Groot probleem met kleppen R1??

Thom R1

Rookie
16 mei 2005
2
0
Alphen
www.staforsta.nl
Ik heb nu de tweede R1 die rammelt als een oldtimer, terwijl er pas 12000 km.
op staan. Dit komt door een inlaatklepspeling van bijna 1 mm. Van yamaha komt geen reactie, zij laten goede klanten liever stikken,nieuwe kleppen laten al ruim een maand op zich wachten. Mijn volgende motor wordt een Fireblade.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? ;( ;( ;( ;(
 

NOSfearatu

soepkip
3 apr 2004
11.303
37
In een groen groen knolleland
weet van de 1e serie R1 (98-01 dacht ik) dat ze problemen met de klepgeleiders hebben en tikken als een gek.
Maar net zoals al gezegd werd...stellen kan toch??
Nokkenas liften, juiste shim dr tussen, paar keer ronddraaien en opnieuw meten.
 

dave gsx600f

Die hard MF'er
28 sep 2004
937
0
39
almere
www.vandenbroekbiljarts.nl
vraag me af hoe inlaatklep spelling groter word. over het algemeen word die altijd kleiner. uitlaat zou nog kunnen gebeuren door koolaanslag maar dat heb je bij de inlaat niet.

Dus 1 mm opvullen lijkt me geen optie. denk dat er meer aan de hand is dan alleen afstellen.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.906
282
53
oirschot
Als er 0.05mm van je nokken af is kan je ze wel weggooien.
De speling meet je ook nog eens op de plaats waar nok op zijn laagst is en waar dus nauwelijks kontakt is met de klepgeleider, dus als je daar 1mm slijtage hebt dan is er toch echt iets niet goed.
 

Herr Flick

MF veteraan
25 feb 2003
8.632
3
Ik heb nu de tweede R1 die rammelt als een oldtimer, terwijl er pas 12000 km.
op staan. Dit komt door een inlaatklepspeling van bijna 1 mm. Van yamaha komt geen reactie, zij laten goede klanten liever stikken,nieuwe kleppen laten al ruim een maand op zich wachten. Mijn volgende motor wordt een Fireblade.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? ;( ;( ;( ;(

Van welk jaar is de R1, is de R1 altijd dealer onderhouden geweest(aantoonbaar), gaat het hier om een import, zijn er andere "modeficaties" aangebracht aan deze motor?
 

r1 petje

MF veteraan
7 jan 2005
8.666
0
42
brabant
www.onzin.nl
Ik heb nu de tweede R1 die rammelt als een oldtimer, terwijl er pas 12000 km.
op staan. Dit komt door een inlaatklepspeling van bijna 1 mm. Van yamaha komt geen reactie, zij laten goede klanten liever stikken,nieuwe kleppen laten al ruim een maand op zich wachten. Mijn volgende motor wordt een Fireblade.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? ;( ;( ;( ;(
wat dacht je van de motorolie?
Ook zou er te dunne motorolie erin kunnen zitten waardoor de klepstoters niet voldoende gevuld kan blijven en hierdoor blijven tikken.
Zeker met warme motor, is de motorolie nog iets dunnner/ lagere viscociteit.
je hebt hier verschillende producten voor, kiep er zo'n blikkie in van bijvoorbeeld WYNN'S prof, valve lifter concentrate.. suc6!
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.906
282
53
oirschot
wat dacht je van de motorolie?
Ook zou er te dunne motorolie erin kunnen zitten waardoor de klepstoters niet voldoende gevuld kan blijven en hierdoor blijven tikken.
Zeker met warme motor, is de motorolie nog iets dunnner/ lagere viscociteit.
je hebt hier verschillende producten voor, kiep er zo'n blikkie in van bijvoorbeeld WYNN'S prof, valve lifter concentrate.. suc6!
Laat me raden, jij bent automonteur.
Een r1 heeft geen hydraulische klepstoters (dit geld voor nagenoeg alle motoren)
 

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
3.770
89
50
Ridderkerk (ZH)
Kan allebei, hangt er maar net vanaf wat er harder slijt (nokken slijten ook nl).

Volgens mij meet je de klepspeling nog steeds aan de achterkant van de nok dus op een plek waar de nokkenas de komstoter helemaal NOOIT mag raken.

Ik zie het verband dus niet echt tussen versleten nokkenassen en teveel klepspeling.

Als de nokken van de nokkenas versleten zijn zal dit de lifthoogte van de kleppen beinvloeden, de klepspeling heeft daar helemaal niets mee te maken.


Bekend Yamaha probleem, FJR1300 heeft ook last van speling op de klepgeleiders
Dat is inderdaad een bekend R1 probleem, de mijne heeft daar ook een heel klein beetje last van. Hier is het probleem echter dat de klepgeleiders teveel uitslijten waardoor de klepsteel teveel ruimte krijgt en de klep niet helemaal 100% in zijn zitting terecht komt.

Ook dit heeft niets met klepspeling te maken, de mijne tikt ook linksboven in de kop maar de klepspeling is perfect, net als de rest van het blok trouwens.
 
Laatst bewerkt:

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
3.770
89
50
Ridderkerk (ZH)
Zelfs dat is niet zeker, voorlopig meld de TS dat het ding rammelt, dat er een klepspeling van 1 mm gemeten is (denk ik) en dat er nieuwe kleppen besteld zijn.

Betekend dit dat er al zeker is wat het probleem is? Is de kop eraf geweest? Wat is er met de kleppen aan de hand? Zijn het misschien de zittingen? Aangezien de speling groter is geworden, is er ergens materiaal bijgekomen ofzo? :X (van inslaan wordt de speling alleen maar kleiner volgens mij)

Beetje een erg onvolledige start van een topic om heel eerlijk te zijn.