Groepsgesprekken op de motor

Beste motormuizen,
in Motoplus 22, pag. 17 wordt een mooie oplossing genoemd, n.l. de app van helmchat.eu
Via je headset en je smartphone kan je via die app -- die werkt via een dataverbinding -- een groep tot wel 75 deelnemers samenstellen.

So far, so good. Heb het net even uitgeprobeerd met een goede vriend van mij, kraakhelder geluid.
Echter, in het verhaal in Motoplus staat dat een uur praten ong. 30Mb aan data genereert. Mijn vraag: blijft de verbinding permanent openstaan, of is er een aan/uit moment? Dat laatste zou wenselijk zijn om je dataverbruik binnen de betaalbare perken te houden.

Wie weet het antwoord?
 
@350-v-twin Bingo! De ontwikkelaar, @Elect, van dit mooie systeem zit hier op het forum. Hij heeft zelfs dit specifieke topic aangemaakt en kan je er vast van alles over vertellen :Y

Zelf heb ik het alleen ”droog” getest. Dus met de Bluetooth helmsetjes aan de telefoon gekoppeld en dan babbelen. Dat ging prima. Helaas nog steeds niet in het echt kunnen proberen :(
 
Dat is toch niet overdreven veel? Het is niet dat je dat dagelijks doet. Mijn 2Gb bundeltje van 5 euro is dan voldoende voor zo'n 66,6 uur (😈) aan ouwenelen.
 
Dit klinkt goed! Heb tijden zitten kijken naar wat nu de juiste Bluetooth headset zou zijn voor mij en een groep vrienden. Ook een sterke Walkietalkie gekocht maar bleek ook niet ideaal. Ben dus erg benieuwd hiernaar.

Wel gelijk de vraag, welke oordopjes kan je het best gebruiken? En zijn er ervaringen met open helmen?
 
Tja, ik ben gewend om zonder gelul in mijn oren te rijden en dat is wel zo rustig.
Er zijn genoeg gebaren om duidelijk te maken wat je wilt. Wijzen naar je tank en een drinkgebaar? Wijzen op jezelf en een drinkgebaar? Je hand naar rechts en twee vingers opsteken? Je hand heen en weer bewegen en omhoog steken? Omhoog wijzen en met je hand nee schudden?
Tanken, drinken/pauze, tweede afrit, andere route, regen op komst..
En als niks lijkt te werken... gas erop, inhalen en als voorrijder je zin doordrijven.
 
Dit klinkt goed! Heb tijden zitten kijken naar wat nu de juiste Bluetooth headset zou zijn voor mij en een groep vrienden. Ook een sterke Walkietalkie gekocht maar bleek ook niet ideaal. Ben dus erg benieuwd hiernaar.

Wel gelijk de vraag, welke oordopjes kan je het best gebruiken? En zijn er ervaringen met open helmen?
ik heb een goedkope bluetooth set uit china laten komen, die gebruik ik als ik met duo rij, en als ik de helmchat gebruik dan pair ik mijn telefoon met die headset.. die zijn ongveer 30euro per stuk en kun je 8 uur mee praten.

en ja, de verbinding is altijd aan, ik heb eens 9 uur de verbinding aan gehad en dat koste mij toen 220mb ongveer d8 ik.
 
Dat moeten communiceren (en gezeik met uitwisselen van routes in de navi, gopro geleuter) begint een ziekte te worden.

Sleutel erin starten en rijden...klaar toch.

Hier lekker alleen onderweg met geen gezeur aan mijn kop...nouja af en toe met een motormaat en die denkt daar net zo over en dus dat scheelt......
 
@Max80 Hier ook een redelijk goedkope BT set (maar meer dan alleen BT, kan ook direct communiceren met andere rijders). Je kunt hem koppelen met je telefoon en dan werkt helmchat ook. Zoals eerder opgemerkt, ik heb het nog niet in de praktijk getest met deze combinatie, maar ik verwacht geen problemen, aangezien bellen ook prima hiermee gaat. Oftewel, de BT verbinding is stabiel en de filtering van omgevingsgeluid is meer dan goed. Het type dat ik heb is een Vnetphone V6, voor rond de EUR 30 te krijgen in CN. Zitten 2 inbouwspeakertjes bij en een microfoon (naar keuze voor open of dichte helm).

Zo. Nu ga ik naar het automatische kettingsmeer-topic om te vertellen dat ik dat helemaal niks vind en er geen behoefte aan heb :+
 
Ik ben aan het denken over een SENA SMH5-FM Universal - Bluetooth-headset (enkele set inclusief afneembare kabel- en zwanenhalsmicrofoon)
Wel zo handig als ik met mijn rider rij en ook als ik samen een ritje ga maken met iemand die ook zoiets heeft:)
Deze wil ik inbouwen in mijn helm Ik moet alleen even kijken hoe dat dan gaat passen en hoe de speakertjes vast gaan zittenL(

helm.jpg
 
Dat is nu het mooie van helmchat.. diegene die met je rijdt hoeven niet jouw Sena systeem te hebben, zelfs een goedkoop setje van 15 euro van AliExpress werkt ook al goed.
Maar als je ook muziek wilt luisteren dan is een degelijke set wel aan te raden.
Inbouwen is altijd een klus.
Succes
 
Met je walkie talkie (PMR446) heb je dat probleem niet
Anytone porto met Bluetooth naar je helm en losse PTT knop, 16 PMR kanalen en klaar. Of een dikker setje zoals een Yaesu FT-7800 met een Sena SR10 werkt ook prima. Die porto eventueel met langere whip en 't setje met een Nagoya spriet :t.
 
Dat is nu het mooie van helmchat.. diegene die met je rijdt hoeven niet jouw Sena systeem te hebben, zelfs een goedkoop setje van 15 euro van AliExpress werkt ook al goed.
Maar als je ook muziek wilt luisteren dan is een degelijke set wel aan te raden.
Inbouwen is altijd een klus.
Succes
Dat setje maar besteld, motor maatje heeft ook zoiets;)
En wat afstand aan gaat, als we wat verder gaan rijden en elkaar kwijt raken kunnen we altijd nog op helmchat overgaan na een appje;)
 
Anytone porto met Bluetooth naar je helm en losse PTT knop, 16 PMR kanalen en klaar. Of een dikker setje zoals een Yaesu FT-7800 met een Sena SR10 werkt ook prima. Die porto eventueel met langere whip en 't setje met een Nagoya spriet :t.
Heb je een linkje naar zo'n anytone?
 
Heb je een linkje naar zo'n anytone?
Kijkt U eens: LINK Een mooie bijkomstigheid van deze porto: naast de standaard codes kan je zelf een CTCSS frequentie ingeven, dit was bij m'n rijlessen best handig omdat ik toen terug kon praten naar de instructeur, zijn professionele setjes waren voorzien van een niet-standaard code om 't rustig te houden op de band.

Als je deze porto alleen voor de 16 PMR kanalen gebruikt issie natuurlijk wel aan de dure kant, hij kan véél en véél meer, maar ik ben nog geen andere porto's tegengekomen die met die draadloze PTT knop werken. Zo is deze Wouxun een hele mooi stevige porto, dikke accu voor lang gebruik, (spat)waterdicht, 16 PMR kanaaltjes én Bluetooth aan boord, alleen als je die via BT aan je helm hangt kan je niet zenden. Ontvangst van bijv. de toerleider gaat perfect maar je kan niet terugpraten. Wellicht wel zo handig in een grotere groep ... O-).

gr. Leo
 
mag je zulke portofoons zo maar gebruiken? Ik zie 7 watt staan ?
Kort door de bocht is PMR446 (Personal Mobile Radio) gebonden aan 16 of 32 kanalen/frequenties in de 446MHz band en een zendvermogen van een ½ Watt. Ook moet de antenne/spriet/rubber duck vast aan de porto zitten zodat er geen langere opgezet kan worden. Achtergrond is dat als je in Amsterdam een portootje gebruikt ze in Rotterdam niet hoeven mee te luisteren. Als zendamateur ben ik trouwens net zo aan die PMR regels gebonden, ik mag wel op andere banden m'n gang gaan maar daar ook weer met regeltjes ...

Die 7 Watt is het maximum dat die porto kan produceren, je kan 'm terug programmeren tot, ik dacht, 1 Watt en dan ook die 16 of 32 kanalen/frequenties erin zetten en meer niet. Ik zou best een eurootje willen hebben voor elke Chinese (Baofeng) "Bami" porto die zo in Nederland gebruikt wordt. Als men bij een controle écht gaat mierenneuken ben je in principe in overtreding maar ik schat die kans heel laag in.

Het kan trouwens best zijn dat er échte PMR portofoons met Bluetooth en een losse PTT knop bestaan, alleen ik ken ze niet :?.

gr. Leo
 
Laatst bewerkt:
Die portofoons zijn aardig aan de prijs, maar lijkt me wel de beste oplossing als je met 4+ personen wil communiceren terwijl je onderweg bent door Duitsland, waar vaak geen gsm ontvangst is. We hebben nu met een groepje allemaal dezelfde china Bluetooth headset, maar dat verliest toch regelmatig de verbinding.

Ideaal zou een portofoon zijn op 12v voeding met bedrade ptt knop en Bluetooth verbinding naar de headset, maar die heb ik nog niet gevonden.
 
Ideaal zou een portofoon zijn op 12v voeding met bedrade ptt knop en Bluetooth verbinding naar de headset, maar die heb ik nog niet gevonden.
Ik zal van de week nog 's proberen die Wouxun te laten zenden terwijl die een Bluetooth verbinding met de helm heeft. De PTT toets op de porto zelf werkt i.i.g. niet als BT aanstaat, maar wie weet de PTT ingang op de accessoire aansluiting wel *D ! Deze porto heeft ook nog een "hobby port': een soortement USB achtige connector waar ook een PTT in verstopt zit naast een hoop ander gerei. Daarnaast zit trouwens een oplaadaansluiting, ideaal voor op de motor, alhoewel die dikke accu heeel lang meegaat :t.

Jammer dat de documentatie van Wouxun geen reet voorstelt, maar 't spul wat ze maken is toppie. Van Bluetooth heb ik helaas geen kaas gegeten, zo werkt dat ear-piece frummelke feillloos, kristal heldere ontvangst en perfect zenden met het mini-PTT knopje erop. Maar hoe, waar en wat te meten, ik heb geen idee :N:?.

gr. Leo
 
Kort door de bocht is PMR446 (Personal Mobile Radio) gebonden aan 16 of 32 kanalen/frequenties in de 446MHz band en een zendvermogen van een ½ Watt. Ook moet de antenne/spriet/rubber duck vast aan de porto zitten zodat er geen langere opgezet kan worden. Achtergrond is dat als je in Amsterdam een portootje gebruikt ze in Rotterdam niet hoeven mee te luisteren. Als zendamateur ben ik trouwens net zo aan die PMR regels gebonden, ik mag wel op andere banden m'n gang gaan maar daar ook weer met regeltjes ...

Die 7 Watt is het maximum dat die porto kan produceren, je kan 'm terug programmeren tot, ik dacht, 1 Watt en dan ook die 16 of 32 kanalen/frequenties erin zetten en meer niet. Ik zou best een eurootje willen hebben voor elke Chinese (Baofeng) "Bami" porto die zo in Nederland gebruikt wordt. Als men bij een controle écht gaat mierenneuken ben je in principe in overtreding maar ik schat die kans heel laag in.

Het kan trouwens best zijn dat er échte PMR portofoons met Bluetooth en een losse PTT knop bestaan, alleen ik ken ze niet :?.

gr. Leo
Ahh jij hebt die machtiging dus nog.
Ik heb hem stop gezet toen ik er weer voor moest betalen. Ik heb zelfs geen antenne meer staan sinds ik verhuisd ben.
nog wel denk ik op zolder een multi 2000 staan in een doos en ook denk ik nog een zelfbouw 70cm tranceiver maar de laptop die ik gebruikte voor besturen is allang vergaan, Maar het is een leuk aandenken;)
Hou het voorlopig maar even bij het sena setje en zie wel hoe het verder gaat in de praktijk;)
 
Yep, luxe zorgen '(. Amateur en marifoon is toch €75 bij elkaar, en waarvoor ?

gr. Leo
Precies, ik was al jaren slapende en ineens werd er gebeld door de 'RCD' of hoe het ook alweer heette een jaar of 3a4 geleden. Ik zou storing veroorzaken met mijn zender _O- _O- De beste man maar een bak koffie aangeboden en uitgelegd dat hij waarschijnlijk bij de lokale FM piraat moest zijn, die gaf een komplete hark van palen op mijn spectrum analyzer van het werk ;)
 
Laatst bewerkt:
Ideaal zou een portofoon zijn op 12v voeding met bedrade ptt knop en Bluetooth verbinding naar de headset, maar die heb ik nog niet gevonden.
Bij de goldwing kun je een CB kopen, er zit er 1 bij mij op maar nog nooit gebruikt, misschien zijn er nog een aantal te koop die ze vroeger in een auto of vrachtwagen gebruikte. Zit je wel met een leuke antenne maar een beetje handige jonge bouwt alles uitzicht :)
 
Waarom zou je met anderen willen ouwehoeren tijdens het rijden?

Het mooie van motorrijden is imo het 1 zijn met je motor.
Je motorgeluid, de wind en omgevingsgeluiden is genoeg.

Lullen met je maten/vrouw doe je tijdens tussenstops.
Daar zijn tussenstops voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan