar ga je echt geen 70% grip bij overhouden bij normaal gebruik.
Je zegt nee maar komt niet met documentatie/onderzoek. (moeilijk te vinden vond ik, daarom het onderzoek over autobanden)

Ik heb duidelijk vermeld toerbanden en moderne sport banden.
Met mijn S22 en S21 had ik deze ervaring vorige winter en deze winter.

Ik bedoel met sportbanden niet de half circuit banden zoals de Supercorsa maar banden zoals de s21/22 of sportsmarts....

Ik denk dat de vraag van de OP genoeg beantwoord is.
 
Je zegt nee maar komt niet met documentatie/onderzoek. (moeilijk te vinden vond ik, daarom het onderzoek over autobanden)

Ik heb duidelijk vermeld toerbanden en moderne sport banden.
Met mijn S22 en S21 had ik deze ervaring vorige winter en deze winter.

Ik bedoel met sportbanden niet de half circuit banden zoals de Supercorsa maar banden zoals de s21/22 of sportsmarts....

Ik denk dat de vraag van de OP genoeg beantwoord is.
Frank heeft ongelijk?
 
Ligt aan de band, een MPR band komt wel op temperatuur. Dat zal gelden voor de meeste "Toer" banden.
Ik liet bij kou er wel eens een 0,2 bar uit, beweegt de band wat meer en dat geeft ook snellere warmte in de band.
Maar de grip is echt wel ok tegenwoordig, ook bij kou.

Een echte sportband is een stuk lastiger.

Zeker voor de gemiddelde mooi weer rijder die op zijn buikschuiver een sportband moet hebben want "sport" en "mooi profiel"
Maar die krijgen bij 30 graden plus de band ook niet op temperatuur.

Een sportband is nl. bedoeld voor "sportief" rijden, dat wordt wel eens vergeten ;) (niet voor sport model)
En een koude sportband is echt wel opletten wanneer deze koud is.
En met opletten bedoel ik opletten, rijden lukt wel hoor.
:^

Ik heb op één motorfiets een setje Pirelli SC's zitten en dat zijn loeders in de kou en regen, levensgevaarlijke ondingen. een nieuw setje ligt klaar want ze komen en weer onder.

Ik weet absoluut niet of het wishfull thinking is, maar na op de droge weg, na de pekelperiode, heb ik altijd het idee dat ik met mijn Bridgestones beduidend meer grip heb dan op een vervuilde zomerweg. Het asfalt lijkt door de pekel en het schoon en droogrijden door de auto's echt gereinigd van alle vieze troep die het wegdek gladder maken.

Voor mij is de meest betrouwbare test de voorrem, het moment van blokkeren van het voorwiel is wvm betreft een behoorlijke indicatie voor de grip op het asphalt. Achterwielslip is moeilijker te doseren en in de bochten wil je eigenlijk zo min mogelijk uitstap hebben...
 
Koud maar schoon en droog wegdek met de zon erop geeft een heleboel grip. Veel meer dan je zou vermoeden midden in de winter. Komt het in de buurt van schoon & droog midden in de zomer? Uiteraard niet, maar het kan hoe dan ook hard zat voor openbare weggebruik. Beetje voorzichtig aftasten en je kunt de bochten prima hard pakken.

De combinatie koud & nat moet je serieus voor oppassen, maar gelukkig was dat al bevestigd in dit draadje.
 
En ik vind dat je op de openbare weg eerst een proefrondje mag rijden. Ik heb best wel mijn vaste routetjes waar de paarden los mogen. Eerst verkennen, dan een paar rondjes. Weet je ook gelijk of ze staan te laseren
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Je zegt nee maar komt niet met documentatie/onderzoek. (moeilijk te vinden vond ik, daarom het onderzoek over autobanden)

Ik heb duidelijk vermeld toerbanden en moderne sport banden.
Met mijn S22 en S21 had ik deze ervaring vorige winter en deze winter.

Ik bedoel met sportbanden niet de half circuit banden zoals de Supercorsa maar banden zoals de s21/22 of sportsmarts....

Ik denk dat de vraag van de OP genoeg beantwoord is.
Dat komt omdat de motorbandenfabrikanten dit soort onderzoeken voor zichzelf houden. En de markt is te klein om een onafhankelijk onderzoek op te starten, dat is simpelweg te duur.

Daarnaast denk ik dat je mij verkeerd begrijpt. Ik zeg dus niet dat je NOOIT 70% grip kan hebben met een moderne sportband onder slechte omstandigheden, ik zeg dat je er niet zomaar van uit kan gaan. Er zijn zat banden en zat omstandigheden waarin je dit percentage niet zal gaan halen......

Elk jaar weer krijg ik schademotoren van klanten die ineens onvoldoende grip van hun banden hadden. En ja, dat kan heel goed komen door een glad stuk wegdek, maar maakt dat uit? Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dat weten we allemaal.
Maar de grip van jouw banden is soms niet meer dan op de slechtste plek. En als je daar pas achter komt als je al in een greppel ligt (of erger), dan is het te laat. Vandaar dat ik (redelijk fel) ageer tegen dit soort opmerkingen die (onnodig) gevaarlijke situaties op kunnen leveren.
 
Elk jaar weer krijg ik schademotoren van klanten die ineens onvoldoende grip van hun banden hadden. En ja, dat kan heel goed komen door een glad stuk wegdek, maar maakt dat uit? Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dat weten we allemaal.
Zo hier ook; bij 4C onderuit gegaan op een (gladde?) rotonde. Ik reed echt als een bejaarde en amper hellingshoek omdat ik de band al eerder voelde glijden. Op de rotonde begon achterwiel gewoon te glijden en er was geen houden meer aan...

Als je het mij vraagt had ik misschien 25% grip.

Edit: ja de weg was vochtig/nat, maar wel ruim boven 0C én ik had er al zo'n 30km snelweg op zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt omdat de motorbandenfabrikanten dit soort onderzoeken voor zichzelf houden. En de markt is te klein om een onafhankelijk onderzoek op te starten, dat is simpelweg te duur.

Daarnaast denk ik dat je mij verkeerd begrijpt. Ik zeg dus niet dat je NOOIT 70% grip kan hebben met een moderne sportband onder slechte omstandigheden, ik zeg dat je er niet zomaar van uit kan gaan. Er zijn zat banden en zat omstandigheden waarin je dit percentage niet zal gaan halen......

Elk jaar weer krijg ik schademotoren van klanten die ineens onvoldoende grip van hun banden hadden. En ja, dat kan heel goed komen door een glad stuk wegdek, maar maakt dat uit? Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dat weten we allemaal.
Maar de grip van jouw banden is soms niet meer dan op de slechtste plek. En als je daar pas achter komt als je al in een greppel ligt (of erger), dan is het te laat. Vandaar dat ik (redelijk fel) ageer tegen dit soort opmerkingen die (onnodig) gevaarlijke situaties op kunnen leveren.
Ik snap het.
Ik zal het nog eens melden.
In ideale omstandigheden (proper droog wegdek met een beetje zon) heb je nog veel grip, zelfs bij temperaturen rond 2-4 graden.

Maar je moet weten dat het wegdek meestal niet proper is in winterse omstandigheden.
Zout, olie, vocht, dauw,blaadjes,....
En een beetje vocht heeft veel impact op je grip niveau als het zo koud is. Veel meer dan bij warme temperaturen.
En met minder grip reserve is de kans dat je een slipper opvangt kleiner door minder grip.

Daarom dat een slippertje redden op droog wegdek bij 25 graden goed lukt maar in de regen is dat al helemaal anders.


De enige keer dat ik gevallen ben (tot nu toe) met de motor was toen ik even stilstand in de winter om een sms te versturen en mijn koppelingskabel brak.
Ik moest de koppeling bedienen met de hevel op het blok om weg te rijden maar blijkbaar stond ik net op een rijmplek.
Mijn wiel begon te draaien toen ik de koppeling losliet maar ik bleef staan en viel gewoon om aan 3 per uur.
 
:^

Ik heb op één motorfiets een setje Pirelli SC's zitten en dat zijn loeders in de kou en regen, levensgevaarlijke ondingen. een nieuw setje ligt klaar want ze komen en weer onder.

Ik weet absoluut niet of het wishfull thinking is, maar na op de droge weg, na de pekelperiode, heb ik altijd het idee dat ik met mijn Bridgestones beduidend meer grip heb dan op een vervuilde zomerweg. Het asfalt lijkt door de pekel en het schoon en droogrijden door de auto's echt gereinigd van alle vieze troep die het wegdek gladder maken.

Voor mij is de meest betrouwbare test de voorrem, het moment van blokkeren van het voorwiel is wvm betreft een behoorlijke indicatie voor de grip op het asphalt. Achterwielslip is moeilijker te doseren en in de bochten wil je eigenlijk zo min mogelijk uitstap hebben...
Daarom is het ABS uitgevonden, voor al die mensen die uit paniek hun remgreep te hard intrekken met alle gevolgen van dien.
 
Yep, en als je paniekgrens hoog ligt? Boven de ABS grens? Zonder ABS kan je harder remmen dan met
 
Yep, en als je paniekgrens hoog ligt? Boven de ABS grens? Zonder ABS kan je harder remmen dan met
In principe is dat zo (al is dat verschil er bij de moderne abs-systemen al een poosje eigenlijk niet meer), maar het vergt een onmenselijk geoefende motorrijder om onder elke denkbare omstandigheid nooit te schrikken, en dus altijd en meteen volmaakt te remmen.

D.m.v. oefening kun je (leren weg te blijven uit situaties waarin je overmand wordt door onvoorziene gekkigheid, en) de paniekgrens verleggen, en/of de tijd die je nodig hebt om jezelf na schrikken te herpakken verkorten. Maar dan geldt steeds: zelfs de meest geoefende motorrijder is en blijft een mens, en die gaat een keer overvallen worden door een situatie die niet was voorzien, met schrik tot gevolg. En als mensen schrikken vallen ze onherroepelijk terug op hun natuurlijke onvermogen, oftewel menselijke klunzigheid... (mensen zijn niet gemaakt om zich sneller voort te bewegen dan ze op eigen kracht kunnen lopen, hetgeen zich uit in o.a. fysieke kwetsbaarheid, waarneming en reactiesnelheid, of beter -traagheid).

Overigens is al in de jaren zeventig van de vorige eeuw bewezen dat uitwijken in verreweg de meeste situaties de betere (want snellere) optie is t.o.v. remmen (al was er toen geen ABS op motoren natuurlijk...), dus waar hebben we het over? ;)
 
Laatst bewerkt:
Yep, en als je paniekgrens hoog ligt? Boven de ABS grens? Zonder ABS kan je harder remmen dan met

Sommige mensen snappen technieken niet, en denken dat ze het allemaal wel weten/kunnen of kennen...
Een zeer geoefend coureur (F1 of Moto GP) zal hier al moeite mee hebben, laat staat een jut jul die een paar duizend kilometers per jaar rijdt.
 
Ik heb geen auto en rij bijna elke dag op de motor. Heb al 2 winters op Supercorsa´s gereden. Omdat ik in de de regen minder sportief rij dan op droog wegdek en in winter minder sportief dan in de zomer (laatste kneedown op de laatste warme dag in november met 15C gedaan) glijdt of slipt er helemaal niets. Sterker nog, in de zomer verliezen mijn banden wel eens hun grip omdat ik dan de grenzen opzoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan