Groepsgesprekken op de motor

Elect

MF'er
26 apr 2010
50
24
Motoren_chat-1.png


Ik wil even m'n oplossing delen voor gesprekken met je headset in groepen. Hopelijk dat een aantal van jullie ook mee willen testen. Ik heb nu 1 testrun gedaan van 2 dagen met een groep vrienden en dat beviel goed, maar ik mis ongetwijfeld een aantal scenario's en ik rij te weinig in groepsverband om dit goed te testen. Als ik de test nogmaals zelf doe zijn de gebruikte apparaten weer exact hetzelfde en dat heeft niet zoveel zin.

Wij hebben met een groep vrienden jarenlang lopen kl*ten om met elkaar te kunnen praten. Ik waardeer het altijd wel als de voorste rijder kan vertellen of een bocht vrij is of niet, rijdt soms nét even comfortabeler met een hogere snelheid.
In het verleden een hoop geprobeerd: walkie-talkies, de pair mogelijkheden tussen verschillende merken (wat een absolute vendor lock-in is dat) en zelfs een complete portable WiFi router. Dat werkt allemaal net niet goed genoeg.

Dankzij de corona crisis zat iedereen te videobellen. Voor het werk heb ik enkele van deze servers opgezet met Jitsi en dat werkte verbazingwekkend goed voor een open-source pakket.
Nu heb ik Jitsi als test op een private server gezet en bij de vorige motortocht gebruikt met een groep. Echt subliem geluid, zelfs op de snelweg dankzij de vele filters die op de audio zitten: noise-cancellation, auto gain, alles zit er op en maakt dat de kwaliteit hetzelfde is als je gewoon met iemand zit te bellen.

Ik heb de server inmiddels wat aangepast dat deze beter aansluit op de kwaliteit en bandbreedte tijdens motorrijden en volgens mij is het een goed te gebruiken oplossing voor meer mensen. Mocht iemand hier zou kunnen testen met een groep en mij willen laten weten hoe dit voor hun gewerkt heeft, graag.
Ik heb er een eenvoudige info pagina voor opgezet op helmchat.eu, maar als je wilt is de Jitsi server direct te bereiken op meet.helmchat.eu

Om de Jitsi server te gebruiken hebt je de Jitsi Meet applicatie nodig op je telefoon, welke te krijgen is voor Android en iOS. Als je na installatie op je telefoon met een browser naar meet.helmchat.eu gaat zal deze in de Jitsi Meet applicatie geladen worden. Je krijgt een automatisch gegenereerde conference room met alleen audio tot je beschikking welke je eenvoudig kunt delen via Signal, Whatsapp of e-mail.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik hier helemaaaaal geen behoefte aan maar wel aan een spamvrij MF 😉

Dit is en blijft gratisch en voor nix?

Edit:
SO, REALLY FREE?
Yes. Without any limitations or conditions. I've been so happy with this solution that I'd like to share it with fellow motorcycle drivers. There is no money made or information shared with 3th parties by selling your e-mail address from the newsletter, metadata, conversations, information or anything else.

Netjes!
 
Nu heb ik hier helemaaaaal geen behoefte aan maar wel aan een spamvrij MF 😉

Dit is en blijft gratisch en voor nix?

Alleen maar goed dat je kritisch bent *O* Maar je hebt al gevonden waarom het permanent gratis is. Ik hoop gewoon dat meer motorrijders eindelijk af zijn van die ellende van een groepschat waarbij ik de vendor lock-in nog de meest vervelende vindt. Het is voor mij eenvoudig om een domein te registeren, koppelen aan een Wordpress site en de Jitsi server erop aan te laten sluiten. Een domeinnaam vind ik toch altijd net betrouwbaarder en levert een naam op die hopelijk voor iedereen makkelijk te onthouden is. Nadeel is dat het gelijk commercieel lijkt, wat niet de bedoeling is.

Nu dat opgehelderd is hoop ik dat er hier ook wat rijders zijn die het eens zouden willen proberen en wat feedback willen achterlaten. Ik ben ook vooral erg benieuwd naar het gebruik in Duitsland en of het netwerk door nog steeds zo slecht is als iedereen zegt. Mijn tocht van Breda tot aan de Veluwe was echt perfect, maar we hebben dan ook een erg goed mobiel netwerk.
 
Alleen maar goed dat je kritisch bent *O* Maar je hebt al gevonden waarom het permanent gratis is. Ik hoop gewoon dat meer motorrijders eindelijk af zijn van die ellende van een groepschat waarbij ik de vendor lock-in nog de meest vervelende vindt. Het is voor mij eenvoudig om een domein te registeren, koppelen aan een Wordpress site en de Jitsi server erop aan te laten sluiten. Een domeinnaam vind ik toch altijd net betrouwbaarder en levert een naam op die hopelijk voor iedereen makkelijk te onthouden is. Nadeel is dat het gelijk commercieel lijkt, wat niet de bedoeling is.

Nu dat opgehelderd is hoop ik dat er hier ook wat rijders zijn die het eens zouden willen proberen en wat feedback willen achterlaten. Ik ben ook vooral erg benieuwd naar het gebruik in Duitsland en of het netwerk door nog steeds zo slecht is als iedereen zegt. Mijn tocht van Breda tot aan de Veluwe was echt perfect, maar we hebben dan ook een erg goed mobiel netwerk.

Slecht Duits netwerk? Waar dan? Ik zit veel in Duitsland en heb nog niet gemerkt geen netwerk te hebben?
Maar goed, keep it up ik heb/wil het iig niet. Die olievlek in de bocht maakt het spannend :P ;)
 
Ik zou het graag testen met een grote groep maar wij rijden altijd maar met z’n tweeën en gebruiken dan een cardo. Maar mocht de gelegenheid zich een keertje voordoen dan lijkt het mij wel gaaf om de angstkreten van een hele groep mee te kunnen maken.
Ik ga alvast de applicatie bekijken.

* M’n moeder thuis zou dus ook kunnen meeluisteren omdat het over het mobiele datanetwerk gaat, grappig.
* Met 30mb per uur is het data verbruik op een dag nog niet eens zo heel wild.
* Een groep van vijfenzeventig is mogelijk en als het unieke moment zich voordoet dat iedereen stil is dan gaat hij automatisch terug naar je muziek. Vrij onwaarschijnlijk dat je ooit aan het eind van een afspeellijst komt.
 
Laatst bewerkt:
Mnjah interessant / leuk...
Maar als "alternatief" zijn er ook voice-chat apps als Discord (waarvan ik weet dat er een telefoon app is) Teamspeak, Mumble etc...
Databundel kan voor sommigen nog een issue zijn....

Een lange tunnel in? kan gebeuren dat je geen netwerk hebt, is niet overal meer echter.

Weet zo uit mijn hoofd 1 lokatie waar je simpelweg geen bereik hebt in Duitsland... gelukkig is dat wel in huis/in de tuin en niet op de weg...
Als je naar de weg loopt dan kan je op de weg vaag een signaal oppikken (soms)...
en dat geld overigens niet alleen voor mijn telefoon maar voor alle 8 telefoons (van vrienden) waarvan ik weet dat die daar zijn geweest...

Met je walkie talkie (PMR446) heb je dat probleem niet.. dus dat is dan net weer wat vrijer...
Alleen ja dan heb je te maken met etherdiscipline (push to talk) en uiteindelijk nog steeds bereik...

Al zou je wel een zend-amateur-licentie kunnen halen en op de amateur frequentie(s) gaan // de vrachtwagenchauffeur CB-netwerk....
Dan mag je ook met meer vermogen zenden en kan je van eventuele repeaters gebruik maken.
 
Mnjah interessant / leuk...


Met je walkie talkie (PMR446) heb je dat probleem niet.. dus dat is dan net weer wat vrijer...
Alleen ja dan heb je te maken met etherdiscipline (push to talk) en uiteindelijk nog steeds bereik...
Ik heb zo’n setje walkietalkies liggen, heel kort gebruikt en er achter gekomen dat er in Nederland heel veel op die band zitten, babyfoons, kinderen die spelen met walkietalkies op dezelfde band met heel slecht geluid en dan nog bij bedrijven waar je langsrijd die je kunt horen.
 
Interessant, rijd nu met scala cardo, maar dat werkt inderdaad alleen met mensen die hetzelfde hebben.

Duitsland qua internet verbinding is wel een dingetje. Niet getest met deze app. Maar Spotify is eigenlijk niet te doen onderweg in DE. Regelmatig een minuut of langer stil door beperkt bereik.

Daarnaast weet ik niet hoe dit gaat werken met de prios op het kanaal? Mijn cardo geeft netjes prio aan mijn navigatie, dan flitsmeister, dan gesprek met andere motorrijder, dan muziek.
 
Zoals eerder aangehaald is een dekkend netwerk niet overal het geval. Wij gebruiken soms discord als we met een groep rijden omdat je dan niet met een bereiklimiet zit. Echter zelfs hier op de veluwe kom ik op stukken waar geen dekking is dus ook geen communicatie...

Duitsland is dit nog erger.
 
Ben ik nu de enige die nou totaal geen zin zouhebben in groepsgesprekken terwijl ik rij? Handgebaar voor honger, dorst en pissen gaat bij ons al jaren goed. Waarschuwen voor verkeerde afslag doen we niet, naderhand afzeiken is leuker.

Maar goed, ook nooit gedacht dat ik ooit met een garmin zou rijden en ik moet zeggen dat dat apparaat m'n rijplezier vergroot heeft. Dus toch even meelezen.
 
Ben ik nu de enige die nou totaal geen zin zouhebben in groepsgesprekken terwijl ik rij? Handgebaar voor honger, dorst en pissen gaat bij ons al jaren goed. Waarschuwen voor verkeerde afslag doen we niet, naderhand afzeiken is leuker.

Maar goed, ook nooit gedacht dat ik ooit met een garmin zou rijden en ik moet zeggen dat dat apparaat m'n rijplezier vergroot heeft. Dus toch even meelezen.
Je moet ook niet waarschuwen voor de verkeerde afslag, maar je kan nu direct beginnen met afzeiken 😅

Denk dat als je met een paar man bent, communicatie je veel tijd kan besparen onderweg. Inhalen gaat bijvoorbeeld veel efficiënter als de voorrijder kan aangeven dat de weg vrij is. Hierdoor kan je dus meer rijden, of eerder op het terras zitten 😁
 
Ik hou ook niet zo van rijden in groepen, en de enkele keer dat ik het wel doe wil ik absoluut waarschijnlijk geen gelul aan mijn hoofd.
Maar ik zeg ook nooit nooit en hou van dit soort gadgets/oplossingen.

Eind augustus ga ik met een man of zeven naar de Vogezen, allemaal ervaren rijders maar ook voornamelijk solistische rijders ... misschien is dit nog best wel iets om een keer te proberen, ik lees in elk geval efkens mee. :t

Edit: app zelfs al geïnstalleerd en misschien gaak der es effe voorbereidend mee spelen. Als ik er iets van vind, laat ik het wel hier horen.
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook niet waarschuwen voor de verkeerde afslag, maar je kan nu direct beginnen met afzeiken 😅

Denk dat als je met een paar man bent, communicatie je veel tijd kan besparen onderweg. Inhalen gaat bijvoorbeeld veel efficiënter als de voorrijder kan aangeven dat de weg vrij is. Hierdoor kan je dus meer rijden, of eerder op het terras zitten 😁

Ja want ik ga motor rijden om efficiënt onderweg te zijn _O-
En ik bepaal zelf wel of iets kan of niet, NOOIT ga ik iemand anders vertrouwen daarvoor. (Daarom vraag ik ook niet graag de weg, vriendelijke meneer zou wel even voorrijden en de weg laten zien. Sjeest onder een viaduct door waar ik toch maar even gestopt ben. 4m00 vrachtwagen past niet onder 3m60 door.)


Maar wat @indewegrijer zegt, ik dacht ook nooit met navi te rijden en dat is toch wel verrekte makkelijk.
 
Ja want ik ga motor rijden om efficiënt onderweg te zijn _O-
En ik bepaal zelf wel of iets kan of niet, NOOIT ga ik iemand anders vertrouwen daarvoor. (Daarom vraag ik ook niet graag de weg, vriendelijke meneer zou wel even voorrijden en de weg laten zien. Sjeest onder een viaduct door waar ik toch maar even gestopt ben. 4m00 vrachtwagen past niet onder 3m60 door.)


Maar wat @indewegrijer zegt, ik dacht ook nooit met navi te rijden en dat is toch wel verrekte makkelijk.
Mijn idee, ik begrijp die mensen die op de navi kijken om in te schatten hoe hard ze een bocht in zullen gaan ook niet...
 
Ik heb 10 jaar zonder communicatie gereden en altijd gezegd dat ik het ook niet nodig vind. Ik rij nu sinds een half jaar wel met communicatie, meestal met 2 tot 4 man en ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet anders meer wil.
 
Ben ik nu de enige die nou totaal geen zin zou hebben in groepsgesprekken terwijl ik rij? Handgebaar voor honger, dorst en pissen gaat bij ons al jaren goed. Waarschuwen voor verkeerde afslag doen we niet, naderhand afzeiken is leuker.

Maar goed, ook nooit gedacht dat ik ooit met een garmin zou rijden en ik moet zeggen dat dat apparaat m'n rijplezier vergroot heeft. Dus toch even meelezen.
Ooit geprobeerd? Ik heb in 2012 een Sena op m'n helm gezet toen ik met mijn broer naar Le Moto ben geweest. Ik had van tevoren niet gedacht dat het zo'n verschil zou zijn. Niet om elkaar de oren van de kop te kletsen maar af en toe een kleine opmerking, het gemak van aangeven dat er getankt moet worden of knipperlicht nog uit staat enz.

Hoe het met een groep zou zijn zou ik dan weer niet weten, geen ervaring mee.
 
Wat is het verschil met de discord optie die in dit bericht genoemd wordt?
Communication helmen (Pairen van Cardo Scala Rider & Sena SRL systemen )

Zet je headset aan, bluetooth aan op de headset (raadpleeg handleiding van je headset)
Zoek met je telefoon via bluetooth de headset en koppel hem, normaliter hoor je dan via je helm een melding dat het is gelukt.
Normaliter ben je dan automatisch ook gekoppeld voor geluid en oproepen.

Vervolgens open je Discord (zoek via playstore of iOs) op je telefoon en maak je hier een account op.
Maak een "chatroom" aan met spraak en zet deze open voor vrienden of nodig iedereen uit via een link welke discord aanmaakt als je mensen uit wilt nodigen via whatsapp bijvoorbeeld.
Vervolgens kunnen je vrienden deze spraakchat toetreden en dan heb je letterlijk een groeps- spraakchat, waar je gewoon met meerdere mensen in kunt praten tijdens je motorrit.

je bent overigens verbonden via je telefoon, dus al rijd je 20km uit elkaar, kun je nog met elkaar praten.
 
Ooit geprobeerd? Ik heb in 2012 een Sena op m'n helm gezet toen ik met mijn broer naar Le Moto ben geweest. Ik had van tevoren niet gedacht dat het zo'n verschil zou zijn. Niet om elkaar de oren van de kop te kletsen maar af en toe een kleine opmerking, het gemak van aangeven dat er getankt moet worden of knipperlicht nog uit staat enz.

Hoe het met een groep zou zijn zou ik dan weer niet weten, geen ervaring mee.

Daar vind ik het de investering niet voor waard.
Echter ben ik vorig jaar met mijn vader 3 weken in Amerika geweest om Route66 te rijden en dan is het wel leuk omdat dan het fijn is om elkaar op dingen naast de weg te wijzen en te overleggen. Bij wat ik normaal op de weg rij gaat het mij om het rijden niet het sightseeing.

Maar zo heeft iedereen een andere manier van rijden dus ik vind dit een zeer goeie mogelijkheid (voor mij zonder inzicht in andere opties)
 
@Elect Leuk idee en ik denk dat er heel veel interesse voor is, zeker als de ruis(wind)-onderdrukking goed werkt. Ik kwam je op een ander forum ook tegen hiermee :)

Slecht Duits netwerk? Waar dan? Ik zit veel in Duitsland en heb nog niet gemerkt geen netwerk te hebben?
Het gaat hier puur om data-verbindingen, niet spraak, da’s dik in orde in DL.
Ik ben er ook geregeld en ik verbaas me nog steeds dat bv. landen als Frankrijk en zelfs Spanje in ieder geval op alle grote wegen prima dekking hebben. Vaak 4G, en anders nog steeds 3G. Niet dat ik dat zo hard nodig heb, maar Flitsmeister laat het nogal duidelijk zien als er geen dataverbinding is.
In Duitsland daarintegen, heb je volop grote stukken autobahn waar data gewoon niet mogelijk is. Nu heb ik een iPhone, die ooit bekend stond om zijn niet al te beste antennes, maar de andere telefoons van passagiers in mijn auto lieten het ook afweten.
De Duitsers weten het zelf ook, ze wilden eind 2019 meer dan een miljard (!) euro investeren om het 4G netwerk op 97,5% dekking te krijgen. linkje

Bij deze applicatie wordt het dan een tijdje stil, maar als de verbinding vanzelf weer wordt opgebouwd (en dat doet ’ie als ik het goed heb), is er prima mee te werken denk ik. Ben zeer benieuwd naar de resultaten.
 
@Elect Leuk idee en ik denk dat er heel veel interesse voor is, zeker als de ruis(wind)-onderdrukking goed werkt. Ik kwam je op een ander forum ook tegen hiermee :)


Het gaat hier puur om data-verbindingen, niet spraak, da’s dik in orde in DL.
Ik ben er ook geregeld en ik verbaas me nog steeds dat bv. landen als Frankrijk en zelfs Spanje in ieder geval op alle grote wegen prima dekking hebben. Vaak 4G, en anders nog steeds 3G. Niet dat ik dat zo hard nodig heb, maar Flitsmeister laat het nogal duidelijk zien als er geen dataverbinding is.
In Duitsland daarintegen, heb je volop grote stukken autobahn waar data gewoon niet mogelijk is. Nu heb ik een iPhone, die ooit bekend stond om zijn niet al te beste antennes, maar de andere telefoons van passagiers in mijn auto lieten het ook afweten.
De Duitsers weten het zelf ook, ze wilden eind 2019 meer dan een miljard (!) euro investeren om het 4G netwerk op 97,5% dekking te krijgen. linkje

Bij deze applicatie wordt het dan een tijdje stil, maar als de verbinding vanzelf weer wordt opgebouwd (en dat doet ’ie als ik het goed heb), is er prima mee te werken denk ik. Ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Oke, ik heb idd niet Flitsmeister continu aan staan (simpelweg omdat ik in de truck zit en dus toch maar 83kmh rij) maar hoeveel data verbruikt dat per uur? Ik kan zo dagen hebben dat ik tot 10u rij.
 
@Roy "R"acing Ik kan dat niet precies zeggen, omdat ik vaak Googlemaps (via CarPlay op het autoscherm) erbij draai met satellietkaarten, dat pakt wel een paar honderd MB als je een dagje rijdt. Ook heb ik wel NL online radio aan, dat komt er ook weer bij.
In het verleden, toen data nog duur was, dacht ik dat alleen Flitsmeister wel meeviel, iets van enkele tientallen MB’s per dag.

Je kunt het simpel testen: telefoon dataverbruiksteller op 0 zetten. Flitmeister aan en na een uur eens kijken wat het dan is. Zit ook wel wat andere data doorheen, maar dan heb je een idee. In NL heeft FM me al een aantal keer gered, in DL zijn de snelheidsboetes zo laag, da‘s geen boete, dat is gewoon wat extra snelheid achteraf erbij kopen ;) (“Baustellen” uitgezonderd)
En de extra punten die de Duitsers voor op je rijbewijs geven, die mogen ze zelf houden, daar doen wij niet aan.
 
Slecht Duits netwerk? Waar dan? Ik zit veel in Duitsland en heb nog niet gemerkt geen netwerk te hebben?
Maar goed, keep it up ik heb/wil het iig niet. Die olievlek in de bocht maakt het spannend :P ;)

Die olievlek is nog veel toffer als je ook je groepsgenoten in hun broek hoort poepen is mijn ervaring :+
In het verleden nog wel eens gemerkt dat in Eifel de ontvangst nog wel eens te wensen overliet, maar ik ben benieuwd of dat nog steeds zo is. Met Helmchat nog niet in de Duitse bergen gereden namelijk.

* M’n moeder thuis zou dus ook kunnen meeluisteren omdat het over het mobiele datanetwerk gaat, grappig.
* Met 30mb per uur is het data verbruik op een dag nog niet eens zo heel wild.
* Een groep van vijfenzeventig is mogelijk en als het unieke moment zich voordoet dat iedereen stil is dan gaat hij automatisch terug naar je muziek. Vrij onwaarschijnlijk dat je ooit aan het eind van een afspeellijst komt.

Wij gebruiken hem om de chat te starten vanaf vertrek. Vaak moet er nog iemand een uurtje rijden voor we op het startpunt staan en dan kun je via de browser al even inloggen op de chat om te vragen waar ze ongeveer zijn. Weet je wat later moet starten of niet. Is op zich wel leuk / handig.
Wat betreft die 75 personen, dat is het limiet van Jitsi. Ik denk dat het compleet onwerkbaar is, maar omdat het kan... Wij rijden met 6 en dan is het heel goed te doen, maar ook dan heb je soms wel even dat twee personen door elkaar praten. Vereist even wat ether discipline betreft wachten op antwoord maar na een uurtje had iedereen het wel onder controle.

Mnjah interessant / leuk...
Maar als "alternatief" zijn er ook voice-chat apps als Discord (waarvan ik weet dat er een telefoon app is) Teamspeak, Mumble etc...
Databundel kan voor sommigen nog een issue zijn....

Discord wordt veel gebruikt. Is ook gericht op lage latency ivm gaming. Geen idee wat het dataverbruik is. Mocht iemand dit gebruiken ben ik benieuwd of Jitsi een beter resultaat oplevert. Ik verwacht namelijk dat Jitsi beter is in noise-cancellation en automatische audio-gain.

Eind augustus ga ik met een man of zeven naar de Vogezen, allemaal ervaren rijders maar ook voornamelijk solistische rijders ... misschien is dit nog best wel iets om een keer te proberen, ik lees in elk geval efkens mee. :t

Edit: app zelfs al geïnstalleerd en misschien gaak der es effe voorbereidend mee spelen. Als ik er iets van vind, laat ik het wel hier horen.

Ben benieuwd! In ieder geval veel plezier in de Vogezen, met of zonder gesprekken tijdens het rijden :]

@Elect
Het gaat hier puur om data-verbindingen, niet spraak, da’s dik in orde in DL.
Ik ben er ook geregeld en ik verbaas me nog steeds dat bv. landen als Frankrijk en zelfs Spanje in ieder geval op alle grote wegen prima dekking hebben. Vaak 4G, en anders nog steeds 3G. Niet dat ik dat zo hard nodig heb, maar Flitsmeister laat het nogal duidelijk zien als er geen dataverbinding is.
In Duitsland daarintegen, heb je volop grote stukken autobahn waar data gewoon niet mogelijk is. Nu heb ik een iPhone, die ooit bekend stond om zijn niet al te beste antennes, maar de andere telefoons van passagiers in mijn auto lieten het ook afweten.
De Duitsers weten het zelf ook, ze wilden eind 2019 meer dan een miljard (!) euro investeren om het 4G netwerk op 97,5% dekking te krijgen. linkje

Bij deze applicatie wordt het dan een tijdje stil, maar als de verbinding vanzelf weer wordt opgebouwd (en dat doet ’ie als ik het goed heb), is er prima mee te werken denk ik. Ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Dat is mooi om te lezen dat ze in Duitsland wel bezig zijn met het verbeteren van het netwerk. Echter hoop ik dat ze gewoon 3G nog uitrollen in de gebieden waar weinig bereik is, je hebt een techniek nodig die ook wat afstand kan overbruggen en dat gaan ze met 4G of 5G niet oplossen.

Je hoort in Jitsi een notificatie dat de verbinding met de chat is verbroken en krijgt een notificatiegeluidje als je weer verbonden bent, je bent in ieder geval op de hoogte. Intern op de Jits iserver wordt een chatroom automatisch opgezet zodra iemand inlogt. Er moet niets vooraf aangemaakt worden door een gebruiker, dat gebeurd on-the-fly zodra iemand inlogd met een bepaalde URL. Daarom kun in jitsi een gedeelde link van helmchat eeuwig gebruiken en log je automatisch weer in de chatruimte als de verbinding verbroken is.

Tof alle motivaties te lezen van iedereen waarbij jullie er wel of geen gebruik in zien. Mij maakt het niet uit je het niet gebruikt, Discord verkiest of een andere oplossing om te praten tijdens het rijden. Ik ben voor mijzelf voornamelijk erg blij met een werkbare oplossing na al die jaren en ik hoop dat ik wellicht iemand anders een betere rijervaring kan geven door dit zo te delen.

Mochten jullie nog een positieve of negatieve ervaring hebben tijdens het gebruik dan hoor ik dat graag :t
 
Hee @Elect , hoe gaat het met je servertje? Wordt er gebruik van gemaakt en werkt het zoals je dacht?

Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen helaas, heb vrijwel de hele zomer alleen gereden.
 
Ik las de topic titel, en ging in gedachten 10 jaar terug in de tijd....

Toen had ik een vriendin, Anita.
Anita was een lekkere blonde meid, maar snaterde hele dag door, over van alles en nog wat. Vooral dat nog wat, zeg maar.
Onderweg, tijdens een pauze aan een riviertje. Hadden we plaats genomen aan een picknicktafel.
Anita zette zette haar wijsvinger aan de kin, en zei uhhh, ik zit zo te denken hé.. (ik wist al, nu komt er weer wat :X)
Ik heb gelezen dat je ook een headset in de helm kunt verbouwen, en dan kun je tijdens de rit ook met elkaar praten :Y

😳 ANITA, doe me een lol zeg !!

En nu ik dan hier lees over groepsgesprekken op de motor.....Ieder zijn ding natuurlijk, maar voor mij is het niets.
Ik ben juist erg gesteld op de rust in de helm. Juist niet praten, naar het ruisen van de wind en de motor luisteren, gewoon lekker rijden.
Sowieso rijd ik zo weinig in groepen, dat het een heel eenzijdig groepsgesprek was geworden.
 
@E.G.J. Ik denk er gedeeltelijk ook zo over, maar toch heb ik gemerkt dat het wel leuk is om bv. een beetje naar muziek te luisteren tijdens het rijden. Ook babbelen met je maat die voor of achter je rijdt vind ik wel geinig. Dat betekent niet dat je constant aan het praten bent, maar gewoon af en toe eens een kreet over iets dat onderweg gebeurd ofzo. Ik zou er ook gek van worden om continu gesnater te horen, maar op deze manier gaat het prima.

Vraag me ook wel af hoe het gaat als je met meerdere mensen in een groep rijdt die allemaal de spraakverbinding open hebben staan, zoals met de techniek in dit topic mogelijk is. Je moet dan toch allemaal een soort discipline hebben, anders kun je net zo goed met de bus gaan en kofie met koekjes uitdelen (zoals ik in een ander topic eens te horen kreeg ;) ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan