Grondspeling CBR600F 2000 verbeteren?

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
2
Lienden
Gister mijn tweede circuitdag gereden (op Zolder, ditmaal) en net als de vorige keer op Assen had ik al erg snel last dat ik van alles aan de grond reed in de bochten. Stepjes zijn helemaal schuin afgesleten en aan de uitlaat zit nu een flink schuin vlak. Eén keer zette mijn achterwiel een stap opzij doordat (vermoedelijk) de uitlaat het achterwiel liftte. Ik ben aan het experimenteren gegaan met mijn houding en gaandeweg de dag ging het wel beter door meer ernaast te zitten en mijn hellingshoek af te tasten met mijn knieën. Echter zou ik toch graag wat meer grondspeling hebben op mijn CBR. Bij voorkeur met een minimum aan investering. Iemand nog ideeën voor poor man's oplossingen om de grondspeling te verbeteren?
 
Tailriser. Laten maken door een metaalbewerkingsbedrijf, hoeft niet al te veel te kosten.

Dan krijg je wel iets meer druk op je voorwiel, => voorkant ook beetje omhoog en hoppa meer grondspeling.

Maar door meer veervoorspanning achter kom je misschien ook al beetje hoger.( staat de voorspanning voor en achter wel goed???)(scheelt ook nog eens in rijgedrag!)
 
In volgorde van oplopende prijs:
- Met de veervoorspanning spelen
- Tailriser
- Andere (hogere) steps op je motorfiets. Dit i.s.m. een high-mount uitlaat.
 
Een iets stuggere achterveer helpt ook uiteraard.

Ik ken je probleem, en kom nog niet eens op het circuit.. Stepjes zijn weer een eind afgesleten, evenals een stuk op de kuip aan de rechterkant en het rempedaal, en links de jiffy...

Ik heb overigens een leovince sbk uitlaat... Maar dat mag niet op het circuit denk ik......

@peejay: Ik heb de voorspanning ook al maximaal staan... de tailriser is de enige optie die werkt denk ik.. Hogere steps ook wel en uitlaat ook wel, maar dan kom je nog links met het blok, en rechts met de kuip aan de grond...

Ik ben er zelf alleen bang voor dat het omhoog brengen van de achterkant de motor te nerveus maakt..
 
Ik ben er zelf alleen bang voor dat het omhoog brengen van de achterkant de motor te nerveus maakt..

Dat vang je dan grotendeels op door de voorkant ook wat te verhogen.

En verder...tjah, met een CBR600F zit je nou eenmaal snel aan de grens van de grondspeling. Staan ze redelijk bekend om.
 
Ja dat zou ook kunnen, alleen moet je dan de clip-ons(evt andere) onder de kroonplaat gaan monteren. En dat is voor mij geen optie helaas..
 
Een iets stuggere achterveer helpt ook uiteraard.

Ik ken je probleem, en kom nog niet eens op het circuit.. Stepjes zijn weer een eind afgesleten, evenals een stuk op de kuip aan de rechterkant en het rempedaal, en links de jiffy...

Ik heb overigens een leovince sbk uitlaat... Maar dat mag niet op het circuit denk ik......

@peejay: Ik heb de voorspanning ook al maximaal staan... de tailriser is de enige optie die werkt denk ik.. Hogere steps ook wel en uitlaat ook wel, maar dan kom je nog links met het blok, en rechts met de kuip aan de grond...

Ik ben er zelf alleen bang voor dat het omhoog brengen van de achterkant de motor te nerveus maakt..
Ik heb zelf nog wel een Bos demper liggen. Die is een stuk slanker dan de originele. Maar om gezeur met de geluidsnormen te voorkomen op het circuit, rij ik dan net zo lief met de originele. Zoiezo is die nu al flink afgeschaafd, dus mocht ik een keer onderuit gaan, is het minder ernstig als ik 'm (nog meer) beschadig. Highmount uitlaat en andere steps praat je gelijk weer over honderden euro's, dus daar begin ik liever (nog) niet aan.
Aangezien de CBR van nature een hele stabiele fiets is, hoop ik dat het met het nerveuze mee zal vallen bij montage van een tailriser. Iemand ervaring met het effect hiervan op het stuurgedrag van een CBR?
 
Dat vang je dan grotendeels op door de voorkant ook wat te verhogen.

En verder...tjah, met een CBR600F zit je nou eenmaal snel aan de grens van de grondspeling. Staan ze redelijk bekend om.
Sjah, dat is ook zo. Daarom kijk ik ook naar goedkope oplossingen. Zó vaak ga ik ook weer niet naar het circuit (dit jaar 2x, volgend jaar misschien iets vaker). En anders kan ik 'm ws. beter inruilen op een gixxer oid ipv er heel veel geld tegenaan te gooien. Nadeel daarvan is dat de CBR een prettig allround karakter heeft voor woon-werk en dergelijke. Bij een Gixxer is dat minder.

Is er bij een CBR maar zo weinig ruimte over boven de clip-ons? Kan ik me haast niet voorstellen.
Volgens mij maar een paar mm. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je in de problemen komt de kuip als je de clip ons onder de kroonplaat zet.
 
Ja dat is zo.. Maar ik moet zeggen dat mijne af en toe best nerveus is na lichte oneffenheden.. Wel heel controleerbaar, en nog lang geen nervositeit waarbij een stuurdemper verplichte kost is. Maar ik ben er dus bang voor(zeker op het circuit) dat dit wel verergert.

Ik denk ook dat de meeste mensen die een tailriser hebben, dit voornml gedaan hebben vanwege het pose-effect...

Je zou ook zelf kunnen experimenten met plaatjes staal bij de bevestiging van de achterschokbreker op het frame. Een tailriser-set(setje dogbones volgens mij) zet de achterkant gelijk een stuk omhoog, terwijl je met plaatjes wat meer kan variëren en de ideale compromis tussen grondspeling en nervositeit kan vinden. Als je een beetje handig bent met metaal-bewerken, dan kost het je nagenoeg niks.
 
Hm, jij hebt toch ook je groot vaarbewijs moeten halen voor die antieke gixxer? (of moet dat niet bij een olie-boot ;) )

ff terug on-topic:
die plaatjes lijken mij te doen als ik zo bij mij kijk...
 
Hm, jij hebt toch ook je groot vaarbewijs moeten halen voor die antieke gixxer? (of moet dat niet bij een olie-boot ;) )

ff terug on-topic:
die plaatjes lijken mij te doen als ik zo bij mij kijk...
Kun jij niet gewoon wat meer gaan 'verhangen' in de bocht? Je zit er zo recht op dat het me niet verbaasd dat je alles aan de grond rijdt. Beetje verhangen lostte bij mij op m'n CBR in ieder geval al veel op.
 
Fotootje van gisteren:
067_3109.JPG


Weet alleen niet of dit aan het begin van de dag is of aan het einde, toen ik er (voor mijn idee, iig) wat meer naast ging zitten.
 
Laatst bewerkt:
Fotootje van gisteren:
http://www.circuitfoto.be/images/tds/067_3109.JPG ((Afbeelding))

Weet alleen niet of dit aan het begin van de dag is of aan het einde, toen ik er (voor mijn idee, iig) wat meer naast ging zitten.

Je kan in elk geval nog veel winnen hier door echt te verzitten en niet alleen met je kont schuiven.

In het begin voelt dit trouwens al alsof je naast de motor hangt, dus dat is normaal.
 
Fotootje van gisteren:
http://www.circuitfoto.be/images/tds/067_3109.JPG ((Afbeelding))

Weet alleen niet of dit aan het begin van de dag is of aan het einde, toen ik er (voor mijn idee, iig) wat meer naast ging zitten.
Denk dat je veel meer kunt gaan verzitten, je hele kont mag er wel naast, wordt wel 'apengedrag' genoemd maar ach, het werkt wel.
 
Je kan in elk geval nog veel winnen hier door echt te verzitten en niet alleen met je kont schuiven.

In het begin voelt dit trouwens al alsof je naast de motor hangt, dus dat is normaal.
Miep-Stein heeft nog wat foto's van mij van het einde van de dag. Zodra ik die heb zal ik es kijken of mijn houding daarop goed te zien is en die posten. Tips zijn altijd welkom. :)

Verbeteren van de houding is nog altijd veruit het goedkoopst. :P
 
Kun jij niet gewoon wat meer gaan 'verhangen' in de bocht? Je zit er zo recht op dat het me niet verbaasd dat je alles aan de grond rijdt. Beetje verhangen lostte bij mij op m'n CBR in ieder geval al veel op.

Bedoel je nu die foto op m'n avatar?? Daar rijd ik nog niks aan de grond, lijkt me dus niet echt nodig.. Echter ook als ik echt verzit, en zelfs regelmatig onbedoelt aan de grond kom met m'n knie, dan rijd ik nog dingen aan de grond als het moet.. Echter wordt de grondspeling wel steeds iets beter uiteraard *D
 
Miep-Stein heeft nog wat foto's van mij van het einde van de dag. Zodra ik die heb zal ik es kijken of mijn houding daarop goed te zien is en die posten. Tips zijn altijd welkom. :)

Verbeteren van de houding is nog altijd veruit het goedkoopst. :P

Zoals beloofd:

26_640x480.jpg


107_640x480.jpg


Zou (veel) meer verzitten beter zijn naar jullie mening?
 
Heb t probleem ook met mn CBR, afslijtende steppies alom, gebeurd meerstal als ik lui ga KD'en en niet teveel ga verzitten... Laatste keer gooide ik m snel plat, keiharde knal en een flink stuk van mn steppie gesleten. :( Op Zolder trouwens al beide slijtboutjes verloren, rij sindsdien dus zonder... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan