groot Yamaha R1 Topic

Hebben jullie zin om hier vaker te komen om ervaringen en ti

  • Zekers ik rij R1

    Stemmen: 170 50,4%
  • Misschien!

    Stemmen: 14 4,2%
  • Never!

    Stemmen: 9 2,7%
  • Geef mij maar een Fireblade

    Stemmen: 34 10,1%
  • Geef mij maar een ZX10R

    Stemmen: 26 7,7%
  • Geef mij maar een GSX R 1000

    Stemmen: 32 9,5%
  • Geef mij maar een R6

    Stemmen: 30 8,9%
  • Geef mij maar een SP1

    Stemmen: 22 6,5%

  • Totaal aantal stemmers
    337
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb testgereden. het was kicken maar ik aarzel nog steeds.

het model dat ik reed was 2000 maar mijn budget hangt rond de 98-99.

is de 2000 erg veel gewijzigd tov de oudere modellen?
hij is wel op veel punten gewijzigd, alleen de looks zijn zo´n beetje hetzelfde. Het is meer detail werk. grammetje hier eraf, mm daar erbij. En ga zo verder.

volgens mij ga je dat niet heel erg merken als leek.

als je er nog 1 zoekt, wellicht is dit wat voor je?

full
 
ik heb testgereden. het was kicken maar ik aarzel nog steeds.

het model dat ik reed was 2000 maar mijn budget hangt rond de 98-99.

is de 2000 erg veel gewijzigd tov de oudere modellen?
Ze zeggen dat ze hem iets tammer en voorspelbaarder hebben gemaakt dan het mod 98/99. Ik zou het zelf niet weten ik heb er een van 2001 en de 98/99 heb ik nog nooit op ge :]
 
Het is idd wel ff wennen, ik nl ook van een 900RR fireblade naar deze R1 gegaan. De inhoud is wel iets minder maar dat scheelt ook weer gewicht moet je maar denken. Meestal gaat het lampje rond de 190km bij mij branden en geloof me ik rijd echt nooit rustig! Een Yamaha rijd gewoon altijd goed, of het nou woon/werk, recreatief of circuit is.


--------------------------------------------------------------------------------


Wat zijn volgens jouw nou de grootste verschillen tussen een Blade
van 98 en een R1 van 2001/2002?

Ik kan nog niet echt kiezen, of een nieuwere Blade van 2001 of
een R1 van 2001/2002....

Qua stijling vindt ik de R1 wel strakker..

8-)
 
Ha mensen,

Woensdag ga ik kijken voor een R1 1999.

Voor mezelf heb ik al een aantal aandachtspunten opgesomd, kunnnen jullie er eens naar kijken en bedenken of er dingen zijn die je bij een R1 standaard goed kunt/moet controleren van dat jaartal?

-Voorvork checken op lekkage
-Schakelsysteem
-Koppeling
-Stuuruitslag
-Frame op beschadigingen
-Kettingspeling op achtertandwiel checken
-Als de laatste 5 cijfers van je framenummer lager is dan 29000 kan het probleem zich voor doen dat ie gaat tikken, hoeft niet, het tikken hoor je het best tussen 3 en 4 duizend toeren.

Groeten,

Peter.
 
--------------------------------------------------------------------------------


Wat zijn volgens jouw nou de grootste verschillen tussen een Blade
van 98 en een R1 van 2001/2002?

Ik kan nog niet echt kiezen, of een nieuwere Blade van 2001 of
een R1 van 2001/2002....

Qua stijling vindt ik de R1 wel strakker..

8-)
de eerste blades met injectie (vanaf 2000, volgens mij) lopen rommelig onderin. Oppakken van de R1 is onderin gewoon beter.

Een maatje met een 2001 Blade, kreeg altijd een gevoelloze hand, door fijne trillingen......zeer vervelend...
 
--------------------------------------------------------------------------------


Wat zijn volgens jouw nou de grootste verschillen tussen een Blade
van 98 en een R1 van 2001/2002?

Ik kan nog niet echt kiezen, of een nieuwere Blade van 2001 of
een R1 van 2000/2001 of 2002/2003....

Qua stijling vindt ik de R1 wel strakker..

8-)
Ik had de "oerblade" uit '92 was op zich een hele fijne motor! Supersnel, maar dit kwam ook mede door de nodige aanpassingen. Het grootste verschil wat ik ondervond was het gewicht en het sturen. Op een 92er zit nl een 16" voorwiel en dat merk je heel goed met het insturen van bochten, je moet veel meer werken. Qua gewicht, en nou weet ik niet eens ofdat het met het aantal kilo's zoveel uitmaakt, maar qua rijeigenschappen voelt de R1 aan als een veertje en de blade die ik had als een blok beton. Verder is hetgeen wat je gelijk opvalt de teringherrie die een yamaha blok maakt t.o.v. een honda blok. Maar dit is dan ook een nadeel :N
 
Ik had de "oerblade" uit '92 was op zich een hele fijne motor! Supersnel, maar dit kwam ook mede door de nodige aanpassingen. Het grootste verschil wat ik ondervond was het gewicht en het sturen. Op een 92er zit nl een 16" voorwiel en dat merk je heel goed met het insturen van bochten, je moet veel meer werken. Qua gewicht, en nou weet ik niet eens ofdat het met het aantal kilo's zoveel uitmaakt, maar qua rijeigenschappen voelt de R1 aan als een veertje en de blade die ik had als een blok beton. Verder is hetgeen wat je gelijk opvalt de teringherrie die een yamaha blok maakt t.o.v. een honda blok. Maar dit is dan ook een nadeel :N

Een 16" voorwiel stuurt juist makkelijker. Dat het niet te vergelijken is met een R1 komt omdat er 6 jaar tussen zit.
De Rijeigenschappen van een blade uit 2000 en een R1 uit 2000 maakt met sturen echt geen ****, weinig uit. ;)
 
Een 16" voorwiel stuurt juist makkelijker. Dat het niet te vergelijken is met een R1 komt omdat er 6 jaar tussen zit.
De Rijeigenschappen van een blade uit 2000 en een R1 uit 2000 maakt met sturen echt geen ****, weinig uit. ;)
Dat is maar net hoe je het zelf ervaart, maar ik vind persoonlijk het insturen met een 16" voorwiel gewoon kut. Je valt als het ware de bocht in en dat kan soms wel eens irritant zijn. Als dit nl zo'n suc6 had geweest dan had iedere motor nu wel een 16" voorwiel gehad of niet.

[edit]Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nu misschien heel anders op die blade zou rijden als dat ik dat toen deed. En inderdaad tussen de huidige modellen zal onderling weinig verschil zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is maar net hoe je het zelf ervaart, maar ik vind persoonlijk het insturen met een 16" voorwiel gewoon kut. Je valt als het ware de bocht in en dat kan soms wel eens irritant zijn. Als dit nl zo'n suc6 had geweest dan had iedere motor nu wel een 16" voorwiel gehad of niet.

[edit]Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nu misschien heel anders op die blade zou rijden als dat ik dat toen deed.
Ja, er kleven natuurlijk ook nadelen aan een kleiner voorwiel. Theoretisch zou het moeten leiden tot sneller sturen.
De bandenfabrikanten laten het denk ook afweten.

[edit]Honda is natuurlijk ook naar 17 duims gegaan
 
wat me opvalt is dat mijn "gear indicator" gaat knipperen bij 7000RPM.
Weet iemand van jullie hoe ik dit kan veranderen?

Anders ergens een WPH op de kop tikken.

En om de duo-pasagier voetsteuntjes te monteren, moet je dan de achterkuip eraf hebben?

het gaat hier om een R1-2005
 
Is hier iemand die een 2003 model heeft en daarop een aftermarket rem/schakelset in combinatie met omgekeerd schakelen??

Ben namelijk benieuwd hoe ik dat aan moet sluiten dan?
 
wat me opvalt is dat mijn "gear indicator" gaat knipperen bij 7000RPM.
Weet iemand van jullie hoe ik dit kan veranderen?

Anders ergens een WPH op de kop tikken.

En om de duo-pasagier voetsteuntjes te monteren, moet je dan de achterkuip eraf hebben?

het gaat hier om een R1-2005
Waarschijnlijk komt dat door een slechte massa, ik heb ook zoiets gehad. Het heeft allemaal te maken met de signalen die de gearindicator ontvangt, zodra hij een slecht ontvangst heeft gaat de gearindicator knipperen.
 
toch wel vreemd dat de motor dat precies bij 7000RPM heeft dan :?

bikevouwer heeft wel een manual op z'n server staan, kzal daar eens kijken
 
toch wel vreemd dat de motor dat precies bij 7000RPM heeft dan :?

bikevouwer heeft wel een manual op z'n server staan, kzal daar eens kijken
Het kan zijn dat dat de motor op dit toerental een bepaalde trilling in het blok heeft wat de verbinding kan verstoren met als gevolg dat de Gearindicator een slecht signaal krijgt.
 
Het kan zijn dat dat de motor op dit toerental een bepaalde trilling in het blok heeft wat de verbinding kan verstoren met als gevolg dat de Gearindicator een slecht signaal krijgt.

Dat klopt, maar je kunt de indicator ook regelen vanaf 7000RPM, dit lijkt mij persoonlijk iets waarschijnlijker.

ik lees dit:

To set the shift timing indicator light activation function
The shift timing indicator light activation function can be set between 7000 r/min and 15000 r/m. From
7000 r/min to 12000 r/min, the indicator light can be set in increments of 500 r/min. From 12000 r/min to
15000 r/min, the indicator light can be set in increments of 200 r/min.
1. Push the “RESET” button to select the desired engine speed for activating the indicator light.
2. Push the “SELECT” button to confirm the selected engine speed. The control mode changes to the
shift timing indicator light deactivation function.

maar als ik op select druk, dan verandert de temperatuur meter van Air intake naar C :?
 
hier een paar foto's van m'n nieuwe aanwinst





op deze foto's kun je de schade zien, linker kuipdeel + onderaan de achterbrug.
Maar alles wordt weer als nieuw *O*





nog een foto van de "nice ass"


en nog ééntje van de tellers:

 
Een 16" voorwiel stuurt juist makkelijker. Dat het niet te vergelijken is met een R1 komt omdat er 6 jaar tussen zit.
De Rijeigenschappen van een blade uit 2000 en een R1 uit 2000 maakt met sturen echt geen ****, weinig uit. ;)

Heb 4 jaar een 2000 Blade gereden, die stuurde met zijn 17 inch voorwiel beduidend lichter t.o.v. mijn 1e 1995 Blade met 16 inch waarmee ik 5 jaar heb gereden. Is natuurlijk mede te danken aan nieuwere banden en een gewijzigde frame geometrie, je praat dan ook over generaties verschil!

Overigens stuurt een 2000 R1 beduidend trager in dan een 2000 Blade die voor het gevoel beduidend steiler op de neus stond. Pas vanaf het 2002 model stuurt de R1 mooi licht zoals twee jaar eerder de Blade al deed al moest die dat bekopen met een veel "bewegelijker" gedrag, het leek wel een bamboe frame :X .

Conclusie, je kunt 16 vs 17 inch pas vergelijken als je in dezelfde motorfiets beide maten test met gelijke banden al zou je de geometrie en vering/demping dan ook mee moeten wijzigen. M.a.w., bijna niet te doen voor ons gewone rijders.
 
Hallo R1 kenners,

Ik heb een vraag over de olie, half-syntheet vs. vol-syntheet en de overstappen hiertussen.

Een R1 1999, waarin de vorige eigenaar is overgestapt van half- naar volsynthetische olie (Castrol Superbike), verbruikt wat olie. Binnen normale waarden, dat wel.

Nu heb ik gelezen dat er op oudere leeftijd bij de overstap wat verbruik kan ontstaan. Naar mijn idee is dit hier dus het geval.

Is het mogelijk om de terugstap te maken van vol- naar half? Of is dit een eenmalige wijziging die je beter niet ongedaan kunt maken?

Groeten,

Peter.
 
Terug naar half-synt kan niet, tenminste het kan wel maar dan moet je het hele blok schoonmaken en er dan pas half-synt in doen..
 
mooi ding, zo'n Special Edition :Y ..........enige minpuntje (voor zover je daar over kan spreken ;) ) vind ik dat de uitlaten iets te veel uitsteken
 
ik heb testgereden. het was kicken maar ik aarzel nog steeds.

het model dat ik reed was 2000 maar mijn budget hangt rond de 98-99.

is de 2000 erg veel gewijzigd tov de oudere modellen?
heb wel verschillende test gelezen dat de handelbaarheid beter is dan 98-99 en dat ook de benzine tank groter is (kleinere reserve tank dacht ik , 1 liter minder) en dat hij iets minder woest is om te rijden. Tevens is de vering en andere zaken aangepast, beste is dus ff iets door te spare :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan