Groot prijsverschil custom mapping

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Guys,

Wie kan mij het prijsverschil uitleggen tussen MADracing en Ruud Frederiks in Goes? Beide maken een custom mapping voor mijn 1190 Adventure. Dus geen map downloaden en in de ECU kwammen. Alleen MADracing rekent 550 euro en Ruud 295 euro. Iets zegt mij dat er voor 550 euro wel veel meer gebeurd, maar beide zeggen hetzelfde te doen. Natuurlijk kunnen ze niet in elkaars keuken kijken, dus ik vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft?

Bedankt!
 
enige dat ik kan bedenken (buiten het feit of ze effectief hetzelfde doen) is ervaring en daardoor sneller tot een goed resultaat komen.
Ruud doet het al jaren/decennia, die andere ?
 
Je zou ook kunnen proberen te achterhalen wat een dergelijke partij daadwerkelijk kan binnen de ECU van jouw motor. Bij Aprilia bijvoorbeeld zijn er modellen (geweest) waar een wachtwoord zat de lagere toerentallen binnen een mapping , die enkel een erkend servicepunt/dealer had. Zo doende kon een 'externe' partij nooit tot een optimaal resultaat komen.
 
Gaan ze beide voor en na op de dyno bank ? Worden er nog wijzigingen uitgevoerd na de tweede dyno sessie?
Bij sommige bedrijven kan je kiezen tussen een custom sessie, met meerdere dyno runs en afstellingen na elke run of een "off the shelf" optie waarbij ze op basis van hun ervaring een mapping in de motor zetten kijkende naar wat voor uitlaat, luchtfilter etc. (Eigenlijk precies wat de fabrikant al deed, een standaard mapping, maar Dan zonder de eco beperkingen) .
 
Vroeger stelden ze injectie af met een kastje. Dan had je drie verschillende toerengebieden, laag midden en hoog. En afstellen in die gebieden met 2 stappen hoger of twee stappen lager.

Tegenwoordig is het veel fijner af te stellen. En kan ook deellast worden afgesteld. En per cilinder indien gewenst. Dat kost meer dan een uurtje.

Voor op straat heb je het meest aan een goede afstelling bij laag en midden gebied. Half gas bij hoge toerentallen doet er dan minder toe.

Misschien geeft dat wat achtergrond om voor jezelf te bepalen wat je beter wil. En om gerichter te vragen bij beide partijen.

Ruud Freriks doet het in elk geval al heel erg lang. Zou me niets verbazen als hij de meest ervaren man van NL is.
 
Dit topic genoeg om over te lezen.
 
Ik heb twee maanden terug mijn K12R bij Ruud laten doen. Vooraf op de bank, ECU flashen (geen power commander oid), controle, fine-tuning en eind run op de bank.
Hij heeft van mijn type minstens 25 motor mappings in de computer staan, hij kiest aan de hand van de eerste run en je wensen welke mapping het best past. De fine-tuning is dan maar weinig werk meer.

MADracing bestaat ondertussen ook alweer dik 20 jaar, ik ken Mark als een goed technicus. Waar het prijsverschil vandaan komt zou ik niet kunnen zeggen.
 
Guys,

Wie kan mij het prijsverschil uitleggen tussen MADracing en Ruud Frederiks in Goes? Beide maken een custom mapping voor mijn 1190 Adventure. Dus geen map downloaden en in de ECU kwammen. Alleen MADracing rekent 550 euro en Ruud 295 euro. Iets zegt mij dat er voor 550 euro wel veel meer gebeurd, maar beide zeggen hetzelfde te doen. Natuurlijk kunnen ze niet in elkaars keuken kijken, dus ik vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft?

Bedankt!

Ik heb ook goede ervaring met Ruud. Hij pakte toentertijd voor mijn fiets een mapping van eenzelfde motor die hij eerder gemaakt had en heeft die gefinetuned. Ongeveer anderhalf / 2 uur op de dyno. Peuterde er 14 pk en 10nm koppel meer uit. Herkende mijn fiets niet weer en echt nette prijs. (2010 Triumph Speed Triple met Zard volledig 3 in 1).

Mijn huidige 2020 Yamaha MT10 heb ik laten Woolich tunen bij Druijf Racing, ook dik tevreden mee!
 
2 weken,dan kwam die er zeker zelf ook niet uit;)

Nou, dat zeg je met een grapje maar dat idee had ik zelf ook.
Ik heb een Full-flash gehad (staat op de bon) om door MooMoo genoemd Aprilia probleem te omzeilen,
nu verteld hij met dat onderin toerental niet af te stellen is omdat het achter een wachtwoord zit.
Daarom heb ik juist voor een full-Flash gekozen, enkele weken daarvoor was de Tuono ook door Mark onderhanden genomen, ivm het zg "ruckelfarhen" dit
is wel naar tevredenheid verholpen. Toen overigens ook de fiets 2 weken kwijt geweest.

Ik heb wel een vermoeden hoe dat komt maar dat plaats ik hier maar niet want ik kan dit niet hardmaken.

Maar El Pollo, neem eens contact op met Frank Mos van Mobu motors, die kan je ook wel helpen.
 
Het is vooral een specialisme met hele specifiek kennis en hardware en daar vraagt men goed geld voor.


Het kan nu in 5 minuten zijn gepiept maar de 1e keer gaat er maanden werk in zitten.

Veel "tuners" weten niet wat ze doen, kopen een halfgare map op internet voor 100 euro en plempen die dan in 5 minuten in je motor (maar gebeurd vooral bij auto's) zonder er verder zelf kennis van te hebben. Een goede vinden kan lastig zijn.
 
Het is vooral een specialisme met hele specifiek kennis en hardware en daar vraagt men goed geld voor.


Het kan nu in 5 minuten zijn gepiept maar de 1e keer gaat er maanden werk in zitten.

Veel "tuners" weten niet wat ze doen, kopen een halfgare map op internet voor 100 euro en plempen die dan in 5 minuten in je motor (maar gebeurd vooral bij auto's) zonder er verder zelf kennis van te hebben. Een goede vinden kan lastig zijn.

Het is ook een kwestie van vertrouwen, daar je zelf niks kan controleren.
Hooguit zijn er dingen wat opvalt en waarbij je dan je twijfels plaatst.
 
Ja zeker.
Met een lichte tuning van mijn relatief simpele diesel ben ik 3 jaar aan het experimenteren en lezen geweest voordat ik de ecu aangepast had.

Dat is incl. het zelf zoeken/indexeren van de mappen en hoe om te gaan met het programma WinOLS.

Leuke uitdaging.
 
Ik heb ooit een ECU van een CBR1000rr naar Don Guhl (Guhl Motors - ECU Reflashing and More) gestuurd om hem te tunen. Hij had al verschillende motoren voor ons getuned.
Ik kreeg te horen dat hij blij was met de settings in mijn ECU, dat hij ze gekopieerd had, en dat hij niks kon verbeteren.
Kosten waren nul. Hij heeft zelfs mijn verzendkosten vergoed omdat hij er een goede mapping uit kon halen.
Misschien is Don de juiste tuner voor jou?
 
En daarna vraagt hij tussen de 125 en 200 euro om die gekopieerde map in andere fietsen te pompen binnen een minuut of 5 incl opstarten laptop haha

Zo krijg je dus je prijsverschil.
Diegene die maanden heeft gezwoegd op die ene perfecte map (welke overigens perfect is voor die specifieke fiets, er is altijd finetuning nodig, zeker als je bijv. een open uitlaat of ander luchtfilterelement hebt.)
 
En daarna vraagt hij tussen de 125 en 200 euro om die gekopieerde map in andere fietsen te pompen binnen een minuut of 5 incl opstarten laptop haha
Nee, zo krijg je de beste mappings voor een acceptabele prijs. Voor 200€ ben je er niet. En nee, hij kan dat niet binnen 5 minuten want hij boort geen gaatjes. Hij doet dat netjes èn hij kijkt of hij het je wel wil geven. Zodra hij denkt dat je er niet goed mee om kan gaan zal hij je ECU niet flashen. Ja, hij gaat in gesprek.
 
Ik zeg niet dat hij een slechte tuner is, rustig maar.
Ik zeg alleen dat je zo je prijsverschil krijgt.

De ecu hoeft vaak niet open, veelal niet eens gedemonteerd te worden, soms bench flashen, soms direct op een eeprom aansluiten wat betekend openen en solderen of er speciale apparatuur op zetten welke schijteduur is.

Mijn vorige auto kon ik via de OBD flashen met een speciale interface (galletto) en mijn motor kan ik met een DIY yosh box via de dealer plug remappen (hoog, midden, laag en stationair, alleen injectie duratie) en mijn huidige auto waarbij de EGR gedeeltelijk dicht is gezet moest on-bench.
 
Het is vooral een specialisme met hele specifiek kennis en hardware en daar vraagt men goed geld voor.


Het kan nu in 5 minuten zijn gepiept maar de 1e keer gaat er maanden werk in zitten.

Veel "tuners" weten niet wat ze doen, kopen een halfgare map op internet voor 100 euro en plempen die dan in 5 minuten in je motor (maar gebeurd vooral bij auto's) zonder er verder zelf kennis van te hebben. Een goede vinden kan lastig zijn.

Een complete fabriek ligt stil voor een storing die onvindbaar lijkt te zijn.

De directeur is wanhopig en vliegt een branche bekende magische specialist in .

Specialist loop door de fabriek , luister wat ...
Loopt naar een afsluiter , en tikt met een rubber hamertje op de afsluiter.

Spontaan, de hele fabriek komt tot leven en alles werkt weer.

Specialist geeft zijn factuur, 10100 euro .

Directeur boos, 10k voor een klap met een hamer ? Dat is bezopen !... ik eis een specificatie van de kosten !..

Specialist vult in op zijn factuur :

Klap met hamer, 100,-
Weten waar te slaan , 10000 euro .
 
Wat sanscorp ook bedoel te zeggen, denk ik, dat de ene tuner binnen een dag het project afrond, en de andere dagen bezig is.
Dus diverse runs doet zonder de motor te oververhitten, de cilinders afzonderlijk afstelt, en dat ook bij verschillende toerentallen zo insteld.
Een mapje laden kunen we "allemaal" wel.
 
Wat sanscorp ook bedoel te zeggen, denk ik, dat de ene tuner binnen een dag het project afrond, en de andere dagen bezig is.
Dus diverse runs doet zonder de motor te oververhitten, de cilinders afzonderlijk afstelt, en dat ook bij verschillende toerentallen zo insteld.
Een mapje laden kunen we "allemaal" wel.
Geen idee hoe dat moet met die map.
 
Terug
Bovenaan Onderaan