Groote A1 motor Derbi Terra 125

Faruk

MF'er
11 apr 2019
55
19
Ik heb intensief opzoek naar een 125cc motor momenteel omdat ik mijn rijbewijs net heb behaald voor A1.
Toen ik aan het zoeken was kwam ik de motor Derbi Terra 125 tegen en vondt het gelijk een hele mooie fiets en ook lekker groot.
Je hebt ook nog de Derbi Terra 125 Adventure wat ook heel erg gaaf eruit ziet.
Heeft iemand hier een Derbi Terra 125 of heeft die er een gehad. En wat zijn jullie gedachtes en ervaringen over deze motor? zijn ze betrouwbaar etc.

Maar een groot probleem is dat ze niet verkrijgbaar zijn hier in Nederland en dat ze volgensmij ook niet eens meer worden geproduceerd.
Ten eerste weet iemand de reden hiervoor?
In Duitsland en Belgie zijn er wel een paar exemplaren maar ook niet veel.
Als kijk naar de specificaties zijn deze motoren Euro3 gekeurd en misschien dat ze niet over wilde gaan naar Euro4 zijn ze gestopt? dat is mijn theorie hierachter.
Maar als ik vanuit Duitsland bijvoorbeeld een terra 125 importeer zal deze dan wel goedgekeurd worden? want daar dacht ik ook nog aan.
 
Gewoon iets opzoeken wat hier wel geleverd is/word.
Anders heb je altijd gezeik als je informatie of onderdelen nodig hebt.

Een KTM Duke 125 is bijvoorbeeld ook best wel een dikke motor.
 
En.....ziet er ook nog eens een stukkie gelikter uut:

436602DD-F070-4455-B087-EF0BFBB34C36.jpeg
 
Of misschien voor de meer adventure look een Honda XL125 Varadero? is iig een stukkie goedkoper dan zo'n KTM. En hij is vrij groot voor een 125cc
 
Het importeren van een Derbi Terra 125 of Terra Adventure zal geen probleem zijn.
Een aantal mensen zijn je voor geweest, want er staan een aantal Terra's op Nederlands kenteken, waaronder 68-MH-GZ en 36-MH-NH.
In de brommerwereld heeft Derbi zichzelf wel bewezen en ook voor de lichte motoren is het een aardige speler. Het blok wat onder de Terra zit wordt ook toegepast onder veel andere 125cc Derbi's en Aprilia's. Ook de nieuwe Aprilia SX125 wordt met (een doorontwikkeling van) dit blok geleverd.
De kwaliteit en prestaties liggen op een vergelijkbaar level met de 125cc 4t vloeistof gekoelde blokken die voor Yamaha (door Minarelli) en door KTM geleverd en geproduceerd worden.

Dat de Terra niet in Nederland is geleverd is geen verrassing, aangezien de Terra vanaf 2009 op de markt is. En Nederland werd pas in 2013 interessant als afzetmarkt voor 125cc motortjes. Die markt is in veel andere landen altijd al een heel stuk groter geweest.

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik in het buitenland op zoek gaan naar een mooie Terra.
 
Het importeren van een Derbi Terra 125 of Terra Adventure zal geen probleem zijn.
Een aantal mensen zijn je voor geweest, want er staan een aantal Terra's op Nederlands kenteken, waaronder 68-MH-GZ en 36-MH-NH.
In de brommerwereld heeft Derbi zichzelf wel bewezen en ook voor de lichte motoren is het een aardige speler. Het blok wat onder de Terra zit wordt ook toegepast onder veel andere 125cc Derbi's en Aprilia's. Ook de nieuwe Aprilia SX125 wordt met (een doorontwikkeling van) dit blok geleverd.
De kwaliteit en prestaties liggen op een vergelijkbaar level met de 125cc 4t vloeistof gekoelde blokken die voor Yamaha (door Minarelli) en door KTM geleverd en geproduceerd worden.

Dat de Terra niet in Nederland is geleverd is geen verrassing, aangezien de Terra vanaf 2009 op de markt is. En Nederland werd pas in 2013 interessant als afzetmarkt voor 125cc motortjes. Die markt is in veel andere landen altijd al een heel stuk groter geweest.

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik in het buitenland op zoek gaan naar een mooie Terra.
Ja klinkt logisch, rijbewijs systeem was anders vroeger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan