Klinkt als een leuk project
Volgens mij reppen de voertuigtechnische eisen van het RDW alleen over breedte en wielbasis, v.w.b. afmetingen dan. Zie:
klik
Grondspeling is de afstand tussen het laagste punt van (bij een motor meestal carter, uitlaatbochten of middenbok), en ik denk dat je minimaal een stoeprand af wilt kunnen rijden zonder gelijk de uitlaatbochten dicht te rijden. Welke afstand je daarvoor nodig hebt hangt ondermeer van de wielbasis af, maar persoonlijk zou ik niet al te ver gaan afwijken van de originele grondspeling.
Maar is dat wat jij bedoelt? Want je hebt het ook over de hoek die de uitlaatdempers gaan maken, en ik vermoedt dat je ook wilt weten welke hellingshoek de motor moet kunnen maken. Antwoord: dat is keuze.
De minimale hoogte waarop die uitlaatdempers zich moeten bevinden is sterk afhankelijk van de breedte (hoever steken ze uit) en de hellingshoek die je wilt kunnen maken zonder met die uitlaten de grond te raken. Die hellingshoek zul je zelf moeten bedenken, want daar zijn geen harde richtlijnen voor. Je zou 35 graden t.o.v. horizontaal (of 55 t.o.v. verticaal) aan kunnen houden, dat is zo'n beetje wat een doorsnee motor kan zonder ondersteboven te gaan (al zijn er flinke verschillen tussen de diverse modellen).
Een andere benadering om die hellingshoek de kiezen is het uitrekenen van de hoek die de motor gaat kunnen maken tot het punt waarop de voetsteunen de grond raken. Op basis daarvan kun je de hoek kiezen v.w.b. de uitlaten: je wilt denk ik dat in de bochten je voetsteunen het eerste met de grond in aanraken komen, en niet je uitlaten...
Hoedanook, zelf kiezen dus, en wat dat moet gaan betekenen v.w.b. jouw keuzes m.b.t. constructie kun je zelf meten en uitrekenen. De Stelling van Pythagoras zou je met de verschillende berekeningen aardig op weg moeten helpen:
klik
Fotootjes zouden leuk zijn, want persoonlijk en ik wel benieuwd hoe die CX eruit komt te zien
Edit: plaatje ter verduidelijking