Groepsgesprekken op de motor

Komend weekend een weekendje rijden in Luxenburg/bitburg en zal het denk we gaan testen met een groep van 4 personen.
Zojuist een test gesprekje gedaan. Geluid was in het begin een beetje vreemd, maar na +- 30 seconden niet veel anders als normaal bellen.

Weinig vertraging en kwaliteit is goed genoeg.
Geluid lijkt iets duidelijker en harder dan de Whatsapp bellen, dat is dus positief.
Nu even de powerbank opladen voor de telefoon.

Normaal gesproken zitten we alleen met Sena 30k's, maar nu zit er een Cardo tussen dus gaan we deze app proberen. Alvast bedankt!

Alleen het automatisch dempen van de muziek in het gesprek lijkt niet te werken, helaas maar maakt niet zoveel uit.
 
Update: (heb deze review via de playstore ook geplaatst, om mogelijk de maker ermee te kunnen helpen)

Afgelopen weekend de helmchat gebruikt omdat we met 3x Sena 30k en 1x Cardo Packtalk Bold zaten. De Cardio en Sena kunnen niet goed samen communiceren met mesh/dmc. Eenmaal vertrokken uit NL werkte Helmchat goed. Geluidskwaliteit is in orde, maar wel sterk afhankelijk van het telefoon bereik. Dataverbruik is bij mij 740mb geweest in 3 dagen (3x 6 uur ongeveer). Kom dus op +- 40mb per uur uit.

Tot zo ver de positieve review, helaas ook best wat verbeterpunten.

  • Zodra we de grens over gingen van NL naar BE werd de verbinding verbroken. We moesten dan stoppen, in de app het gesprek ophangen en herstarten om weer verbinding te krijgen. Dit gebeurde ook bij de grensovergang van BE naar LUX, LUX naar DE en DE naar LUX. Alleen vanaf DE naar NL herpakte de verbinding wel.
  • Niet elke provider heeft even goed bereik. Zelf maak ik gebruik van de KPN netwerk en dat leek in LUX en DE beter te gaan dan de rijders met T-Mobile.
  • Veel plekken in Luxemburg als je tussen de bossen rijd valt het bereik weg en dus ook de verbinding. In Duitsland gebeurd dit ook. In Nederland gebeurd dit niet.
  • Je kan helaas niet echt multi tasken. Als ik tijdens Helmchat gebeld wordt kon hoor ik alles door elkaar. Muziek + helmchat samen gaat ook niet.
  • Telefoon batterij gaat wat sneller leeg, maar dat is logisch, niet echt een minpunt, maar iets om rekening mee te houden.
  • Wanneer het bereik slechter wordt, is de kwaliteit van de gesprekken ook slechter. Er ontstaat dat soms ook een vertraging van soms wel 10 seconden.

Kortom, het is een goede app voor gebruik in NL. In het buitenland valt het nog tegen door de verbindingen. Zelf heb ik geen 5G telefoon. De telefoon ging dus zelf over tussen 2G/3G/4G, wat beschikbaar was. In het buitenland hebben we de app wel kunnen gebruiken, maar voldeed niet echt aan onze verwachtingen. Even waarschuwen voor een trekker of tegenligger op een smalle weg in het bos lukte bijvoorbeeld niet, omdat we daar meestal geen bereik hadden. Maar als je met veel verschillende intercoms/headsets in je vriendengroep zit met rijden, dan is momenteel helmchat denk nog wel een van de beste mogelijke opties. Ik ben nog niet echt overtuigd, maar het feit dat er nu wel iets mogelijk is en dat er wat ontwikkeld is verdiend respect, mogelijk verbeterd het nog.
 
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.

Bijna al je minpunten zijn namelijk minpunten/tekortkomingen van het datanetwerk, niet van de app die er gebruik van maakt.
Deze verbeterpunten kun je dus beter bij je mobiele provider neerleggen. Een app die afhankelijk is van een mobiel netwerk zal nooit beter kunnen presteren dan het netwerk zelf, en dat is nu het enige wat je als maker niet in de hand hebt.


Overigens wel fijn dat je het deelt, het kan zeker deel van de overweging zijn om de app wel of niet te gebruiken of alleen in bepaalde situaties. :t
 
Wij hebben dit weekend ook eindelijk de app getest!
Was al lang de planning, maar nog niet eerder nodig geweest eigenlijk ;)
nu een 3e persoon in ons regelmatige groepje een Cardo heeft, en mijn vrouw regelmatig achterop gaat en straks zelf gaat rijden (en die is dan nummer 4) hadden we hem nu toch wel nodig :)

Op zich werkt de APP eigenlijk goed en we waren zeer tevreden.
In het begin dacht ik: oef, geluidskwaliteit kan beter, maar tijdens de rit werd die steeds beter, leek erop als of de app leert wat voor lawaai je in je helm hebt ofzo?? Of het was gewoon toeval. Dit was ook de eerste keer dat we de app gebruikten natuurlijk.

4 kleine verbeterpuntjes voor de app:
- Als de verbinding (internet via gsm netwerk) even weg is gevallen, en weer terug komt, moet je (zoals hierboven gemeld) zelf jouw "room" uit, en weer in, anders heb je geen verbinding meer en die komt ook niet terug, dit zou vanuit de app op te lossen moeten zijn (reconnect ofzo?)
- stroom verbruik: misschien de app wat meer optimaliseren dat hij wat minder verbruikt? Op zich viel het mee, maar hoe minder verbruik hoe beter toch? :)
- als je stopt met praten, dan houd hij de lijn NET wat te lang open. Die tijd instelbaar maken zou leuk zijn.
- muziek volume iets lager als iemand praat zou een fijne toevoeging zijn (let op, navigatie moet wel voorrang krijgen, geen idee of dit kan)

Mijn broertje heeft met muziek gereden (NL-FM app), die merkte (zoals op de site staat) dat de kwaliteit van de muziek minder werd tijdens helmchat gebruik. (de genoemde instelling op de FAQ kunnen we echter niet vinden). Gesprekskwaliteit is overigens prima!!
Maar ik begreep dat dit een tekortkoming is van de BT techniek.
(nu moet ik eerlijk zeggen, als je muziek op hebt en met cardo direct communiceert hoor je verschil in muziek niet zo, maar wel het gesprek! Erg storend.... )
Muziek en helmchat gaat wel, maar volume van die dingen blijft hetzelfde, ookal spreekt er iemand.


Wel grappig, we waren bij een motorwinkel om bij iemand van onze groep een Cardo in te laten bouwen. (Eerst wilde hij dat niet, hij zit op de motor om te rijden, niet om te lullen..... maar nu wilde hij het toch want het is wel erg handig om te kunnen communiceren)
Verkoper wilde natuurlijk wel even advies geven, en daar is niets mis mee natuurlijk.
[verkoper] Met hoeveel rijden jullie normaal?
[wij] meestal met 2, maar soms met 3 of 4 en heeeel af en toe meer
[verkoper] En gebruiken die allemaal Cardo?
[wij] jep
[verkoper] Dan adviseer ik deze, want dan kun je met meer dan 1 ander persoon verbinden, en dus een gesprek houden met meer dan 2 personen
[wij] en de andere mensen die meestal met 2 rijden, soms met meer die een Cardo hebben die maar geschikt is voor 2 personen in 1 gesprek moeten dan ook maar even een andere kopen?
[verkoper] Ja dan wel ja
[wij] dan gebruiken wij wel een app, hebben eentje klaar staan die goed moet werken (helmchat dus)
[verkoper] Die apps werken nooit, ruisonderdrukking is veel minder dan met Cardo direct en de gevoeligheid van de microfoon zit je ook mee dan heb je constant geluid en houd hij het kanaal de hele tijd open! Dus, dat werkt eigenlijk nooit dus ik zou toch serieus denken om deze duurdere dan allemaal te nemen
[wij] gaan we eens testen, want dat zal vast meevallen, we zijn niet de enige die dit zo doen

leuk geprobeerd meneer de verkoper :P Volgende keer als we er zijn zal ik hem even updaten over onze test. Uiteraard zie ik het niet gebeuren dat hij er wat mee doet, want hij verkoopt liever de duurdere modellen die meer verbindingen aan kunnen natuurlijk, maar ok.

Wat de verkoper zich niet realiseerde is dat een groot deel van de ruisonderdrukking in de Cardo unit zelf zit ook de gevoeligheid van de microfoon..... en niets te maken heeft met de app die je al dan niet gebruikt ;)

Werkt voor ons goed (ook bij wat hogere snelheden), geen idee nog hoe het gaat als je echt een hele dag op de motor zit (accu).... ik kan mijn telefoon evt laden op de motor, dat wel.
Moet ook nog testen wat het doet als je ook tomtom hebt draaien op de telefoon.

Wat erg grappig was, was toen mijn broertje ons onderweg verliet om naar huis te reden, ik tot dat ik thuis was (en hij bijna thuis was) nog vrolijk met hem heb kunnen doorlullen :P
Mocht je afspreken met een groep, maar onderweg zijn naar een verzamelpunt, dan kun je dus al wel gewoon met elkaar lullen :)
En zelfs kan vanuit thuis iemand nog mee ouwehoeren als het moet whahahah
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Aliexpress setje in mijn helm, dan kan ik makkelijk met mijn vrouw praten als ze achterop zit. En met andere gebruik ik helmchat, werkt ook prima en kost geen 💩 (20e / stuk).
 
@westlandmb Helaas is het datanetwerk in DL vaak opvallend slecht zodra je in wat minder bebouwd gebied komt. 2G is traag en daar grotendeels uitgeschakeld begreep ik, 3/4/5G is er regelmatig gewoon niet. Ouderwets bellen gaat vrijwel overal wel.

@BadBert Ik hoor ook wel eens wat meningen van verkopers en klanten, dat gaat vaak helemaal nergens over. Praktische ervaring van anderen is altijd handig, hoewel je dan weer moet oppassen dat veel mensen ervaring hebben met één systeem dat dan meteen zaligmakend is.
Zelf ben ik al een paar jaar dik tevreden met mijn Ali-setjes (die ook met deze app kunnen werken) van 3 tientjes, maar misschien gaat met een Sena van 350 piek wel een hele nieuwe wereld voor me open...
 
Ik heb een Aliexpress setje in mijn helm, dan kan ik makkelijk met mijn vrouw praten als ze achterop zit. En met andere gebruik ik helmchat, werkt ook prima en kost geen 💩 (20e / stuk).
Zet je vrouw op haar eigen motor, zorg dat je geen (radio)contact hebt. Dat rijdt zoveel rustiger... En met gebaren kom je ook heel ver;)
 
@BadBert Ik hoor ook wel eens wat meningen van verkopers en klanten, dat gaat vaak helemaal nergens over. Praktische ervaring van anderen is altijd handig, hoewel je dan weer moet oppassen dat veel mensen ervaring hebben met één systeem dat dan meteen zaligmakend is.
Zelf ben ik al een paar jaar dik tevreden met mijn Ali-setjes (die ook met deze app kunnen werken) van 3 tientjes, maar misschien gaat met een Sena van 350 piek wel een hele nieuwe wereld voor me open...
Als het voor je werkt, dan werkt het.... en icm deze app gaat het gewoon prima :)
 
Wij hebben 5 stuks cardo packtalk slim mee gehad op vakantie. De mesh intercom werkt geniaal. Eenmaal ingesteld via de app op de telefoon verbindt het iedere keer weer vanzelf. Geen gezeur meer met herverbinden na elke stop. Spraakbesturing wel uitgezet, want die bleef mensen bellen een random de radio aanzetten. Helaas wel 1 vd apparaten na 2 dagen defect.
 
Wij hebben 5 stuks cardo packtalk slim mee gehad op vakantie. De mesh intercom werkt geniaal. Eenmaal ingesteld via de app op de telefoon verbindt het iedere keer weer vanzelf. Geen gezeur meer met herverbinden na elke stop. Spraakbesturing wel uitgezet, want die bleef mensen bellen een random de radio aanzetten. Helaas wel 1 vd apparaten na 2 dagen defect.

Ik test regelmatig intercom systemen en review ze zo nu en dan en begrijp wat je bedoeld. Ja dmc van cardo is inderdaad goed, de mesh 2.0 van sena is nog wel een flinke stap beter overigens.

Maar dat is niet het punt van een app als helmchat, die zorgt er voor dat men zelfs met een setje van 20 euro van aliexpress of verschillende merken intercom, met elkaar kunnen koppelen en dat werkt verdraaid goed. Uiteraard zoals hier boven beschreven in Duitsland of een sporadisch plekje in Nederland met slecht netwerkt ontvangst op je telefoon werkt het gewoon niet.

In het buitenland ben je dus gewoon aangewezen op een toestel met mesh en dat werkt inderdaad goed zoals jij beaamd 😇
 
... Uiteraard zoals hier boven beschreven in Duitsland of een sporadisch plekje in Nederland met slecht netwerkt ontvangst op je telefoon werkt het gewoon niet.
En dan zijn de universele handgebaren zo verdomde handig! Drinkgebaar plus wijzen op je tank? Motor heeft dorst. Drinkgebaar plus wijzen op jezelf? Dorst. Het gebaar voor: ik moet dringend pissen zal ik maar niet uitleggen...;)
 
Van het weekend de app getest met 3 mensen.

Ging perfect!
Wel even instellen dat de app niet geoptimaliseerd mag worden (batterijverbruik), anders dan kan het zomaar zijn dat er rare dingen gebeuren en je niet meer kunt communiceren :)
Of alleen met handgebaren...:+
 
Soms is openstaan voor nieuwe dingen misschien ook een optie. En als het niet interessant is voor jezelf, dan is het ook een optie om een topic niet te lezen en te reageren.
Oke, maar neem het mij dan niet kwalijk als je ergens sta en een handgebaar doet omdat je hulp nodig hebt... dat ik het even niet zie:)
 
Soms is openstaan voor nieuwe dingen misschien ook een optie. En als het niet interessant is voor jezelf, dan is het ook een optie om een topic niet te lezen en te reageren.
Misschien is iets minder zuur reageren ook een optie :/.

O ja, handgebaren :t:W.
 
Hoezo zuur? Het topic gaat over ervaringen met groepsgesprekken op de motor. Marreke heeft al tien keer aangegeven dattie het niks vind, prima. Waarom blijf je dat hier verkondigen bij mensen die ervaringen met groepsgesprekken op de motor delen? Het is na 5x geen verrijking van de discussie meer
 
Laatst bewerkt:
Misschien is iets minder zuur reageren ook een optie :/.

O ja, handgebaren :t:W.
tenor.gif
 
gisteren met 4en gereden met de app.
Werkt nog steeds prima :)
Enige was wel..... we reden op en rond de grens NL/BE..... en dan merk je dus dat GSM verbinding niet bij alle providers even goed geregeld is en roaming niet altijd goed werkt.... maar ja, dat is nu eenmaal een ding waar je niet onderuit komt als je op die manier werkt. (en dan zijn de handgebaren weer handig :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan