Groot licht! aan de kant! (jullie mening graag)

Groot licht: Aso of onbenut hulpmiddel

  • Aso

    Stemmen: 33 31,4%
  • Handig

    Stemmen: 72 68,6%

  • Totaal aantal stemmers
    105
Mijn mening is dat het terecht is dat je met je licht knippert, als diegene voor je ONNODIG links rijdt, want anders heeft het totaal geen nut.
Dan wek je alleen maar agressie op.
Maar we moeten niet vergeten dat we het hier over automobilisten hebben, die zijn op een hele andere manier met het verkeer en het zich verplaatsen van A naar B bezig dan menigeen motorrijder.
Bij een motorrijder is het van crusiaal belang dat ie oplet in het verkeer. En bij automobilisten misschien in mindere mate.
Maar wij rijden voor de lol, en koekblikken zijn alleen maar bezig om zich te verplaatsten.
 
Ik gebruik dat knopje nooit. Vind het aso overkomen, dus als ik erlangs wil ga ik er wel rechts langs :P Waarom mag je trouwens in godsnaam rechts niet inhalen? Hoe vaak ik wel niet rijen auto's tegenkom die gewoon doodleuk in het midden blijven rijden. Je denkt toch niet dat ik dan helemaal van rechts naar links schiet om ze in te halen.
 
Mijn rijtje af te werken signalen dat ze moeten oprotten:

-aankomen rijden
-links in de spiegel gaan rijden
-knipperlicht naar links aanzetten
-keertje achter auto van linker spiegel naar rechter spiegel
-in linker spiegel grootlicht knippertje
-in linker spiegelknippertje en met hand een gebaar van links naar rechts
-middelvinger
-rechts er langs...
 
Mijn rijtje af te werken signalen dat ze moeten oprotten:

-aankomen rijden
-links in de spiegel gaan rijden
-knipperlicht naar links aanzetten
-keertje achter auto van linker spiegel naar rechter spiegel
-in linker spiegel grootlicht knippertje
-in linker spiegelknippertje en met hand een gebaar van links naar rechts
-middelvinger
-rechts er langs...

Ik sla meestal de eerste 7 punten over ;)
 
Onnodige(?) lichtsignalen of geluidsignalen (toeteren?)geven mag niet volgens mij. Maar zou je een megafoon mogen installeren van een paar kW met de automatische boodschap:

OPZOUTEN NAAR RECHTS KUTTEKOP :+

[Zeer off topic]

Nou dan heb ik nog een nieuwtje voor je. Ik heb niets tegen de turkse medelander die gaat trouwen..waar ik wel wat op tegen heb is dat die eikels om 09:00 claxonnerend voor het stoplicht blijven staan. Er kunnen drie auto's per keer door en ze zijn minimaal met 10 auto's. En oh ja..ik woon tegenover het politiebureau..maar denk je dat er ook ooit maar 1 agent naar buiten komt met zijn bonnenboekje?????

Dus blijkbaar mag je best onnodig claxonneren.

[zeer offtopic]

Kwa ikke ikke ikke mentaliteit:
tja...als ik naar rechts kan zit ik op de rechterbaan...als er rechts naast me een vrachtwagen zit kan en wil ik niet naar rechts...en dan moet mijnheer met haast inderdaad maar ff wachten ja.
 
Om ze te helpen gebruik ik sinds kort mijn groot licht om aan te geven dat ik er langs wil.

|(

Je hebt het dus echt niet begrepen, dit zijn nou juist de soort types waar ook de Duitsers een schurfthekel aan hebben.


De "Pass" knop dient er voor om aan te geven dat jij met een hoog snelheidsverschil nadert. In de achteruitkijkspiegel is dat ook heel moeilijk in te schatten. Daarom geef je een lichtsignaal om te waarschuwen, dat je een veel hogere snelheid hebt.

Als ik een Duitser 200m achter me zie aankomen en hij knippert met zijn lichten, dan zal ik zorgen dat ik zo snel mogelijk de weg vrij maak/ niet ga inhalen.
Omgekeerd doe ik het ook, als ik met 180 op de linkerbaan rijd, en ik zie iemand die een vrachtauto gaat inhalen, en die zoals het hoort zijn knipperlicht aanzet, dan knipper ik een keer met mijn groot licht, in de hoop dat hij het ziet en nog even rechts blijft zodat ik niet vol in de Ankers hoef.
Ziet hij het niet, dan heb ik pech.


Als maar als iemand <10 meter achter me rijd heb ik hem heus wel gezien, en als hij dan knippert met zijn lichten gaat het raampje open en krijgt hij "de vinger".
 
Ik vind het heel irritant als mensen op de middelste rijbaan rijden terwijl er rechts niemand te bekennen is.

Je ziet 's avonds en 's nachts regelmatig mensen meteen naar de middelste baan gaan als ze invoegen op een lege snelweg. Misschien interessant om eens te onderzoeken wat deze mensen bezielt?

Trouwens eens met de stelling, Duitsland is erg fijn wat dat betreft. FF seinen en ze gaan meteen aan de kant. Daar snappen ze wel dat je het niet agressief bedoelt. Stelletje sufkutten, die Nederlanders.....
 
eh, geen politie in de buurt, dan maar rechts erlangs.
Per slot van rekening is de 'onnodig linksrijder' al kilometers langer in overtreding!

Helaas pakken onze vrienden in de wit/blauw/oranje auto's nooit de oorzaak aan, alleen het gevolg. De mensen die rechts inhalen op nr. 1 van ergernissen in het verkeer hebben staan zijn naar alle waarschijnlijkheid notoire linksrijders (met visje).
 
Je ziet 's avonds en 's nachts regelmatig mensen meteen naar de middelste baan gaan als ze invoegen op een lege snelweg. Misschien interessant om eens te onderzoeken wat deze mensen bezielt?

Trouwens eens met de stelling, Duitsland is erg fijn wat dat betreft. FF seinen en ze gaan meteen aan de kant. Daar snappen ze wel dat je het niet agressief bedoelt. Stelletje sufkutten, die Nederlanders.....
Zelfde als in tunnels. Zie je ook niemand helemaal rechts hangen (tenzij het 2 baans tunnel is) als het niet druk is.

|(
 
Het komt tamelijk agressief over. In Frankrijk en Duitsland wordt het meestal ook niet zo hard gewaardeerd als sommigen hier beweren, in het "beleefde" Engeland staat knipperen met je lampen bijna sociaal gelijk met het leegschieten van een repeterend geweer en wordt alleen gedaan door geblindeerde GTI's met omgedraaide-petjes-bestuurders. Zelf heb ik meeste "problemen" met veel mensen die steevast op de middelste baan blijven rijden, maar ach, als je zoveel haast hebt ben je ook korter onderweg en geniet je korter ;)

het werkt anders een stuk beter in duitsland als in nederland.

In engeland seinen ze met grootlicht als ze je voorrang geven.
Zo heb ik het gehoord/gezien van een kameraad van mij (die woont in brighton).
Vind het overigens wel raar dat ze dan later groeten (en dat was niet met de middelvinger).

misschien genieten andere mensen van meer snelheid i.p.v. stationair te rijden.
 
ik ga niet wachten of ie es naar rechts opzout... dan ga ik er wel rechts langs...
en om er je er over op te winden (middelvingertje?) vind ik het sop de kool niet waard...
 
ik pass meestal ook ff als ik er langs ga, anders schrikken die oudjes die 20 km langzamer rijden zich het apenzuur!
 
Ophoeren met je groot licht. (mof :X )

Ik vind het vooral erg irritant, vooral mensen die gaan seinen als er voor je nog 15 auto's op de linkerbaan rijden. (en dan schieten ze er dus niets mee op als je naar rechts gaat)

Met de motor gewoon ff een beetje extra gas, helpt stukken beter dan dat grootlicht.
 
Mijn rijtje af te werken signalen dat ze moeten oprotten:

-aankomen rijden
-links in de spiegel gaan rijden
-knipperlicht naar links aanzetten
-keertje achter auto van linker spiegel naar rechter spiegel
-in linker spiegel grootlicht knippertje
-in linker spiegelknippertje en met hand een gebaar van links naar rechts
-middelvinger
-rechts er langs...


Mijn rijtje is wat korter:

-aankomen rijden
-ruimte rechts of ertussen inshatten
-zonder van gas te gaan rechts of ertussendoor

laat ze maar lekker links hangen, die koekblikkers. Ik heb niet zoveel ruimte nodig hoor.

MAzzel,

Roland
 
Ik gebruik nooit m'n grootlicht. Misschien alleen om een keer te groeten naar een andere motorrijder ofzo als ik druk bezig ben met schakelen / sturen / bumperklever in mn spiegel bekijken :(

Op de snelweg houd ik altijd mn knippertje aan naar links, die boodschap is meestal wel duidelijk. Zelf gaan bumperkleven vind ik levensgevaarlijk. Net als "even er tussendoor" trouwens! Spelen met je leven als er net even iemand niet zit op te letten (wat gelukkig nóóit gebeurt in Nederland)...!

Als je MIJ een seintje geeft, zorg ik altijd dat ik zo snel mogelijk aan de rechterkant kom. Tenzij er nog 10 voor me rijden en ik er met geen mogelijkheid langs of doorheen kan. Dan krijg je de oerhollandse middelvinger van me jouw kant op 8-)
 
Goed kijken waar de ruimte ligt dan er langs, links, rechts maak me niet uit!!
 
Als ik aan het rijden ben en het is donker gebruik ik zeker mn groot licht om te waarschuwen dat ze aan de kant moeten. En dan wacht ik al zelfs niet totdat ik achterop hun bumper zit :X
Gewoon zorgen dat ik het vaart erin kan houden of gas los en wat uit laten rollen en pas remmen als die doos nog steeds aan de linker kant rijdt en je sign niet begrijpt.
Overdag doe ik niet zo moeilijk, want dan kan mn grootlicht helaas niet veel voor me betekenen B|
Ff goed inschatten en inzien of rechts inhalen ook een mogelijkheid kan zijn
Kep gemerkt tot nu toe dat ik het best aardig kan en nog 0% kans gehad op ongelukken... Dusja O-)


[edit]
Waar de automobilisten het ook voor gebruiken vanuit de andere rijbaan is dan meer om te waarschuwen dat de wouters iets verderop staan en kans zoeken om je een geel kaart kunnen geven :+
Das best aardig van hun, moest toen ff 30km/u terug op de teller :X
[/edit]
 
Terug
Bovenaan Onderaan