Grote beurt Ducati Monster

Distributieriem vervangen? Dat komt niet eens voor in mijn onderhoudsboekje. -O-

Mag ik vragen om hoeveel kilometerbeurt dit gaat?
Misschien heeft jouw motor wel een distributieketting :P

Edit: stond er al |(

En even verder een verhaal: Ik heb horen zeggen......


iets met "klok" en "klepel" :W
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er ook eens geweest en gevraagd wat het kost......ongeveer 1000 euro zegt ie en liet me zien wat ze doen. Ik had daar een bekertje thee en van de schrik knoeide ik meteen de helft over m'n duc. Sjonge....alleen het frame stond er nog en het hele blok werd onder handen genomen oftewel gereviseerd??? Beetje overkill of niet?
 
Ik ben er ook eens geweest en gevraagd wat het kost......ongeveer 1000 euro zegt ie en liet me zien wat ze doen. Ik had daar een bekertje thee en van de schrik knoeide ik meteen de helft over m'n duc. Sjonge....alleen het frame stond er nog en het hele blok werd onder handen genomen oftewel gereviseerd??? Beetje overkill of niet?

Ach, je kan het overkill noemen, maar als je weet dat biggelaar het al meer dan 40 jaar zo doet en ze op deze manier een garantie van 24.000 km geven op probleemvrij rijden ( bij 4 kleppers zelfs 48.000) is het voor de meeste mensen iets dat eens in de 5 jaar (9 jaar bij 4 kleppers) meemaken.

Bij de reguliere dealer moet je iedere 12.000 onder het mes en per 24.000 km ben je dan veel en veel duurder uit.

De andere dealers kloppen je iedere 12.000 tussen de 600 en 900 uit je tas. Als je daarna weer een probleempje oploopt moet je weer vol aan de bak. Dat zal je bij B te O toch niet overkomen.(allemaal door de grondige aanpak, maar het is geen revisie)

Een desmodromische klepbediening werkt nou eenmaal iets anders dan een traditionele klepbediening. Door het ontbreken van een klepveer heb je geen veerdruk die koolaanslag tussen je klepzetel en klep helpt verwijderen. Als je hier niets aan doet (inslijpen) dan heb je door deze lekkage een steeds groter verlies aan vermogen, wat dan zelfs nog kan leiden tot een verbrande klep ( met alle kosten vandien).

Dat de motor bijna volledig gesloopt wordt, lijkt ingrijpender dan het is. Slecht twee bouten los en het frame met voorkant is er vanaf(paar kabeltjes los) als je het frame verwijdert hebt kun je veel makkelijker de koppen verwijderen om in te slijpen. daarna kost het bijnageen tijd om de cilinders meteen even te verwijderen en de krukas en versnellingsbak tandwielen inspecteren. Als alles okee is dan hoeft ie voorlopig niet meer uit elkaar.

Ze doen deze dingen echt niet omdat het zo leuk is om hier zolang mee bezig te zijn. Ze moeten nu al de beurten inplannen met een wachttijd van 4 weken. Ze werken daarnaast ook maar van maandag tot en met vrijdag van 7 uur tot 20 uur. en dan zaterdag ook nog van 7 tot 17 uur.

Maar iedereen is natuurlijk vrij om ergens anders zijn geld uit te geven.
 
Als je uit Breda komt ga gewoon naar Motoplace Breda. Heb er nu mijn huidige motor gekocht en kan me niet echt vinden in bovenstaande feiten. En als Biggelaar wel extra dingen doet zal het wel goed wezen :? .

Ik vind het fijne mensen in Breda en je kan altijd de werkplaats inlopen hoor.
 
Ik ben laatst idd bij motoplace geweest vanweg mijn kaartje voor de motobeurs, meteen motor even laten nakijken zodat ik weet wat er aan vervangin toe is, meteen een probleem met de accu opgemerkt! toevallig hadden ze via via de link naar dit onderwerp gevonden.

Dus even mee staan praten en ik moet zeggen dat ik er wel een goed gevoel over heb, nu nog alles even afwegen, maar nu eerst maar even op vakantie! tot donderdag *O* *O* *O*
 
Na het topic nog eens gelezen te hebben ben ik eens gaan rekenen wat nu aan het eind de verschillen zouden zijn. Daarom ben ik even gaan rekenen en kwam tot de volgende conclusie:

Voor een 1098 zijn dit de kosten volgens officieel Ducati schema en Biggelaar schema

Ducati 1098

bij 12K p/j
Ducati schema >beurt 1 of 2 <. . . . .> service coupon< > subT><>Biggelaar

1000........................113.....................................0..........113/..............0
13000......................193.................................203..........396/..........1250
25000......................261.................................249..........510/.............75
37000......................193.................................203..........396/............750
49000......................261.................................249..........510/.............75

Totalen tot 2e grote Duc beurt.....................................1925/..........2150

Bovenstaande laat zien dat het Biggelaar schema bij 12K per jaar een stukje duurder is dan het Ducati schema. Maar in bijna alle gevallen ligt de kilometrage bij motorfietsen op ongeveer de helft (uitzonderingen daargelaten, maar dit zie je vaker bij Ducati's dan bij BMW rijders )
Als je nu een schema maakt voor 6K per jaar kom je op het volgende uit.

bij 6K p/j

1000 . . . . . . . . . .. . . . . 113. . . . . . . .. . . . . .. . . ....... .. 113 . . . . ......0
6000 . . . . . . . .. . . . . .. .193. . . . . . .. . . . . .. . . ... ..... . 193 . . . . . . . . 0
A+11000........................261..........................249............510...........1250
17000............................193............................................193...............75
B+23000........................261..........................249............510.............192
28000............................193............................................193...............75
A+34000........................261..........................249............510.............750
40000............................193............................................193...............75
B+46000........................261..........................249............510.............192
52000............................193.............................................193..............75
B+58000........................261..........................249.............510............192
>>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>>>>>>>> > > > > > >>>>>
Totalen tot volgende grote beurt ..................................3322........2876

Heb het voor de monster 600 ook gedaan maar dan even beknopt

bij 12K per jaar tot een km stand van 42000
Totalen tot 42.000km .......................................................1622......1780

Bij 6K per jaar kom je bij 43.000 km tot de volgende bedragen

.....................................................................................2071 ......1810

Als je Ducati echter van voor 2007 is, dan val je niet in het schema van Ducati en ben je duurder uit. ( volgens de reclame slogan van 50% minder vanaf MY 07 zou dit bedrag dubbel zo hoog moeten zijn.) :X

Bij Biggelaar blijft dit schema wel van kracht.

Maar als je kan ook bij Biggelaar kiezen voor het ducati schema, dat is helemaal je eigen keuze.(heb ik zelf nagevraagd)

Ook ben je helemaal vrij om je eigen manieren/schema's adressen erop na te houden,

daarom zet ik het hier niet neer. Vond na het uitrekenen het wel iets om te laten zien.

Als je het na wil rekenen of eens wil kijken bij andere modellen zijn hier de URL's

http://www.ducatizaltbommel.nl/default.asp?contentID=11

http://www.biggelaar-performance.com/Onderhoud/Onderhoudschema/Onderhoudschema.htm

Zaltbommel site heb ik gebruikt omdat ik daar de cijfers tegenkwam. Je kan voor hetzelfde schema ook naar rotterdam,breda,hippolytushoef,assen,overasselt,bodegraven,nieuw-vennep,nuth,vianen,denhaag,terneuzen,amsterdam of loenen.

Daarnaast zijn er ook bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in ducati. Deze zitten op diverse plekken in NL en kunnen makkelijk beschikken over originele Ducati onderdelen

De adressen vind je in dit topic:
Ducati topic 35: waar mannen weer mannen kunnen zijn

Staan in de OP vermeldt.

* de schrijver van deze post kan en wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor enige misrekeningen, veranderingen in de prijzen, of wat er verder in zijn schoenen geschoven zou kunnen worden. De schrijver werkt ook niet bij Ducati of enig andere dealer, rijdt echter zelf wel op een Ducati en is daar heel tevreden mee. :+
 
Wat voor zin heeft een desmo klepbediening heden ten dage nog. Zwevende kleppen hebben we al een tijdje niet meer.

Wie o wie kan mij daar een zinnig antwoord op geven, wat is de reden dat Ducati dit nog steeds toepast. :?
 
Mijn Suzuki GSXR 600 heeft vaker beurten nodig dan een vergelijkbare Ducati (848). Prijzen heb ik nog geen idee van omdat ik nog geen grote beurt heb genoten met dat ding ;)

Om de 6000km zou ik bij de dealer moeten staan met om beurten een kleine/grote beurt....
 
Wat voor zin heeft een desmo klepbediening heden ten dage nog. Zwevende kleppen hebben we al een tijdje niet meer.

Wie o wie kan mij daar een zinnig antwoord op geven, wat is de reden dat Ducati dit nog steeds toepast. :?

Niet alleen zwevende kleppen was een argument om desmo te gaan toepassen. Ook de motorkarakteristiek is anders bij een desmo-fiets. Veel trekkracht in het middengebied en doorhalen tot bovenin. Dat doorhalen valt ook wel weer mee, want een standaard Duc 900-1000cc tweeklepper vindt het niet fijn om voorbij de 9.500 tpm te lopen. De vroegere kleine modellen (500, 600, 650 Pantahs en de opgepepte F1) joegen zomaar door tot en voorbij de 11.000 tpm.

Verder minder interne weerstand, lichtere kleppenmechaniek en lagere belasting van de nokken en nokvolgers (mits goed afgestelde toleranties (klepspeling). Er hoeven immers geen veren ingedrukt te worden voor het openen en laten sluiten van de kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Aanschouwelijk onderwijs:
full
 
He die moto place in breda is dat die zaak die achter de MAC DONALDS zit op het industrieterrein of heb ik nou de verkeerde voor?

En ja Biggelaar is :} maar duur!!
 
Niet alleen zwevende kleppen was een argument om desmo te gaan toepassen. Ook de motorkarakteristiek is anders bij een desmo-fiets. Veel trekkracht in het middengebied en doorhalen tot bovenin. Dat doorhalen valt ook wel weer mee, want een standaard Duc 900-1000cc tweeklepper vindt het niet fijn om voorbij de 9.500 tpm te lopen. De vroegere kleine modellen (500, 600, 650 Pantahs en de opgepepte F1) joegen zomaar door tot en voorbij de 11.000 tpm.

Verder minder interne weerstand, lichtere kleppenmechaniek en lagere belasting van de nokken en nokvolgers (mits goed afgestelde toleranties (klepspeling). Er hoeven immers geen veren ingedrukt te worden voor het openen en laten sluiten van de kleppen.


Het grote probleem met doortrekken van de 2 kleppers zit vooral in de te kleine inlaatkanalen. Doe je daar wat aan dan loopt ie veel beter door.

Bijkomend groot vordeel is dat je vanwege de gecontroleerde klepsluiting je de kleppen ook veel en veeeeel langer kunt open laten staan. Beter rendement (meer vermogen)

2 cilindermotoren halen zowiezo (in normale situatie's) minder hogere toeren dan 4 cilinders ( ja motoGP daargelaten) De kracht van de tweecilinder zit hem in het koppel onderin.
 
Laatst bewerkt:
pfoe, nu weet ik weer waarom ik BMW rijd.
1x per jaar kleppen stellen en filters, twee keer per jaar nieuwe olie,
wel zelf doen natuurlijk, kost het onderhoud me nog geen 100 euro per jaar :}
voor die bedragen die jullie noemen kan ik elke 3 jaar een andere motor kopen. dan hoef ik niet eens onderhoud te doen, dan gooi ik hem na 3 jaar gewoon weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan