groot probleem (na probleem na probleem)

miehoe

MF veteraan
2 okt 2004
1.488
0
Schubbenkuttenveen
hallo,

ik weet dat dit eigelijk een zonde is maar ik ben ten einde raad.
ik heb een honda zb (is dus een 50cc 4-takt brommer) en heb al een tijdje last dat hij steeds weer uitvalt tijdens het rijden
het gebeurt voornamelijk met slecht weer. na inspectie heb ik het probleem bij de startonderbreker gevonde (hij vonkte steeds niet of maar even). goed brommer reed weer maar we hoorde een blazend geluid (net of ik een lekke band had) naja brommer uit elkaar spanning van de condensator en bobine gemete en daar zat een kleine weerstand....opgelost en hij reed weer. nu reed ik vandaag naar school en halverwege kwamen er mega grote knallen (en soms ook vlamme) uit mijn uitlaat. en hij vertikte het verder te rijden. toen heb ik hem aangelopen (lukte even) en weer knallen, maar nu ook een er tikkend (klikkend, het zelfde geluid als je condensator maakt (of net zo iets als je bougi maakt))


kan het zijn dat ik mijn kleppen heb verkloot (ik heb motor olie de dag ervoor bij gevuld, maar misschien was mijn motor nog te koud en kwam er daardoor te veel in??) ?!?!? zou het kunnen dat mijn kop geen olie (motor olie) meer krijgt en daardoor mijn klep te heet is geworde en kapot is gegaan????

'(
 
als of dat onvolwasse stelletje pubers ook maar iets van een 4-takt bromer afweten. die zeggen toch alleen maar dat ik een brommer of scooter had moeten kopen. ja of ze zeggen dat ik er een 110cc onder moet hangen. :X
 
daar ligt het niet aan. ik heb alle sicuits gemeten, en er was alleen bij de startonderbreker spraken van weerstand. dus toen heb ik die ervan tussen gehaald en hij liep weer. alleen nu heb ik het volgende probleem.

weet niemand wat het kan zijn. zou het kunnen dat mijn uitlaatklep een verkeerde timing heeft (verkeerd afgesteld) omdat hij ontbrandt en een knal geeft. ik kan hem ook alleen maar aanlopen en niet kicken of starten. als hij dan eenmaal loopt dan duurt dat nog zo'n 2 seconde en dan valt hij uit. en als ik gas geef dan valt hij helemaal als een dood vogeltje stil. dan lijkt het ook alsof hij geen vonk krijgt.
maar kan het nu zo zijn dat mijn klep blijft hangen waardoor hij benzine gelijk mijn uitlaat en kop in gooit ipv compressie opbouwt (daarom start hij maar af en toe) en dat sissende geluid kan dat dat dus de lucht zijn die uit mijn cilinder langs mijn klep mijn kop uit wordt gegooit (pakking is dan misschien door de klap kapot?) ik kan t nu namelijk niet zien omdat hij 10km hier vandaan bij de brandweer kazerne binne

kan iemand mij helpen

bvd,

(ik krijg nu bijna de neiging om binne kort ipv een srad een mito of een aprillia te kopen, want ik had nooit echt problemen met 2-takt (behalve dat veel te schrale klote geluid en die nare gasrespons)
 
Ik heb voor een van mijn zoons vroeger wel eens gesleuteld aan 2 van die 50cc viertaktjes; het uitlaatklepje ging hier (heuvelland) erg kort mee, ongeveer wekelijks stellen en binnen 2 maanden vervangen, bij ongeveer 50 kilometertjes per schooldag.

In de oude handleiding stond alleen: per 3000 km klepjes stellen maar dat zal denk ik alleen slaan op vlakke-weg-rijden.

Tegen heuvels als Windraak en Oirsbekerberg was het klimwerk bedroevend, je kon er naast marcheren.
 
we heben de bobine gecontrolleert en hij gaf toch een goede stroom af. verder zou ik de binneste spoel niet kunnen meten, maar een bobine doet het of doet het niet. en het zelfde met de condensator.
ik ga deze week maar even kleppen stellen en anders breng ik hem weg, want als het een productie fout is heb ik geen garantie als ik er zelf aan ga rommelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan