Groot licht! aan de kant! (jullie mening graag)

Groot licht: Aso of onbenut hulpmiddel

  • Aso

    Stemmen: 33 31,4%
  • Handig

    Stemmen: 72 68,6%

  • Totaal aantal stemmers
    105

Griffin

Die hard MF'er
2 jun 2003
816
0
Delft
Zeker sinds de nieuwe campagnes is het nog belangrijker afstand te houden.
Ik ben voor,bumperkleven is levensgevaarlijk,...maar.

Mensen gaan maar niet aan de kant en zitten veelal te slapen.

Om ze te helpen gebruik ik sinds kort mijn groot licht (net zoals de duitsers) om aan te geven dat ik er langs wil. Het werkt aardig, maar sommigen zeggen dat het bijzonder Aso overkomt. Ik vind het een mooi communicatie-middel, waarom zouden we het niet geruiken.

Overigens heet het grootlicht knopje op mijn bike ook 'Pass'.
 
Volgens mij staat er PASS bij dat knopje om een verligger te werwittigen dat je ze gaat inhalen en dat ze niet plots uitwijken.

Btw: ik vindt zelf dat dit nogal opdringerig overkomt.
 
Doe het zelf ook wel eens als het me iets te lang duurt.

Sommigen laten je er langs :} , anderen gaan boven op de rem staan :? B|
 
Ik doe altijd als ik zie dat er een potentiele treuzelaar voor me aan de passeren is even mijn knipperlicht aan naar links. Eventueel kan ik daarna altijd nog flitsen. Ik ehb gemerkt dat dit in veel gevallen heel goed werkt.
 
Ben het met je eens dat het rete irritant is als je links rijdt en er rijdt er een voor je die niet door heeft dat er ook nog rechter rijstroken zijn... :z

Ik ga zelf altijd een beetje in de linkerspiegel rijden meestal valt het kwartje dan wel.
 
Ja maar het is toch gewoon mentaliteit.

Ik bedoel niet: FLIKKER OP AAN DE KANT ANDERS KRIJG JE EEN PAAR KLAPPEN

Ik bedoel: Dude,..let es op man,..je kan naar rechts ik wil er langs, en het is strafbaar onnodig links te rijden.\

Communiceren in het verkeer gaat al zo moeilijk, dit helpt alleen maar.
 
in duisland en italie wordt niet anders gedaan.

Het is een perfecte manier om gewoon je knippertje aan te zeten of even groot licht aan te tikken.
Helaas wordt dat hier als zeer irritant beschouwt.
De meeste mensen gaan wel naar rechts maar je krijgt altijd een geirriteerde blik.

Blijf meestal erachter zitten. Maar als het te lang duurt.... })
 
Als ik erlangs wil ga ik er gewoon langs, links danwel rechts. Ik dacht dat die rijdende obstakels op de weg op rails zaten?? Kunnen ze echt bewegen van rijbaan naar rijbaan??? :o


edit: geen groot licht dus, gewoon erlangs. Van groot licht kunnen mensen ook schrikken/verblind raken trouwens, en raar reageren.
Als ik er snel langs ga en ze schrikken, ben ik toch al weg :P
 
Communiceren in het verkeer gaat al zo moeilijk.
Daarom moet je juist erg voorzichtig zijn met wat je doet.

Ik zit zelf niet zoveel links.. ;) Dus weet niet wat ik zou doen. Maar ik kan goed begrijpen dat die "ouwe graftak op de linkse baan is op moet zouten". Knipperlicht/Grootlicht/Toeter/Gas, als het echt absurd lang duurt lijkt mij alles toegestaan.
Maar hier is ook lastig wat toegstaan is, omdat sommige mensen andere grenzen leggen.
Zo had ik een tijd terug: was druk op een uit en invoeg gedeelte van R'dam naar huis. Dat is 2 banen rechtdoor en 2 rechtsaf, ik had ingevoegd naar links. Was ongeveer rijdende file en kon niet verder vooruit of naar links. Komt er een halve gare achter mij toeterend omdat hij nog is achter mij wil invoegen. Dan wordt ik pissig, je doet je best wat je kunt en dan nog commentaar krijgen. B|

Kortom: wacht eerst voordat je wat doet, duurt het echt lang dan pas iets doen.
 
Laatst bewerkt:
Precies,..in mijn beleving is dat dus ook het enkele alternatief. Rechts er voorbij.

En dat vind ik dan weer Aso dus dat wil voorkomen,..hoe wel ik er sinds kort eigelijk steeds vaker schijt aan heb.

(Waren er maar flitspalen die niet gingen op snelheid maar op hersenactiviteit)
 
Ik ga meestal een beetje in de linkerspiegel rijden.Als dit niet werkt dan wissel ik linker en rechterspiegel af. Grootlicht wordt toch als vervelend ervaren.

edit: ik heb wel op handig gestemd, maar het is de mentaliteit in NL dat het niet zo fijn werkt.
 
Grootlicht wordt toch als vervelend ervaren.


Onnodig links rijden ook en als een lichtsignaal helpt dan is dat meegenomen. Als ze het vervelend vinden is dat jammer, moeten ze maar niet zo lui zijn en gewoon netjes terug naar rechts gaan, krijgen ze ook geen 'vervelend' lichtsignaal.
Vind een lichtsignaal wel zo netjes, anders moet je ze weer rechts inhalen.
 
in deze wereld van 'ik rij niet te hard, dus ik mag alles doen' lijkt me het vrij gevaarlijk met groot licht rijden.

aan de andere kant, het zijn altijd de mensen 'die geen haast hebben' die links blijven plakken... ALS ze al geen haast hebben, waarom plakken ze dan niet RECHTS ?

wat me ook opvalt tegenwoordig is dat veel auto's (van schrik ?) helemaal naar rechts gaan rijden als ik met de motor achter hun rij... soms met 2 wielen over de bermmarkering of zelfs IN de berm.. |(

voor de meeste komt het over als "die wil mij ruimte geven zodat ik makkelijk kan inhalen"... maarja, als er een VROS met meneer van Dijk achter je rijdt, dan is het art5 en rijbewijs inleveren.. B|
 
Ik vind het heel irritant als mensen op de middelste rijbaan rijden terwijl er rechts niemand te bekennen is. Dan haal ik vaak eventjes rechts in. Vaak zie je mensen vlak daarna ook naar de rechter rijbaan verhuizen.

Las onlangs dat DAT soort figuren (de: ik-ben-aan-de-middelste-rijbaan-vastgekleefd-en-ik-ga-er-ook-NOOIT-meer-vanaf-automobilist) juist de meeste files veroorzaken. Was wel een engels onderzoek...maar denk dat dat in Nederland ook het geval zal zijn.

Ik heb trouwens op 'handig' gestemd. Met mijn klassieker in wording (oude Golf Diesel) rij ik ook nooit zoveel te hard (rij vaak 130) en als er dan iemand met een rotvaart aan komt zetten en knippert ff met zijn lampen..dan geef ik klein beetje gas bij zodat ik eerder naar rechts kan. Mensen met haast moeten er langs!
 
Het komt tamelijk agressief over. In Frankrijk en Duitsland wordt het meestal ook niet zo hard gewaardeerd als sommigen hier beweren, in het "beleefde" Engeland staat knipperen met je lampen bijna sociaal gelijk met het leegschieten van een repeterend geweer en wordt alleen gedaan door geblindeerde GTI's met omgedraaide-petjes-bestuurders. Zelf heb ik meeste "problemen" met veel mensen die steevast op de middelste baan blijven rijden, maar ach, als je zoveel haast hebt ben je ook korter onderweg en geniet je korter ;)
 
wat me ook opvalt tegenwoordig is dat veel auto's (van schrik ?) helemaal naar rechts gaan rijden als ik met de motor achter hun rij... soms met 2 wielen over de bermmarkering of zelfs IN de berm.. |(

voor de meeste komt het over als "die wil mij ruimte geven zodat ik makkelijk kan inhalen"... maarja, als er een VROS met meneer van Dijk achter je rijdt, dan is het art5 en rijbewijs inleveren.. B|


Heb ik ook al meegemaakt.
Zag ze ook paniekerig in hun middenspiegel kijken.
Bleef netjes met gepaste afstand achter de auto rijden, en na een paar minuten ging de auto weer in het midden van de weg rijden.
Ik heb niet altijd haast })

Wat ik wel aardig vondt, was de boer die met zijn super brede tractor een stukje naar links ging, zodat ik goed zag wanneer ik hem voorbij kon. Deze man kreeg een groet als dank.
 
Tja, het is handig om ff je grootlicht en/of je knipperlicht te gebruiken.
Maar ik gebruik een mooiere oplossing... als men niet van de rechterbaan gebruik wenst te maken, dan doe ik het :]

Ga me niet lopen irriteren aan die kneuzen die links blijven hangen. Wat ik ook nog wel eens wil doen bij mensen die op een driebaans weg in het midden blijven hangen terwijl rechts en links helemaal vrij is, is op dezelfde baan aan de linkerkant inhalen. Schrikken zich meestal helemaal de pleuris en dan gaan ze naar rechts :P
en als ze geirriteerd naar links willen gaan heb ik nog ruimte genoeg om te acceleren en te ontwijken :P maar tot nu toe alleen maar meegemaakt dat ze zich de pleuris schrikken })
 
...Mensen met haast moeten er langs!
Mensen met haast hadden eerder moeten vertrekken :P

Ik heb er geen last van dat mensen met groot licht seinen als ze erlangs willen, ik heb in mijn spiegels allang gezien dat er iemand aankomt met een hogere snelheid als die van mij, en dus zorg ik dat ik al aan de kant ben...
Waar ik mij idd wel aan stoor is dat men begint te seinen als ik niet naar rechts kan (tijdens het inhalen van een vrachtwagen bv), en ook niet harder vooruit omdat er iemand voor me rijdt, dan vind ik het dus wel aso...
 
Ik stoor me niet aan die knipperende lichten. En inderdaad..als ik naar rechts kan zit ik ook rechts..maar als ik met 130 op een vrachtwagen afrij en ik zie in mijn spiegel een stip hard dichterbij komen..dan gaat hij maar op zijn rem. IK haal die vrachtwagen in en trap dus niet op mijn rem. Uiteraard zorg ik er wel voor dat ik dan zo snel mogelijk weer rechts rij.
 
Als ik erlangs wil ga ik er gewoon langs, links danwel rechts. ...

idem, ik weiger te bumperkleven, maar seinen vind ik toch wat opdringerig overkomen.

maar ik moet zeggen, die enkele koplamp kan behoorlijk intimiderend werken hoor. mijn ervaring is dat de meesten wel voor je uit de weg gaan (en daarbij verkeer op de rechter baan niet zelden grof afsnijden). en als ze niet uit de weg gaan ga ik er rechts langs. no hard feelings, want ik weiger me daar druk over te maken en met allerei gedoe de hint alsnog over te brengen.
 
voor dat de automobilisten kunnen reageren ben ik al een metertje of 700 voor hun aan het rijden

einige wat ze zien is een groen flits en een schockwave van de Akrapovic racing
 
Terug
Bovenaan Onderaan