Grip/tractie bij koud weer

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste forummers,

We weten allemaal dat een warme band op een warme weg de meeste grip heeft.

Een natte weg heeft dat veel minder maar hoe zit dat met koud weer. Droog maar koud.

- heb je dan beduidend minder grip?
- krijg je je banden überhaupt wel op temperatuur?

Alvast bedankt voor de inbreng....
 
Laatst bewerkt:
Valt met de moderne banden allemaal reuze mee. V.w.b. “veel minder grip op een natte weg”: zo vreselijk groot is dat verschil in de praktijk echt niet, wegen worden niet ineens onbegaanbaar omdat er een beetje water op valt. Wat wegen vooral glad maakt is vervuiling (gelekte olie of diesel, modder, natte bladeren, slijtage), of bevriezing natuurlijk, maar dan moet het nog wat kouder worden. Dat kun je in principe allemaal zien, en v.w.b. gelekte brandstoffen kun je aan de hand van het wegverloop gemakkelijk voorspellen waar die sporen zich bevinden. Dus d.m.v. logisch denken, ver voorruit kijken en plannen, en je rijlijnen slim kiezen kun je de plekken waar je gladheid mag verwachten heel simpel ontwijken, en toch nog (of beter: juist) stevig doorrijden, als je dat wilt.

v.w.b. temperatuur: bij de huidige buitentemperaturen ga je geen enkele motorband op werktemperatuur krijgen c.q. houden, tenzij je je met een continue rolling burn-out voortbeweegt, en ondertussen met de voorrem op de blokkeer grens remt. Die combinatie gaat je niet lukken. Je mag er dus van uit gaan dat de banden niet precies datgene doen wat de fabrikant bedoelde (vervorming vooral), maar als je gewoon wat gelijkmatiger rijdt - ver voorruit kijken, denken en plannen dus - merk je daar eigenlijk niet zoveel van.

Sowieso bieden banden heel veel meer grip dan de gemiddelde motorrijder denkt, dus als je gewoon ontspannen - en dat ontspannen is wel belangrijk - je ding blijft doen hoef je je nergens echt zorgen over te maken.

En als je het niet vertrouwd: er staat niemand met stopwatch jouw rondetijden op te nemen, neem ik aan, dus je kunt het dan gewoon kalmer aan doen. Zorg dat je ontspannen op de motor zit, dat is i.c.m. kijktechniek en het voorkomen van al te plotselinge aflast veranderingen eigenlijk het belangrijkste, want dan stabiliseert het ding zich vanzelf als je toch een glad plekje over het hoofd had gezien.

edit:

Controleer ook je bandenspanning even, want door de recente daling van de buitentemperatuur kan die zomaar lager zijn dan voorgeschreven. In dat geval even corrigeren naar om en nabijde voorgeschreven bandenspanning, want vooral het sturen met een te zachte voorband is gewoon kudt.
 
Laatst bewerkt:
... maar hoe zit dat met koud weer. Droog maar koud.

- heb je dan beduidend minder grip?
- krijg je je banden überhaupt wel op temperatuur?

Ligt aan de band, een MPR band komt wel op temperatuur. Dat zal gelden voor de meeste "Toer" banden.
Ik liet bij kou er wel eens een 0,2 bar uit, beweegt de band wat meer en dat geeft ook snellere warmte in de band.
Maar de grip is echt wel ok tegenwoordig, ook bij kou.

Een echte sportband is een stuk lastiger.

Zeker voor de gemiddelde mooi weer rijder die op zijn buikschuiver een sportband moet hebben want "sport" en "mooi profiel"
Maar die krijgen bij 30 graden plus de band ook niet op temperatuur.

Een sportband is nl. bedoeld voor "sportief" rijden, dat wordt wel eens vergeten ;) (niet voor sport model)
En een koude sportband is echt wel opletten wanneer deze koud is.
En met opletten bedoel ik opletten, rijden lukt wel hoor.
 
Beste forummers,

We weten allemaal dat een warme band op een warme weg de meeste grip heeft.

Een natte weg heeft dat veel minder maar hoe zit dat met koud weer. Droog maar koud.

- heb je dan beduidend minder grip?
- krijg je je banden überhaupt wel op temperatuur?

Alvast bedankt voor de inbreng....
Een normale straatband warmt ook in de winter gewoon voldoende op omdat de warmte ontstaat door vervorming onder het rijden in de band zelf en de band door de keuze van de rubber-samenstelling een groot bereik aan "bruikbare temperatuur" heeft. Deze "wrijving op moleculair niveau" (ik noem het maar even zo bij gebrek aan beter) is bij gelijke snelheid en belading gelijk (en dus onafhankelijk van de buitentemperatuur. Het duurt uiteraard wel iets langer omdat de band kouder is als je vertrekt. Op schoon wegdek kun je er gewoon van uit gaan dat een straatband voor straat-legaal rijgedrag veel meer grip in huis heeft dan je nodig hebt.

In deze tijd van het jaar is dat "schoon wegdek" een veel grotere spelbreker: o.a. resten plantaardig materiaal (rottende bladeren) en klei/grond (na het binnenhalen van de oogst, ook na het schoonwegen van de weg blijft er een laagje achter) of een laag zout(gedraagt zich droog als een dun laagje zand en nat alsof er een beetje zeepsop op de weg ligt: iets "glibberiger" dan schoon asfalt, maar een stuk minder glibberig dan ijs) zijn voor een band veel lastiger om houvast op te creëren. (want was heb je aan grip op iets dat zelf over het wegdek kan schuiven??).

Wat temperatuur doet op een circuit?? Geen idee, dan moet ik speculeren.
In ieder geval hoef je daar minder rekening te houden met vuil wegdek door bovenstaande oorzaken. Voor de rest is een circuit door de totaal andere snelheid en belasting "another world" voor een ander soort band, geoptimaliseerd voor een ander soort gebruik (waar ik verder geen voor deze vraag zinnige ervaring mee heb)
 
Natuurlijk komt er temperatuur in de banden, ook bij lage omgevings- en asfalttemperatuur. Maar ik betwijfel zeer - sterker nog, we hebben het uit nieuwsgierigheid ooit eens gemeten - of je de banden binnen het door de fabrikant bedoelde temperatuurdebiet krijgt resp. houdt (de bedoelde "werktemperatuur").
Je kunt dat trouwens zelf ook gemakkelijk testen, door je duimnagel in het oppervlak van de band te duwen. Dat vraagt direct na een lange en geïnspireerde rit bij 10 graden Celsius meer kracht dan na zo'n zelfde ritje bij een meer zomerse temperatuur. De band levert dus iets aan flexibiliteit in, en zal daardoor trager vervormen.

Nu is dat tegenwoordig ietsjes minder belangrijk geworden, want om straatbanden ook bij lage temperaturen, al dan niet i.c.m. nattigheid, goed te laten functioneren zie je fabrikanten de laatste jaren steeds zachtere/flexibelere compounds (oppervlak) gebruiken, vooral bij voorbanden. Daarom slijten, bijvoorbeeld, sport-toer voorbanden - bij sportief gebruik op een zware toerfiets - tegenwoordig met gemak 2 keer zo hard als een jaar of 10 geleden, maar ze bieden wel aanmerkelijk meer grip onder uiteenlopende omstandigheden. Bij echte sportbanden ligt dat (temperatuur-gevoeligheid) iets genuanceerder, want die zijn meestal bedoelt om in een hoger temperatuurdebiet gebruikt te worden, maar ook daarmee kun je in principe nog prima rijden, vooropgesteld dat je dat wat gelijkmatiger doet.

Op het circuit geldt in principe hetzelfde, alleen worden daar idd andere banden voor gemaakt, die bedoelt zijn om in een nog hoger temperatuurdebiet te werken (daar waar straatbanden al snel zullen gaan smeren, oftewel oververhit raken).

Blijft overeind dat vervuiling van het openbare wegdek - zeker in dit jaargetijde - de grootste boosdoener is, en als je dat weet dan kun je daar naar rijden, en is er niet zoveel aan de hand. Veel linkere soep vind ik de overgang naar de vroeger invallende duisternis, met laagstaande zon enzo, waardoor je als motorrijder nog minder vaak zult worden waargenomen dan normaliter al het geval is (en die trouwens ook de eigen waarneming beïnvloedt).
 
Ik heb nu met de kou en regen behoorlijk last van weinig grip met name bij mijn achterwiel.
De eerste paar km merk ik dat bij korte langzame bochten de motor graag een stapje opzij zet en ook bij rustig terugschakelen wil het achterwiel nog wel eens kort doorslippen. Ik rij zeker bij deze omstandigheden heel rustig en geleidelijk. Bij droog en warmer weer op dezelfde banden heb ik nergens last van.

BMW R1100S met Bridgestone BT023 (dot eind 2016)

Ik vermoed bij mij dat er eerder wat mis is met deze specifieke band dus ga er een andere op leggen (rij er nu simpelweg niet met vertrouwen op en dat is niet prettig) maar over het algemeen doe je er denk ik altijd goed aan om bij koud en nat weer een stuk rustiger te rijden.
 
Wat wegen vooral glad maakt is vervuiling (gelekte olie of diesel, modder, natte bladeren, slijtage), of bevriezing natuurlijk, maar dan moet het nog wat kouder worden.
En rubber afzettingen op het asfalt; veel grip bij droog weer, bij nat is het superglad. Moeilijk tot niet te zien. Dat heeft mij mn 1e tiger gekost op een krappe rotonde waar veel vrachtverkeer (lekker wringende banden) rijdt. Sinds toen rijd ik altijd extreem voorzichtig op natte rotondes bij industrieterreinen.

En als je het niet vertrouwd: er staat niemand met stopwatch jouw rondetijden op te nemen, neem ik aan, dus je kunt het dan gewoon kalmer aan doen. Zorg dat je ontspannen op de motor zit, dat is i.c.m. kijktechniek en het voorkomen van al te plotselinge aflast veranderingen eigenlijk het belangrijkste, want dan stabiliseert het ding zich vanzelf als je toch een glad plekje over het hoofd had gezien.
Dit denk ik sinds die tijd inderdaad. 'Heb niemand iets te bewijzen'.
 
Rij het hele jaar door, wel de eerste keer de winter in met de MT09 op Bridgestone S22's.
Heb al meerdere malen gehad dat de band een stapje opzij zet (nog niet in de bochten, wel bij accelleratie of naar beneden schakelen)
Koude banden hebben "minder grip", anders zouden circuitrijders geen bandenwarmers gebruiken.
In de regen krijg ik mijn banden goed op temperatuur. Die voelen na een ritje van 30km landweg aardig warm aan.

Met de VFR had ik er Road 5's op zitten. Ik ben enkel in de sneeuw onderuit gegaan of ijzelplekken, bij koud weer hebben die banden nooit geslipt.
Toch altijd opletten en rustig je motor en banden op temperatuur krijgen als het koud is.
 
Valt niet veel zinnigs over te zeggen, hangt af van teveel factoren.
Lucht- en asfalttemperatuur, wel of geen zon, welke band, welke motor, welke rijstijl, welke bandenspanning, welke ondergrond etc.....

In zijn algemeenheid kan je met de meeste sport/tourbanden de winter wel doorrijden totdat het glad wordt.
Met sportbanden of zelfs semi-circuitbanden gaat de grip al vlot achteruit.
 
Gewoon voorzichtig rijden, dus niet lomp aan het gas hangen en ‘plat door de bochten’...en je komt een heel eind.

IjJzel ed moet je de weg niet op opgaan. Gaat al bij de oprit van je huis al mis....8-) ( ik was gelukkig op de trapfiets want motoren van mij staan in de koude maanden op stal)
 
Heb onder mijn s33 bridgestone s22's zitten, koud en droog durf ik wel te zeggen dat ik 90% van m'n normale grip heb.
Meestal probeer ik een middels hard te slalommen,gas te geven en te remmen erachter te komen hoeveel grip ik die dag heb, glijd de boel alle kanten op dan hou ik me dat moment in.
Zo niet dan gaan we die dag lekker lol trappen :+ .
 
Trouwens, op de transalp heb ik geen ABS zitten en rij met diablo rosso 2´s, p een natte dag juist bij het buiten rijden een keer op de achterrem stampen is ook leuk om te testen hoe glad het is :+
 
CIMG2989-660x330.jpg
 
In situaties met weinig grip (in dit geval, koud) ga je snel verstijven. Dat gaat dus ten koste van jouw ontspanning, en die stijfheid ga je overbrengen op de motor. Dit verslechtert het weggedrag nog meer dan de omstandigheden al doen en kun je dus niet gebruiken. Bovenop het feit dat zelfvertrouwen snel verdwijnt wanneer het asfalt koud en nat is, en dan durf je bochten al helemaal niet meer degelijk te nemen. Resultaat : als een chickenshit door de bochten rollen zonder aandrijving. Wil niet zeggen dat dat gegarandeerd fout is - wil wel zeggen dat je de kans op een glijer waarschijnlijker maakt.

In deze omstandigheden wil je juist grip creëren. Bochten inremmen om druk op de voorvork en banden te zetten. Vloeiend loslaten wanneer je je draaiing voldoende hebt afgelegd dat je op het gas kan. Dit zet weer druk op het achterwiel en dwingt het voorwiel een voorwaarts spoor te hervatten na het remmen. In andere woorden - dwing de motor om zich in het wegdek te graven. Dit doe je niet door te verstijven, alle aandrijving weg te nemen en (deze is echt fout) met koppeling in door de bocht te rollen. Dit doe je door de vering te belasten. Houd het gas stabiel en open voor de volledige bocht zodra je van de rem afkomt. Onthoud wat jouw rijinstructeur zei over bochten nemen, en oefen de gevoeligheid van jouw input.

Hoop wel dat je niet de maximale hellingshoeken gaat opzoeken, remmend of niet _O- Laat die banden werken. Ontspan. Accepteer dat je het koud gaat krijgen. Laat je ogen al het werk doen en verfijn je rechterhand-motoriek.

Als je me nu excuseert, ik ga naar het werk met de auto, want lui. *O*
 
Ik heb nu met de kou en regen behoorlijk last van weinig grip met name bij mijn achterwiel.
De eerste paar km merk ik dat bij korte langzame bochten de motor graag een stapje opzij zet en ook bij rustig terugschakelen wil het achterwiel nog wel eens kort doorslippen. Ik rij zeker bij deze omstandigheden heel rustig en geleidelijk. Bij droog en warmer weer op dezelfde banden heb ik nergens last van.

BMW R1100S met Bridgestone BT023 (dot eind 2016)

Ik vermoed bij mij dat er eerder wat mis is met deze specifieke band dus ga er een andere op leggen (rij er nu simpelweg niet met vertrouwen op en dat is niet prettig) maar over het algemeen doe je er denk ik altijd goed aan om bij koud en nat weer een stuk rustiger te rijden.
Bie BT zou ik sowieso snel wegmikken. Prima band in de zomer hoor maar voor allround zou ik er niet mee rijden. Ik gebruik de Michelin Pilot Road onder de S. Bevalt me over het jaar beter.
 
Trouwens, op de transalp heb ik geen ABS zitten en rij met diablo rosso 2´s, p een natte dag juist bij het buiten rijden een keer op de achterrem stampen is ook leuk om te testen hoe glad het is :+
Noem je ook wel een zeer vergevingsgezinde lobbes op. Je moet wel hele gekke dingen doen wil je op een TransAlp out of control raken.
 
Trouwens, op de transalp heb ik geen ABS zitten en rij met diablo rosso 2´s, p een natte dag juist bij het buiten rijden een keer op de achterrem stampen is ook leuk om te testen hoe glad het is :+
Rosso 2 op een Transalp? Welke wielen heb jij er dan in zitten?
Voor zover ik mij kan herinneren zijn die alleen in 17 Inch geleverd......
 
Koude banden hebben "minder grip", anders zouden circuitrijders geen bandenwarmers gebruiken.
Dat is een verkeerde redenering. Circuitrijders gebruiken warmers om die specifieke banden op het juiste werktemperatuur te krijgen zodat slijtage vermindert, het aantal warmtecyclussen wordt beperkt en zodat ze vanaf het eerste rondje al aan het gas kunnen. De glastransistietemperatuur van echte race-banden ligt behoorlijk hoog, dwz in de kou zijn die echt hard (als in plastic-hard). Wanneer ze ongeveer 90 graden zijn, zijn ze letterlijk plakkerig zoals tape. Dit is totaal niet te vergelijken met banden die zijn bedoeld voor op straat.

Straatbanden zijn juist gevoelig voor te veel hitte en moet je juist niet te heet opstokeb. Op hete circuitdagen heb ik vaak gehad dat m'n achterband na een paar rondjes goed begon te smeren. En dan reed ik niet eens met een toerband, die zou het na een half rondje al opgeven.
 
Ik vermoed bij mij dat er eerder wat mis is met deze specifieke band dus ga er een andere op leggen (rij er nu simpelweg niet met vertrouwen op en dat is niet prettig)
Ik vermoed hetzelfde, de bt-023 komt nog uit een periode dat de bandenproducenten nog niet zover waren met het toevoegen van silica in straatcompounds. Modernere straatbanden hebben allemaal (in meer en mindere mate) silica bijgemengd in het rubber en doen het om die reden een stuk beter in de regen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan